Jäteöljy ja dieselmoottori?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Zandmann, 6.9.2006.

  1. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Kyllä se kunnossa on,koska lähtee hehkutuksen jälkeen ihan kivutta käyntiin,ja myös pysyy heti käynnissä.....Tuosta öljystä puheenollen Dieselin seassa....Olen silloin tällöin tankkauksen jälkeen lorauttanut tankkiin 2-tahtiöljyä....En sen takia,että tankissa olis enemmän poltettavaa....vaan sen takia,että se voitelee syöttöpumppua 8) ....Kouvolan Dieselasennuksen ukko myös sanoi,että ei tee pahaa silloin tällöin laittaa 2-tahtiöljyä Dieselin sekaan :wink:
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo mullakin loppu vanhan pumpun tihkutus kun alko käyttämään 2t öljyä. Kelkkaöljy vielä kuulemma kaiken paras.

    Venäjän dsl vielä puheiden mukaan kuivaa niin entistä enemmän tiivisteiden päälle vanhassa käy.
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jaa, pitääkö alkaa 2t öljyä tunkemaan tankkiin, niin ei tarvitse pumpun tiivisteitä vaihtaa... Vuotaa nimittäin se hiluxin pumppu.

    Olisiko se punainen synteettinen 2t hyvä vaihtoehto... :rotfl:
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kuulemma karstottaa vähemmän tuo kelkkaöljy vs mopoöljy vaikkei kumpikaam varmaan tuhoa tee. Kokeile ihmeessä. Motulin esteripohjasta 50€ litra vaan :lol:
     
  5. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Jos se sun Hiluxin pumppu vuotaa sieltä pumpun nestepäästä (eli se pää josta lähtee putket)?Niin ei taida tiivistyä 2t öljyllä enää :-? ....Minun Hiacessa vuoti pumppu just sieltä nestepäästä,ja otin pumpun irti ja käytin sitten sen korjauksessa Kouvolan Diesel asennuksella....Se Dieselasennuksen äijä sanoi,että nykyisissä diesel polttoaineissa on jotain ainetta,mikä kovettaa pumppujen tiivisteitä=vuotoja tulee. Kysyin tosiaan siinä sitten,että miten 2t öljy tankkiin lorautettuna pumpulle tekis,niin suositteli aina silloin tällöin lisäämään tankkauksen yhteydessä....Ja vaikka se auttaiskin tiivisteiden kestävyyteen,niin voiteleehan se myös sitä pumppua,kun sen läpi jokatapauksessa menee 8) ....Tästä on nyt aika tarkkaan vuosi aikaa,kun Hiaceen sen pumppuremontin jouduin tekemään+samalla tietysti jakopää,vesipumppu,stefat ym.mitä jakopäästä pääsi uusimaan :odroll:
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei sitä nestepään vuodon takia kannata koko pumppua huollossa käyttää... Vaihtaa paikallaan moisen.
     
  7. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Tota....Oletko koskaan katsonut,että miten vanhassa Hiacessa tämä pumppu on paikoillaan (lähinnä tilan ahtautta tarkoitan)...Ja se putkien lähtöpää on todella ahtaassa paikassa,putkia ei edes kunnolla saa otettua pumpusta irti....saati sitten,että joutuisi siellä välissä avaamaan sen koko päädyn,ja ottamaan samalla talteen sieltä pumpusta tippuvat osat+muistamaan,että mitenkäs ne siellä oikein olivatkaan :eek: :odroll: ?....Haluisin nähdä sen jätkän,kuka vaihtaa Hiacen syöttöpumpuun nestepään/rungon välisen tiivisteen pumpun ollessa paikoillaan autossa.?. :odroll: ...
     
  8. JariV

    JariV 2nd gear

    Ei esteripohjaista 2T-öljyä näihin, täyssynteettinen kelkkaöljy on yksi parhaista vaihtoehdoista, koska se on nimenomaan tarkoitettu kylmille keleille. Dieselin talvilaatu on erittäin kuivaa, kesälaadulla öljyä ei tarvitse laittaa niin usein. Cumminsin kanssa talvisin 1 litra joka toiseen tankilliseen piti paikat erittäin hyvässä kunnossa. Dodge Ram Cummins -topiikissa tästä on puhuttu monet kerrat, arkipäivää siis. Käyntiäänestäkin kuulee miten se muuttuu pehmeämmäksi.

    Tosin kun keskusteluaihe on jäteöljyn käyttäminen, niin ehkä tämä on turhaa hifistelyä. Jos haluaa käyttää jäteöljyä polttoaineena niin siitä vaan mutta mihinkään parempikuntoiseen dieseliin se ei omasta mielestäni kuulu, vanhempiin "ei niin väliä" -vehkeisiin joo, mikä ettei.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Miksi ette käytä 2-T jäteööliä?
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Esteri oli vitsi.


    Jäteöljystä puheenollen. Kaveri teki kokeen ja toimii vanhempi peli täysin ok, haisee kyllä öljylle muttei savuta. Entiiä tuskin k testissäkään ois mitään.
     
  11. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Sano sille kaverille että kaataa paistorasvaa tankkiin, mielellään ranskanperunoiden käytössä ollutta, niin haisee paljon paremmalle. Yks kylähullu tuttu ajellu jo n. 10v paistorasva/diesel sekoituksella, ennen katsastusta käyttää pari-kolme tankillista pelkkää dieseliä, ku kerran katso-ukko huomautti siitä hajusta ;)
     
  12. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mä joskus purin ja kasasin paikallaan stanadyne roosamasterin nestepään, en suosittele. Ostaja ajo vielä sillä pihasta kotiinsa... :cry:
     
  13. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Teräketjuöljyä kyllä tehdään jäteöljyistä, mutta ei kai mitään muuta?
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä tehdään ihan voiteluööliä, tollasta käyttäny kohtuupirteessä motissa eikä mitään hajonnu vaikka kuinka yritti.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jaha, meillä tollanen teollisuuspaikallismoottori perkins minkä CAV- pumppu vuotaa. Täytyykin koittaa tota 2t öljyä siihen jos vaikka vuodot lakkaisi. Itte en sille uskalla mitään tehdä (vaihtaa tiivistettä) kun en noissa diisseleissä ole hyvä ja ton koneen tarttis olla 100% ajasta valmiudessa.
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Hiluxissa on kyllä enemmän tilaa kuin hiacessa mutta silti se paikallaan vaihto vaatii sen verran tavaroiden purkamista edestä, että vähemmällä purkamisella ottaa koko pumpun irti.
    Pumppu ja nestepää näkyy hyvin, kun konepellin aukaisee mutta ei siihen oikein pääse kunnolla käsiksi.
     
  17. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ei sitä tilaa tosiaan liikaa ole pumpun ympärillä...Jo senkin takia kannattaa se koko pumppu ottaa irti,ja käyttää huollossa,koska siellä siihen tulee kaikki tiivisteet/kupariprikat ym.mitä tiivistesarjaan kuuluukaan :wink: ....Ja myös pumppu koeponnistetaan/säädetään ennen asiakkaalle luovutusta...Ja onhan siinä sitten vielä sekin,että (esimerkiksi minä en osaa tuollaista pumppua rempata niin,että se olis 100% oikein tehty)...Eli ei olis yhtään kivaa,jos kasailis pumpun takaisin autoon+jakopää ym muut mitä on joutunut irroittelemaan....Ja ensimmäisen starttauksen jälkeen joutuis toteamaan,että...."Ei se perkele toimi vieläkään tai vuotaa edelleen :odroll: .)
     
  18. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Aikanaan jokusen vuoden ihan päätyönä ruiskupumppujen kanssa pelanneena väittäisin, että on kohtuullisen kova jätkä, jos saa boschin VE-pumpun (tai tojotan kuseessä ollessa, sen japanialaisen kopion) sisuskalut paikalleen vaaka-asennossa... Eka ongelma kotitarvedieselasentajalle taitaa noissa tulla säädinvivun 3-kulmaisten kiinnityspulttien kanssa :odroll:
    Tiukassa paikassa jonkun cav dpa:n tai roosamasterin kokoo kyllä koneen kyljessäkin, mutta ei sekään ihan joka jannulta onnistu :lol:

    Tosin, tuurilla ne venäläiset laivatkin seilaa ja markan mies tekee helposti tonnin vahingon :poff:
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Useita ve-pumppuja paikallaan tilkinneenä voisin jopa ehdottaa pienimuotoista vetoa asian tiimoilta.

    Tullut opeteltua noiden BMW:n TDS mottien kanssa tuota tilkitsemistä.
    Jos siinä on jotain ponnisteltavaa niin ei muutakuin lähimpään dieselpajaan pumppu kainalossa, itse olen sen verran pa ettei oo varaa maksaa muille.
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Nestepää taitaa noissa toitsuissa ja boscheissa olla keskenään vastaavat? Muuten pumpun rungoissa kaiketi isoimmat erot?
     

Kerro tästä muillekin!