Mikä aiheuttaa huokosta hitsipisteisiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja nuc-64, 8.9.2015.

  1. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Eli nyt on ilmaantunut hitsatessa outo ongelma. Vahvaa ja pitkää saumaa hitsaa ihan norm, muttä pisteet ei oikein luonaa. Viime viikolla hitsasin yhtä traktorin osaa isoilla virroilla heftiin ja huomasin, että joka pisteeseen jää keskelle ilmakupla. Tänään aloitin pick upin lavan kunnostelun ja sama juttu pelti päittäissaumaan pisteillä liittäessä. Pisteitä alas hioessa huomasin, että ehkä joka viides piste sisältä tyhjä, eli hitsaa kuplan :odroll: mikähän on vikana, lakana 0,8 Esab, kaasuna hiilari ja koneena iänikuisen vanha Esab LDA 275.
     
  2. madsin

    madsin 3rd gear

    Äkkiseltään tuntus ettei tuu kaasua. Pitkässä vedossa virtaa mutta täpätessä ei kerkee tulla.
     
  3. kotr

    kotr 3rd gear

    Magneettiventtiili takeltelee. Ei kerkee mukaan.
     
  4. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Kun ei tosta hitsikoneen sielunelämästä suurta selvyyttä ole, niin mistähän tommosta venttiiliä haetaan. Koneessa on erillinen langansyöttöboksi, onko venttiili siellä, vai onko se kahvassa, kahvana on binzel. Toisekseen voiko tuota venttiiliä ylipäätänsä jollain elvyttää, vai onko ostettava uusi?
     
  5. 69

    69 Gearhead

    Jos vaan lisäät vähän kaasun virtausta.
     
  6. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Venttiili on yleensä siellä minne suojakaasuletku tulee pullolta. Jos velassa vikaa niin kannattaa vaihtaa uuteen.
     
  7. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Kannattaa näpätä kytkintä ennenkuin alkaa hitsata, niin alkaa kaasu virrata. Sitten vasta aloittaa hitsaus.
     
  8. kotr

    kotr 3rd gear

    Sulla on varmaan 2k päällä ku täppäilet? jos mahollisuus valita 4k niin kokeile auttaako
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Omassa esabissa on ainaskin hyvä et liipasimessa on "kaksi asentoa".

    Vähän painaa ni tulee kaasua, siitä lisää ni se rupee polttamaankin sit ja langansyöttö käynnistyy.

    Todella kätevä omasta mielestä ainaskin.
     
  10. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Kiitoksia ehdotuksista, tänään en ehtinyt hitsaileen, mutta kokeilen huomenissa miten toi pistooli toimii, muistaakseni aika herkästi työntää kyllä lankaa kun liipasimeen koskee, mutta tutkitaan. Kaasun virtaus kyllä pitäis olla kohdallaan, ellei sitten kun pullo oli irrallaan jokin aika sitten, ole tullut tölväistyä säätöä, en kyllä usko. Mikäs toi 2k 4k homma on? Tossa koneessa ei kyllä juuri säätöjä ole, hyvin peruslaite ilman jaksotuksia ym.
     
  11. kotr

    kotr 3rd gear

    4k onkku painat liipasimesta pitäs laasun alkaa tohista ja kun löysäät lanka palaa niin kauan ku näppäät taas liipasimesta. 2k taas lanka tulee vain sillo ku painat liipasinta kokoajan pohjassa.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eli liipasimella kaasutetaan ja vapauttamalla hitsaa pisteen?
    Vai jatkaa polttamista ilman kaasua ja langan syöttöä?

    Moni on manannut täytelanka mig;ien polttavan kokoajan niin, et lanka tulee vain liipaistessa, mutta lankaa ei saa asetettua kappaleeseen vaan pitää aloittaa ilmasta hitsaaminen, muuten räkii ilman kaasua
     
  13. 69

    69 Gearhead

    Siis 2T tai 4T asento vai?
    2T asennossa hitsaus alkaa kun polttimen nappia painat ja loppuu kun päästät irti.
    4T asennossa painat nappia kerran niin hitsaus alkaa, painat toisen kerran hitsaus loppuu.

    2T on parempi autopellitöissä, heppauksissa. 4T sitten kun aletaan hitsaan ei puudu käsi mää heppaan kyllä 4T vahvemmat kun autonpellit.
     
  14. 69

    69 Gearhead

    Kaasun virtaus olis hyvä mitata suoraan polttimesta, langan syöttö pitää tietysti vapauttaa. Pullon mittariin ei aina ole luottamista. Autopelti töissä riittää joku 6-8 l/min. Kuumakaari alueella sitten jtn. 18 l/min.
     
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    mulla on yks tommonen pikku täytelanka ja toimii just noin! näppärä jos tarvii mukaan ja saa autopeltejä tehtyä, mut kyllä oli silmät kipeet ennen automaatti maskia! attana aina räppäs kun maski oli auki ja etit kohtaa. kaasua ei tosin ole.
     
  16. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Ongelma ratkes, mittari valehteli kaasun virtausta ja määrää pullossa, kun kaasu oli loppumassa, pieni kopaus mittariin ja kuuntelu suuttimesta paljasti asian. Tota hiilarin määrää pullossa ei mittari niin tarkkaan muutenkaan näytä kun seoskaasua, mutta yleensä kaasun loppuessa kyllä rupeaa näyttämään järkeviä lukemia, mutta ei tällä kertaa. Olihan tossa koneessa muuten toi 2t/4t toiminto. Vipu vaan oli piilossa langansyöttölaatikon sisällä, joskus sitä taisin kokeillakin, mutta luulin, että vivun kytkennät on väärin, kun vipu toisessa asennossa liipaisinta painamalla syötti lankaa, enkä tajunnut miten langan tulo loppuu, nyt kun tiesi jutun jujun, niin toihan on kätevä toiminto raskaampaa rautaa hitsatessa.
     
  17. kotr

    kotr 3rd gear

    Mitähän maalijuttuja mulla oli aikasemmin mielesä, ku kirjotin ihan horoja :) noh 2k tai 2t ihan sama ku ymmärsit pointin. Töisä käytän aina 4t toimintoa. Paljon keviämpi käelle.
     

Kerro tästä muillekin!