Keltanokan kysymyksiä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Catiska, 6.9.2015.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Hinku olisi ensi kaudella ajaa PETissä ja samalla kokeilla puraiseeko äkkilähtökärpänen.

    Sääntökirjaa on tullut luettua ja olen kerännyt itselleni kaikki muutokset mitä autoon tarvitsee tehdä. Mutta jotkin asiat vaatii hieman selvennystä. Ja täältä kuitenkin löytyy valtavasti tietoa asiasta, siksipä ajattelin kokeilla josko joillakin olisi halua antaa joitakin vinkkejä.

    Polttoainejärjestelmä:
    Sääntö: Kaikki polttoainesäiliöt on eristettävä tiiviillä tuliseinillä ohjaamosta siten, että polttoaineen on mahdotonta päästä ohjaamoon

    Autossani on turvatankki takakontissa. Tuliseinän teko ei ole ongelma, mutta mitä tuo tiivis tarkoittaa käytönnössä? Nestetiivis, kaasutiivis, painetiivis vai sellainen ettei hiiret juokse takakontin ja ohjaamon välillä. Jos tuo tarkoittaa oikeasti höyry/kaasutiivistä niin kuinka tuo toteutetaan?


    Pumput/venttiilit:
    Autot, joissa ei ole OEM tyyppistä mekaanista polttoainepumppua,
    eikä sähköistä polttoainepumppua, tulee varustaa polttoaineen syötön katkaisevalla
    venttiilillä. Sen käyttökytkimen on oltava kuljettajan helposti saatavilla ja venttiili on
    asennettava pääpolttoainelinjaan polttoainesäiliön ja kaasuttumien ja/tai injektorin
    välille.


    Kuinka tuo kannattaa käytännössä toteuttaa autossa joka pyritään pitämään mahdollisuuksien mukaan siviiliauton näköisenä sisältä.



    PÄÄVIRTAKATKAISIN
    Pakollinen milloin akku on siirretty tai ryhmäsäännöt niin vaativat. Päävirtakatkaisimen
    tulee sijaita auton takaosassa ja oltava helposti käytettävissä auton ulkopuolelta.

    Akku on takakontissa. Voiko tuon päävirtakatkaisimen asentaa vaikkapa rekisterikilven viereen kiinnikkeellä niin ettei auton koriin tarvitse tehdä reikiä?



    VETOAKSELIN PIDIKKEET
    Kaikissa muissa paitsi Stock-ryhmän autoissa tulee olla vähintään 2.3 mm (0,090")
    vahvuisesta teräksestä (alumiinisetkin käy, tällöin ainevahvuus on 3 mm (0,120")
    valmistetut pidikkeet, jotka estävät vetoakselien ja laakerin ulospäintyöntymisen. C-
    clip-tyyppi ei ole hyväksytty.


    Kaarani on Moparin 8,25" perällä eli C-lipsit löytyy. Hyväksytäänkö levyjarrut riittäväksi varmisteeksi ettei vetoakselit pääse tulemaan ulos jos nuo klipsit pettää? Takalevyt löytyy jo valmiiksi.
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Teet teräslevystä tai alumiinista tuliseinän takapenkin taakse ei sen tarvi mikään kaasutiivis olla, kunhan hiiret ei juokse.

    Jos sulla ei ole tavallista mekaanista tai sähköistä bensapumppua niin mikä sitten? Ne ei tarvi mitään venttiiliä.

    Ei kai sille ole estettä missä kohdassa auton takana se päävirtakatkaisija on kunhan näkyvillä ja vieressä se kolmio, jossa salama keskellä.
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ok. Noin sen tuliseinän arvelinkin olevan. Bensalinjakin on sitten ok. Noiden sääntöjen tulkinta on joskus hieman haastavaa, siksi halusinkin tietää ettei sitä oltu tarkoitettu niin että jos ei ole OEM mekaanista ja (OEM) sähköistä...

    Kiitos avusta!

    Noihin muihin jos joku jaksaa vielä antaa selvennystä :)
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vetoakselin pidikkeistähän sanotaankin säännöissä että "C-clip tyyppi ei ole hyväksytty", joten se pitänee sanatarkasti paikkansa.
     
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Niin toi C-clip tyyppi vetarin kiinnitys? Voiko sen tosiaan tässä tapauksessa eliminoida tuolla levyjarrusatulalla?

    Joo, en mä näistä tosiaankaa tiiä, kuhan ajattelin sormilla ääneen...
     
  6. EastWeld Racing

    EastWeld Racing 1st gear

    tuu käymään lauritsalassa talleilla , niin voit kattoa miten omassa autossa oon noita juttuja tehnyt. samalla voisin ylipuhua sut ajamaan real street luokkaa.
    t:
    rale RS97
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Miten saako sen päävirta katkaisijan asentaan antennin reikään?

    Eli radalle antenni irti ja reikään katkaisija joka normaalisti majailee sisäpuolella
    Nehän taitaa suurin osa kiinnittyä parilla pultilla niin tekee telineen jonka keskelle mahtuu antennin hilut
     
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Antennia minulla ei ole eikä sen reikää. Mutta hoituu tuo tekemällä telineen kisojen ajaksi.

    Ameriikassa hyväksytään levyjarrut C-lipsiperän turvaksi. Clipsin irtoaminenhan ei ole maailman loppu mutta vetarin ulostulo keskes ajon on ja sen levyjarrut tehokkaasti estää.

    Rale: pitää pistäytyä jahka Norjasta pääsee takaisin kotiin, eli noin viikon päästä.
     
  9. uni

    uni Gearhead

    Dusterillako meinaat ajaa? Jos sulla ei ole orkkis tankkausreikä käytössä, laita se kytkin siihen ja merkintä tosiaan tarralla, nyös auton takapuolelle sille puolelle kylkeä. Päävirta katkaisimen tulee sitten olla sellainen että siitä ei se vipu/kahva irtoa erilleen.
    Tankista varmaan menee huohotinletku pohjan läpi? Tee siihen riittävän pitkä letku että saat siihen kiepin ja sitten pohjan läpi esim sähkökeskusläpi vienti jolla saat letkun hyvin pysymään paikallaan.
    Jarrulevyt toimivat lukituksen korvikkeena.

    Voit laittaa yyveetä niin saat numeroni/meilini jos tulee lisää kysymyksiä.

    Hannu FHRA tech
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kiitos, tuo auttoikin jo kovasti! Ei tosiaankaan ole alkuperäistä tankkia vaan turvatankki. Jos tuo tankin korkin paikka käy noilla lisämerkinnöillä niin sekän auttaa jo kovasti :)

    Samoin tuo jarruasia.

    En ilennyt vielä FHRA:n puolelta alkaa kyselemään kun en ole vielä jäsen. Liityn heti vuoden vaihteen jälkeen, nyt näin loppuvuodelle ei enää raaski jäsenmaksua maksaa eikä tässä kauaa tarvitse kätvistellä kun jo uusi jäsenmaksukausi alkaa..

    Laitoin yv;tä tulemaan.
     

Kerro tästä muillekin!