auton myynti ulkomaille!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja chevy 4ever, 4.8.2008.

  1. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Just näin, luovarin täyttö riittää.
     
  2. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Joopa joo ,
    Se miten kukin on toiminut ja onnistunut noissa luovari asioissa ei kait kuitenkaan ole nykypäivänä se oikea ja virallinen tapa toimia jos haluaa välttyä lisä kuluilta tulevaisuudessa . Luovarihan poistui virallisena asiakirjana rekisteriotteen uudistumisen myötä , koska omistajan vaihdos tapahtuu otteen omistusosalla virallisesti . Ilman sitä et saa muutettua omistajan tietoja , voit kyllä oman vakuutuksesi sillä saada poikki mutta Trafi:n tietokanta ei hyväksy muutosta ellei ostajalla ole suomessa osoitetta ja sotutunnusta .
    Jos haluat myydä autosi ulkomaille poista se ensin rekisteristä ja vie siirtolapuilla pois maasta tai jos viet omilla kilvillä tuo ne takaisin Suomeen ja otteen omistusosa ja saat sitten auton poistettua rekisteristä , tämän jälkeen ei tule ylläreitä . Jos jätät kilvet autoon niin osaa se musta mies ajella sillä pitkin kujia sinun kilvillä , jos ei mitään satu niin ei välttämättä kukaan tiedä . Mutta os sattuu kolari ,sakot peltipoliisi niin laput tulevat rekisterissä olevaan osoitteseen . Selvittele niitä sitten myöhemmin missä olit kuka ajoi . Voihan sen luovarin nimet katsoa netistä ja kirjoitella mitä nimiä tahtoo jos luottaa tuuriin .
     
  3. HMW

    HMW 3rd gear

    Soittelin akeen.. eikun siis TraFiin.

    Sanoivat sieltä että normaalit toimenpiteet. Ja luovarilla saa autonpois omista nimistä.

    Kun (JOS) rekisteröivät auton viroon niin sieltä tulee (pitäisi tulla) ilmoitus
    suomeen ja auto poistuu mun nimistä automaattisesti, mutta voi viedä aikaa kuukauden (kuukausia). Mutta sanoi että voin viedä luovarin 7 päivän jälkeen katsurille niin (pitäisi) onnistuu niinkin.

    Ongelmia tuskin tulee jos hoitavat asiat oikein, mutta jos eivät taitaa tulla vaikeemmaksi.

    Tietenkin kopio kannattaa ottaa ilmoitusosasta.
     
  4. karra

    karra Double Gearhead

    En löytänyt googlella vastausta. Saako saksalainen mies ostaa auton suomesta ja pitää sitä alle vuoden Suomen rekisterissä, kotiosoite on hänellä Berliinissä?

    Juju on se että gyntteri on syntynyt Neuvostoliitossa ja haluaisi viedä auton Pietariin kunnostetavaksi, suomen kilvillä. Saa kuulemma viedä alle vuodeksi sinne ilman sanktioita.

    Sitten kun auto on kunnostettu hän ajaa sen Saksaan ja rekisteröi itselleen. Tässä vaiheessa Trafi saa Saksasta tiedon että auto on poistunut Suomen rekisteristä. Toki kun auto ylittää rajan niin senhän voi poistaa liikenteestä tilapäisesti :lol: . Jos voi?

    Vai otanko rahat näppiin ja pidän auton virallisesti itselläni, heppu vie sen Pietariin... mutta eihän se oikein onnistu jos auto on minun nimissä vielä... rajan ylittäneenä tiedän :D

    Aika vaikee yhtälö? Heebo ei haluaisi ajaa autoa ensin Saksaan ja rekisteröidä sinne, kun Pietari on tuossa kivenheiton päässä...
     
  5. lollipopchevy

    lollipopchevy Gearhead

    Myyt auton normaalisti ja teet luovarin. Tämän jälkeen teet auton myynnistä ilmoituksen katsastuskonttorille/trafiin ja vastuiden pitäisi loppua tähän. Kehotat luonnollisesti ostajaa ottamaan vakuutuksen autolle ja rekisteröimään sen, mikäli hän haluaa ajaa sillä kauemminkin täällä.

    Itse tein näin kun myin Mercuryn ruotsiin. Kilvet menivät auton mukana. Tuohon Saksan ilmoitukseen trafille suhtaudun skeptisesti. Mercury on edelleen mun nimissä trafin listoilla, mutta tiedolla että myyty ulkomaille. Ruotsista ei näköjään tule tietoa suomeen. Vakuutukset ja verot katkesivat myynti ilmoituksen jälkeen.
     
  6. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Myin autoni Ruotsiin ja käveltiin ostajan kanssa paperit kädessä katsastuskonttorille. Tätä sanoi, etteivät he ota tässä mitään luovareita vastaan vaan odottavat tietoa rekisteröinnistä Ruotsiin yhteisen tietojärjestelmän kautta. (Autoon oli tehty liikenteestä poista ja kilvet palautettu.)
     
  7. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Miten menetellään jos vie auton viikonlopuksi näyttelyyn EU:n ulkopuoliseen maahan?
     
  8. ip

    ip 3rd gear

    Juot bissee viikonlopun näyttelyssä ja tuot sen jälkeen auton himaan!selvinpäin tietysti!
     
  9. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Älä saatana... Juo ite sun kusivettäs :-?

    Kysymys on mielestäni ihan asiallinen, eli jos vie näyttelykalustoa EU:n ulkopuolelle ja takaisin, miten menetellään?
     
  10. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Jos viet sen näyttelykalustosi ajamalla (!??!) niin sehän on sama kuin menisit muutenvaan millätahansa autolla käymään ko maassa, toimenpiteet ja peliliikkeet sen mukaan, ei kai siinä mitään ihmeellistä.....mutta jos viet sen trailerilla niin luulisi nyt tullin tässä asiassa osaavan parhaiten auttaa, ainakin paremmin kuin tämä foorumi :rotfl: :rotfl: ...kulkeehan noita autoja trailerin päällä maailmalla koko ajan maasta toiseen....
    Kun se kerta on viranomainen, joka mahdollisesti rajalla on kiinnostunut mitä sitä kuskaillaan niin siltä samaiselta viranomaiselta asiaa varmaan kannattaa ennakkoon kysyä..... :-?
     
  11. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Ok. No täsmennetään vielä sen verran, että rekisteröimätön auto (omavalmiste) olisi tarkoitus trailerilla viedä viikonlopuksi EU:n ulkopuolelle.
    Luulisi että tällaisia kokemuksia voisi jollain olla, mutta en tietenkään pelkää mennä tulliin kysymään. Kysytäänhän tällä palstalla kaikkea muutakin "tyhmää"...
    Over and out.
     
  12. karra

    karra Double Gearhead

    Jos se ei ole rekisteröity eikä siinä ole mitään valmistenumeroita niin se voisi olla vaan "tavaraa". Eikös sellaisella väliaikaisella tullauksella eli oliko se nimeltään Atacarnet homma hoidu? Kävin Norjassa ja Venäjällä työhommissa ja atacarnetilla hoidettiin työkalujen (= laitteiston) vienti ja takaisin tuonti.

    Mutta joku tunnistetieto kapineessa ois hyvä olla kun ne tullissa tutkii hommaa että onko laite sama takaisin tullessa mikä sinne mennessä vietiin.
     

Kerro tästä muillekin!