Olssin kannet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tonttu73, 14.10.2015.

  1. tonttu73

    tonttu73 3rd gear

    Mistätietää mitkä kannet on olssis on ja mitkä olis hyvät. Entä mikä 350 lohko olis hyvä. Ei oo tarkotus virittää.
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ihan toimivia ne kaikki on, mutta 3A vuosimalleissa 77-80 taitaa olla kehnoin.
    Valettu koodi joka kertoo vuomallihaarukan löytyy kuskinpuolen kannen etupään ulkoreunasta ja siinä on usein numero ja kirjain.
    Ei noissa lohkoissa huonoja ole vakiokäyttöön mitkään.
     
  3. jrasi

    jrasi Gearhead

    7A olis kaiketi paras, mutta siis se missä on A siinä seiskan alapuolella, vähän niinkuin ½.

    8 on huono, ne on smoggikannet isolla palotilalla. 3A tais olla 1/2" pulteilla, eli ei käy suoraan tavan 350:n päälle. Noista saasteaikakauden kansista 307:n 5A tais olla parhaita, tai pakko olla kerta omaan 403-projektiin on moiset tulossa :)

    Tuolta lisää infoa http://www.442.com/oldsfaq/ofhed.htm
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Olsin koneissa menee usein niin että jos on isopalotilaiset kannet niin männissä on vastaavasti vain pieni upotus. Ja sitten taas toisinpäin että jos on pienipalotilaiset kannet niin männissä on vastaavasti syvempi upotus. Vanhemmassa 7A kantisessa 350:ssä ei välttämättä ole juurikaan enemmän ruttua kuin uudemmassa 8-kansisessa vaikka kansien palotila on oleellisesti erikokoinen.
    Eli 350 kone jossa on numero 8 kannet on helppo viritysaihio kun siihen vaihtaa vanhemmat pienipalotilaset kannet tai vaikkapa nuo 307:n 5A kannet ja niihin isommat venttiilit.

    Uudemmat kannet käy vanhempiin kun pultinreikä on suurempi ja vanhempien kansien pultinreiät voi vastaavasti porata isommiksi.
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    juu jotenkin näin,
    paitsi että jois ei ole tarkoitus virittää niin 307 5A kannet käy vakiovenoillakin, ajelee vaan seetit ja pykämät mukaviksi, uskallan väittää, että cruisaillessa siitä on jopa riemua vahvan keskialueen muodossa.

    unohdit mainita tärkeän opetuksesi, että tuota riemua pitää yrittää deletoida, kuten poistaa nakutusherkkyyttä pienentäviä ja hyötysuhdetta parantavia paljealueen ulkopuolisisa paljealueita, eli raput pitää myös poistaa koska ???, koska niistä on palotapahtumalle hyötyä ja siten kokonaisuudellekin haittaa, edelleen vaikka maksimivirtauksen pullonkaulakin olisikin aivan muualla.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Paljealue on tietenkin hyvä asia, mutta niin on myös sen muoto palorintaman etenemisen kannalta. Sen optimoinnissa on sitten männän upotuksen muotoillullakin ja vaikkapa kallistuksella.
    En noita alkanut jeesustelemaan kun se mun juttu oli "helppo virittäminen kannet vaihtamalla" ja kyseessä 350/307 kansiswappi - ei 403/307 niinkuin aikaisemmin tuota pohdittaessa oli.
     
  7. tonttu73

    tonttu73 3rd gear

    Mikä on pien palotilan koko. 77 pt kansia on tarjottu
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Hirveen heikosti löytyy oldsiin noita parempia kansia.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tee-se-itse aihioita tosin löytyy hyvin.
    Esimerkki: Osta Oldsin 307 romumoottori, alle 85 vuosimalli jossa on 5A kannet ja A4 imusarja. Vie kannet koneistamoon ja pyydä vaihtamaan niihin isommat venttiilit ja tekemään venttiilityöt. Tasopintaakin voi vähän madaltaa jolloin ruttu nousee helposti, palotila pienenee jopa 60cc hujakoille. Siivoa kanavat vingulla venttiilitaskuista tai yritä löytää joku joka pystyy homman tekemään.
    Noilla kansilla ja imusarjalla (A4) ja sopivalla nokalla pääsee hyvin virittämisen makuun.

    Mulla on kyllä käyttämättömät 350:sen 7 kannet joihin on vaihdettu isommat pakoventtiilit (aihiot oli seetivaurioiset) ja kaikkiin ohjureihin laitettu K-linet. Tasopinnat koneistettu ja kanavat avarrettu. Lisäksi valan vielä heat crossover kanavat umpeen alumiinilla. Nämä on tehty omaa 403:sta varten. Jos joku tosiaan haluaa nuo ostaa, niin kyllä niillekin hintaa jää puolitoistatonnia, eli ei oikein kannata myyjälle eikä ostajalle.
     
  11. tonttu73

    tonttu73 3rd gear

    Mikä nokka on hyvä. 68 moottoris näky olevan 308/308 nokka, jos oikein ymmärsin
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mull olisi juuri tollaset 307 5A kannet myynnissä ja toi valurautaversio tosta A4 sarjasta!!

    Mun kansista on ne ilmapumpun reijät olleet jo tehtaalta saakka tukossa jollon ei siittäkään tule enää vaivaa ja on siistin näkönen
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tonttu, ole sitten tarkkana noiden asteiden kanssa, ne voi olla todellisia duration-asteita tai sitten advertised duration -asteita ja niiden merkityskin on käsittääkseni muuttunut vuosien saatossa. Mulla on nykytavalla ilmoitettu 305 duration asteen nokka Olds isolohkossa, matalastalliturbiinilla kone on tosi heikkovääntöinen pienillä kierroksilla ja puhaltaa palamattomia ohi ajettaessa normiajoa. Polttoaineen kulutus on huikea.
    Tuo 308 asteen nokka ei ole nykyisen tavan mukaan ilmoitettu.
     
  14. tonttu73

    tonttu73 3rd gear

    Eli mikä nokka olis hyvä iha suht tavallisee moottorii. En halua muuttaa turbiinia laatikosta eli pitäis toimii normi laatikol ja turbiinil. Voiko silloin tai kannattaako ees puristuksia nostaa.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Noudatin tämän keskustelun vinkkiä 307:n nokkavalinnassa, kansia madallettu ja kanavia portattu.
    http://www.oldspower.com/vb/archive/ind ... 20268.html
    Tuo Cleviten CS651 löytyi suoraan Ruotsin tukkurin hyllystä (Hansen Racign/Wester Parts Jyväskylä) ja hintakin oli ok.
    Kone on nyt 2300 kiloisessa farkussa th400 lootalla/vakioturbiibnilla ja jollain aika pikällä perävälityksellä. Kulkee ihan kivasti ja kulutus on maltillinen. Tuo nokka on 70-luvun Oldsin vakio isolohkon nokka.

    Varmaan parempiakin löytyy, mutta ihan ok.

    Näkyy olevan tuo CS651 Rockautossa ainakin vuoden 1969 455:n vakionokka.
     
  16. manun

    manun Gearhead

    Mikähän nokka vastais tuota tai olis hyvä kevyeen virityksen tuohon uudempaan 307 rullanostajilla?saatavuus ja hinta tietysti ratkaiseva tekijä.
     

Kerro tästä muillekin!