Lohko- vai letkulämmitin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Akademiks, 24.12.2014.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No niin tänään sitten vähän testailin aamulla tuota simatea omassa autossani.
    Testi autona 6.0 bensa koneinen silverado vm. 2003. Lämmitin simate 2000w. Obd testerillä katsottu moottorin lämmöt ja honkkarin energia mittarilla katsottu sähkön kulutus ja kauanko lämmitin on ollut oikeasti päällä. Eli saattanut sammua hetkeksi kun saavuttanut sisäisen lämpötilan 60 astetta.

    Klo: 7.04 moottorin lämpö +5 ulkona -3.3*

    Klo: 7.33 moottorin lämpö +28 ulkona -3.5* sähkönkulutus 850w käyttöaika 28.3 min eli ollut koko ajan päällä

    Klo: 7.59 moottorin lämpö +41 ulkona -3.6 sähkönkulutus 1660w käyttöaika 55.2 min eli ollut koko ajan päällä

    Klo: 8.32 moottorin lämpö +42 ulkona -3.6 sähkönkulutus 2310w käyttöaika 77 min eli lämmitin sammunut

    Tuo energiamittari näyttää simatelle 1820w tehoksi. Ei tuota kannata kyllä tuntia pitempää pitää päällä ja 1/2 tuntia olisi kyllä riittävä tuolla kelillä.

    Tuulilasikin alkoi vähän sulamaan 1/2 tunnin kohdalla kun lämpö pääsee lämppäristä nousemaan tuulilasille.
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1850w tehoissa varaa valita,vuoden takuu onko tämän hintaluokan laite tavoittamaton unelma,jos toimii ,en ainakaan itse viittis montaa kertaa tehdä samaa hommaa muutaman kympin säästöllä
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sama laite mitä kiinassa myydään. Tuo malli taitaa olla vielä ns sillä lyhemmällä eliniällä? Jota silti kyllä luvattiintö tuhansia tunteja.


    Noita kun tilaa paljon niin ei hintaa paljon jää ja takuu jos toimii kiinan myyjän kautta vielä.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hyvin toimii simatella asiat kyllä ei voi kun kehua ja suositella!
     
  5. Jordan

    Jordan Gearhead

    Mitä kautta olette noi tilanneet? Suoraanko tehtaalta? Ite etin ni aliexpress antaa aikasta monta vaihtoehtoa. Pitäisi 11mallin transporteriin tollasta alkaa suunnittelemaan.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Haluisko joku noita alkaa toimittelemaan/tilailemaan vaikka 10e lisä kuluilla
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Aliexpress ja sieltä simate engine preheater. Mallin valitset tehontarpeen ja asennuspaikan mukaan, eri mallinen lämmitin asennetaan erilailla.


    Sieltä helppo tilata ja vaikka visa electronilla maksaa. Ei välikäsiä tarvita.
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tt- thermo tuo niitä muutamalla kympillä. Kannattaa tosiaan valita se sijainti tarkasti ja katsoa että soveltuu autoon. Veden pitää päästä kiertämään kunnolla. Kaveri jolla tuo meni rikki muutaman tunnin käytön jälkeen niin sillä oli se 45 asteen asennus kulmassa. Sillä termostaatti sammutti sen aina alle minuutin käytön jälkeen ja tuntui ettei lämmitä kunnolla.Tt-thermon mukaan sen pitäisi toimia vielä tuossa asennossa. Tosin tuo oli simate, mutta samaa tavaraa nuo on.

    Luulen että siellä ei ollut tarpeeksi vettä ja se vastus paloi poikki.
    Itselläni toimii toistaiseksi vielä hyvin, toistaiseksi... Tosin käyttötunnit vasta n.2h
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tänään taas tehty testaus: ulkona -14c ja moottori -11c

    - 30 min jälkeen ulkona -14c ja kone +13c
    - 60 min jälkeen ulkona -14c ja kone + 29c

    Lämmitin siis 2000w kiinan letkulämmitin.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei maha olla eu-pykälien mukaan progressiivisesti säätyvä lämmityselementti

    Kyllä täytyy olla idiootti sen joka on päättänyt, ettei auton sisälämppäri saa nostaa lämpöjä plussan puolelle :odroll:
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Täh? Kyl mulla nousee joka autossa sisälämpö plussalle, vaikka PTC-elementillä lämppärit on :rotfl:

    Ja siinä vehkeessä jossa moottorille säteily"lämmitin" nousee oikeen kunnolla plussalle pitkän lämmitysajan, koneen, johdosta.
     
  12. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ilmeisesti sulla on vähän isompi moottori.
    Muijan kinderissä tunnin lämmityksellä moottori on yli 50 astetta.
    Lämppäri 1500W.
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    6.0 bensa vortec LQ4 ja autona 2003 silverado. Just testailen -19c pakkasella miten lämpeää.

    Sulla lämpee aika korkealle toi kone. Tilattiin kaverin kanssa 1500w, mutta 2000w tuli. Nyt ei saa oikein laitettua kun pienen sisälämppärin. Tollanen 1500w olis riittänyt ihan hyvin mullekin kun ei se tarvii hetkessä lämmetä.

    Tunnissa kun ei kyllä ikkunat aukea kunnolla 500w sisälämppärillä ellei puhalla suoraan lasiin.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Bilteman letkulämmitin yllätti meilläkin positiivisesti tehollaan Buickin 3800 -moottorissa. Siihen ei lohkolämmitintä ilman suurehkoja modauksia saanut.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mihin sait sen laitettua? Vesipumpun huuleen vai alavesiletkun mutkaan?

    Mulla ei alavesiletkussa kestänyt samassa motissa letkulämppäri.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuntuu olevan hyvä tuo 2000w malli. 1000w malli ei pikkupakkasilla/nollan tuntumassa mikään hirmu nopee ollut ja 2-3h sai käyttää ilman että termari katkas. Volvossa 9l tilavuudella.
     
  17. edo

    edo 1st gear

    Etsiskelen lämmitintä 97 AWD Astroon. Calix ei osaa luvata sopivuutta nelivetoon noille vuosille, Defa ei sen enempiä erittele, joten varmaan sopii. Vaan sitten olisi nykyisten Temron ja Calixin päälle vielä yksi piuha lisää...

    Onkohan nelivedossa jotain esteitä lohkon kupeessa takavetoon verrattuna, joka estäisi perinteisen lohkolämmittimen asentamisen? Asennuspaikka on vasemmalla, kuten kardaanikin, mutta se nyt ei ainkaan tiellä ole. Jos siellä olisi jotain edessä voisi Calixin ja Defan erot sopivuudessa selittyä sillä, että niissä on pistoke eri kulmassa ja eri mittaisen varren päässä tms.

    Tässä ketjussa esiin tulleet järkevän hintaiset kiertovesilämmittimet herättivät mielenkiinnon. Ja kysymyksiä:

    "Tyypilliseksi" asennuspaikaksi mainitsi TT lämmittimelle menevän letkun - ahdistaako vedenkiertoa, eli onko vaikutusta lämmityslaitteen tehoon?

    Astro on uusi tuttavus - tiedoissani voi olla virheitä kun kokemusta ei vileä ole - mutta käsittääkseni siinä on jonkinlainen venttiilikoneisto, joka säätää lämpimän veden kiertoa lämmittimien kennoille (bussi). Estääkö tämä kiertovesilämmittimen asentamisen lämmityslaitteelle vievään letkuun?

    Suositelkaa vapaasti mitä tahansa hyväksi koettua 97 AWD Astroon sopivaa lämmitintä!

    O
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Itseltäni ainakin ääni letkulämmittimelle. Joko ostat tt-thermolta tai tilaat kiinasta. Helpompi asentaakin kun tuollainen lohkoon asennettava ja lämmittää tasaisemmin.

    Voihan sen laittaa t-haaroilla lämppärinletkujen väliin jolloin ei ainakaan häiritse auton oman lämppärin veden kiertoa.

    Mielestäni noi suositukset noissa letkulämppäreissä on pielessä. Omasta mielestä omaan autooni (6.0 bensa) voisi riittää 1000 wattinenkin kun on kuitenkin tottunut 2 tunnin lämmitykseen ja jäisi varaa 1500w sisälämppärille.

    Noi lohkoon asennettavat on yleensä 400-600w ja niillä on menty vissiin jo +50 vuotta eikä kukaan ole hirveästi valittanut.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kannattaa toki kattoa missä lämppärin letkut menee ennenkuin ostaa. Voi olla oikeesti monessa vehkeessä yhtä vittumainen asennus kuin perus lohkolämmitin.

    Tehossa letkulämppäri pumpulla jyrää.
     
  20. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Muutamia vuosia sitten kun minulla oli talviautona Toyota Starlet -79,ja siinä ei toiminut lohkolämmitin ollenkaan,niin rakentelin siihen itse letkulämmittimen...Tuli vaan ilmeisesti vähän liian "tehokas",kun muutaman tunnin päästä oli termostaattikin auki,ja koneen lämmöt lämpömittarin mukaan samat,kuin normaalissa ajossa lämmöt on :lol: ...
     

Kerro tästä muillekin!