Vw 1.9 TD kokemuksia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Trallaa, 23.9.2015.

  1. Trallaa

    Trallaa 1st gear

    Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on kyseisestä moottorista

    Eli volkkarin 1.9TD vuosimallin 1994 autossa.
    Kertokaa omat kokemukset

    Tuli nimittäin itselle laitettua kyseisellä koneella oleva vw golf

    Nätisti tuntuu pyörivän, ja hyvin jaksaa vetää ja lämmöt nousee normaaliin suht nopeasti.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kato vipattaako kampiakselin hihnapyörä. Siitä menee tyyppivikana ja väärin laitettuna kiila ja kallis paukku jos irtoaa. Eikai tuossa muuta erikoistan talvella ei tarvi hikoilla.


    Niin ja kilalle pitää tehdä ura kampuran päähän jos muussina. Jotkut sanoo että pieni vipatus normaalia mutta toisilla nollatoleranssi vipatuksen suhteen.


    Pumppua säätämällä saa puhtia vähän lisää.
     
  3. mie

    mie Gearhead

    On tosiaan nopeasti lämpeävä laitos, ei tarvitse kummoista matkaa ajaa niin hönkii jo lämmintä.

    Kulutus ollut pienoinen pettymys -94/95 farkkupassatissa, käytännössä aina tasan 7L/100km (ml. 330tkm), ajoi sitten säästelemällä tai raskaalla jalalla. Ei ole vaikuttanut syöttöjen säätö kulutukseen, pirteyttä saa pikkuisen lisää ruuvaamalla, mutta ei mahdottomia. TDi olisi ollut aika eri maata, voi todeta jälkiviisaana.

    Ahtojen kanssa ei kai hirveästi kannata alkaa leikkiä, välijäähyähän tuossa ei ole, ellei sitten itse asentele.

    Käynnistyy hyvin kovallakin pakkasella, kunhan kaikki 4 hehkua on kunnossa. Jos pari hehkua on poissa pelistä, ei tahdo edes käynnistyä lämpimällä kelillä.

    Yksi tyypillinen öljyvuodon paikka taitaa olla öljynpaineanturin juuresta, ei ole paha homma vaihtaa uutta.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lämmin? Olikohan mulla jotain vikaa.

    Kulutus pyöri samoissa kanssa vaikka pumppu ja ajotus iskussa. Siks saikin lähteä.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ainakin noi uudemmat on ihan kylmiä. Olin VW huollossa jonkunaikaa ja kovilla pakkasilla päivä alko sillä että lyötiin noi paskat käymään tonne pihalle niin ehkä puoliltapäivin sai otettua päästöt/vaidettua öljyt yms. missä koneen tarttis olla vähän lämmin. Muuttuvalapaset turbot noissa on ihan perseestä. 60 000oli pienimmillä kilsoilla ollut jumittava mikä myös vinku ja sitten ne kaksoismassavauhtikset.

    En tiiä minkä vuotisissa on noita alkanut olemaan kun eivät niin hirmusesti kiinnostaneet. 1.9 diisseleissä ainakin noita yllämainittuja vikoja oli. Kunneivät kulje mihinkään eivätkä edes mene kovin pienellä, ja noi osat tuntu maksavan, ja käynti on kun jostain transiitista, päätin etten itte tollasta hommaa ikinä.
     
  6. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Vähä ot mut tota kaksoismassa vauhtista en ymmärrä? Onko pidetty saunailta missä mietitään osia mitkä hajoo?
    -Tehdään uus vauhtipyörä?
    -Ei sitä voi tehdä hajoavaks, sehän on vaan pala rautaa.
    -kyllä muuten voi!
    ja sit selitetään se tärinöillä ym. mitä on ollut jo monta kymmentä vuotta??
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Voidaan tehdä vaihteistosta paskempi kun toi vaimentaa niitä koneesta tulevia iskuja. Ne iskut on paljon isompia jos on vaikka kolmepyttynen kyseessä kun vaikka 8 pyttynen jos teho ja vääntö pysyy samana. Kolmepyttysessä kun tulee lyönti 240 asteen välein ja sama tehomäärä pitää saada välitettyä joka 720 asteen välein mitä kasilla missä tulee lyönti 90 asteen välein.

    Vähän sama asia kun se että hakkaisi jotain tappia maahan ja se pitäisi saada syvyyteen X. Meidän pitää saada se sinne joko 3 isolla lyönnillä tai 8 pienemmällä. Kummassa tapauksessa voidaan käyttää heikompaa tappia?

    Eli tehdas säästää ja kuluttaja maksaa.
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Näinpä. Naurattaa vaan tää nykyinen kertakäyttö kulttuuri. Vaikka eihän autoja kuulemma ole edes järkevää pitää pitempään kuin takuuaika on :D
     
  9. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Nuo vanhemmat TD koneet on lämpimiä. "Uudemmat" 97-->TDI:t kylmiä. Johtuneeko siitä, että tdi koneet litranverran pihimpiä per 100km kuin TD? Vaimon eka auto oli `96 vento TD koneella, eikä koskaan tarvinut pitää lämpöjä täysillä kun kone oli normi lämpöinen. Vento vaihtui sit ´02 farkku golffiin ja kolvi myöhemmin ´05 farkku passattiin. Molemmat 1.9TDI koneella ja -10C pakkasella tarvii pitkälle reissulle villasukat.

    Muuten kyllä varma ja luotettava kone. Lähtee hyvin käyntiin kovallakin pakkasella.
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ei ole varsinaisesti 1.9TD kokemuksia mutta 1.9SDI on...

    EI lämpee pakkasilla ilman maskinpeittoa, peiton kanssa kyllä. Lähtee jopa -30 käymään "tuplahehkulla"ilman esilämmitystä. Ja SDI meni hajulla n.4.5/100 8) Ja kunhan sai "kiihdytettyä" meni ku vanha mannelavetti... aivan sama oliko ylämäki jakso puksuttaa saavutettua nopeutta yllättävän kevyesti.

    Garretin VNT-ahtimesta kyllä kokemusta, siivet menee jumiin jos ei kierrätä, ainakin välillä, kunnolla.Samoin muutenkin nykydieselit tykkää kierrätyksestä vaikka vääntävätkin mahtavasti pikkukieroksilla. Ja kannattaa käyttää laadukasta diesel moottoriöljyä ei tule karstasta johtuvia ongelmia (turbo, EGR yms).
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Toikin toimisi jos ne autot olisi täällä edes jotenkin järkevän hintasia. Autot maksaa ihan törkeesti vaikka ovat just tollasia kertakäyttösiä ja sitten tehdään tommosia kalliita remontteja mitä ei se auton suunnittelija olisi edes ajatellut autoon tehtävän.


    Itte en ole tuota nykydiisselien alhaaltavääntävyyttä todennut vaikka sitä kauheesti mainostetaan. Mun mielestäni esim uudet transportterit sammuu todella helposti liikkeellelähdössä kuten myös noi henkilöautot. Verrattuna esimerkiksi 940 Volvoon jonka kanssa saa lähdettyä ilman kaasua ykkösellä liikkeelle ja kaasun kanssa kakkosella.
     
  12. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Mitä itse huomannut niin noissa pikkukoneissa vääntö on lisääntynyt yläkierroksilla, eli joissain autoissa tuntuu olevan vääntöä mutta se sitkeys puuttuukin kokonaan, kun se on tehty välityksillä ja sit taas toinen ääripää missä 1/r on vedetty niin pitkäks ettei sitä huijattuakaan vääntöä ole.
     
  13. cuda69

    cuda69 Gearhead

    Nyt ajossa -96 golf 1,9td ajettu 560tuh km,toimii ihan ok.lähtee hyvin käyntiin,vie ainetta 5,5-6,5 satasella,hintaansa (250€) ihan ok pirssi
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo alaväännöttömyys perseestä. Miksi diesel jota nau'uttaa pahemmin kuin bensaa.

    Ot mutta opelin 2.2 saabistakin tuttu kai suunniteltu altakin vääntäväksi mutta kulutuksen kustannuksella. Eli sitten taas mikä järki ostaa dsl joka vie kuin bensa.
     
  15. 300

    300 2nd gear

    TD + 020 laatikossa ei ole mitään kaksoismassaa, juuttuva siipisiä turboja yms ja lämmintäpukkaa todella nopeasti.
    Se on todella kivi ja keppi perustekniikkaa.
    Omassa kulutus pyöri 5.5-6.5l välillä.
     

Kerro tästä muillekin!