Löysän kattopellin jäykistäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja jrasi, 3.11.2015.

  1. jrasi

    jrasi Gearhead

    Aloin tuossa putsaamaan maaleja pois Electran katosta ja huomasin heti, että katto on kohtuu löysä, samaa vikaa on vähän takaluukun kannessa. Ei siis löystynyt nyt hieroessa, vaan oli sitä jo edellisten seppien jäljiltä.

    Löytyyköhän Pirkanmaalta tietotaitoa tuon jäykistämiseen, katto ehkä kriittisempi kuin takaluukku, vai tungenko jotain kiilaa katon tukirautojen ja kattopellin väliin, niinkuin edellisetkin oli tehneet ja leivon äänieristettä katon täyteen toivoen että se edes vähän auttaisi?
     
  2. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Tuossa allekirjoituksen viisysi rottelossa auttoi jo suuresti kun liimasi sen kattopellin niihin jäykkäreihin uudestaan.
    Oiskohan siellä ollut aikoinaan jotkut massat tai liimat alunperinkin.
     
  3. jrasi

    jrasi Gearhead

    Menee kovasti lommolle, jos liimaa jäykkäreihin, on sen verran väliä.
     
  4. 69

    69 Gearhead

    Kai se kattopelti kuuluis kiinni olla niihin jäykkäreihin, paksulti sikaliimaa vaan?
     
  5. jrasi

    jrasi Gearhead

    No se
     
  6. stana

    stana 3rd gear

    Ja huolellisesti vielä rapsuttelee vanhat liimat jne. pois kiinnitys pinnoista..
     
  7. kapa

    kapa 3rd gear

    mä oon eri mieltä....
    ensin kuumia antaen kiristelee löysä pelli ja sitten pistemäisesti jäykkäriä kiinni piltapeltiin (liimalla)
    mun käkkylän peltiä voi tulla ihaileen kuinka käy jos liimailee vaan jäykkärin kiinni koko matkalta..... (joku muu, en mä)
     
  8. jrasi

    jrasi Gearhead

    Joo, ei kai sitä koko matkalta. Kukahan osais lämmittämällä tuon kiristellä, itte jos alan siihen hommaan, voi lopputulos olla ihan mitä vaan...
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Sellaista vähän turpoavaa vaahtoa on olemassa, joka on tarkoitettu juurikin kattopellin kiinnittämiseen noihin jäykisteisiin. En alkais antamaan kuumia katolle, jos sitä ei ole selkeästi kolhittu.
     
  10. stana

    stana 3rd gear

    No. Mitäs sille on liimatessa tapahtunut?
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Ensin kannattaa katsoa, onko katon kaarevuudet just, niin kuin pitää.
    Tekee vaikka vanerista shabloonat.
    Jos joku kohta on alhaalla, niin se pitää ensin koputella oikeaan muotoonsa, saattaa se löysä kohta samalla kiristyäkin.
    Kun muoto on kohdillaan, ja edelleen löysiä kohtia, niin ne on parasta kiristellä hiilipuikon kanssa (MIG:iin saa pitimiä hiilipuikolle, esim. Tori:ssa, Ylöjärvellä olis semmosia).
    Itse olen miltei suorasta pellistä saanut kireän pyörittelevällä liikkeellä hiilipuikon kanssa (liikuttelua siksi, ettei tulis paikallisesti liikaa kiristystä). Joskus on pitänyt antaa hiilipuikkoa pellin alapintaankin, kun hiilipuikko ei kuumenna peltiä koko paksuudelta. Välillä pitää epäsuorasti vasartaakin, että jännitykset tasaantuu kutistuskohdassa. Lämpösenä ei kannata tehdä mitään. Pitää antaa aina jäähtyä.
    Jos viereen tulee löysä kohta, niin on kutistanut liikaa. Sitten taas vasartaessa venyy.
    En ole mikään ammattimies, mutta 40v olen noita oikonut. Alkuun kaasulla, mutta se on liian raju suoraan peltiin (ainakin ohuisiin Japsipelteihin).
    Nyppykoneissa on yleensä aina se hiilipuikon pidin.
    Monesti olen oikonut ne tuet irrallisina, ja hitsaillut sitten kiinni, ja uretaaniliimamassaa väliin. Paikallaan oikoessa ei tahdo saada rakoa kiinni, kun joustaa takaisin. Siinäkin auttaa joskus, kun laittaa hiilipuikolla kuumaks, samalla, kun painaa tukea kattoon kiinni.
    Auttaako yhtään?
     
  12. kapa

    kapa 3rd gear

    Se on vedelly ihan lontolleen.
     
  13. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kiristely on ihan paikallaan varmasti mutta katon tukirakenteisiin liimailussa kannattaa olla tarkkana liimojen kanssa. Jos meinaa autoa maalata ja auto uunitetaan ruiskutuksen jälkeen niin jotkut liimat reagoi mielenkiintoisesti lämmössä. Tulee peltiin mukavia lonttoja lisää.
    Kiristys (jos tulee riittävä ->hyvä) , jollei liimailua tukirakenteisiin(varoen) ,viimeinen viritys äänieristyslevyt (bitumit) ja se ihan viimeinen viritys, kittiä katon sisäpuolelle (kyllä).
     
  14. jrasi

    jrasi Gearhead

    Juu, tuo liimailu on varmaan aika riski, varsinkin jos se liima ei ole tarpeeksi elastista kuivuttuaan ja päättää kutistua.
     
  15. stana

    stana 3rd gear

    Eikö jos uunituksessa on kutistumisvaara niin kannattais liimata vasta maalauksen jälkeen? Miten lie eroja esim. koriliiman ja jonkun sika liima-tiivitysmassan välillä kutistumisessa? Itse olen liimannut parista b- vectrasta tuet tuolla jälkimmäisellä, ja isoa rakoa ei täytettävänä ole, niin homma on mennyt ihan ok.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mitens tuulilasiliima?

    Ei pitäisi lie kutistua ja josse pelti/lasi pitää niin luulisi, et pelti/pelti pitää kans
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Miksei siihen kattopeltiin voi edelleenkään laittaa sitä omaa liimaansa, joka on nimenomaan tarkoitettu peltiosien liimaamiseen omiin tukirakenteisiinsa? Aina pitää kokeilla jotain muuta, mikä ei ole ihan sopivaa, mutta jos silti kokeilis...
     
  18. three hundred

    three hundred Gearhead

    Asian osaava peltiseppä antaa kuumia niin jäykistyy ..... Liimat on imppareille..... :lol: :lol:
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Oisko siinä kuitenkin kävelty katolla ja tukikaaret painuneet?
    Ponnista kaaret oikeaan muotoon ja alkuperäistyyppinen massa väliin. Turha kiristää peltiä suoraksi, eikös sen pidä kuitenkin kupera.
     
  20. kapa

    kapa 3rd gear

    Tai jäykistää pellin alkuperäiseen muotoon ja sitten oikeantyyppisellä liimalla jäykkäreihin kii?
     

Kerro tästä muillekin!