Transbrake & stallin ihmettelyä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Bomber#1, 21.10.2015.

  1. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Sellainen kysymys tuli tuossa mieleen, että miten transbrakella otetut lähdöt muuttuu tai mitä eroja tapahtuu, jos nyt vaikka kuvitellaan että turbiinin stalli olisi noin 5500rpm ja breikin lähtökierrokset 4000rpm?

    Versus siihen että breikin lähtökierrokset olisivat täsmälleen samat 5500rpm kuin turbiinin stallin tartunta kierrokset eli 5500rpm.

    Entä jos lähtökierrokset olisivat 6500rpm ja turbiinin tartunta edelleen se 5500rpm.
     
  2. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    1) lähtökierrokset 4000, stall 5500. Tämä ok ja rasittaa vaihteistoa vähiten.
    2) lähtökierrokset 5500, stall 5500. Kierroksenrajoitin ei vaikuta turbiinissa tapahtuvaan liike-energian muuttumiseen lämmöksi mitenkään. Huono.
    3) lähtökierrokset 6500, stall 5500. Kierrokset breikkiä vasten 5500, joten koko rajoitin ei ole edes toiminnassa. Sama vaikutus kuin kohdassa 2, eli Huono.
     
  3. BBC

    BBC Guest

    Jos lähtökierrokset paljon alle stallspeed, saattaa tulla eteen pito-ongelmaa kun lyö rengasta niin rajusti kierrosten lyödessä lähtökierroksesta stall speediin. Ainakin hyvillä turbiineilla.

    Normi katurengas, kapeahko katusliksi, huono pito radassa,,....ei hyvä jos lyö rengasta. 500-1000 alle stall, ei kiehuta eikä lyö.
     
  4. Antti.K

    Antti.K Gearhead

    Nämä vaihtoehdot 2 ja 3 ovat niitä kalliimpia !

    Turbiini ei koskaan ole dynamometri.

    t, Antti
     
  5. kari6767

    kari6767 3rd gear

    Bomber,missä kohtaa rataa meinasit juoda kahvit,sun liukulodjullahan sitä aikaa riittää kyllä!
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Stall speed 5500, lähtökierrokset 6500...., Poika, se on Manuaali!"

    Turbaaneissahan puhutaan sellasista asioista kun brake stall ja flash stall, eli ku turbiinia "lyödään" sillee et tullaan alempaa niin stalli hetkellisesti nousee korkeemmaks mitä vakaalla voimalla väännettynä, se lyö rengasta lujemmin ja joko parantaa asioita tai sit tuottaa savua.Jos ei pitä riitä ni sit ei kyl kannata breikkiäkään käyttää vaan lähtee ihan jarrulla. Onkohan kukaan kokeillu throttlesroppeja pitosäätimenä? Solenoidishifteri ja delay boxihan vieä puuttuukin ni sit alettais hipoo kilpa-autoilun täydellisyyttä.
     
  7. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Tässä on kuva, josta (ehkä) selviää jotain...
    X-akselilla ajanhetkellä nolla päästetään transbrake irti. Lähtökierrokset ovat sillä hetkellä noin 4000rpm.
    Ahtopainetta noin 15PSI (ei näy kuvassa).
    Moottorin kierrosluku kohoaa stall-speedille (n. 6000rpm), eikä tuossa näy sitä flash-efektiä näy lainkaan.
    Kone "ryntää" sen 2000rpm stallia vasten.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eikös kannattais säätää turbaania auton ja koneen mukaan, eikä autoa ja konetta turbaaniin sopivaksi?
     
  9. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Kiitos selvityksestä!

    Sen verran vielä tivaan, et tuleeko isoin ongelma turbiinin ja laatikon öljyjen kuumenemisesta jos stalli ja lähtökierrokset ovat samat esim. 5500rpm?

    Ralliturbiinista vielä sen verran, et miten ammattilaiset laskee autoon sopivan oikeanlaisella stallilla varustetun turbiinin, jos esim. auto painaisi 1600kg, paras vääntö tulisi 6500rpm ja huipputeho 7900rpm:ssä?
     
  10. BBC

    BBC Guest

    Joskus voi onnistaa, jos käyttää jonkun entistä turbiinia ja omassa konstruktiossa sopii hyvin, mutta tuskin koskaan täydellisesti.

    Itse olen tilannut n. 10 kpl Neil Changelta turbiineita ja kaikki olleet todella oikein osuneita kunkin kaverin systeemeihin.
    Eikä nämä ole edes kovin kalliita 1500-3000eurolla saa huippulimppuja ja toimii.

    Itse ostin joskus long beach swapmeetista kaverilta Chino CA valmistetun (unohtanut mikä oli se valmistaja) purettavan 10" turbiinin 572cid isolohkon perään. Edellinen kone 396cid + NOS ja stallspeed oli 5500. Nyt uusi kone n. 1000 väännöllä ja todella alhaalla väänkökäyrä.
    Myyjä ajoi jotain west coast street car kisoja ja oli tilannut turbiinin 430cid ilokaasu pikkulohkon perään, mutta stall oli ollut liian alhainen. Minulle oli kuin nenä päähän. alle 3000 stall ja pystyi lähtemään 2400-2600rpm kierroksilla 1,10-1,13 60jalkaisia ja piti todella hyvin kun laskin 1/8mailin ja 1/4mailin nopeuksista luistoa rengasvenymien yms. mukaan,...(1000kg altered)

    aulis

    Nyt muistin merkin. Munsinger.
     
  11. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Jos lontoo taipuu, guugletapa "Torque Converter K Factor".
    Siis millekään turbiinille ei voi luvata jotain tiettyä stall speediä, vaan tuo tartuntakierrosluku riippuu moottorin tuottamasta maksimiväännöstä.
    Tietyllä turbiinilla stall kohoaa ylemmäksi mikäli jostain syystä (onnistunut viritys) vääntömomentti kasvaa.
    Stall speed kannattaa mielestäni pyrkiä saamaan maksimi vääntömomentin kohdalle, jolloin se vaihteen vaihdon yhteydessä tarjoaa heti kaiken väännnön.
    Ammattilainen en ole, mutta ammattilaisilta olen tilannut turbiinin ja tilauksen yhteydessä heitä kiinnosti vain maksimivääntö ja kierrosluku jolla se ilmeni. Ja tuli muuten kerralla hyvä!
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, tietty siihen vaikuttaa moni muukin asia kun maksimivääntö ja teho erityisesti liikkeellelähdössä. Painolla ja välityksellä on myös merkityksensä. Mut automaattivaihteisessa kiihottimessa turbiinin on yks auton oleellisimmista ja tärkeimmistä osista. Siihen kannattaa panostaa vähitnään tai "suhteessa enemmän" kun moneen muuhun asiaan.
     
  13. BBC

    BBC Guest

    Jykä sen sanoi juuri oikein. Turbiini on niin tärkeä juttu että moni ei sitä usko millään. Kun turbiini toimii, niin ne perävälitykset ja moottorihommat on sitten sitä mitä ovat myös paperilla.

    Joskus 15-20v sitten olimme jarruttamassa konetta kun firman omistaja ex. pro stock kuski oli aivan samaa mieltä kanssani siitä että suomessa kiinnitetään aina liian vähän huomiota turbiiniin ja liikaa imusarjaan ja nokka-akseliin!

    Dynolaput esiin ja niillä saa tänäpäivänä hyvää tavaraa monestakin limppukaupasta.
     
  14. 440

    440 Gearhead

Kerro tästä muillekin!