öljypumpun akseli,ford 302+ nostaja ihmettelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kaistapää, 31.10.2015.

  1. kaistapää

    kaistapää 1st gear

    tallissa kasaantuu pikkuhiljaa veneen kone,ford 302.jakajaa ja öljypumpun akselia asentaessa huomasin että akseli olisi pitänyt laittaa alakautta.akselissa on pidätinrengas joka estää akselin menon ylhäältä päin.tämä on helposti irtilähtevää sorttia ja sen poistamalla akselin saisi laitettua ylhäältäki.
    pidätinrenkaan funktio taitaa olla vain että pitää akselin paikallaan mikäli jakajan irroittaa.
    kyssöri kuuluu siis:voisikos pidätinrenkaan jättää pois ja näin välttyy öljypohjan,öljypumpun tiivisteiden uusimiselta ja ujuttaa akselin jakajan reiästä perille?käsitykseni mukaan ei muuta ongelmaa kuin et pitää varmista että menee kunnolla "pesään".
     
  2. starsky

    starsky 1st gear

    Re: öljypumpun akseli,ford 302

    Kyllä sen renkaan voi jättää pois sieltä.

    Käyttöakseli kannattaisi sitten kyllä liimata tai muuten jumittaa virranjakajaan kiinni. Huoltotilanteessa saattaa unohtua tuo prikan puuttuminen ja akselin onkiminen ei oikein onnistu öljypohjaa irrottamatta.

    Suosittelen kyllä, että käytät kuitenkin sen öljypohjan irti vaikka se tässä vaiheessa hieman harmia aiheuttaakin.

    Virranjakajan sopivuusasiat on myös paljon helpompi sitten tarkistaa. Jos sinulla sattuu esim olemaan kombinaatio vahvistettu pumpun akseli (tai tavallinen akseli) + TFI jakaja, niin joutuu katkaisemaan jakajan alapäästä pätkän pois tai akseli saattaa pudota prikasta huolimatta.
     
  3. galaxie347

    galaxie347 1st gear

    Re: öljypumpun akseli,ford 302

    Voi sen prikan tosiaan poiskin jättää eikä akseli muistaakseni mahdu putoamaan kovin pitkälle jos putoaa öljypumpun kolosta. Sopivan kokoinen hylsy oli hyvä sen ylös onkimiseen.
     
  4. terence hill

    terence hill Gearhead

    Re: öljypumpun akseli,ford 302

    Suosittelen sen pidätinrenkaan asennusta. Nimimerkillä kerran akselin pudottanut....
     
  5. kaistapää

    kaistapää 1st gear

    Nyt on sit moottori saatu käyntiin.
    Pumppasin käsipelillä moottoriin öljyt kiertoon ennen käynnistystä ja en tullut ajatelleeksi sitä seikkaa että koneessa kun on hydr. nostajat niin nämähän "ylitäyttyy" kun öljynpaine nousee ennen moottorin käynnistymistä.
    Kone pyörii kohtuullisen hyvin mutta pari pyttyä ei sytytä kunnolla/ollenkaan ja pieni epäilys on että venttiilit ei sulkeudu kunnolla ton kantamisen tiimoilta.en ole vielä puristuksia mitannut.
    Kaikki syttyosat ovat uutta.nostajat ovat vanhat,purettu ja putsattu huolellisesti kylläkin.
    Suostuuko noi nostajat vajumaan seisoessaan tarpeeksi vai onko raati sitä mieltä että vaatii aukaisemaan vielä kuitenkin.
     
  6. starsky

    starsky 1st gear

    Minusta hydrauliset nostajat eivät normiöljynpaineen vaikutuksesta kykene avaamaan venttiilejä. Öljynpaine ajaa aina nokan base-circle-alueella välykset nolliin. Korkeilla kierroksilla (6000 rpm+ tai missä venttiilinjouset eivät enää palauta venttiiliä tarpeeksi nopeasti) saattaa esiintyä pumppausilmiötä - nostin ylitäyttyy alaspäin mentäessä kun työntötanko ei seuraa tarpeeksi nopeasti nostajaa.

    Nostajien sisuksissa on moottorin pienimmät toleranssiarvot, joten puhdistus pitää tehdä tosi huolellisesti.

    Nostajien pitäisi vajuta kyllä koneen seisoessa jos niiden sisukset pelaavat ok.

    Voithan haarukoida ongelmaa esim. säätämällä venttiilinvälykset uudelleen siten, että et aja preloadia ollenkaan - jätä pieni venttiilinvälys kuten olisi kiinteät nostajat. Jos vajaakäynti jatkuu, niin nostajat eliminoitu kuvioista ja syy on joku muu.

    edit: typoja korjattu
     
  7. mpg55

    mpg55 2nd gear

    En ihan ymmärrä miten nostajat ylitäyttyy jos ne on koneessa kiinni? Ihan samoin nostin porakoneella öljynpaineet ennen ensimmäistä käynnistystä ilman ongelmia. Tietääkseni suositeltavaa tehdä noin kun se öljynpaineen nousu tyhjällä pumpulla kestää.
     
  8. kaistapää

    kaistapää 1st gear

    Lähinnä tuli tollainen hajatelma mieleen kun joittenkin nokka/nostaja valmistajien ohjeissa esipaineistus ehdottomasti kielletää juurikin ton kantamisen takia ja ennen lisätutkimista tuntuu että juurikin toi syy voisi hieman huonoa käyntiä selvittää.tossa mosassahan ei preloadia säädetä vaan nostaja hoitaa säädön.
     
  9. starsky

    starsky 1st gear

    Minkätyyppiset keinuvivut sinulla on jos ei ole säätömahdollisuutta?
     
  10. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Monissa Fordeissa preload säädetään tönärin pituudella. Pitää se preload silti olla kohdillaan, ei se nostaja sitä säädä, siinä on vaan tietty alue missä se voi olla.
     
  11. kaistapää

    kaistapää 1st gear

    Keinuvipu on ihan perusmalli ja kiinnityksessä pultti,ei siis säätömuttereita yms.tönärit yms. osat ovat alkuperäiset ja kannesta sekä lohkosta ei ole työstetty juurikaan mitään,vain kevyt oikaisu kanteen,max 0.1mm
     
  12. starsky

    starsky 1st gear

    Joo, keinut ovat sinulla varmaan "ford small block bolt fulcrum rocker arms"-tyyppiset (google kuvahaulla hipsuissa oleva)?

    mpg55 ja moni muukin kehoittaa kyllä tarkistamaan, että ei ole liikaa preloadia nostajissa. Konehan saattaa kuitenkin olla pariin kertaan uudelleenrakennettu ja osia vaihtunut matkalla.

    Koeta ensin mitata mikä tulee preloadiksi. Suositus 0,020"-0,070". Mittakello keinun työntötangon puoleiseen päähän ja keinun kiristyksessä näkee paljonko tulee preloadia.

    Jos on väärä, niin yksi tapa voisi olla säätää hommaa hankkimalla sopivan paksuista mellapeltiä ( oikeata rosterista - ei painu kasaan niin helposti kuin musta pelti) ja laittaa sitä jalustan alle sopivasti.

    Paras tapa on hommata uudet työntötangot jos ei ole nykyisillä säädössä. Mittaat ensin mittatangolla minkäpituisessa työntötangossa välys on juuri ja juuri poissa ja siitä pykälää pitempi tanko. Tönäreitä saa 0,050" välein olevilla pituuksilla. Kannattaa mitata jokainen reikä ja sitten sopivan pituista settiä hankkimaan.

    Setting Hydraulic Lifter Pre-load (Non-Adjustable Valve Train)

    COMP Cams® recommends using an adjustable pushrod to check the pre-load. Typically, only one cylinder needs to be checked in this process. After applying lube, install the adjustable pushrods and assemble the valve train. Using the same procedure mentioned earlier, adjust the intake and exhaust valves to zero lash by changing the length of the adjustable pushrod for precise fitment. Order a pushrod that is .020"-.070" longer than the pushrod length at zero lash to ensure the proper pre-load.

    Jos päädyt mittaamaan pituudet testitangolla ja et halua ostaa sellaista / saa lainaan jostain niin laita vaikka minulle yv - voin lainata sinulle omiani (on paria pituutta Comp Camsin mittatikkuja).
     
  13. kaistapää

    kaistapää 1st gear

    tätäkin alettu taas tutkimaan muiden prokkiksien jälkeen.
    tutkin preloadin sekä mittasin puristukset ja kaikki ok.pytyissä on puristukset 1.5 barin sisään joten venttiilien kantaminen ja moottorin sisäiset vaivat melkolailla pois suljettu.
    edelleenkin käynti kuitenkin takkuaa.tohon moottoriin on sytytysjärjestykselle aika monta arvausta netissä ja taisi se alkuperäinen olla kuitenkin se oikea,ainakin parhaiten toimii tässä vaiheessa.
    tuli illalla saunoessa mieleen että kun moottorissa on kaksitaso imusarja niin varteenotettava vaihtoehto voisi olla kuitenkin kaasutin.huonosti sytyttävät sylinterit kun pysyy samassa paikassa tulppia,johtoja jne. vaihtelemallakin.kaasua antamalla käynti paranee...lieneekö toisen kurkun tyhjäkäyntipiiri pimeänä puhdistelusta huolimatta ja näin jää kakku saamatta osalle sylintereistä
     

Kerro tästä muillekin!