Gm 6.2 Diesel käyntiongelmaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja keljukojootti, 24.10.2015.

  1. jarona

    jarona Gearhead

    Sotkeennun tähän lankaan omalla ja näköjään yleisellä ongelmalla,
    kääntäessä kaasuttelee itekseen sillointällöin, tänä aamuna ja töistä
    lähtiessä taas...
    Viime talvena pari kertaa pakkasella hirnahti kääntäessä ja sammui ku
    saunalyhty mutta läht käyntiin ku aikansa sahas.
    Minulla tekee sitä OIKEALLE kääntäessä eli mikä piru siellä jossain
    tätä tekee?
    Siis myös kesälläkin mutta talvella useimmin, suodatin ei heilu eikä vuoda.
    Voiko vika olla ite ruiskupumpussa vaikka heilu sielläkään lie mikään
    kääntäessä??
     
  2. leksa

    leksa Gearhead

    Noi diesel vanin käyntiongelmat joita tässä ketjussa on ollut, ovat kaikki jossain vaiheessa tulleet omalle kohdalle.

    Miltei ihan aina vika on ollut ettei ruiskupumppu saa polttoainetta, tai joukossa on ilmaa.

    Yhden kerran vani lähti käyntiin tolkuttoman pitkän sahauksen jälkeen ja ajossa ryntäili ja jätti kaasua päälle. Vika oli siirtopumpussa. Siirtopumpulle tuleva tappi oli kulunut niin lyhyeksi ettei pumppu pumpannut.

    Aikaisemmassa vanissani ilmeni eräänä syksynä itsekseen kaasuttelu. Eli kaasu jäi päälle. Katsoin vaijerin ja polkimen yms eikä vikaa löytynyt. Soittelin ympäriinsä eikä varsinaista tietoa asiasta ollut. Mutta vihjeen mukaisesti heitin tankkiin kaksitahti öljyä pullollisen niin kaasuttelu hävisi 10 km matkalla.

    Kinkkisin vika on kuitenkin erään polttoaineputken vuoto tankin ja moottorin välissä. Metallisessa putkessa oli niin omituinen reikä ettei se vuotanut ulos mutta vuoti ilmaa sisään. Käynnistäminen oli aamuisin melkoista sahausta mutta päivisin lyhyiden pysähdysten aikana ongelmaa ei ollut. Vika oli vaikea paikallistaa. Olin vaihtanut jo kaikki muun paitsi pienen pätkän metallista putkea runkon vieressä. Otin sen pois ja laitoin peukalot molempiin päihin ja puristin täynnä olevaa putkea. JA vuotihan se....

    Jostain syystä kerran oli ruiskupumpun päällä olevassa paluuventtiilissä roska. mennyt milloin lie... Venttiili oli jäänyt auki asentoon. Eli roska ei tukinnut vaan päinvastoin. Kone kävi oudosti ja veto vaelteli.
     
  3. Nobody

    Nobody 1st gear

    Nyt ois sähköpumppu ja eri suodatin mutta mikä on se kolmas letku mikä tulee alkuperäisen suodattimen jalkaan. Ei ime eikä työnnä mitään ni tulppasin, mutta mihin se menee?
     
  4. tabs

    tabs Gearhead

    Alkuperäisessä suodatinjalassa tulee kuskinpaikalta katsottuna oikealle ylös diesel siirtopumpulta. Alareunassa keskellä meno ruiskupumpulle. Vasemmalla ylhäällä ilmauslähtö, yleensä siinä ei ole letkua valmiina.
    Edit: Muisti palailee pätkittäin, oli siinä takanakin toinen lähtö. Veden poisto tms. ei tarpeellinen.
     
  5. Nobody

    Nobody 1st gear

    Ok niin arvelinkin että ei tarpeellinen. Olis joutilaana tuo vanha alkuperänen jalka jos tarvii.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Niitä sellasia ilmavuotoja, jotka ei näy ulospäin, on vaikka kuin paljon ollu. Se polttoainesysteemi kun on valtaosan aikaa alipaineinen ulkoilmaan nähden. Ja sitten, jos ryntäilee, ja korjaantuu siirtopumpun vaihdolla, vuotoa ei ole korjattu. Jos ei ole vuotoa, niin siirtopumpun puuttuminen vaikuttaa yllättävän vähän, ryntäily tulee ilmasta. Tosin, voihan se paska siirtopumppukin päästää ilmaa sisään. Näistä teini-iän ohittaneista vaan tahtoo aina löytyä haperoa putkista, erityiseen takapäästä. Joistain jopa tankin sisältä.
     
  7. keljukojootti

    keljukojootti 1st gear

    Mites nyt kun voiko meikäläisen vaijerin todeta kuolleeks, kun katsotte kuvan linkkiä niin punainen "mäntä" osuus ei tuu omassa ulos ollenkaan, vain vaijeri liikkuu? - > http://67-72chevytrucks.com/vboard/atta ... tid=597544

    Ja miten jos vaihdan ton Tv-vaijerin uuteen niin kuinka helposti lähtee laatikonpäästä irti? Pitäiskö olla tietoinen jostain tms..
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ensin vaijeri irti ylhäältä, sen jälkeen alhaalta pieni ruuvi-6mm- auki, vedät ulospäin, ja jo näetkin sakaran, joka vimpautetaan irti, eli helppo. Katso tiivistekumi asennuksessa.

    Hantta
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sun vaijeri voi olla vanhempaa mallia jossa ei ole tota peltilirpaketta vaan sellainen muovinen joka pitää vetää "ylös" ruuvarilla jotta säätö liikkuu.
     
  10. keljukojootti

    keljukojootti 1st gear

    Niin noh.. En nyt oikein osaa sanoo sit että miten ton sit pitäis toimia mut ite en oo ainakaan saanu/osannu säätää sitä.

    Löytyiskö Helsingin alueelta kaveria joka ropannu noita tv-vaijereita taikka säädelly niin vois näyttää mullekin mallia :D Voin vaivan palkaksi tarjoo mäyräkoiran tms..!
     

Kerro tästä muillekin!