Suuri työkalukeskustelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja WBBC, 15.2.2014.

  1. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Esimerkiksi 112 kpl (momenttiavaimella kiristettyä) pyöränpulttia kaksi kertaa vuodessa. Ja muutenkin pyssyllä tulee auottua melkein kaikki pultit jos kerralla on tarve aukaista enemmän kuin 1-2 kappaletta. Kiinnipäinkin menee suurin osa konella, siihen tulee näppituntuma milloin kireys on sopiva. Toki momenttiavaimella loppukiristys jos on vähän kriittisempi kohde. Ei jaksa nysvätä kun hommia on ihan riittävästi ilmankin.
     
  2. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Kyllä minusta mutterimopo on ihan ehdoton harrastajallekin. itsellä löytyy sekä kaksoisvasara-paineilmamopo että pienempi akkukäyttöinen. Auttavat tosi paljon vaikka koneen purkamisessa. Millä muulla saa esim. kampiakselin pään pultin auki helpommin?
     
  3. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Itsellä on vähän samanlainen suhde noihin piippuavaimiin, löytyy kyllä kaikki yleisimmät koot, mutta ei niitä yleensä muista edes käyttää, sama kiintoavaimet, ei tule käytettyä, kiintolenkit on yleensä aina käytössä. Itselläni on myös Snap Onin tuumakokoinen kiintolenkkisatsi ja toisena Stahlwille. Silloin kun oikeasti tarvitsee vääntää, niin kyllä noi Snap onin pitkät avaimet on paikallaan, ahtaissa paikoissa taas ei. Oon käsittänyt, että jenkit eivät oikein ymmärrä, miksi euroopassa tehdyt avaimet ovat lyhyitä, niillä ei heidän mielestään taas tee oikein mitään :rotfl:
    Itselle noi paineilmakoneet on vähän kakspiippunen asia, toisaalta ne on nopeita, mutta toisaalta taas letkujen ja kompuran virittelyt vie aikaa niin kauan, että useinkaan ei tule otettua käyttöön.
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kompura päälle talliin mennessä ovenpielen kytkimestä ja satasella saa letkukelan mistä tulee vetämällä tarvittava määrä letkua. :D Kompura menee vähän niinkuin hukkaan, jos ei ilmaa ole koko ajan helposti saatavilla.
     
  5. OpaS

    OpaS Gearhead

    Mä ammun muuten nykyään pyörät kiinni paineilmamopolla ja momenttivarrella. Eikä ne edes pahemmin oo irtoilleet. Muuten kätevähköä, mutta aina irrotuksessa täytyy ottaa se momenttivarsi pois mopon ja hylsyn välistä, kun ei ne sen varren kanssa lähde auki. Nosturi auttais tietysti ettei tarvis vaihtaa yks kulma kerrallaan renkaita.
     
  6. voittol

    voittol 2nd gear

    Homma toimi ,toisesta autosta kaikki yli 30 mutteria aukes helposti verrattuna ali tehoseen kompressoriin ja ilmavääntimeen .
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ootko testannut millään, että kuinka tiukkaan mutterit oikeasti menevät? En muista minkä merkkinen oli, mutta 100 Nm varrella kiristetyt mutterit lähtivät kiristymään lisää momenttiavaimella 80 Nm asetuksella.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Melkein samaa kuin muutkin kirjoittanut, silloin tulee pultti mopolla päästeltyä pultteja irti kun niitä on vaikka volvon syylarissa sen 18+8 kpl ja kaikki öljypaskassa

    Ois sopivasti ketutuskäyrä ollut nousussa kun poikki tankoja vääntelin irti kun piti pihdeillä pitää samalla kiinni


    En muista missä autossa on kaikki mahdollinen ripusteltu koriin eli kallistuksen vakaaja 2 mutteria pitää irroitella tukivarsista, tolpissa on yläpäässä 6 mutteria, etukelkka on kiinni 8 pultilla syylari pitää irroitella molemmista päistä 4 pult/mutteria, puskurin tukiraudat irti 6 pulttia puskurin muovi kuori 8 pulttia, pohja panssarit varmaan päälle 10 kuusikantaruuvia tossa on jo päälle 30 pulttia/mutteria ja pakoputket, vaihde vivut tukirautoineen on vielä kiinni ja paaaljon muuta kivaa ja kolmella hylsyllä noi kaikki irroitteli 10mm 13mm 17mm sit ehkä johonkin saatta tartteta hajakokoja.


    Vaihde vipukin piti jossain autossa irttoittaa niin et piitkällä jatkolla rengaskotelosta, kunnei vaan ole tilaa vääntää avaimella tai räikällä


    Et kyllä sille pultti mopollekkin on paikkansa tallissa

    Kaikki vanteet laitan kiinni ilman momentti varsia ja tiiän, et niin ei sais tehdä, mut kun älyllä laittaa niin ei säry mitään sen hakkuuttamisen voi lopettaa myös siihen ensimmäiseen iskuun ja onhan niissä yleensä pohjassa sellainen voimansäätö namikkakin
     
  9. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Itse en pulttipyssyä käytä usein siitäkään syystä, että en ole tottunut sitä käyttämään ja pelkään, että hakkuutan hankalassa paikassa pultinkannat pilalle. Oon ylitarkka siitä, että pultinkannat pitää olla puhtaita ja hyväkuntoisia, jos pyssyllä rupeen avaamaan.
    Onko muuten vinkata hyviä paikkoja mistä ostaa tuumakokoisia voimahylsyjä, jos ei ebaystä osto kiinnosta?
     
  10. unknown

    unknown 3rd gear

    "piippuavaimet" eli nivelhylsyavaimet, mutta toki; jatkakaa vaan.

    Aika paljon noita pyöria laitetaan kiinni turhan suurilla momenteilla, etenkin alumiinivanteita, mainitaan nyt vaikka että Lamborghini Diablo:n manuaalissa lukee; 98Nm
    Viimeaikoina olen aika paljon käyttänyt lyijyvasaraa pyörien kanssa, mutta ne on vähän eri juttuja...
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    ^omalla mopolla ja kuuden kilon letkupaineella pr-päräys kahdella kiristyskierroksella on aika tarkkaan 10 kiloa, kakstoista kiloa tulee kun jälkimmäinen on prr. :lol:

    niin piti vielä mainita, että kun menen pajalle, ekana keitän kahvit ja tokana nappaan paineilmaletkun kouraani ja se seuraakin mua sitten puuhissani lähes kaikkialle,
    pärrät, rällät, vinkut, mopot, ruuvivääntimet, räikät, hiekkapyssyt, ruutat maaleille, massoille jne. kaikennäköstä himmeliä löytyy paineilmalla toimivana, vinkujakin useita ettei tarvitse kärkiä jatkuvasti vaihdella.

    pieniä pultteja, muttereita ja ruuveja väännän kernaasti akkuporallakin, siihenkin oppii herkkyyden jos on oppiakseen.

    tunnen muutamia tyyppejä joille ei mikään työkalu ole tarpeeksi pieni ja kohde ole tarpeeksi vahva etteikö sitä jotenkin saisi väännettyä korkkaamisen rajoille ja ylikin kun ei kertakaikkiaan ole minkäänlaista tuntumaa kehittynyt ja varmuuden vuoksi kaikki pitää vääntää rikki.
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Noista momenttipuikoista, Bilteman puikot tuntuvat olevan aika lähelle oikeaa momenttia, digimomentti näytti n. 140nm kun pultti lähti uudelleen liikkeelle.
    Kiinni vedin siis 110 tai 120 puikolla.
    Mielestäni riittävä tarkkuus.
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

  14. 63S88

    63S88 Gearhead

    Tikkakosken logo.
     
  15. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Tällainen työkalu on askarruttanut minua jo pitkään, joskus yritin sitä kai täälläkin kysellä, mutta en saanut otettua kuvia. Eli merkki on Alemite ja laitteen nimi on torsion bar gauge. Itselläni kun on tuo vääntösauvajousinen mopari, niin olisipa kiva tietää miten tuo toimii. Tuossa rullassa on säätöarvot kirjaimin 60-luvun mopareille ja haarukoita saa pystysuunnassa siirrettyä eri kirjainarvoihin ja leveyssuunnassa pitkin putkea.. Putkien päät on teleskoopit ja niissä on vielä taittuvat loppuosat, joiden päässä on pienet >- malliset messinkinupit. Mikä tämä siis on ja miten käytetään? Jos moinen laite kiinnostaa, niin tänne Sahalahdelle voi kyllä tulla tarkemmin tutkimaan :lol:
    http://aijaa.com/a/CNz4CV
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mitään tietämättä, tossa laitteessa ei siis ole mitään joustoja vai onko siinä raja-arvot noissa keskellä olevissa käpälissä?


    Voisko olla, et ajetaan auto nostimelle asennetaan säädin runkopalkkeihin kiinni ja säädetään esim. aspen ja katotaan onko jouset tehtaan arvoissa vai väsähtäneet
     
  17. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Joo, käpälät siis liikkuvat ylös-alas suunnassa ja lukitaan tolla punanuppisilla vivuilla. Käpäliin on merkitty asteikko kirjaimin ja toisessa kuvassa näkyvässä rullassa on annettu automalleittain kirjainarvo mille asetukselle (=korkeudelle) käpälät pitää säätää. En tajua myöskään miksi toi keskiputki on teleskooppi ja miksi sen päissä on nuo messinkinystyrät ja päätypalatkin vielä ovat taittuvat...
     
  18. Mopar

    Mopar Gearhead

  19. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Kyllä täältä vaan löytyy melkoisia tietäjiä ja hakukoneen käyttäjiä :) oon hakenut tuosta laitteesta tietoa tuloksetta monta tuntia ja nyt selvisi näin nopeasti! Kiitos Mopar! Miten ihmeessä muuten löysit tuon linkin?
     
  20. Mopar

    Mopar Gearhead

    Löyty ihan googlella. En oo ennen moista härveliä nähnytkään, eikä hajuakaan miten sitä käytettäs, mutta uteliaisuuttani sitä googletin.
     

Kerro tästä muillekin!