300+hp 305 sbc

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja klou, 14.10.2015.

  1. klou

    klou 1st gear

    Noniin! tarkoituksena on apinoida tuon artikkelin kokoonpano: http://www.hotrod.com/how-to/engine/ccr ... ine-build/

    hankittuna on artikkelissa mainitut world productsin kannet 58cc palotilalla, compin nokka: http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... id=85&sb=2
    ja tietty tiivistesatsit jne perus hilppeet.
    nyt vaan herää kysymys että mitkäs männät tähän keksii?
    lautas männät on aika nurkkaan heitetty ajatus, kun puristuksia ei sais paljoa mitään, vaihtoehtona on siis tasalakiset venttiilinkoloilla (+5cc) tai pattimännät (-0.5cc), tai joku muu setuppi?
    hintaeroa näillä on noin 300e (hyperit), ja sillä tässä kyselen että kannattaako maksaa 300e ylimääräistä (200e vs 500e) 5,5cc pienemmästä männänpäästä? koitin laskeskella puristuksia, niin staattinen ois 9.9:1 ja dynaaminen 8.4:1 nuilla tasa lakisilla ja 10.65:1/9.0:1 pattimännillä.
    eli noin 0.6 ois eroa, huomaako tuomosta eroa puristussuhteessa, vai miten dramaattisesti se vaikuttaa tehoihin?
    ja ylipäätään, kait 98 kestää 10 puristussuhteen?
     
  2. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Laittaisin tasalakiset zero-dekillä. Dynaaminen 9 puristus on kai aika rajoilla että 98 kestää nakuttamatta.
     
  3. klou

    klou 1st gear

    eli jos nyt oikeen oon asian ymmärtäny niin kun tuola tasalakisen männän specseissä oli deck clearance .025 niin tilaan .015 kannentiivisteet niin saan sen .040 mikä käsittääkseni on aikalailla minimi? sitäkö tarkoitit?
     
  4. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Noin just. Yhden millin paljealue on hyvä. Jos kannentiiviste olisi 0.040 niin deck clearance männissä voisi olla nollakin.
     
  5. klou

    klou 1st gear

    oukei, no mites kun näitä .015 kannentiivisteitä ei oo muutako 4.100" reikäsiä, onko sillä merkitystä? summitilta kyselin nuita kannentiivisteitä niin vastailivat että käytännössä ei oo mitään merkitystä tuolla reijällä (no tietty että on isompi mitä mäntä), mutta silti nuita näkyy olevan monen kokosta?
     
  6. max

    max Double Gearhead

    Noi S/R kannet on korvauskannet haljenneiden 305 kansien tilalle,niinkuin toi S/R meinaakin(Street Replacement).
    Ovat hyvät noinkin,kun ovat kaiketi US made vai valettiinko Briteissä noita World productsin blokeja ja kansia?

    Ovat kuitenkin karkeaa tekoa,jos vaikkapa otat imu ja pakovenan irti ja huomaat ohjurien kulmikkuuden ja lautasen alla hommaa.

    Mulla on noiden S/R kansien "isoveljet" World Products Sportsman II kannet.Ne olivat myös karkeaa viimeistelyltään,ja eivät kovin virtausystävälliset.Ne kuitenkin portattiin NPS kansipajalla,ja teoreettinen hp lisäys taisi olla 70 heppaa parhaimmillaan, jos en paljon valehtele.Noissa on kuitenkin pirunmoinen duuni,ja tulee hintoihin jos nyt kukaan enää rautakansia kaikkien taiteen säätöjen mukaan porttailee.

    Silti toi sun projekti on mielenkiintoinen.
     
  7. klou

    klou 1st gear

    noh, toki parempiaki kansia ois ollu etenki alumiinisinä, mutta sanotaanko että budjettiratkasu loppusillaa, tää motti kuiteski on menossa käyttöautoon eikä mihkää rata rakettiin 8) hieman himotti toki isommat venttiilitkin, mutta sitten kun ei tiiä onko tarpeeksi väliä lohkoon, niin pelasin varman päälle ja otin nämä pienireikäset. ite ei oo tullu ikinä hiplailtua kansia niin ei oo pahemmin silmää nuille, mutta voishan sitä vilkasta kun käytän venttiilit poisa kun tarvii kireemmät jouset. tarkotuksena on moottoripenkissä käyttää tämä ihan mielenkiinnosta, samalla saa sitte säädeltyä ja sisäänajettua nokan. ja us valua oli nämä kapistukset, ainaki mitä netistä lueskelin foorumeita niin tuntu virtaavan sentää paremmin mitä gm vastaavat vakio kannet, kai sekin on eteenpäin :odroll: ihan mielenkiinnosta, paljoko suunilleen ottivat rautakansien porttauksesta?
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Joku vuosi on vierähtänyt kansieni porttauksesta,ja meni osittain vaihtokauppana joten tohon ei pysty vastaamaan.
    World Products tekee kuitenkin laatukamaa, kun vertaa vaikkapa nykyiseen Kiina tarjontaan,joten olet kyllä ihan hyvän kaupan tehnyt(Ei putoa seetirenkaat tai ohjurit hirtä kiinni, tms).

    No,jos ruvetaan "pätemään" mikä olis ollut se paras juttu,niin AFR taitaa tarjota aika moderneja ja tehokkaita 305 kansia,mutta hintakin taitaa olla paljon kovempi.

    Edit.Lunttasin Summitin sivuilta,niin se olikin Trick Flow,jolla on näitä 305 kansia tarjolla.
     
  9. klou

    klou 1st gear

    näille tuli hintaa 650/kpl ovelle tuotuna, kasattuna eli venat ja jouset, mutta ei studeja, pidän kohtalaisen edullisena loppujenlopuksi.
     
  10. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tota tässä on itelläkin on haettu, tosin en oo vaihtamassa mäntiä ja kansiksi meinasin trickflow super 23:set. Nyt on 416:set ihan stanuina.

    Stalli on tärkeä, kun noilla kansilla toi kone herää aika korkealla vaikka on 600 VAC kaasarina ja Performeri imarina

    Olen atanut itseni ymmärtää että 2.02:nen vena ei mahdu eikä siitä ole hyötyä kun bore estää virtauksen tuon kokoisen takapuolelta. Nostoakaan ei kait ihan hirveästi yli 0,5 sais olla.

    Mun valinnat johtuu siitä, että tää on se budjettikone johon ostetaan kalikat sen mukaan että ne voi sitten siirtää 350:seen, jos tuon kiulun sellasella saa kilpiin ja jos joskus joku tunkee rahaa taskuun. ei noi trickflowtkaan ole kuin sen 550$ / kpl

    Miksi muuten puristuksia pitäisi nostaa tähän setuppiin? Paljonko sillä saa ja mitä?
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mulla oli -63 impalassa tuollainen 305, 416 kannet joista itse vähän kanavia putsasin, 262H nokka, 600 edeli ja performerin imari. Takapyörä teho oli 192hp impalan omalla taka-akselilla ja th200r4 askilla.

    Männät oli mallia tuhkakuppi ja vajaan millin jäi dekistä eli puristukset jossain 8.0 tietämillä.
     
  12. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    1pykälä puristusta lisää voimaa koko alueelle ~15%
     
  13. LPV

    LPV 3rd gear

    Puristuksien vaikutusta hevosenvoimiin voit ihmetellä vaikka tuolta;
    http://www.bgsoflex.com/crchange.html
    Esimerkiksi tuo yllä oleva -63 Impalan kone, 192hp 8.0 puristuksilla muuttuisi 10.0 puristuksilla 205 heppaiseksi.
    Lupailevat 7% tehonlisäystä... 12.0 puristuksilla saisi 12%, eli 214 heppaa.
    Eli jos vaihtoehtona on toimiiko kone pumppubensalla, vai ei, aika vähän tehoa saa loppujen lopuksi pelkällä puristusten nostolla.
    Tietenkin on olemassa koneita, jossa kaikki muu jo olisi vimpan päälle, mutta liian matalista puristuksista johtuen kone ei vaan herää...
     
  14. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mulla oli kans sellainen tuntuma, että 15% all around on vähän reilusti luvattu pelkillä puristuksilla. Impalan tapauksessa saattaisi tulla suurinpiirtein tuo 7% puristusnostolla 8 -> 9, kun muissa vehkeissä riittää potentiaali.

    Mähän en tuota osaa laskea tarkasti, mutta perustan ajatuksen tähän: Mulla on mitatusti 9,2 puristus ja takapyörissä n. 220 heppaa ( laskettu takaperin toteutuneesta kiihdytyksestä ) ja hookerin pitkät + 2,5:n rännit, muuten sama setuppi.
     
  15. klou

    klou 1st gear

    itellä on jo valmiiksi vähä korkeempi stalli turbiinissa, olikohan 2200..corvetessa lienee käyttävät tuota turbiinia jos en ihan väärin muista?

    yllättävän vähä on vaikutusta tuolla puristuksella, jos ajattelee että se mun 0.6 vaikuttas hyvälläkään tuurilla 7%, eli parikymmentä heppaa, luultavasti vähemmän.

    ihan asian vierestä, konetta kun purin niin huomasin kansista jännän jutun, toinen oli tuo 416, ja toisen valunumeroa en muista mutta oli 64cc palotilalla, luulis että 58cc vs 64cc on jo pikkasen reilu ero? lienekkö siittä sitte johtu ettei saanu oikeen säätöihin nii söi pirusti tulppia tuolta puolen konetta missä oli 64cc palotilat, karstottu umpeen tulpat.
    oli toki venttiilivarrenkumit paskana yms, mutta silti, voi kait se vaikuttaa kun käytännössä jokatoisella iskulla rykäsee kireemmin nii käy sitte vähä vajaammin ne pytyt missä pienemmät puristukset? :odroll:
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pelkkä huipputeho kertoo tapauksesta riippuen aika huonosti puristussuhteen vaikutuksesta. Varsinkin viritysnokan kanssa vaikutus on suurin alaväännössä.

    Kasasin aikoinaan kaverille koneen niistä kamoista joita se oli puoli-ilmaiseksi jostain saanut: monttumännät, isopalotilaiset kannet ja vanhanaikainen isoasteinen nokka. No kansia tietysti viilattiin mutta muuten nippuun vaan ja farmarin keulalle. Yläpäässä voimaa oli oikein hyvin, ja jos tätä olis käytetty dynossa niin huipputehojen perusteella se olis varmaan kelvannut kenelle tahansa.
    Mutta mutta, alhaalta kone oli täysin kuollut eikä keskialuellakaan paljon tapahtunut. Kun myöhemmin laskin koneen dynaamisen puristuksen niin se oli jotain 5.8:1...!

    Myös yhdessä Wizardin testissä verrattiin ruttujen vaikutusta kun niitä nostettiin 9 > 12:1. Huipputeho nousi vähän reilut 10% mutta väännöt 2000r/min alapuolella lähes 50% :eek:
     
  17. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eli 305:ssa, josta tiedetään että se on alhaalta ihan ominaisuutena vähän kuollut, noi riittävät puristukset ovat vielä tärkeämmässä roolissa? Ei niitä puristuksia tietenkään kannata lähteä hullulla vaivalla ja rahalla maksimoimaan, mutta ei ainakaan ehdoin tahdoin tiputtamaan?

    Mites se muuten on noiden ohuiden kansipahvien kanssa? Saako niitä eri paksuisia siksi että voi halutessaan optimoida asioita vai onko niissä joku fundamentaalinen ero, joka pitää ottaa huomioon? Ohuemman tiivistys on varmaan herkempi kierouksille ja epätasaisuuksille?

    Kyllä tuo 305 pelaa monessa tapauksessa järkevillä piristyksillä tehtynä ihan täysin ja riittävästi. Ei sitä kyydissä kuule, mikä pata siellä on :) Pitää tietty muistaa, että mopolla ei pääse kuuhun. 305:sen rajat tulee vastaan nopeammin kuin 350:sen ja ne rajat on hyvä tietää, ettei laita rahaa hukkaan. Suurin osa fiksusti valituista kalikoisa käy myös 350:seen.

    Itse laitoin rajan alakertaan. Eli mäntiin ja kampiakseliin en koske. Kaikki muu taas käy 350:seen. Jos alakerta ei kestä kaikkia pulttauksia, niin vaihdetaan sitten 350:nen. Pelkkä lohko ilman apulaitteita maksaa pari donaa uutena. Saman verran saa palamaan helposti alakerran kanssa jos omalle työlleen vähääkään laskee arvoa.
     
  18. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mun mielestä jos on kuppia männän päässä niin ne olis vähän "pakko" vaihtaa tasapäisiin. muuten on vaikee saada puristuksia alueelle.

    Männät ei oo kalliita mutta toi prässisovitus tuottaa lisäkustannuksia jos ei uskalla itse vaihtaa.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Myös se kampialeksi käy 350 koneeseen eli siirtyminen isompaan vaatiin vain lohkon ja mukit. On aika helppo homma tehdä noi 305 männät uiville tapeille jos on sorvi lähellä.
     
  20. max

    max Double Gearhead

    Mutta mutta,eiks tasapainolimput ole näissä 305 ja 350 akseleissa erikohdissa,vaikka isku onkin sama?
     

Kerro tästä muillekin!