-68 Le Mans 428 padalla ; Haastetta rekisteröinnissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Rivieraruisaaja, 3.10.2015.

  1. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Ostaa päksäytin ameriikasta tuommoisen -68 Le Manssin johon on alkuperäisen 350 tilalle ruuvattu -69 428. Nyt kun aloin katsastamaan ja rekisteröimään niin katsuri alkoi pyytämään "osavertailua" että kelpaa.

    Pitäisi siis tuottaa jotain dokumentaatiota siitä että tässä on alusta ja jarrut samassa tai paremmassa jamassa kuin mallisarjan paperilla tehokkaimmassa versiossa eli -71 455 HO:ssa. Jostain syystä GTO ei olekaan verrokki kuten oletin.

    Mulla ei ole tämmöisestä mitään kokemusta, miten mä nyt todistan asioita? Autossa on eteen vaihdettu levyt, alunperin ollut rummut myös 71. Mitään käsitystä ei ole näiden spekseistä kuten ei myöskään iskareista tai jousista, kaikki melko uutta kamaa. Ja mistäs mä sitten sen tiedän mitä siinä 71:ssä oli?

    Jeesikääs viksummat vähän, mitä mä teen?
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No eihän noissa ole normaalisti muuta eroa kuin etujouset. Tehomallissakin voi olla tehostamattomat rumpujarrut. `68 Le Manssia on käsittääkseni saanut 428:lla, eli GTO:ta ei tarvi vertailumalliksi, paitsi että senkin pitää kyllä kelvata, koska se on käytännössä sama auto.

    Shop manualista noita tietoja löytää.
     
  3. Formula400

    Formula400 1st gear

    Itse olen käyttänyt vastaavassa tilanteessa us partsilta aikoinaan ostamaani alustaosia käsittelevää kirjaa,siitä löytyy kaikki alustanosat mitä näissä autoissa on käytetty ja siitä on helppo näyttää katsastusmiehelle onko niissä eri moottoreilla eroja.
     
  4. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Kyllä GTO pitäisi nähdäkseni verrokkina kelvata. Le Mansia ei ole tainnut 350 isommalla saada ´68 vuonna eikä 428 A-bodyyn ensinkään, mutta 400 on ollut ´68 GTO:n ainoa vaihtoehto eri tehoisina ja rumpujarrut vakiona, levyt on olleet optiona, eli jos sulla jo on levyt niin sen osalta paremmin asiat, uudet jouset kannattaa esittää HD-jousina samoin iskarit. Keula paino ja fyysiset mitat moottoreissa kun on samat. Etukallistuksen vakaaja on voinut Le Mansista puuttua, 1" GTO:ssa. ´68 GTO tehokkain kone on ollut 366 hv Ram Air II 400, ´69 428 koneita ollut 360,370,390 hv versioina, isokoppaisissa ja Gran Prixeissä. Paperilla tehokkaimmat GTO koneet ovat 370 hv Ram Air IV 400 ´69-´70 ja ´70 360hv 455. Eli ihan läpi huuto juttu tuon pitäisi olla.
     
  5. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Kiitos tähän mennessä tulleesta jeesistä kaikille. Tosiaan 428 ei saanut pienempiin ponuihin ollenkaan ja itse pidin ilman muuta selvänä että GTO kelpaa vertailuun. Katsurin mukaan kumminkin Trafin tietokanta ei ole samaa mieltä vaan pitää löytyä Le Mans. Eli siis computer says no.

    No, eihän siinäkään mitään jos tosiaan otan tuon 71 455:n verrokiksi. Service manuaalista ei sinällään ole iloa, koskapa sieltä ei löydy tietoa mitä oli missäkin. Ainakaan noista - 68 versioista, tokkopa siis myöhemmistäkään?

    Amesin katalookista ei ole iloa, eikä Rock Autosta. Tuo mainittu alustaosakirja kuulostaa jo lupaavammalta, tuleeko muuta mieleen intterwebsistä mistä voisi katsurille osoittaa että kato ny?
     
  6. Formula400

    Formula400 1st gear

    Moro taas,katsoin varsin tuota alustanosien kirjaa ja siinä lukee yks selitteisesti että Pontiac le mans,gto,tempest niissä on vuosimalleissa -68-70 kaikki alustanosat samoja,aika erikoinen tulkinta katsastusmiehellä että gto ei kelpaa vertailuksi koska kyseessä on kuitenkin sama auto.
     
  7. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Se on se tyyppikatsastustodistus, kun on Raamatusta seuraava..... ylöspäin.
     
  8. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Päivitystä aiheeseen: Homma on nytkinyt eteenpäin, isosti tässä ketjussa mainitun alustaosakirjan otteiden ansiosta. Josta giganttinen kiitos menee nimimerkille "formula400"! Samoin onnistuin kokoamaan vakuuttavaa osavertailua 68 ja 71 Le Mansien välille parissa nettikaupassa, samat jouset yms kilkkeethän niihin käy.

    Sen sijaan vaikka kokosin millaiset perustelut siitä että GTO:n on PAKKO käydä verrokiksi niin ei. Kuulemma se on jotenkin Trafin tietokannassa näin perustettu niin computer says no. En tiedä onko tämä sitten juuri näitä kolmannen sukupolven (68-72) Ponun A-bodyjä koskeva ihmeellisyys?
     
  9. SK

    SK Gearhead

    Trafin logiikkana lienee sanapari "samaa mallisarjaa".
    Vuoden 1968 Tempest, Le Mans ja GTO ovat VIN-numerolla kukin omaa mallisarjaansa. Eli vaikka Le Mans (vin 37) ja GTO (vin 42) ovat käytännössä parannettuja versioita Tempestistä (vin 33/35), Pontiac markkinoi niitä omina malleinaan.
    GTO oli vin-numerolla oma mallinsa 66-71.
     
  10. ripee

    ripee Gearhead

    saanen kysyä konttorin nimeä?
     
  11. Rivieraruisaaja

    Rivieraruisaaja 1st gear

    Katsastus Park, Turtola, Tampere!
     
  12. ripee

    ripee Gearhead

    ok!
    no ei sama missä mulla kans aikoinaan oli vääntöö tekniikanvaihdossa , ellei kaveri ole vaihtanu duunipaikkaa...
     
  13. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Pyydä paperilla yksityiskohtaiset perustelut miksi ei käy. Pistä sen jälkeen allekirjoittaneelle privaviestiä. Tuossa ei nimittäin oikeasti pitäisi olla mitään ongelmaa. Tuolla konttorilla on kyllä ennenkin ollut kovin erikoisia tulkintoja.
     
  14. 928 GTS

    928 GTS Gearhead

    Kuullostaa ihan samalta ongelmalta kun esim. BMW 3-sarja vs M3. Tehdas sanoo niiden olevan samaa mallisarjaa mutta Trafi tietää paremmin eikä normi 3:sta voi rakentaa käyttämällä M3:sta verrokkina vaan esim. E30 tapauksessa pitää kaivaa Italia erikoismallia 320iS tehorajoja varten ja USA:n 325e 2.7L koneen takia jne. Trafi tulkitsee siis asiaa siten kun haluaa ja vastaan on vaikea vääntää muuten kun kaivamalla samalla VIN:llä olevia malleja joissa koneen koko ja tehot riittää.
     

Kerro tästä muillekin!