BBC moottorin kunnostamista + piristelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impalala, 12.8.2011.

  1. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Saas nähdä menikö Jykän kaljat ja porttauskännit hukkaan? :rotfl:

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... to_comment
     
  2. Impalala

    Impalala 3rd gear

    No niin, pääsee taas hommat jatkumaan pitkästä aikaa.
    Nokka ja kaikki tykötarpeet saapui tossa alkuviikosta, aikaa ei tilauksen alusta mennyt ku vaivaset 6 viikkoa... tänään pitäis viel pajottamaan lähteä.
     
  3. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Nyt kun toi moottori on vielä pukissa kiinni ilman kansia, niin tuli mieleen, että jos ton imusarjan kohdistuksen kansiin nähden tarkastais samalla, ihan pelkästään jo sen takia, että imusarja ei enää istu täysin kohdalleen.
    itellä kun ei aiempaa kokemusta aiheesta oo, niin mikä tohon olis paras/helpoin keino?
    Lohkon dekkipintoja on siis koneistettu 0,5 mm per puoli matalammaks + ei hajuakaan, paljonko kansista kaiken kaikkiaan plaanattu pois.
     
  4. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead


    Arvonta lähestyy:
    [​IMG]


    Mitäs tulppia arvon raati tähän veneen mottiin suosittelee?
     
  5. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Noniin cbarget &co ! Mites siinä kävi? Rojut kentälle vai jotain lukemiakin...
     
  6. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Rojut pysy vielä sisällä mutta "pientä" vastustelua riitti, jostain syystä vaikuttais siltä et kone joutuu vähän väkisin kerää rundeja..? Tai sit se vain on bbc? :)
    Homma jäi siis vielä vähän kesken. Nyt papereihin tuli 700.6Nm/4100rpm ja 455.6hp/4900rpm
     
  7. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Aika odotetun (ainakin mun) kaltaiset lukemat.Tuo kesy nokka ja matala puristus
    sitä rauhoittaa eniten. Jos väkisin joutuu keräämään kiekkoja,vois vaikka kaasuttimia vähän fundeerailla,siis jos se keräily on sellaista oikeen väkinäistä,vai miten sen ny sanois.
    Mut ei tuo nyt mikään poloinen ole!
     
  8. paja1

    paja1 Double Gearhead

    noh koitetaas nyt käyttäytyä :soosoo:
     
  9. paja1

    paja1 Double Gearhead

    jaksoiko kuinka hyvin vetää toisiot auki tai pitikö höllätä kalvojen jousia?
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Vaikuttais siltä et toisiot aukeis liian aikasin. Jousia ei tietenkään ollut mukana ja muutenkin oltiin vähän metsässä ton diagnosoinnin kanssa. Aluka ajettiin motti sisään m inmkä päätteeks suoritettiin kevyt veto läpi alueen, siin meni jo helposti 400 rikki ja motti oli hoikalla. Suuttimia suurennettiin et pästiin alueelle, siinä vaiheessa olis oikeestan jo pitänyt hälykellojen soida kun joutu peräti viis pykälää suurentaa ensiöitä. Toisiot lähti aukeemaan jossian 2-3000 välillä. Vähän reilu 460 heppaa tais sit olla parhaat lukemat mitkä paperille saatiin. Motti teki kovasti työtä kierrosten nostamiseks, vääntökäyrä heitteli. Sytkäongelmaa haettiin kissojen ja koirien kanssa ja sille puolelle yks kerrallaan vaihdettiin jakajaa lukuunottamatta kaikki. Jakajakin olis vaihdettu, mut jostain syystä ei suostunut mikään muu jakaja putoomaan pohjaan. Kai se sit on niin et isolohkoletukassa pitää jokaisella motilla olla oma jakajansa. Sinänsä hämmentävää kun tossakin on kuitenki lohko ja imusarja vaihtuneet matkan varrella... No, venttiilijousien kanssa oli myös oma shownsa. Siitä oli spekuloitu jo aiemmin, tuplajouset ei mahtuneet exh. rotatorien kanssa ja tarkotus oli löytää arvoiltaan sopivat singlet mut se kaatu ensikerralla "teknisiin ongelmiin". Sinen jäi sit tuplien ulkojouset mikä arveltiin hyväks nokan sisäänajon kannalta ja asia kerkis lahjakkaasti unohtumaan. No, kun piti asentaa ne sisäjouset tuli ongelma taas esiin. Haettiin toinen setti jousia ja kiireesti asennettiin, ja ei siin yhteydes huomattu et ne ei istuneet retskuihin oikein, oli vedon jälkeen ihan manaanina ja varmaankin häiritsi yläkierroksilla. No, se oli ihan oma episodinsa joka korjaantuu toisilla retskuilla... Jossain vaihessa ajeltiin sitte tasakierroksilla kuormaa lisäten ja 4000:lla motti työns 420 heppaa. Edelleen kuitenkin läpi alueen motti kävi miten sattuu, lukemat sinänsä olis olleet hyväksyttäviä mut toiminta ei. Sit tuntu et motti alko muutenkin hiiopumaan, 4000:lla ei enää tullut kuin sellanen 360 hopujoutia. Motin mekaanista kuntoa taraksteltiin useempaan otteeseen ja sillä puolella kaikki vaikutti olevan ok. Olin jo aiemmin esittänyt ideaa et josko vika kuitenkin olis tossa imari/karbishässäkässä. Siin sit tuli mieleen et olikohan siinä tasakierrosvedossa kuorma lisäten kaasu pohjassa? Ei ollu täyttä varmuutta joten päätettiin kokeilla rajottaa läppäkulmaa sellaseen 2/3 osaan ja kokeilla. Ja kas; oltiin taas siinä 420 hepassa 4000:lla. Nyt myös veto läpi alueen sujui puhtaasti, tehoa osakaasula tuli taas se 450, lambdat viivasuosia ja tasassa kun ne aiemmin "vaihto puolgta". Siinä vaiheessa oli takana jo pitkä päivä ja kello paljon joten päätettiin lopettaa, vika veto tais olla kaheksan maissa illalla. Summa summarum; päivästä ei jäänyt käteen oikeen mitään muuta hyödyllistä kuin että ilemisesti koneen omat sytkävehkeet toimii. Todennäkösesti suutinasiassa mentiin metsään ton kummittelun takia. Oikeesti homma pitäis tehä vielä kerran uusiks, vaihtaa ne pakoretskut ja pelata toisiopuolen josien kanssa ni sit tiedettäis missä ollaan. Vaikak kyllä se tietty toimii noinkin jos tekee vaan mutulla sen jousimuutoksen.
     
  11. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Tääki ollu ajossa jo pari kk. Moottorin käytös muuttus huomattavasti paremmaks tolla Lunatin nokalla.
    Paljos tommoseen voi laittaa sytkäennakkoa maksimissaan? Tällä hetkellä on käytössä sekä alipaine, että keskipakoennakko. Kyseessä siis gm alkuperäinen hei jakaja, keskipakoennakon jousiin ei oo tehty muutoksia.
    Lampulla sen verran katoin, että 10 asteen perusennakolla maksimit on n. 45 astetta, eikä ainakaan kuullostais nakuttavan. Ilman tota alipaine-ennakkoa ei toimi alkuunkaan.
     
  12. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Ja ongelmia pukkaa, pitkästä aikaa.

    Tuossa viimeisten hellekelien aikoihin elokuussa alkoi kuulumaan omituista kilinää koneesta. Ääni tulee poikkeuksetta kun alkaa kiihdyttää moottorin kierrosten ollessa matalat. Kuuluu tosin aina, kun moottoria kuormittaa ajon aikana, auto parkissa kaasua runtatessa ääntä en oo kuulumaan saanut. Kokemusta ei itellä oo, mutta voiko kyseessä olla detonointi?
    Kaikenlaisia veivin laakerien kolinat on tullu kuultua, eikä ääni mun mielestä kuullosta samalta...

    Ongelma alkoi ihan yhtäkkiä, sytkäennakkoon saati kaasarin säätöihin ei oo koskettu koko kesänä. Ääni kylläkin hävisi lähes kokonaan, kun jakajasta otti alipaineen pois.
     
  13. triniemi

    triniemi Gearhead

    Millaselta tulpat näyttää? Vai olisko vetolevyyn siunaantunut murtuma, pultit pyöriny auki tms
     
  14. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Ilmiön nimi voisi olla detonaatio,perustuen kuvaukseesi matalilta kierroksilta kiihdytykseen.Tsekkaa sen a-pkellon toiminta.
     
  15. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Auto tuli vietyä menneellä viikolla talviteloille. Katoin sit tulpat samalla ja tais vika löytyä...
    2. sylinterin tulppa kasvanu melkeen umpeen karstaa, kaikki muut tulpat kuitenkin ihan karstattomia...
    Eli ainakin kannet tarvii riipaista irti taas ja varmaan teettää ne k liner holkitukset ohjureihin.
    Turun alueelta jotain hyvää koneistamoa, joka sellaset tekis?
     
  16. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Se alkais hiljaksiin olemaan ajokausi jälleen paketissa tältä vuodelta. Viime talvena tosiaan tuli vähän paranneltua autoa taas, kansiin laitettiin uudet ohjurit, joita toki lyhennettiin sorvissa ennen asennusta, sekä tehtiin samalla kavennukset päihin, että saatiin kunnolliset venavarren kumit asennettua.

    Muuten "paketti" on toiminu oikein hyvin, mutta on todella herkkä detonoimaan. Ongelmaa oon yrittäny poistaa mm säädettävällä alipainekellolla, joka on säädetty mahdollisimman tiukalle. Ennakot on tällä hetkellä 12 ast tyhjäkäynnillä/32 ast 3000 kierroksella, ilman alipainetta. Sen verran oon netistä asiaa tutkinu, että lähes poikkeuksetta näissä porukka käyttää 36 ja jopa ylikin, Max ennakkoa.
    No, mulla toi tosiaan detonoi hieman noillakin ennakoilla, alipaineletku kytkettynä siis, liekö sit yksilökohtaista vai jotain olennaista jääny huomaamatta?
     
  17. SauliK

    SauliK Gearhead

    minkälainen nokka sulla on, oisko turhan mieto sun puristuksille ja helteellä mennään kipurajan yli kun nakuttaa?
     
  18. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Onhan se alipaineletku kytketty oikeaan paikkaan?
     
  19. Impalala

    Impalala 3rd gear

  20. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Tulevan talven aikana olis tarkoitus vähän tehdä muutoksia tekniikkaan, mm hiukan korkeempistallinen turbiini on tarkotus laittaa alkuperäsen tilalle.
    Myös nokka tulee vaihtumaan nykyistä rajumpaan.

    Oon katellu noita vaihtoehtoja ja jääny nyt miettimään parin "ehdokkaan" välillä:

    Lunati voodoo 60204
    - .554/.572 nosto
    - 276/284 mainosasteet
    - 233/241 0.050 nostolla
    - LSA 110 astetta

    Toinen vaihtoehto
    Comp XE274
    - .552/.555 nosto
    - 274/286 mainosasteet
    - 230/236 0.050 nostolla
    - LSA 110 astetta

    Mielipiteitä puolesta tai vastaan saa laittaa
     

Kerro tästä muillekin!