FHRA ja tulevaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja TA/FCAartomaa, 5.10.2015.

  1. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tässä topikissa on alunalkaen puhuttu katsojien saamisesta paikalle.
    On esitetty hitaampia autoja, jotta ehtii seurata pitempään.
    Niitä autoja on SM-kisoissa pääosassa ja siellä juuri sitä katsojakatoa on.

    Nopeampia luokkia on ajamassa EM-kilpailuissa, missä taas ei sitä katoa niin paljoa ole.
    Joten tuskin kannattaa lähteä muuttamaan niitäkin SM-kisoiksi, voi iskeä katoa sinnekin.

    Vai ymmärsinkö väärin?
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei kannata ei siinä tapauksessa.

    Edelleen sanon sen etten nyt puhu katsojien äänitorvena tyyliin "ei noita topfueleja kukaan mee kattoon!!!" vaan omia henkilökohtasia mielipiteitä. Jos tosiaan ne nopeimmat autot vetää eniten porukkaa ja hitaammat vähemmän niin sitten se on selvä miten kannattaa toimia.

    Kaikkia ei voi miellyttää, kannattaa vaan koittaa miellyttää suurinta osaa ja ottaa kaikki palautteet vastaan ilman sitä provosoitumista kun ei satunnaisen katsojan mielipide kohtaakkaan kuljettan ja vakiseuraajien mielipiteen kanssa.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Sen verran oikaisen etten ole kuljettaja.
    Sinäkään et alkuun ollut vakiseuraaja?
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En ole vieläkään, minä olen se satunnainen katsoja.
     
  5. galaxie347

    galaxie347 1st gear

    Juu enpä itsekkään ole kuski ja kisojakin käyn katsomassa vain silloin kun aikatauluun sattuu sopimaan... mutta ilmeisesti suuri yleisö nyt kumminkin haluaa nähdä niitä nopeita autoja, ainakin jos vertaa yleisömäärää katsomossa emä kisoissa ja normi sm kisassa.

    B ryhmän ralli autot varmasti vetäisi väkeä Jyväskylään pätkän varteen en epäile, mutta mistä meinaat löytää osallistujat? Autotehtaat nyt kumminkin haluaa osallistua tuohon nykyiseen mm sarjaan ihan jo markkinointi syistä.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin no, multa kysyttiin että mikä saisi minut tulemaan kattomaan rallia ja vastasin että noi B-ryhmän autot. En minä tiiä mistä noita osallistujia saisi.

    Voisin ehkä heittää että ton nykysen mm sarjan voisi muuttaa sellaseksi ettei olisi mitään turbo kuristimia ja autot saisi kehittyä niin paljon kun niitä pystytään kehittämään ilman että joku sääntö on heti kieltämässä kaiken uuden. Ainoat säännöt saisi koskea jotain turvavarusteita ja sitä että auto nyt kulkee neljällä pyörällä ja on auto eikä lentokone.
     
  7. jknR

    jknR Gearhead

    Ai niin että rallin puolella autot pitäis olla ihan älyttömän nopeita ilman mitään sääntöjä ja rajoituksia, niin että niitä näkis vaan vilaukselta vaikka olis kilometrin suoralla katsomassa ja kihdytyksen puolella pitäis taas olla hitaampia autoja et niitä ehtii katselemaan enemmän???
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Rallissa ja kiihdytysautoilussa on se ero että ralliauto ei voi mennä yli 400km/h kurviin kun taas kiihdytysauto pääsee suoraan sen yli 400km/h...

    Rallissa kun on niitä elementtejä esimerkiksi sora ja mutkia jotka hidastaa sitä kulkua ihan luonnostaan kun kiihdytysautoradalla ei soraa ole vielä näkynyt, saati mutkia tai muita mikä hidastaisi ihan luontasesti menoa.

    Ne on 2 ihan eri lajia, toisessa toimii mielestäni toiset säännöt, toisessa toiset
     
  9. galaxie347

    galaxie347 1st gear

    Kyllä siinä rallissa taitaisi mennä ilo katsojiltakin jos alkais vauhdit paljon nousemaan nykyisestä, varsinkin jyskälässä alkaa jo nyky vauhdilla turva alueet olla sellaisia että kaukaa saa katsella kun auto menee ohi. Autotehtaat tuskin kauaa olisi mukana sarjassa jossa joka kisassa muutama katsoja kuolee kun auto tulee syliin. Onhan se toki hyvä että sanoo mielipiteensä mihin suuntaan lajien pitäisi kehittyä mutta jonkinlainen realismi olis hyvä pitää kuitenkin haaveissa. Kumminkin noiden kiihdytyskisojen yleisö määriä katsoessa herää ajatus että taitaa ne nopeat autot vetää väkeä enemmän katsomoon kuin ne hitaammat.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No multa kysyttiin että miten itse meisit kattomaan rallia ja vastasin kysymykseen mikä saisi minut lähtemään täältä kaukaa kattomaan noita autoja. Kyse ei ollut siittä onko realistisuutta vai ei, vaan siittä mikä saa minut lähtemään tonne rallipolun viereen. Mua ei saa lähtemään sinne nykyset autot.

    Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?

    En itse koe mitenkään realistisena että tolle mm rallille tulee tapahtumaan mitään järkevää sääntöjen osalta vaan paska jatkuu ja kaikki on kiellettyä paitti se mikä on pakollista. Ei ole mulle elämän ja kuoleman kysymys, ei jää mulle mitään tyhjiötä ajankäytön suhteen ton vuoksi.

    Ei toi tuntunut 80-luvulla noissa afrikan ralleissa niitä haittaavan kun ihmisiä on tie tukossa...

    Sanoko kukaan autotehdas sillon että meidän auto ei tule ralliin jos noi ihmiset ei häivy tuolta?

    Juu niin vetää. Mun mielipide onkin mun mielipide eikä mikään yleinen otos. Montako kertaa tätäkin mun täytyy hokea ennen kun se tajutaan? Ei mulla ole mitään hajua missä kisoissa käy ihmisiä ja missä ei, eikä mua kiinnostakkaan enää, sanoin vaan sen että mikä saisi minut lähtemään tonne suoran varteen kattomaan kisoja.
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Itse olen mielipiteeni kertonut silloin kun aihe on ollut kiinnostava.

    Jos minua rallipolun varteen meneminen kiinnostaisi, voisin kommentoida kyseisiin aiheisiin, jos taas ei kiinnostaisi mennä, en todennäköisesti kommentoisi.

    Nyt tulee sellainen hölmö fiilis, kun kyselee millä saisi katsojia tulemaan kisoihin, mutta vastaukset tulee niiltä joita asia ei ilmeisesti kiinnosta alunperinkään.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Aihe kiinnosti, mutta ei jaksa enää kiinnostaa kun joudun tota mielipidettäni inttämään sivukaupalla ja sanomaan sitä että tämä nyt on vaan mun mielipide eikä kenenkään muun. Eikös mene taas pari viestiä kun joku tuo taas esille sen että "nopeempien autojen kisoissa on enemmän porukkaa" ja taas saan selittää että tää nyt on vaan mun mielipide ja mun ajatuksia siittä millä mut saisi useemmin tonne radan varteen.
     
  13. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Hyvä että joku sanoo erilaisia näkökantoja. Kumma ettei tätä ole kommentoitu lainkaan. Ainoastaan tartuttu siihen, että että -autot on liian nopeita-.
     
  14. galaxie347

    galaxie347 1st gear

    Purjehduksessa ainakin homma aloitettiin sillä että laji tuotiin helpommin nähtäväksi eli kisat tuotiin lähemmäs katsojia. Eli radat niin lähelle rantaa ettei tarvitse omaa venettä jos haluaa katsella.
     
  15. MIAMIRACING

    MIAMIRACING 1st gear

    Mehän voidaan tehä yleisökilpailu vaik kuka työntää yksin pisimmälle ja mihin aikaan radalla kiihdytysautoa esim sateen yllättäessä..:)) Ja voittaja pääsee ohjaamaan ku team työntää :D Kisoissa musa soi, baareja on kisapaikalla, yleisöllä vapaa pääsy varikolle. Jos joku asiallisesti kysyy niin ainakin mun kilpa autoon saa kokeilla istumista.
    Edelleen mielestäni 2 isoa kisaa, alastaron em ja esim juhannus drag&rock alastaroon niin on yleisöä kyllä. Pienemmät kerhot varmasti tekis noi pienemmät kisat fyyran avustuksella(kalustovuokraus ym)
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hauska idea tuokin, tosin kuka haluaa vesisateessa työntää radalla autoa :lol:


    Weijarilla on hyviä ajatuksia kyllä, jengin paikalle saamisen vuoksi pitää olla sirkushuveja, bändiä, kaljatelttaa, esiintyjää.
    Normi SM-kisaan noita ei ole tarjottu viime vuosina, joten siinäkin voi olla syy miksei homma vedä.

    Drifting on "syönyt" kiihdyttelyltä katsojia, koska nuorta porukkaa vetää puoleensa värikkäät "itse rakennetut" autot, ehkä he samaistuvat niihin helpommin?

    Koivumäen auto on lähellä tuota nuoren polven harrastajakuntaa, sitä mainostamalla ja tuomalla esiin tapahtumissa voisi saada porukan saamaan kipinää rakennella omaa autoa?
    Rahaa kun monella on, jos katsoo mitä noihin driftingautoihin on rahaa laitettuna.

    Muillakin on vastaavia autoja kyllä.
    Mutta Moparin pikkulohko on nykypäivän nuorelle autoharrastajalle yhtä tuntematon asia kuin Tatech on sille kaasariV8miehelle.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Noihin jenkkiautoihin on kyllä nuorten todella vaikea samaistua.

    Viimeset jenkit kun on tulleet tänne uutenaan joskus 90- luvun puolessa välissä (puhun siis pullacapricesta yms.), ei kauheen monella ole mitään kokemusta noista.

    Kaikki tietää jonkun mustangin ja chargerin mutta harva tollaseen on päässyt edes istumaan saati ajamaan tai omistamaan. Escalade näistä uusista taitaa olla se tunnetuin dodge ramin kanssa mutta harva tollasta escaladeakaan on ajanut. Kovinkaan moni mun ikänen ei ole edes koskaan istunut jenkkiauton kyytissä

    On helpompi samaistua noihin drifting japsiautoihin, niitä kun aika monella on ja moni on päässyt jopa ajamaankin ja hinnatkin on vielä sellasia että joku mahdollisuus on jopa hankkia tollasia.
     
  18. Weijari

    Weijari Gearhead

    No siis no. Noi oheishulinatkaan ei tarvitse / saa olla mikään itsetarkoitus. Huomattiin vaan aikaa sitten muissa lajeissa, että paras vastine lisäsatsaukselle yleisön tulemisen suuntaan saadaan jollain muulla kuin itse lajia / kalustoa muuttamalla.

    Hetken kun funtsii, niin aika pienillä jutuilla saa yllättävän paljon lisäarvoa. Eikä kaikkea kannata ahnehtia kerralla. Hyvä selostaja, joka saa porukan mukaan, on aina rahansa väärti.

    Yleensä kannattaa lukita ne asiat, jotka on lajin kannalta must, ettei lähde rönsyilemään. Sitten kannattaa vetää kaikki kahelitkin ideat ylös ja katsoa onnistuuko joku.
     
  19. JnZm

    JnZm Gearhead

  20. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Eipäs ole, haettu biisi joka soi tv:ssä oli tuo.
    https://www.youtube.com/watch?v=bRdc6xxvTnY

    Foreigner Lowdown and dirty, laulaja hämää varmaankin useampaa kun ei ole Lou Gramm.

    FHRA:n tulevaisuuden pohdintaa voin raapustaa paremmalla ajalla...
     

Kerro tästä muillekin!