Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. hekustom

    hekustom 1st gear

    Pussit ois alla mutta muutoskatsastus edessä,mitä pitää ottaa huomioon katsastukseen,kokemuksia? Ja jos jollain olis vinkkiä miten kannattaa laittaa etuiskari pussien kanssa farkku Capriceen niin olisin kiitollinen..
     
  2. rahtirauta

    rahtirauta 1st gear

    Minä muutoskatsastin -65 Mercuryn ilmajousille viime syksyllä. Ei mitään ongelmaa, kunhan etupalkeiden kiinnikkeet on pulttaamalla tukivarsissa ja kaikki siististi tip top. Etuiskarit siirsin runkopalkin ulkopuolelle.
     
  3. rantavaari

    rantavaari 1st gear

    -61 Cadillakki kaipailis pussukoita, olisko kellään suositella mitään hyvää valmista settiä? Kyllä joku varmasti täälläkin on kyseisen projektin tehnyt..?
     
  4. JouniK

    JouniK Gearhead

    En tiedö onko valmista settiä, mutta suht helppo homma, takana ei tarvii edes iskareita muuttaa. Edessä saattaa kannattaa tehdä tilaa runkoon jousen ympärille, joka leviää tyhjetessään. Iskarin joutuu siirtämään, etupuolelle minusta helpoin. Tai jos ei rahasta tee tiukkaa niin sitten Shockwavet vaan eteen, ei tarvii iskareita miettiä.
    Lowtoys:ltä saa suomenkielistä palvelua ja milliset liittimet settiin samoin tein. Jousten päihin otin kiinnityslevyt, joihin hitsailin sopivat putkenpätkät.

    Sähkökompuroita vähintään 2, hermo menee niilläkin louskuttaessa. Just mietittiin, mites sukeltajien happipullo menis tuossa systeemissä..

    J
     
  5. kapa

    kapa 3rd gear

    onko kukaan laittanu tommosta omalla voitelulla olevaa ilmastointikompuraa (york) noiden sähköisten lisäks?
    olisko mitään järkeä?
     
  6. Damned

    Damned Gearhead

    Tartteeko Shockwaveja varten vahvistaa iskareiden kiinnityspisteitä?
     
  7. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tässä säikeessä on Yorkin kompuroista muistaakseni juttua. Googlella löytyy loput. Jos olisin laittanut pussit Impalaan niin olisi tullut Yorkin kompura...
     
  8. zilverado

    zilverado 2nd gear

    Luin kaikki nämä 72 sivua, mutta en löytänyt hakemaani. Voiko siis ilmajousen vain laittaa kierrejousen tilalle? Ja vielä sillä systeemillä, että pussilta letku, jonka päässä venttiili? Jos vaikka ajatellaan että laittaisi moiset cadillac cts:ään. Esim. Low toysilta dominator taakse ja aero sport eteen? Mitä muuta vaattii pussien lisäksi? Ihan vain mielenkiinnosta kyselen;)
     
  9. Springer

    Springer Gearhead

  10. idiot

    idiot Gearhead

    tuon ikäiseen vaaditaan tyyppihyväksytyt hilppeet, että kelpaa katsastukseen :)
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko mitään havaittavaa eroa jos taka-akselile laittaa A ilmapussit B pussi alkup jousen sisään ja vielä jos näitä vertaa ilma-iskariin? Vetoja/kuormaa ei ole. Yletön pehmeys vaan hakusessa.
     
  12. ViLU

    ViLU Gearhead

    Jos jousi on alkuperäinen ja sille ei tehdä mitään niin ainakin säädettävä ilmaiskari vaan koventaa ajoa. Näin ainakin mulla Suburbanissa. Voisin kuvitella, että sama homma tolla jousen sisään laitettavalla säkillä. Sitäkin käytetään lähinnä kuorman kantavuuden lisäämiseen.
     
  13. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Noista Karpovin esittämistä vaihtoehdoista ilmasäkki on pehmein ratkaisu.
    Ilmasäkissä on se hyvä puoli että voit paineella säätää korkeutta ja sen lisäksi voit säätää ilmajousen kovuutta käyttämällä lisäsäiliöitä "ping tank" säkkien rinnalla. Kun säkin ja ping tankin väliin laittaa hanan niin saa säädettyä jousen kovuutta. Ilmasäkin tilavuus tavallaan kasvaa. Pienistä palosammuttimista saa kätevästi ping tankit. Jousituksen pohjaanlyöntikumien on syytä olla kunnossa jos kovin löysälle säätää.

    Ping Tank on jo vanha keksintö, mutta sitä ei henkilöautoissa juuri käytetä. Sopiva säkki ja iskari yhdistelmä on todettu parhaaksi.
    Hyvä selostus Ping Tankista löytyy tuolta keskusteluketjusta (alla) postaus #6

    http://www.rvnetwork.com/index.php?showtopic=110361
     
  14. ViLU

    ViLU Gearhead

    En muista oliko juttua tässä säikeessä, mutta ainakin yksi lowrider on hydrauleilla leimattu Amerikan rauta-lehden mukaan. Satuin ostamaan uusimman numeron ja tuli 1/2012 numero mukana. Siinä oli juttua Monte Carlosta (CSL-39) johon ne oli leimattu lisäjousina.

    Onko muista hyraulivehkeistä mitään tietoa?
     
  15. 300

    300 2nd gear

    Mitens tollasen 69-71 C-body Moparin ilmajousitus.
    B/E koppasiin löytyy sarjoja, mutta saako sellasen mahtumaan c-bodyn etupäähän.
    Ylätukivarret menee vaihtoon, että mahtuu sinne väliin. Säätöpultti pois alatukivarresta ja jättää sauvat paikoilleen?
    Toimiiko takana jos jousista muut kuin norrat ja vahvistaa iskaripalkkia runkoaisojen välissä?
    Mihinkään hirveään silpomiseen tai 4-linkin asennukseen ei ole hinkua.
    Etupäätä joutuu vahvistaa, että iskaritorni kestää jousen.
    Tarkoitus olisi että cruisaillessa voisi olla matala, mutta maantiellä sit nostaa normi korkeuteen, että norrat on suht normaali asennossa.
     
  16. Herje

    Herje Double Gearhead

    Melko perseestä tulee tuolla norra ja pussi systeemillä verrattuna 4 linkkeihin ja pusseihin.
    Lisäksi norrat on aika kovalla rasituksella.

    Mikä on sitten matala???

    C-kopan keula systeemit aika paljo erillaiset verrattuna B/E koriseen.
    En tiedä oisko helpoin tehdä keulan systeemit ontoilla pusseilla.
     
  17. 300

    300 2nd gear

    Ei mikään maata raapivan matala, mut suht koht kummiskin.
    Niin pahoin pelkäsinkin, ettei toi norra systeemi toimi.
    Mietin jos etupään sais tollasilla tehtyä?
    http://www.ridetech.com/store/shockwaves/
     
  18. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kyllä niillä ajamaan pystyy. Norrat ja pari latia mitkä katkasee noin 10 cm akselin takaa.
    Tukevoittaa hieman menoa.
    Saa leikellä aika paljon jos meinaa shockwawesit laittaa.
    Pari C-korista tiedän missä pussit laitettu ylätukivarren päälle.
    Tosin näillekkin joutuu rakentelemaan tukea...
    Itelle tulossa c-koriseen pussit tukivarren päälle.
     
  19. MH

    MH 3rd gear

    JouniK tykkää tästä.
  20. nuffield

    nuffield Gearhead

    Löytysköhän tuohon ohjaukseen mitään parempaa vaihto-ehtoa noitten kaheksan mankkuventtiilin tilalle esim. kaks-toimisia venttiileitä? Melko arvokkaita tuntuu nuo venttiilit olevan täälä suomessa. Entäs nuo elektroniset säätö järjestelmät ei taida kovin edukkaita löytyä?
     

Kerro tästä muillekin!