Mercruiser 454 Magnum Gen4 ei käynnisty.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ViaporVice, 19.10.2015.

  1. ViaporVice

    ViaporVice 1st gear

    Osaako kukaan sanoa mikä avuksi?

    Kone kasattu kesällä uudestaan. (kannet oli lahot ja vettä pääsi sisään) Koneeseen vaihdettu rempan yhteydessä:
    -Sylinterinkannet Summit Racing, uudet nostajat+tönärit
    -Imusarja Hardin Marine Extreme Series
    -Kaasutin Edelbrock 750
    -Sytkä, MSD, Ready to Run Marine, MSD 6M-2L, Blaster 2 puola, uudet tulppajohdot.
    -Uusi startti
    -Uudet akut
    -Uusi virtalukko
    -Uudet solenoidit

    Moottori kävi kesän loistavasti, käynnistyi ykkösellä ja kuulosti hyvältä, kunnes kuukausi sitten alkoi starttaan huonosti lämpimänä. Lähti kuitenkin kylmänä käyntiin, kunnes ei tällä hetkellä lähde edes kylmänä. Vähän lupailee, mutta ei starttaa. Olen käynyt sytytyksen läpi jo useasti ja viimeksi kokeilin tuoreella bensalla. Hiukan enemmän hörisi, mutta ei vaan ei. Kaasarin olen purkanut myös kahdesti, joten bensaa kyllä saa. Bensapumpun vaihdoin viime kesänä. Olen soitellu veneliikkeet läpi ja toteavat vain että kummallinen mysteeri :mad:
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Pumppaa kaasua, ja katso kaasariin, bensa lentää silminnähtävästi, jos soppaa tulee, pitänee vikaa hakea sytkäpuolelta.

    Hantta
     
  3. ViaporVice

    ViaporVice 1st gear

    Näin olen tehnytkin, joten bensan saannissa ei ongelmaa. Kokeilin myös tuoreella bensalla, joten kosteus tankissakaan ei pitäisi olla ongelma. Mittarilla katsonut sytkän ja virta tulee puolalta sytkälle kuten kuuluukin. Sitä mietin voiko noissa MSD:n sytkissä jokin osa pettää/kärähtää :eek: Tokin sekin olisi äärimmäisen huonoa tuuria, kun kaikki on uutta.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kipinätesterillä katsot tuleeko sitä. Tommoselle HEI tyyppiselle on omansa, kärkisytkylle omansa.
    Käsittääkseni MSD sytkyt hajoaa helposti.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jossain harvoissa veneissä on isolohkon perässä Alfa vetolaite, jonka vaihteen tilttikatkaisin tekee tuota, mutta luultavasti tässä ei ole. Toinen temppuilija on tappokatkaisin.

    Hantta
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    Viekö startti ilosesti ympäri?
    Mihin jännite putoo startatessa?
    Onko shift assistantti käytössä?
    Miten mittasit ensiöjännitteen ku eikös se msd anna 500V ensiöjännitteeksi?
     
  7. ViaporVice

    ViaporVice 1st gear

    Tappokatkaisijaa ei ole ja perässä on Bravo.
    Startti pyörii hyvin. Näköjään jakajan kannen nastat melko tummuneet. Liekkö siinä ongelma, mutta mikä moisen olisi aiheuttanut noin nopeasti?
     
  8. ViaporVice

    ViaporVice 1st gear

    Edelleenkään ei startannut, joten meni hermot ja kone auki. 6sylinterin kohdalla näytti pakosarjassa olevan bensaa, joten ilmeisesti venttiili palanut:/
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Erikoinen päätelmä.
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Juu, ei kylläkään estä käynnistymistä, vaikka venttiili olisikin palanut. Olisko jako voinut pompata tolaltaan?

    Hantta
     
  11. ViaporVice

    ViaporVice 1st gear

    Viikonloppumekaanikkona mietin ihan samaa....täytyy nostaa kone pois ja tutkia lisää.
     
  12. Badger

    Badger 3rd gear

    Jos mahdollista kokeile kokonaan vanhalla sytkäpaketilla.
     
  13. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Jos siellä pakosarjassa oli bensaa,se kertoo vain siitä että sytytystä ei ole.
    Nykypäivänä uudetkaan laitteet eivät ole tae toiminnasta! Joten kokeile ensin toimivilla(vanhoilla)sytkäosilla tosiaan niin kuin mäyrä totesikin.
    Ongelman kuvauksesikin sotii jaon sekaisin menoa vastaan,siis pikkuhiljaa huononeva käyntiinlähtö ja lopuksi ei mihinkään.
    Sytytysmoduli(esim)reagoi lämpöön kuvailemallasi tavalla.
     
  14. Antti.K

    Antti.K Gearhead

    Vaikea uskoa mutta viimeksi kun 454 merikone käyttäytyi samanlailla niin molemmat kansitiivisteet oli palaneet puhki keskimmäisten pyttyjen väliltä.

    Tätäkin kävi järvellä moni ihmettelemässä.
    Tämä mahdollinen vika selvinnee helposti kun mittaa puristuspaineet tai ohivuodot.

    t, Antti
     
  15. ViaporVice

    ViaporVice 1st gear

    Viimeisellä starteilla, ennen purkua kuului kovaa rutinaa jonka jälkeen ampui lieskaa kaasarista, joten se mielestäni tukee teoriaa jaon pomppaamisesta? Vanha sytkäpaketti on kaput, joten sillä ei voinu enää testaa. Luulin äänen perusteella et työntanko olisi paikaltaan, mutta sisällä olikin kaikki kuten pitää. Täytyy nyt vain odottaa että telakkamestari nostaa koneen pois niin pääsee tutkimaan lisää.

    Äläs nyt Antti pelottele uudella kansirempalla. Ei huvittais tehdä samaa hommaa jatkuvasti uudestaan:D Joo täytyy mitata puristuspaineet.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mikäs edellisen kansiremontin syy oli, jos se on jo tuttua?
     
  17. ViaporVice

    ViaporVice 1st gear

    Kannet oli niin mädät että päästi vettä koneeseen. Kesällä oli kiire vesille joten ei tullut uusittua kuin yläkerta. Nyt talvella täytynee käydä koko motti läpi ja toivoa ettei muuta vikaa löydy. Suunnitelmissa oli uusia ainakin nokka ja jakopää.
     
  18. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Sielt on vesi karannu männän päälle ja nyt kiertokanki solmussa... Eli hyvinkin kansipaffi(t). Raakavesikone?
     
  19. Extreme-Erno

    Extreme-Erno 3rd gear

    Tulpat pois ja startilla pyörittelet ja katsot, että lentääkö vettä tulpanreijistä. Jos kannetkin olivat niin pehkut, niin voi hyvinkin olla, että pakosarjojen raiserit ovat puhki ja vettä valuu sarjoista mäntien päälle.
    Jos viimeisimmällä kerrälla on rohinaa jo kuulunut niin tosiaan voi olla, että on jo venttiilit solmussa tai kanki kierona. :soosoo:
     
  20. ViaporVice

    ViaporVice 1st gear

    Sen olinki jo tarkistanut, mutta silloin olisi lohko halki, kun pakosarjat ovat stainless :wink: Toki yhdessä pakosarjan röörissä näytti vähän siltä, kun teräs olisi hikoillut suolavettä (pieniä valkoisia vesikuplia) Mistähän lie moinen? Nätisti startti edelleen pyöri, eikä kuulunut mitään ääniä. Venttiilit näytti myös silmämääräisesti olevan kunnossa, toki kutonen on ilmeisesti säädetty väärin, kun bensaa oli sen pakosarjassa. (tai jumittanut/palanut mitä lie)
    Luulisi, että kiertokanki olisi jo ilmaissut itsestään silloin, kun kannet oli päästäny vettä koneeseen. Sillon kone meni vesilukkoon eikä startannut. Toki kun tulpat poisti niin tulitti veden iloisesti ulos :rotfl: Täytyy nyt vaan odottaa, että saa koneen ylös niin sit näkee mitä sieltä löytyy. Oma vahva veikkaus on jaon hyppääminen, mut toki kaikki on tutkittava.
     

Kerro tästä muillekin!