-65 valiantin rattiakselin nivel

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Polara, 21.10.2015.

  1. Polara

    Polara Gearhead

    Rattiakselissa on väljää siinä peltisessä laatikossa. Siihen taitais saada kosjaussarjana niitä "kenkiä" sinne sisälle, mutta saako suomesta?
    Olisko sitä mahdollista korvata nomaalilla ristinivelellä jostain muusta autosta? Mitään älytöntä patenttia noihin ohjauksen osiin jo turvallisuudenkin takia ei kehtais tehdä, mutta jos jollain on kikka kolmonen taskussa. Ei tuo nykyinenkään ihan hirveästi luottamusta herätä.
    Hidas simpukka tuossa on ja sen oman rahtilaivan ruorin kanssa vähän ikävä. Saa tarjotella jos on nopeampaa ohjausta tai tehostettua simpukkaa tiedossa..
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jos pysyt manuaalisimpukassa niin rysyn voijakkerin (3 gen 1996-2000 vm)ohjausakselin ristinivelen poorijako on just sama kuin moparin tehostamattoman simpukan poorijako.
    Valiantin akseli sopivasta kohtaa poikki, jyrsit Valiantin rattiakselin pään sopivaan muotoon Voijakkerin ristinivelen toiselle päälle. Ei lotise ja toimii.

    Tein ko. homman omaan -65 Valdoon ja oli hyvä.
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Niihin saa myös vaikkapa Borgesonilta tollasta niveltä. Oisko mahdollista et se orkkisnivel ois kasattu väärin? Ei ne ole kauheen kuluvia, mut jos latat sisällä on pitkittäin eikä poikittain, niin sit on kyllä väljää. Tossa nivelessähän on "liuku" jota sitten ei kiinteässä nivelessä ole. Ilmeisesti se on siinä vaan koritoleranssien takia tosin, ei siinä pitäi svaltavasti olla pituussuuntaista liikettä. [​IMG]
     
  4. 69

    69 Gearhead

    Tota kans mietin kun alkuperäsessä on liuku, et ei kai se turhaan siinä ole. Mustaakseni joskus katselin kun kone ei ollu paikallaan ja pyöriä käänsi laidasta laitaan ni jonkinlainen havaittavissa oleva pystyliike siinä oli.
     
  5. Polara

    Polara Gearhead

    Pitääpä perehtyä kun pääsee taas käymään auton luona. Näyttäis noihin varaosia saavan hyvin, mutta kunhan tässä ensin kattoo tuon vanhan mitä se on niellyt. Se nopea simpukka kiinnostais kyllä. Oliko uudemman a-korisen simpukka käypänen vai ei? Kääntövarsiko niissä oli erilainen.
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Tuo oli hyvä: Oisko mahdollista et se orkkisnivel ois kasattu väärin?

    Mulla oli '86 B250 vanissa just tuo Coupler koottu väärin, joka toi autoiluun aitoa veneilytunnelmaa. Ne H-kirjaimen malliset palikat oli 90 astetta väärin. Tilasin Rockautosta sen korjaussarjan (6 dollaria...) ja asensin. Hyvä tuli. Jälkeenpäin sitten pojan kanssa mietittiin, että saman tein ois voinu laittaa jonkun universal jointin. Mutta hyvä on nytkin, ei tarvi kipparihattua ja laivurinpapereita autoillessa.
     

Kerro tästä muillekin!