SPJ Keinäsen kilpa-Chrysler

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja JariV, 1.11.2012.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Jos jo 35 vuotta sitten kerrottiin tarinaa, että haudattu maahan, niin ei ylös kaivaessa tarvii odottaa löytävänsä enää mitään, mistä jotain aikaan saisi.
     
  2. JJ

    JJ Gearhead

  3. Qjet

    Qjet 1st gear

    Hieno museo, mutta huono artikkeli lehdessä. Keinäsestä olisi ollut muutakin kerrottavaa kuin konkurssit, mm. keksinnöt. Taisi toimittaja tehdä taustatyönsä wikipediasta lunttaamalla ?
     
  4. JariV

    JariV 2nd gear

  5. HadeRodder

    HadeRodder 1st gear


    Eikö tää ole se myöhempi 30-luvun keinäsen kilpuri, mikä oli moottoriurheilumuseossa töölössä näytillä. Toi aiempi kuva on keinäsen vanhemmasta kilpurista, ei tästä. Mulla on tästä yksilöstä VHS videolla kuvaa. Kuvasin sen suht läpeensä silloin museolla. Ei vaan oo enää VHS nauhuria millä katsella ko materiaalia. Toi 3 numerolla on mielestäni vuosimallin 1936 keulapelleillä varustettu, joten ilmeisen eri auto kuin tuo 20-lukuinen yllä.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä tuo BDR529:n kuvan Chrysleri ja WHD-museo (kaasutehdas Woikosken historiaa sivuava) Mäntyharjun Nurmaalla on muutoinkin erittäin suositeltava tutustumiskohde. Ensi kesänä se taas viikonloppuisin on avoinna.
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  8. HadeRodder

    HadeRodder 1st gear

    Museo auki 8.11.2015 klo 12-15. Isänpäivän kunniaksi Isänpäivälounas Ravintola Hilupilttuussa

    Nurmaankyläntie 90
    52960 Nurmaa
    Puh. 040 656 5981
     
  9. HadeRodder

    HadeRodder 1st gear

    Ihmetyttää, mistä toi vuosiluku 1932 on ton auton kohdalla tempaistu, kun keula on 36 mallisen Chrysler Airstream Series C-7 korista
     
  10. JariV

    JariV 2nd gear

    Omasta mielestä keula muistuttaa kovasti myös 1936 Chevyä. Luulen, että aikoinaan on lähdetty liikkeelle 1932-mallista jota on sitten muokattu eteenpäin vuosien saatossa. Onhan suunnilleen koko korikin tehty itse.
     
  11. kilippis

    kilippis 1st gear


    Kyselin tuossa isältäni (80v.) tuosta tapauksesta.
    Tarina on sikäli tosi,että Erosen veljeksillä (3kpl.) on ollut lokasuojaton kilpuri tuossa yhdeksän kilometrin päässä meiltä. Omaksi iloksi sillä on kuulemma ajeltu yleisillä teillä. Veljesten keskenkasvuisia lapsia oli käynyt sillä täällä Kitsissäkin kääntymässä. Auton väritys oli valkoinen tai vaalean harmaa. Merkiksi muisteli Lotus. Siitä ei ole tietoa menikö monttuun.
     
  12. HadeRodder

    HadeRodder 1st gear

    Nyt taas asiaan paremmin perehtyneenä, epäilen, että auto on rakennettu 1931 Chrysler Imperialista runkoa lyhentämällä . Moottorihan tuossa on suora 8 sylinterinen ja Chryslerin tavallisissa malleissahan oli 6 sylinterinen moottori . Monihan ei sitä tuunnu tietävän, mutta autolla on myös USAssa ajettu Indianapolis 500 kilpailu vuonna 1931 ja yritetty samaan kisaan myös 1932, mutta nopeus ei silloin enää riittänyt kilpailuun mukaan pääsemiseen . Tosin ei mukaan pääsy itse kisaan ollut enää suurestakaan kiinni, kun vain 40 pääsi mukaan ja tämä oli sijalla 41 aika ajoissa. Joten aikamoisesta ihme säilymisestä tämän kohdalla voidaan puhua. Ymmärsin myös, että tämä on konvertoinnin alla ja toivottavasti valmistuu lähi vuosina ja pysyy nykyisessä olinpaikassaan , ellei sitten halua muuttaa minun autotalliini :D

    Niin, kävin isäinpäivänä tuota katsomassa ja työnalla pikkuisen näyttäis olevan, vaikka kyltissä lukee, että entisöinti valmistui vuonna 2014....
     
  13. JariV

    JariV 2nd gear

    Ai siihen tehdään jotain konversiota? Milaisesta konversiosta on kyse? Vaiko aiemmin mainittu elvyttäminen takaisin toimintakuntoon?

    Töölön museossa kun sen itse viimeksi näin ja juttelin museon johtajan kanssa yhteystiedoista silloiseen omistajaan niin pääsin kurkistamaan konepellin alle samalla kertaa. Melkoinen aukko lohkossa silloin. Itse ymmärsin, että siihen ilmeisesti tulisi vain uusi moottori ja muut perusasiat kuntoon.

    Tämä kyseinen auto on omasta mielestäni se muodoiltaan kaunein koskaan näkemäni kolkytlukulainen. Itse odottelen milloin se on tulossa Ahvenistolle rataa kiertämään. Sitten kun tulee niin täytyy yrittää päästä paikan päälle. Omasta mielestäni Ahveniston Historic Grand Race olisi tuolle juurikin oikea paikka, vaikkapa pace car -autona.
     
  14. HadeRodder

    HadeRodder 1st gear

    Konservoinnista siis taitaa olla kyse tämän auton kohdalla. Vielä ei ole kyllä oikeastaan edes aloitettu muuten kuin ehkä moottorin osalta, mikä näyttäis olevan pois paikaltaan muuten paitsi ,että kansi on jonkun puuhässäkän päällä, jotta pakoputket tulee oikein ulos kyljestä. Moottorin löytäminen tähän ei kai ole niitä maailman helpoimpia hommia epäilisin. Ainakin mitä itse olen juuri nettejä tutkinut aiheeseen liittyen, ei näy juurikaan tarjontaa -31-33 Imperial moottoreista . Itse olen kiinnostunut ko. moottoreista ko. rungosta ja kaikesta projektiin liittyvästä.

    Konservoinnissa pyritään säilyttämään auton pitkään säilynyt ulkoasu, eli tavallaan saada auto "helposti" takaisin liikkumis kuntoon. Sanan helppo voi sitten tulkita tässäkin tapauksessa aika huonosti asiaa kuvaavaksi...
     
  15. Kasi-Pasi

    Kasi-Pasi Gearhead

    Joo, jutellessani joskus nykyisen omistajan kanssa, toiveissa oli vain päästä ajamaan autolla tuollaisenaan. Eli konservointi käsittäisi tässä tapauksessa vain tuon tekniikan ja muun tarvittavan kunnostamisen. Mies arvostaa itsekin auton koskematonta ulkoasua, mutta ymmärtää myös varsin hyvin sen, mitä varten autot on valmistettu. Monilla museon autoilla myös ajetaan, ja en epäile hetkeäkään, etteikö menestynyt kilpakuski käskyttäisi myös tuota harvinaisuutta ihan tosissaan!
    Itse en ole ollut liki puoleen vuoteen yhteyksissä museon suuntaan, mutta viimeksi siellä pyöriessäni tuo aika totaalisesti tuhoutunut lohko oli tullut takaisin mittavasta hitsausoperaatiosta, ja oli loppuja osia vaille kasaamista. Uuttakin konetta on ilmeisesti metsästelty, mutta niitä ei kasva ihan joka oksalla, ja toisaalta eräs toive on ollut ajaa juuri sillä kyseisellä moottorilla, joka autossa on ollut jo kisauran aikana...
     
  16. JariV

    JariV 2nd gear

    Mita talle autolle kuuluu nykyaan?

    Minka kokoinen moottori siina on? Minulla saattaisi olla pyoriva mosa tahan plus myos varaosia.
     
    Muokattu: 8.6.2017

Kerro tästä muillekin!