Peltisepät / englanninpyörän taitajat huom!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 2x4bbl, 9.9.2014.

  1. MH

    MH 3rd gear

    Juu peukkuu vaan ylös. On se se hianoo, kun joku osaa muutakin kun vaan somettaa...
     
  2. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    On kyllä hienot torvet, mukava että viitsit päivittää tähän keskusteluun. Äsken tulin tallista ja taas sai todeta, että eihän se pelti mun käsissä taivu useinkaan niinkuin haluais, hienoa että jollakin taipuu :D Mielenkiinnosta vielä kysyn, osaatko arvioida kuinka paljon aikaa noiden valmistaminen vei?
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    On hienot torvet, oikeen silmä lepää/innostuu noista. :)

    Kuinka paljon isommat palat sinulla oli, noihin lopullisiin paloihin nähden, vai teitkö just sopivat palat jollain etukäteis shabluunalla?

    Tuntus siltä, että pieni työvara pitäis jättää esim. paineilmasahaa varten? Noin monimuotoista en ole itse vielä tehnyt.

    Teitko puolikkaat ensin, ja sitten ne toisiinsa kiinni?

    Varmasti on jokunen ruokatunti, ja kahvihetkikin menny? :) Esivalmistelut, muotit ja suunnittelu on varmaan vienyt eniten aikaa?
    Onko sinulla joku 3D suunnitteluohjelma käytössä?

    Jouduitko hehkuttamaan missään välissä? Eli kuinka kovaa/pehmosta peltiä käytit?

    Karttinkikausi on nyt ohi, ja kohta pitäs alkaa toteuttaan projektia/projekteja.
     
  4. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    En viitti tarkkaa tuntimäärää kertoa, kun arvaan mihin se johtaa. Vaikka tiedän että et sitä sillä tavalla ajatellutkaan. Kyllähän tunteja ja miettimistä meni. Tein suunnilleen yhden illan viikossa. Kun tiesin että tunteja menee viellä, päätin jo siinä vaiheessa mikä korvaus ajankäytöstä pitäisi saada. Riippumatta tunneista. Harrastustyöhän tämä oli/on. Tarkan kirjanpidon lopetin siihen.

    Vastaan Valpas kysymykseesi illemmalla, niin saan laitettua muutaman kuvan lisää, kertoo enemmän kuin mun höpinät.
     
  5. BBC

    BBC Guest

    HYVÄ !

    A
     
  6. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Kiitokset.

    Vastaan lyhyesti , aiheesta voi kyllä jutella todella paljon. Mutta ehkä sitä ei kannata tässä käydä.

    Materiaali on mulla aina ihan normaali kylmävalssattu rautakaupan pelti. AMO DC01 virallinen nimi.Syvävetolaatu on taas DC 04. Kyllä tämä normaali DC01 riittää useimpien projekteihin. Ehkä jossain prässäyksessä ei pärjää.

    Hehkutusta en ole ikinä tarvinnut. Eli aina kun laitan muotoa tai venytän tai kutistan niin sitten seuraa pellin silotus osio. Ja taas sen jälkeen kun se on silotettu niin se on muokattavissa. Huom, minun kutistus ei tarkoita vipukutistajan kutistusta. Kutistus jota itse teen perustuu metallin kiteiden luonnolliseen liikkumiseen. Eli se pelti ei työstökarkene. Toisin kuin taas vipukutistaja tekee kutistuksen mekaanisesti pakottaen, eli niiden leukojen avulla. Tämä jäykistää peltiä. Nehän on alunperin tarkoitettu kanttien kutistukseen ei paneelien.

    Aihion koon määritän aina joko magneeteilla ja paperilla osan päälle.Tai tässä kun ei ollut alkuperäistä niin mentiin sabluunan mukaan.Yleensä laitan maalarinteipin verran ylimääräistä aihioon. Parempi liikaa kuin liian vähän.puumuotin päällä paperin saa nastoilla kiinni.

    Trimmaus on vaan levyt päällekkäin , ruuveilla kiinni, tussilla viiva niin näkyy trimmausviiva paremmin. Sitten merkkaus piirtopuikolla ja sen jälkeen harpilla kohdistusmerkit.

    Ei ole 3d juttuja , vaan piirsin mallin pahville , autotallin lattialla. Sain putkien päiden halkaisijat ja lipan syvyyden, ne riittivät hahmotelman tekemiseen. Muut sovelsin itse.

    Ensimmäinen pala vei eniten aikaa ja toinen koko torvi meni tietysti nopeammin.

    Loivasti kaarevan muodon teen aina pelkästään venyttämällä ja jyrkästi kaarevan muodon aina kutistamalla reunat ja venyttämällä keskustan.

    Joo, ensin tein alaosan kahdesta palasta (putken alkukäyrä). Sitten isot kylkipalat ja sen jälkeen nuo pienet palat. Sitten hitsasin puoliskon valmiiksi ja sitten kummatkin puoliskot yhteen.

    Paljon on kuvia ja tulis pitkä juttu kirjoittaa, joten laitan kuvat , paperi sabluuna , reunojen kutistus , hitsausta ja miten trimmaan eli sovitan osat ja vähän powerhammerin osuma jälkiä (öljyiset rinkulat)

    Tuo sininen teippi sabluuna on myös yksi metodi jota käytän, mutta siitä ei nyt tässä sen enempää. Joku ehkä tietääkin metodin, ei ole minun keksimä.



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. BBC

    BBC Guest

    Juuri oikeanlaista asennetta ja työmenetelmät hallussa.

    Kutistaminen on tärkeämpää ja pysyy ainevahvuus asiallisena.
    Kaasu tai tig ehdottomia, muokattavia hitsausmenetelmiä.

    Itse juuri ostin pullmax 5n ja siihen on tulollaan kutistustyökalut.
    Venytystä ei tarvi niin paljon, ainakaan itse en tarvi ja sen voi hoitaa hyvin planishing hammerilla ja englishwheelillä.
     
  8. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    :) Ehkä tässä nyt voi jotain todeta osaavansa, mutta aina oppii lisää.

    Nimen omaan, Kyllä ne kutistus työkalut ja Pullmax on kova yhdistelmä.Kun oppii lukemaan miten tuota kutistamista pystyy käyttää, siitä saa niin suuren hyödyn. Minulla on vasarassa omat , tosi suuret työkalut ja Pullmaxissa 2 settiä . pieni ja sama koko mitä on myytävänä Jenkeissä.Eli joskus teen niin että niillä suurilla suurin osuus ja pienillä ihan vaan sitä reunaa. Ne isot on vähän liian tehokkaita siinä aivan reunan lähellä..joskus.

    Nuo kutistus vasteet keksittiin jo 1918 nimenomaan Power hammerille. Ja keksijä oli 2 suomalaista miestä jotka olivat jenkeissä töissä.Nykyään saa myös kovasta muovista tehtyjä alumiinia varten. Ja ne aina merkkaa vähän paneelia, se on vaan karu totuus.Silotuksessa häipyvät kuitenkin aika hyvin.

    Moni nyt ajettelee että täytyy olla Pulmax että voi tehdä tuota. Asia ei näin ole vaan se tuck shrinking metodi on täysin sama. Mutta siinä kun tehdään käsin se ryppy ja vasaroidaan niin se vastaa yhtä syöttöä ja vetoa Pullmaxissa. Eli niitä pitäisi tehdä käsin todella monta että saa saman hyödyn. Siksi kone on niin paljon nopeampi. Haarniskan tekijät käyttivät aikoinaan jo tuck shrinking metodia , niin vanha konsti se on.

    Joo, kun ajatellaan esim perus britti panel beaterin varusteita niin nehän ovat Ewheel ja puinen pölkky jossa kolo pakotusta varten.Sikkikone ja käsikäyttöinen shrinkkeri kantteihin.Ja kaasuvehkeet. Työjälki on upeaa oikeissa käsissä. Eli keep it simple stupid sanonta,joskus pitää paikkansa.

    Eli jos esim noin paljon muotoa kuin näissä torvissa on alkaisi pelkästään rullaamalla venyttää, niin se ohenisi todella paljon. Mutta britti pakottaisi sen myös siinä puupölkyssä koska se metodi on osaksi venytystä ja osaksi kutistusta hollowing tai blocking ja jenkit puhuu stump shrinkingistä.
    Eli pointtini on että ei ne pelkällä rullaamisella tee noita jyrkästi kaarevia muotoja.Vaan nämä perusmetodit tukee sitä.

    Tässä viellä esimerkki kuinka paljon muotoa sillä kutistamisella saa, eli jos tuon lokarin haluaisi kutistaa käsin , niin vaatisi aikamosen raudan jolla saa sen rypyn väännettyä tonne melkein keskelle asti.Tai vasartamista pölkkyyn keskeltä ulospäin.

    Teräs vasara on teräkselle ja ne puu ja muovivasarat alumiinille. William Whitehouse blocking hammer nimellä on joskus ebayssa sellaisia vasaroita joissa kummassakin päässä pallopää.Sieltä omani aikoinaan hankin.

    Siinä nyt jotain mun näkemyksiä, kyllä näistä asioista puhun mielelläni.Mutta helposti ehkä tulee vaikutus että olisin tässä pätemässä. Näin ei kuitenkaan ole. Nämä on vaan itse oppimiani asioita. Koripuolta en ole käynyt päivääkään.

    [​IMG]

    Ja mainitaan nyt että,jos joku haluaa jotain kustom osaa yms , niin yhteyttä voi huoletta ottaa..mutta harrastus tämä kuitenkin vain on.
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Mites tuo kiteiden luonnolliseen liikkumiseen perustuva kutistus tapahtuu? Kiinnostus heräs.
    Itsellä on ollut sellainen käsitys, että kiderakenne muuttuu vain tiettyyn lämpötilaan kuumennettaessa.
    Periaatteessa kylmänä peltiä taivutellessa pitäisi sen aina muokkauslujittua. Tosin pelleissä on jonkin verran eroja. Kun pelti taivutetaan, niin takaisin taivutettaessa se on pidempi, kuin ennen taivutusta, eli venyy. Voimalla pitää sitten murjoa, että sen saa tyssääntymään. Pehmeällä autokoripellillä on murtovenymä noin 50%, jonka jälkeen tulee murtumia. Hehkutuksen (niitä on monen laisia) jälkeen on taas se 50%:in venymä käytössä. Eli hehkutus kannattaa tehdä, kun peltiä muokkaa edes paikallisesti sen 50% (joka on aika paljon, ellei joudu vatkaamaan edes takaisin monta kertaa, kuten on itselle joskus käynyt) :oops: .
    Totta on, että kutistusleuat kutistaa hyvin pieneltä alueelta, ja myös leukojen uritus muokkauslujittaa peltiä, ja ottaa osansa murtovenymästä.

    Ihan heti ei auennut tuo sinisen teipin juttu. Ekaks tulee mieleen joku magneetti systeemi?

    Joka tapauksessa ihailtavaa pelityötä.

    Noin isoa reunan kutistusta ei meinaa jaksaa tehdä noilla poljettavilla, syväkitasillakaan kutistusleuoilla. Kyllä tulee englannin pyörällä keskeltä ohennettua ensin, ja sitten kutisteltua reunoja, jne.
    Pitää nyt kerätä kokemuksia, ja näkemyksiä, ennen kuin tuota Datsunin lattiaa alkaa työstämään.
     
  10. BBC

    BBC Guest

    Tottahan se on että suomessa helposti ajatellaan että pätee, jos vain avoimesti kertoo asioista. Tällä peräpohjolassa pitäisi vähän enemmänkin pitää asioita "vakan alla"...

    Meinasin tilata jenkeistä "vasikan sorkka" kutistimet, mutta päädyin saksalaisiin pyöreisiin kutistus ja venytys työkaluihin. Pitää tehdä niillekin kiinnitykset jne. 19x19 tankoa jo sain vajaan parin metrin pätkän josta saa hyvin työkaluja varten kiinnityspätkiä. Jalkapedaali, kierrosnopeussäädin portaaton jne pitää rakentaa, joten menee ensvalveksi kun tämä talvi on täynnä töitä. Pääasia että sai koneen kotiin ja vielä kun kurottaja käy nostamassa sen talliin niin ollaan voiton puolella.

    Sikkikone on myös tärkeä. Lazzen kanssa tein vaihtokauppaa joskus. Hän tarvi hot rod osia ja sain häneltä kunnon english wheelin ja sähkökäyttöisen sikkikoneen, jossa vajaa 20rullaa. sikkikone aivan ehdoton monessa hommassa kun esim. nyt olen tehnyt oven reunapeltejä tuohon 1934 5w fordiin jonka kattoa choppasin 6" viimevkolla. Helppo kääntää peltejä, saa semmoisen kulmapyöristyksen kuin haluaa ja voi tehdä kulmakäännön vaikka kaarevasti

    Lisää tämmöisiä topikkeja tänne. Mielenkiintoista asiaa ja hyviä kuvia!

    ah
     
  11. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Valpas, katso tuonne mun photobucket albumiin ja sieltä tuck shrinking. Siinä on kuvia järjestyksessä. Ja ajattelet sen niin että se reuna on noussut lopullisessa kuvassa jo monta senttiä. Ja pelkästään kutistamalla niillä rypyillä.

    Harmittaa kun täällä ei ole mahdollista suoralinkittää videota. Tai jos niin , kertokaa. Olis helppo näyttää videolla, kun laittaa kännykän viereen tallentamaan.Ja siellä photobucketissa on myös esimerkki kun pakotetaan siihen syvennykseen.

    On kyllä käynyt mielessä ( kun näistä metodeista jankutan :D ) että kuvais muutaman minuutin esimerkki pätkän.

    Jos ajatellaan , että otat levyn palan ja taitat sen vaikka rullalle tai kartioksi. Sen pinta -ala ei kasva. Kiderakenne ei muutu eli ne kiteet ei tavallaan liiku mihinkään. Tai eihän mulla ole mikroskooppia jolla katsoa :poff:. Mutta kun pelti venyy ne kiteet erkanee toisistaan ja taas kutistuksessa ne menee päällekkäin kasaan, eli pelti lyhenee ja paksuuntuu. Näin mä sen näen, mutta syön toki useita lääkkeitä :poff:

    Mutta jos sä lyöt pallopää vasaralla muutaman lommon siihen levyyn, niin ne lommot ovat venyneitä kohtia ja sen levyn pinta ala on kasvanut.Niitä lommoja sä tuskin saat painettua sisään levyyn. Mutta sen kartion sä saat rullattua auki tai suoraksi ainakin jonkin matkaa. Yleinen käsitys maailmalla on että pellin taitto ei ole muokkausta koska se ei muuta sen pinta alaa , no sanotaanko huomattavasti.

    Tätä ominaisuutta myös pitää käyttää hyväksi , eli sitä pellin palaa pitää aina väännellä myös käsin. Ja jos ajatellaan että sulla on vaikka kupin muotoinen pala.Sä väännät sen reunoja yhteen , sehän näyttää ihan erilaiselta kuin mitä se oli, mutta sen pinta ala on edelleen sama.Ja jos sulla on vaikka mp-lokari, sä väännät sitä päistään yhteen, niin sen reunat aukeaa ylöspäin ja sen säde muuttuu koko matkalta loivemmaksi..

    Ja jos sä et saa esim sitä sun palaa sopimaan Ewheelin väliin , voit avata tai taittaa sitä palaa erilaiseksi, mutta se juju on se että ei voi vääntää väkisin sitä yli sen myötörajan koska silloin teet vekin tai rypyn , mikä on pysyvä muodonmuutos kiderakenteessa eli et saa sitä palaa väännettyä takaisin siihen mitä se oli.

    Taas helppo näytää, mutta vaikea selittää.

    Jos väännetään sitä peltisuiroa mutkalle ja takaisin, mutta silotetaan se mutka kohta aivan tasaiseksi,joka taiton jälkeen niin kyllä sitä saa aika paljon väännellä että menee poikki. Ja sehän menee poikki siitä kohtaa mihin jää sitä taitosta, eli ryppy ja siihen tulee jännitys joka aiheuttaa sen poikkimenon.

    Tai näin ajattelen , ja voin olla väärässä, en mä väitä vastaan :D

    Olen käyttänyt vaan tota DC 01 laatua ja se kyllä kestää paukutusta. Mutta saa siihenkin halkeaman jos kutistaa koko ajan samaa kohtaa, koettu on. Kaikki rypyt on aina jännityksen aiheuttajia ja lukittajia, ne on heti oikaistava.

    Mä haluaisin sellaisen syväkitasen sikkikoneen tai sit niin että saa kaarevia osia sikattua. Normaali malli , moottorilla löytyy. Mutta Pullmax auttaa myös tossa sikkauksessa.

    Kuvia on siks niin paljon, kun piti muistaa toista torvea tehtäessä että mite tein edellisen.

    Sen teippi jutun voin koittaa joskus kertoa.Mut menee niin pitkäksi kirjotukseksi että ei nyt :rotfl:
     
  12. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    BBC, olen lukenut että ne Eckold malliset ei toimisi Pullmaxissa ilman että hidastetaan pyörimisnopeutta. Tämä taas tekee roiskevoitelulle huonoa ja jos kierrokset lasketaan taajuusmuuttajalla ei riitä enää koneessa voima.

    Tätä en ole nähnyt kenenkään koittavan, niin että totuus tulisi julki. Tiedän että muutamalla ne käytössä. Joten olen todella utelias , ja kun saat ne , haluaisin kuulla miten ne toimivat?
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Kokolailla ymmärrän, mitä tarkoitat.....
    En ole tuota Tuck shrinking menetelmää käyttänyt, mutta varsinkin noilla lukkopihdeillä terästettynä näyttäs olevan ihan tehokas kutistusmenetelmä.

    https://www.youtube.com/watch?v=hgpLot-_XrY

    Jännitys ei välttämättä murra peltiä. Vasta sitten murtuu, kun paikallinen venymäsumma (monesta saman kohdan taivutuksesta kertynyt) on ylittänyt murtorajan, joka on pehmeällä koripellillä se 50%. Just semmonen terävä vekki voi aiheuttaa sen sen.
    Enkä ainakaan minä näe tuossa mitään jankuttamisen tuntusta.
    Ihan mukava paneutua erilaisiin toimintatapoihin.
     
  14. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Sanoin tuon jankkaamisen siksi kun olen ennenkin näistä maininnut.

    Mukava kuulla, että ymmärrät mitä tarkotan.Näitä on aika vaikea selittää sanoilla.

    Itsekään en käytä juuri tuota tuck shrinking käsi metodia. Koska kone tekee sen niin paljon nopeammin . Mutta se pointti oli että tuossa ne kiteet liikkuu sen sinun vasaranlyömisen johdosta, eli ne menevät mihin ne "luonnollisesti" pääsevät. Joten se ei työstökarkene juurikaan, tavallaan ne virtaavat omiin paikkoihinsa.

    Kun taas se käsishrinkeri ottaa kiinni leuoillaan ja puristaa ne kiteet toistensa päälle väkisin. Ja pelti työstökarkenee.Jossain hydraulisessa Marchantissa on järkyttävä voima.

    Tuo puupölkkyyn vasartaminen on oikeasti tosi tehokas ja nopea menetelmä.Ja musta nämä auttaa aika paljon muotojen tekemisessä.Ja halpa metodi. Se näiden tuck ja stump shrinking metodin etu on , ei vaadi rahaa. Ja saa jo tuloksia.

    Täytyy myöntää että olen aina ajatellut että nuo pehmeät peltilaadut on helpompia muokata mutta tuota murtumisen helppoutta en ole ajatellutkaan. Ehkä pysyn tossa peruslaadussa.

    Joo, mukavahan näistä asioista on keskustella.
     
  15. BBC

    BBC Guest

    Minäpä ilmoitan miten toimii kun saan jossakin vaiheessa työkalut paikoilleen. Olen kokeillut tutun pullmaxilla n. 50-60v vanhoilla pullmaxin omilla eckold tyyppisillä työkaluilla ja kutisti todella hyvin, äkkiseltään tuntui että liikaakin, mutta toki työskentelykorkeutta olisi voinut säätää aavistuksen.

    Samanlaisia työkaluja on saanut pullmaxin omasta mittavasta työkalurepertuaalista. Ainoa ero oli siinä että pullmaxin työkalut on 50mm ulkohalkaisijaltaan.

    Kierrosnopeus pitää laskea mielellään alle 200n ja tiedän jo mitä pitää ostaa siihen.
     
  16. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Ok, kiitti.Tästä aiheesta on tullut urbaani legenda. Kun monella näitä olen nähnyt kuvissa käytössä ja sitten osa porukasta tyrmää että ei toimi. Olen katsonut puolalaisen Heliotechin työkaluja, laadusta en tiedä. Mutta olis aika edullinen kokeilu. En tiennytkään että Pullmaxilla on olemassa myös omat tehdastyökalut kutistamiseen. Varmaan harvinaiset. Eipä tuota louveri työkaluakaan juurikaan myynnissä näe.
     
  17. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Tulipa hienot tötteröt!Ja kiitos informatiivisestä "jankkauksesta"....jankkaa vaan toki lisää :D
     
  18. Roju

    Roju 3rd gear

    Hienoa työtä..
     
  19. puna niska

    puna niska Gearhead

    Tuota thuck shrinkiä on joskus käsitelty täällä ja videosta muistin taas ton perus idean mutta kuinka sen tekee pölkyn päällä vai ihan pikku vekki kerrallaan.
    no sitte tosta kaasu hitsauksesta kun tälle pa tallille ei tuu tiggiä pukin kyyvissä nii entäs sitte.Sen muistan että kaasu ja tiggi on pehmeempää ew tasotukseen mutta onkos siinä muita hyviä puolia/jippoja.
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Onko kukaan teettänyt Englanninpyöräänsä sitä kumia ison pyörän päälle?
    Minkälaisia kokemuksia on?
     

Kerro tästä muillekin!