+ maadoitteinen kulkuneuvo ja ajoituslamppu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Jacka, 5.11.2015.

  1. Jacka

    Jacka Gearhead

    Kun käytössä on miinusmaadoitteisiin vehkeisiin tarkoitettu monipuolinen ajoituslamppu, jolla voi testata ajoituksen, nähdä ennakon määrän numeroina, kierrosluvun sekä kärkikulman... Onko kyseessä olevaa ajoituslamppua mahdollista kytkeä jotenkin + maadoitteiseen kulkuneuvoon, että lampulla pystyisi näkemään muitakin ominaisuuksia kuin pelkästään strobon välkkymisen?

    Kiitos tiedoista jo etukäteen...
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Olen kuullut plusmaadotteisesta mutten nähnyt. Mikä auto jos saa udella?
     
  3. Jacka

    Jacka Gearhead

    Saa udella. Ferguson TED20-traktori vuodelta -52. =)
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Vanhat engelsmannit käytti plus maadoitusta.

    Ainakin Triumph Heraldissa oli sellainen...
     
  5. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    Vanhoissa moottoripyörissä myös +maadoitus mm. Jawa, IC
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Monellakos johtimella tuo ajoituslamppu liitetään ajoneuvoon? Jos se on vain + ja - johto akunnapoihin ja tulpanjohdon ympärille pihti (joka ei kosketa metallia) niin senhän pitäisi toimia sekä plussa että miinusmaadoitetussa tapauksessa oikein.
     
  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kaikki muu pitäis toimia oikein mutta kosketus kulman tilalla näkyy uskoakseni se kuinka pitkään kärjet on auki.
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Myös Angliat ja vanhemmat Cortinat olivat + maadotteisia. Joku sähköukko kertoi, että akun voi laittaa toisimpäin, ja painaa hetkeksi latausreleen kärjet kiinni, jolloin magnetismi muuttuu laturissa, joskaan tuota ei tullut kokeiltua.

    Hantta
     
  9. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Positiivinen maadoitus oli hyvin yleistä ennen sotia. Mm. A-malli Ford on +-maadoitettu, niinkuin muutkin 30-luvun foordit. Oma 1948 Dodge on +-maadoitettu (niinkuin kaikki Moparin 50-luvun puoleenväliin asti)

    Seuraavat merkit olivat + maadoitettuja 30-luvulla:
    Auburn, Cadillac, Chrysler, DeSoto, Dodge, Erskine, Ford, Graham, Hupmobile, LaSalle, Nash, Packard, Plymouth, Studebaker, Willys

    Letukka ja Buick ovat tietääkseni käyttäneet neg.maadoitusta "aina".

    Engelmannit pysyivat + maa systemissä pisimpään, Austin aina vuoteen -71;
    Viimeiset +-maadoitetut merkeittäin:
    Austin - 1971
    Datsun - 1966
    Ford (GB) - 1967
    Hillman - 1966
    Humber - 1966
    Jaguar - 1967 to 1969
    MG - 1969
    Rover - 1969
    Singer - 1966
    Sunbeam - 1966
    Triumph - 1967
    Vauxhall - 1967
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mun Thames (1962) oli + maadoitteinen alkujaan ennenkuin käänsin sen - maadoitteiseksi. Tartti vaan saada tasavirtalaturi toimimaan "toisinpäin".
    Eka volvo f-88 (1968) jolla ajoin työkseni oli kans +maadotteinen. Huomasin asian kun laitoin rekkaan LA-puhelinta varten jännitteenalentimen........
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mitä hyötyä on plus maalla vs neg maa tai mikä siihen on ajanut tai miksi se on vaihdettu?
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Plusmaadoituksen tarkoituksena oli korroosion vähentämispyrkimykset. Maassa olevia teräsputkiahan suojataan johtamalla niin sähkövirtaa. Auton korissa suoja ei sen kummemmin toiminut ja sittemmin miinusmaadoitus ja 12v sähköjärjestelmä vakiintui standardiksi.

    Maadoituksen kääntö ei ole kummoinen homma autossa, jossa on tasavirtalaturi eikä ole vielä elektroniikkaa. Yksin radion asennus laittaa kääntämään maadoituksen miinusmerkkiseksi.

    Olihan niitä vasenkätisiä pyöränpulttejakin auton vasemmalla puolella. Aukeavat mukamas vähemmän herkästi itsekseen...
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Aattelppa että sulla on kaksi äärimmäistä mahdollisuutta käytössä. Jos vähemmistö (+maadoitteiset) luopuu omastaan ja yhtenäistetään järjestelmä (-maadoitteiset) niin ei räjäytellä akkuja "vahingossa", elektroniikka 1970 luvulla, jne kaikki "uudet" autot maailmassa toimii samalla sähkö periaatteella. Oli kulkuneuvo sitten + tai - maadotteinen ne kyllä toimii samoin mutta asioiden standaroiminen ajaa klopaalin maailman yhtenäistämään juttuja.
     
  14. pile

    pile Gearhead

    Missäs jawas on plus maaroitus. Itsellä vaan ollu jawoja jo yli 40 vuotta ja en oo havaannu ensimmääseskää tuota. Mutta vanhat englantilaaset on esim. Anglia, corttina, triumppi, mini, maileri, mg. Ym..
     
  15. pile

    pile Gearhead

    Pitää paikkansa , mutta auto pitää startata samanaikaisesti käyntiin kun releen napoja pitää kiinni.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mä taas oon kuullut, et laturin remmi irti ja jos laturi yrittää pyöriä niin silloin ei onnistu kääntäminen
    Mutta auttaisko toi starttaaminen sit siihen?
     
  17. pile

    pile Gearhead

    Niin kuulopuheet on kuulopuheita. Minä oon kääntäny tuon jännitteen kulku suunnan todella monis tuon ajan autois juuri niin kuin kerroin yllä.
     
  18. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    50-60 luvulla tehtiin rinnakkain + ja - maadotteisiä Jawoja. Laturin kyljessä on merkintä kumpi on.
     
  19. pile

    pile Gearhead

    Aika hyvin on väistäneet sitten mua. Ei nimittäin ole tullut ensimmäistäkään kohdalle enkä ole kuullut asiasta kuin vasta nyt. Tälläkin hetkellä tallis on 2 jawaa ja 3 czttiä joista 4 kpl on 50-60 luvulta. Jokainen - maaroitettu. Pitää vähä tutkia historiaa josko tuollaanen + maarotteenen tulis vastaan jostain. Pikaisella googlettamisella ei löytynyt kuin arvailuja ei yhtään faktaa.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyllä luulen että tuo johtui vaan siittä että toiset teki toisella tapaa ja toiset toisella. Mulla on Nuffissa + maa ja tuskin siinä on mitään korroosiota ajateltu.

    Nää on näitä samoja asioita kun että miksei tehdä kaikkiin autoihin 5 3/4" umpiot, samanlaiset suodattimet, käytetä standardin mukasia takavalo ja parkki polttomoita?

    Kaikki vaan haluaa tehdä omalla, omasta mielestään paremmalla tavalla asioita.

    Ne aukee jollei ole kartiota pitämässä kiinni. Niissä autoissa missä tota käytetään ei tota kartiota taida vielä olla?
     

Kerro tästä muillekin!