GM 3.1 V6 käyntihäiriö / korkeat päästöt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja KPS, 6.10.2015.

  1. KPS

    KPS 3rd gear

    Ostin 1,5 vuotta sitten Pontiac GP 1991 3.1 v6 koneella. Aikaisempi omistaja oli juuri vaihtanut katalysaattorin ja katsastanut auton co päästöjen ollessa alle 200. Katsastin auton viime syksynä päästöjen ollessa tuolloin 563 (ei ole vähäpäästöinen). Viime keväänä otin auton tallista talven jälkeen ajoon ja heti ensimmäisen 50km jälkeen kaksi sylinteriä meni pimeäksi. Tarkastin, että mikä puola on pimeänä ja vaihdoin uuden. Vika ei hävinnyt vaan se korjaantui kun vaihdoin uuden sytytyksenohjausyksikön (eli puolassa ei ollut vikaa). Autossa on ollut koko ajan tyhjäkäynnilä pientä töpötystä/ puputusta harvakseltaan ja käynti ei ole ollut aivan tasainen. Lisäksi kierrosten ollessa 1500rpm sytytys välillä pätkäisee sekunnin murto-osan ajaksi ja auto nykäisee. Tämä ei ole hirveästi häirinnyt. Pari viikkoa sitten vein auton päästömittaukseen, koska katsastus lähenee. Mekaanikolla oli hankaluus saada mittalaitteeseen oikeaa kierroslukua latausimpulssista tai tulpanjohdosta. Päästömittauslaite näytti tyhjökäynnille kierroksia 420 vaikka auto käy oman mittarin mukaan n. 700rpm tyhjäkäyntiä. Päästöt olivat mitattaessa huiman korkeat n.1355. Huoltomekaanikko sanoi, että sytytysjärjestelmässä on jotakin häikkää, koska pyörintänopeus ei ole oikea mittarissa ja kaikki polttoaine ei pala, koska päästöt on noin korkeat. Vaihdoin tämän jälkeen kaikki kolme uutta puolaa sekä tulpat ja tulpanjohdot. Auton käynti tai toiminta ei muuttunut miksikään. En ole vielä käyttänyt uudestaan päästömittauksessa tai konttorilla. Onkohan joku paininut vastaavan ongelman kanssa ja mitähän tässä kannattaisi seuraavaksi tehdä? Autolla on siis ajettu 1,5 vuoden, kahden katsastuksen ja kolmen päästömittauksen aikana n. 3500km
     
  2. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    Jos auto käyny suht normaalia tyhjäkäyntiä,sun mittari näyttää oikein(7-800rpm).
    420rpm on niin alhanen et auto tuskin käykään,saatika et päästöjä alkas mittaamaan.
    Oisko mittalaitteissa voinu olla joku häiriö?
    Pätkäsy 1500rpm:ssä voi johtuu kuluneesta tps sensorista(kaasuläpän asentopotentiometri),signaali pätkäsee ja voi aiheuttaa kuvailemas oireen.

    Toi viimesyksynen katsastuspäästö 563 on kyllä korkea tai auto ollu kylmä tai lämpöanturi rikki tms.
    Itsellä ollu tuollanen 91 katilla ja päästöt siinä 100 kieppeillä.
     
  3. KPS

    KPS 3rd gear

    Kiitos vinkistä tuon tps sensorin suhteen. Tuo nykäisy toisinaan sopisi kyllä olemaan tuosta johtuva. Käytin tänään autoa päästömittauksessa ja katsastuksessa. Päästöt nousivat yli tuhannen normaali tyhjäkäynnillä. Kierroksia nostaessa päästöt putosivat alas normaalitasolle. Tyhjäkäynnin nostaminen n. 850-900 kierrokseen laski päästöt 520 tasolle. Hain leiman paperiin. Sytytyshäiriöstä tuo päästöjen korkeus ei johtune vaan jostain muusta? Pitää alkaa käymään kaikki mahdolliset vuotokohdat imupuolelta läpi ja uusia/ putsailla anturit jne.
     
  4. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    Joo,MAP anturin letku,jarrutehostajalle menevän letkun kunto ihan ekana tsekata
    helppoina kohteina ja pcv venttiili et toimii/ei oo jumis.
     

Kerro tästä muillekin!