Ilmalämpöpumppu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Deltapete, 2.11.2011.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kuten alkuperäinen eu-asetus sanoo, tuo koskee vain yrityksiä ja työkseen tekeviä, ei yksityishenkilöä. Vaikka täkäläinen virkamies kuin yrittää saada sen kuulostamaan kaikkia koskevalta. Sitäpaitsi asennusohjeen ja kaasut sisältävä lämpöpumppusetti ostettuna käsitellään konedirektiivin mukaan, ei kylmälaitteena. Siis EU:ssa, jonka osa olemme.
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Täällä kun nyt on asiantuntijoita niin mitäs mieltä ollaan:Vaatiiko ILPpi huoltoa aineiden määrän tarkistuksen merkeissä? Autothan vaatii n. joka toinen vuosi.Vai onko niin tiiviit "letkut" ja liitokset ettei vaadi säännöllistä tarkistusta? Vaan tarkistetaan jos ei toimi?

    Kyseessä Panan NE sarjan vehjes. Ja n.5-6 vuotta hyrränny lähes tauotta ja ilman vikoja.
     
  3. rb

    rb Double Gearhead

    Mä en ole kylmälaite asentaja, joten mun on kysyttävä näitä asioita muilta.

    Sisäyksikkö ei puhalla lämmitysasennossa, joten heitä nyt sit ammattimiehenä joku täky, vai onko vika siinä että se on Ultimate?
     
  4. 9000

    9000 Gearhead

    Sisäyksikön laakerointi ollu tosi heikko mulla ainakin Daikin pumpussa.
    Toiset alkaa olla jo lopussa, miten muilla on kestäny?
    3 vuotta vain talvikäyttöä per laakerit.
     
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    En ole minäkään kylmälaiteasentaja, mutta muista asioista oppineena voisin kuvitella, että huoltomiehen / yrityksen kannattaa pysyä erossa keikasta, jonka kohteen varaosasaatavuus on heikko? maahantuojan tuki? muu luotattavuus?

    Eli jos nyt menisi sinne "ultimate keikalle", saako sitä kuntoon? Poka hiillostaa niskassa, että mikä siinä nyt on kun ammattimies ei saa kuntoon??? Menee aikaa = maksaa, poka hiiltyy lisää.
    Jos vaikka saisikin kuntoon, niin se perkele poikii ylihuomenna, niin sehän on sen korjauksen tehneen vika, siis asiakkaan mielestä. Vaikka olis vain kaukosäätimen patterit loppu.

    Ymmärrän täysin miksi monien alojen vehkeistä löytyy hylkiöitä.
    Kyllä jenkkiharrastajan tämä pitäisi ymmärtää. :lol:
     
  6. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    oikeen rekisteröity tän kommentin takia

    ulti on ihan ok, hinta/laatu. takuu toimi ainakin omalla kohalla täydellisesti. niissäkin on toki huonoja, mutta myös niitä jotka toiminu yli 10 v. mulla on yks ulti ja yks fujitsu
     
  7. bandit_1

    bandit_1 Gearhead


    jos ei tee lämmintä tai kylmää, niin sitten. muuten niitä ei paljoa puhdistamista lukuunottamatta huolleta. jos järjestelmä on tiivis, siis
     
  8. rb

    rb Double Gearhead

    Päivätyönä maahantuonti yrityksessä takuuasioita pyörittävänä ymmärrän pointin täysin.

    Siks mä en kauheesti ihmetellyt kun eka huoltopaikka johon soitin sanoi että "joo.... ei ikinä" enkä sen tokankaan kohdalla, joka tosin nettisivun mukaan oli myös Ultimate edustaja ja se vastas että " juu.. kyl me huolletaan niitä mutta ei korjata".

    Omista on vastattava, mutta jos meillekkin tyrkytetään huoltoon jotain "ei minkään merkkistä", niin edellä mainituista syistä vastaus on usein, että vie laite sinne mistä olet sen ostanutkin.

    Yleensä mäkin pyrin ostamaan laatua, tai vähintään että merkki on tunnettu, jolloin huolto / varaosasaatavuus on yleensä taattu, mut tässä lämpöpumppu asiassa miltei nelinkertainen hintaero siihen mitsuun (jossa ilmeisesti on vähiten kiinalaisia osia) oli mun mielestä kohtuuton.
     
  9. T&S

    T&S Gearhead

    Tästä aiheesta voidaan vääntää tuomiopäivään asti, eikä selvyyttä saada ennen kuin määräykset tulevat selkeiksi ja sanktioitaviksi. Valvonnan toteuttaminen on käytännössä mahdotonta, kiellettyähän on kylmäaineen myynti yksityisille ja nyt jopa ilmalämpöpumpun myynti ilman asennusta tai vain juhlallisen vakuutuksen kanssa että asennuksen tekee luvat omaava.
    Liikkeet toteuttaa tätä niin että viereen laitetaan lappu: Asennuksen saa suorittaa vain... plaa plaa plaa, ja lain kirjain täytyy, tarkoitus ehkä ei.
    Kylmä tosiasia on että Tukes ei pysty, eikä ilmeisesti haluakkaan, valvoa kuin asennusliikkeitä, omatoimi asentajat saavat vain :soosoo:
     
  10. JKF

    JKF Gearhead

    Oliskohan siinä tuollainen vikakoodisysteemi?

    http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=22541.0
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Se on se 3-tie magneettiventiili, jos koodit saat ulos niin hyvä. IVO-buutti ja aluksi AUTO asennolla surraamaan saattaa jelpata.
     
  12. rb

    rb Double Gearhead

    Päivitetään:

    Yksi liitos oli vuotanut kylmäaineet taivaan tuuliin ja uudelleentäytön jälkeen iippi puhaltelee taas iloisesti.
     
  13. artz

    artz Gearhead

    Täällä kans Mitsun ilppi lakkasi puhaltamasta lämmintä/kylmää. Sähkön kulutusta satunnaisesti netistä kun seuraan, niin ensin näki kun sähkönkulutus oli melkein tuplaantunut n. kk ennen kun huomasin pumpussa vikaa. Syynä sisäyksikkö oli vuotanut aineet pihalle. Onneksi meni takuuseen. Jos itse tutkii vuotoja niin siellä kun kiertää öljy kylmäaineen mukana, niin öljyvuodosta voi ilman apuvälineitä päätellä vuotopaikkaa. Heliumilla tietty paras tapa todeta jos on vehkeet. Tässä tapauksessa vuoto oli niin pieni että heliumilla ei kuitenkaan löytynyt, vaan pienenpieni öljytippa paljasti vuotopaikan jota sohimalla heliumilmaisinkin hälytti.

    Sähkönkulutuksesta päätellen kyllä se enemmän kuluttaa jos aineet vähenee. Eli mun mielestä kannattaisi täytellä jo ennen kun lakkaa toimimasta. Se tietty on vähän vaikea todeta milloin on vajausta ja kannattaa täyttää / pyytää huoltomies tarkastamaan.
     
  14. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    onko kellää muulla kestäny ultimaten pumpun tulo yli vuotta

    muija kysy jo että eikö sen kaupan vois pikkuhiljaa perua ja vaatia rahat takaisin...
     
  15. saresks

    saresks Gearhead

    Kuinkas monta sataaeuroo toi aineiden riittävyyden tarkistaminen mahtaa kustantaa kun täälläkin puhuttiin et ei voi todeta painemittarilla vaan vaa'alla - eli aineet ulos, punnitus ja tyhjiöinti/täyttö ja mitä vielä :wc:
     
  16. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Taitaa siellä firmassa kestää muutkin toimitukset kun grillikotaa tuttu odottanut jo yli vuoden.
    Lupaavat ja lupaavat silti kehuvat että hinta halpenee koko ajan tarpeeksi kun siis odottaa niin pitäisi tulla jo voittoakin?
     
  17. rb

    rb Double Gearhead

    Ultimatelta ei kannata ostaa mitään, mitä niiltä ei löydy suoraan hyllystä.

    Mun kohdalla meni hyvin kun ostin kolme pumppua itselle ja yhden kaverille, niin toimitus oli luokkaa pari päivää..
     
  18. toivaja

    toivaja Gearhead

    Vuotopaikan etsintä heliumilla? olisiko kuitenkin typellä, helium kun on hiukan herkkää syttymään?

     
  19. jarona

    jarona Gearhead


    Maksaa paljon, kaveri teki minulle aikaisemmin tyhjennyksen ja täytön
    perien vain kaasujen hinnan 60.- joten hintaa tulee kun työstä ja matkoista
    perivät.
    Huomenna käyn tarkastamassa täyttöpullon mukana tulleella painemittarilla
    että ovatko paineet siinä 7 baarin paikkeilla kuten aikaisemminkin,
    jos ei niin turskautan kaasua lisää.
     
  20. Arttu78

    Arttu78 Gearhead


    Ultimatea ei kannattaisi ostaa ollenkaan. Nyt on juuri menossa taas yksi "tehdään kahdesta rikkinäisestä yksi toimiva" -projekti. Ja jos tuo toimimaan saatava kestää talven yli niin jonkinlaisen merkin saa vetää seinään.
     

Kerro tästä muillekin!