KHO:2014:182

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kippo761, 19.12.2014.

  1. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Kun tässä yön yli on asiaa pohdiskeltu niin kyllähän tuossa tullin tulkintalinjassa on oikeasti hieman problematiikkaa. Kyllä verotuksen luottamuksensuojaperiaate jo edellyttää, että linjaa ei voida enää muutoksenhakuvaiheessa muuttaa. Kun samat säännöt on tähän asti ollut voimassa kaikille, on enemmän kuin vähän kyseenalaista evätä homma vain osalta porukasta.

    Verottajan sivuilla asia tiivistetään seuraavasti:

    Asiakkaan kannalta luottamuksensuojaperiaate tarkoittaa, että asiakkaalla on oikeus luottaa veroviranomaisen toimivan lainmukaisesti, pysyvän päätöksissään ja että viranomainen noudattaa omaksumaansa tulkintalinjaa johdonmukaisesti eikä muuta sitä takautuvasti. Toisin sanoen tulkinnallisesti virheelliseksi osoittautunutta verotuspäätöstä ei voida muuttaa jälkikäteen asiakkaalle epäedulliseksi
     
  2. 455STW

    455STW Gearhead

    Tullihan toimii kuten sitä ohjaava viranomainen käskee.
    Opin tänään lukemalla Helsingin Sanomia, että Tullia ohjaa ja ohjeistaa sisäministeriö, jota taas johtaa... Päivi Räsänen...
    JippijaijEI!!!
     
  3. 928 GTS

    928 GTS Gearhead

    Autoverotuksen osalta ohjeet tulee kyllä tullihallituksesta. Jota taas ohjaa valtionvarainministeriö.
     
  4. 455STW

    455STW Gearhead

    Eli "kavalluksen" siunaa Antti Rinne, eikä Räsäskä.
    Hesari hyvä mutta OD paras!?!
     
  5. Jacka

    Jacka Gearhead

    En nyt tiedä tajusinko ihan oikein näitä aiempia kirjoituksia, mutta mutta... Meille tuli käyttöautoksi Saksasta 10-2010 BWM 320d vuosimallia 2009. Autosta ei ole tehty autoveron oikeisuvaatimusta, mutta onko siis joka tapauksessa järkevää tehdä oikaisuvaatimus (ja millainen papreri pitää täyttää), vaikka kolmen vuoden valitusaika on mennyt ohi. Siis kun nyt vasta luin juttua lehdestä ja tajusin että verotus ei ole ollutkaan oikeudenmukainen... Vai onko sellainen ennakko valitus ko asiasta jo etenemässä kenties?

    Kait ihmiset haluavat oikeista vanhempiakin kuin kolme vuotta, jos se vasta nyt on suurimmalle osalla tavallisista tallaajista selvinnyt kaikki ei olekaan mennyt ihan niin kuin piti... =)
     
  6. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    KHO:n näkemys on "sorry no bonus", joten hankalaa on. Normaalin oikaisuvaatimusmenettelyn puitteissahan tuo ei missään tapauksessa mene. Ainoa vaihtoehto on haastaa valtio käräjille ja hakea vahingonkorvausta. Niitäkin keissejä on jonkin verran vireillä, joten kannattanee hetken aikaa seurailla miten niissä käy.

    Sitten on tietysti hyvä varmistaa sekin, että onko tuossa itseasiassa edes mitään pielessä.
     
  7. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Jeps. Tässä nimenomaisessa casessa ratkaisevaa lienee se onko Bemarin ensimmäinen käyttöönotto ollut ennen 1.4.2009 vai sen jälkeen? Jos jälkeen niin veroprosentti jo nyt ok. Jos ennen niin se on (tai saattaa olla) liian suuri.

    Mutta tosiaan oikeuden saaminen näin jälkikäteen ei ole mitenkään helpoksi tehty...
     

Kerro tästä muillekin!