Paineilmaverkoston rakentaminen talliin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja osilpi, 15.11.2015.

  1. osilpi

    osilpi Gearhead

    Nyt olisi talli siinä vaiheessa, että paineilmaverkostoa pitäisi alkaa toteuttamaan. Minulla kiertää seinällä alumiiniset 2-osaiset sähköjohtokourut, joista ylemmässä kulkee sähköjohdot ja alempi on varattu paineilmaverkoston vaakavedoille. Pystyvedot on tarkoitus toteuttaa näkyviin.

    Miten tuo kannattaisi toteuttaa? Tallihan ei ole suurensuuri, mutta haluaisin sinne kunnollisen verkoston, joka ei ahdista. Kompura tulee sijaitsemaan seinän toisella puolella (kylmällä puolella, joka kuitenkaan ei laske pakkasen puolelle).

    Laitanko vedenerottimen kylmälle puolelle lähelle kompuraa vai lämpimälle puolelle talliin? Lämmintä puolta olen ajatellut.

    Mistä materiaalista tuo verkosto kannattaa tehdä? Liitosten tekemistä rajoittaa sähköjohtokourun koko noin 45x45mm eli mitään isoa puristustyökalua sinne ei saa sopimaan. Kierreliitoksilla tämä varmaan olisi helpoin tehdä. Toisaalta letkutkaan eivät välttämättä olisi huono vaihtoehto vaakavetoihin, mutta heikentääkö letkut virtausta? Letkut vaan olisi helppo asentaa itse.

    Kuinka suuri sisähalkaisija letkulle / putkelle? Suurin etäisyys kompuralta käyttöpisteeseen on noin 30m. Tavoitteena on, että saa vaikka hiekkapuhallusvehkeet kiinni ainakin ulos menevään paineilmalähtöön.

    Sisälle tulee ilmapisteitä kymmenkunta ja ulos kaksi.

    Pystyvedot on oltava kiinteitä putkia siisteyden vuoksi.

    Työpaikalle aikoinaan tehtiiin verkosto puristusliitoksilla sinkitystä vesijohtoputkesta, ja oli siisti, mutta se puristustyökalu ei mahdu tuonne kourun sisälle. Toisaalta tulisi edullisemmaksi, jos selviäisi ilman putkimiehen käyntiä.
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Tein sinkitystä 19mm:n putkesta (Dahl) (suosittelivat isompaa, mutta kustannuksista johtuen päätin käyttää tuota).
    Puristusliittimillä (Dahl). Sain tutulta putkimieheltä akkukäyttösen puristimen (ei ole osaamattomalle niin hätänen tuo akkukäyttönen).
    Alasvedot kulmaliittimillä vaakalinjoista yläkautta U-mutkalla (T-liitin, ja kulmaliittimiä peräkkäin). Pysyy vesi runkolinjassa.
    Laitoin putket seinään kiinni sellasella ruuvilla, jossa oli puukierre toisessa päässä, ja toisessa M6 (Biltemasta). Niihin kiersin sellasen näppärän pannan (Dahl).
    Sähkömies sanoi, että kaapelihyllyt on vain sähköille. Tosin varmaan sitä samaa kourua vois käyttää muuhunkin, jos ei niihin laita sähkölaitteita?
    Vaakalinja on kompuran kohdalla korkeimmalla, ja laskee päihin, joissa on alasvedoissa vain vedenpoistotulpat läpinäkyvien letkujen päissä.
    Rosteri pallohanat (Biltema) kaikissa alasvedoissa. Pikaliittimiä, jakajia, ja kiinteitä letkuliitoksia tarpeen mukaan. Kierreliitokset semmosella nestemäisellä, kun ensin oli teipillä saanut vain vuotavia liitoksia.
    Letkuina niitä notkeita. Pitkä pätkä, ja sitten itse pätkimällä sopivan kokoisiksi.
    Veden-, ja öljyn erottimet on vasta käyttökohteissa tarpeen mukaan.Voi sen veden, ja öljynerottimen heti kompuran jälkeenkin laittaa, mutta se paineistettu ilma jäähtyy putkistossa, ja vesi tiiviistyy siinä vasta myöhemmässä vaiheessa.
    Letkut kerään seinään kiinnitettyihin muovisiin MIG-lanka kehiin.
    Oveen laitan vielä pikaliitinpaketin, ettei tarvi ovia pitää auki, jos ulkona......
    Voihan sen muullakin tavalla teherä. :)
    Tuosta verkosta tulee 100 litraa säiliötilavuutta lisää. Paineet säilyy, ei ole vuotoja, ainakaan enää, tai vielä
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Puupajalla oli verkostossa pömpelit lähtöjen päässä mallia päältä sisään ja yläkyljestä ulos ja poisto hana pohjalla, mutten pitäny niitä kovin toimivina ja sit koko linjasto oli tasapaksua putkea, eli vedellä ei ollut mahdollisuutta kondensoitua ja erottua ilmasta ja ne pömpelit oli liian pienet ja täysin tyhjät eli vesi vaan ilman mukana lensi laitteeseen
    Siten sai vedettömintä ilmaa kun laittoi tyhjennys venttiilin vuotamaan ennen kahville lähtöä ja antoi vuotaa laitetta käytettäessä


    Ite tekisin niin, että

    Laskuihin putki verkoston päältä eli 180° mutka jolla putki alas
    Ja vaaka putken laittaisin viettämää, kompurasta poispäin ja päähän paksumpi lasku putki jonne kondenssi vesi pääsee valumaan


    Aloittajan tapauksessa kyseeseen voisi tulla nurkkiin säiliöt joissa ilma pääsee hidastumaan ja vesi tippumaan matkasta ja se säiliö ei sit toimi niin, et T-kappale josta putki alas säiliöön.
    Sellainen vois toimia, et mutkalla +1metri mittaseen paksumpaan +3" putkeen puoleen väliin asti putki alas ja ylänurkasta linjaa eteen päin, eli ilma joutuisi tekemään nopean mutkan ja tuurilla vesi ei ehtisi mukaan, jos itelle moisen tekisin niin pahka ihan erottimen sisäputken loppuun, jotta ilma hidastuisi juuri ennen putken päättymistä

    Ja jos ne sähkökourut on vaatimuksena niin niitten alle sit laskuputket nurkista erotus säiliöistä


    Kokemusta on siitä, että vesi ei erotu 20L säiliössä jossa on päällä lähdöt vesi ehtii höyrystyä, mutta ei tiivisty
    Eli erona on, et liittimestä josta ilma menee säiliöön ei näy kosteutta, mutta jos paperiin suihkuttaa se kastuu ja jos ilman antaa virrata säiliöön vapaasti niin säiliöstä tulee höyryä ja jos säiliön perään laittaa letkun johon avoimen liittimen vesi tulee pisaroina
    (hiekkapuhallus kello ei tykännyt :odroll: )


    Niin ja tallista ulos vientiin melkein tekisin venäläisellä näkemäni ratkaisun oveen putken mentävä reikä ja molempiin päihin pikaliittimet, eli ilma ei ollut saatavilla ulos koko aikaa, ennekuin letkulla sen mahdollisti ja se ulompi liitin oli muutettu ventiilittömäksi, jolloin ei ole jäätymis ongelmia.

    Sit en tiedä onko se ilmalähtöjen runsaus onnelliseksi tekevä, mieluummin riittävästi letkua, ennemmin letkua perässä kiskoo kun joka renkaalle pulttipyssyä uudestaan liittelee, eli tallin koosta riippuen 6m väleillä lähdöt tai sit alle 6m pitkässä ja leveessä tallissa nurkkiin ja keskelle vois laittaa kelalle kiinteät 6m pitkät letkut ja vaihtelee renkaat sit puolittain ja molempien 6m leveiden paikkojen etupäähän keskelle lähdöt eli sit saa 10m letkulla koko auton vaikka kiillotettua joka puolelta
    Ja ne kurttu/kierukka letkut kannattaa suosiolla jättää joulukoristeiksi tai sit siihen ovesta ulos vientiin

    Ja kattoon on turhaa keskelle tallia laittaa lähtöä se letku on aina tiellä ja aina väärällä puolella autoa ja sit se raappii joka nurkat autoista
     
  4. signet

    signet Gearhead

    Mulla on Atlas Copcon sinisestä alumiiniputkesta tehty verkosto,putken halkaisija on 25 tai 30mm,sitä on kyllä ohuempaakin,mutta tossa isossa on se hyvä puoli ,ettei tule painehäviötä.Oli hinnakasta mutta laskin että tulee halvemmaksi,kuin että ottais putkimiehen tekemään.Siihen on omat liittimet jotka eivät tarvii mitään papukaijapihtejä kummempia työkaluja.
     
  5. laakkius

    laakkius Gearhead

  6. BBC

    BBC Guest

    Laakkius puhuu asiaa. Itse tein edelliseen kalajoen talliini paineilmaverkoston tuosta PVC putkesta ja oli kyllä sairaan hyvä systeemi. Ei johda ääntä, ei resonoi jne. Helppo kasata, ei maksa paljoa ja oli pirun helppo tehdä verkosto, päihin jakotukit tms. ja toimi. Helppo lisätä, kun välistä sahaa poikki, lisää t-haaran ja lähtee vetämään uutta linjaa.

    Etu tulee myös siinäkuinka helppo kiinnittää, asentaa, paino,....

    Rautalinjat yms. saa unohtaa. Muovi on tätä päivää ,..... sanoi Michael jacksoninkin kirurgi jo 20v sitten.

    ah
     
  7. osilpi

    osilpi Gearhead

    Tuo pvc-putkisto vaikuttaa aika näppärältä. Mites tuo kestää painetta? Kun ei näkynyt mainintaa, että olisi paineputkistoksi käypänen.

    Nuoko siis vaan liimataan jatkokappaleilla kasaan?

    Saako tuohon T-haaran, josta alasvetoon sitten vaikka kupariputki? Ihan ei noista liittimistä ottanut selvää. Alasvetojen haluan olevan metallia ihan jo siksi, ettei rälläkän kipinät vaurioita putkea.

    Hintakaan ei olisi paha.

    Tässä tapauksessa ei ole mahdollista tilanpuutteen vuoksi tehdä joutsenenkaulakoukkauksia yläkautta, vaan vedän alasvedot runkolinjasta suoraan alas. Voihan sinne alas sitten laittaa t-haaran, johon sivulle paineilmapikaliitin ja alaspäin sitten pätkä putkea ja tyhjennyshana. Luulisi sen riittävän kotitallikäyttöön?

    Minkä takia noihin pikaliittimiin toiset laittavat palloventtiilin ennen liitintä? Saahan sillä tietysti laskettua letkun hallitusti tyhjäksi ja estettyä vuodot, jos venttiili vuotaa hieman, mutta onko kuinka välttämätön?
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mites kerrot sille vedelle, et sun ny pitää mennä suoraan vaikka oot kompuralta asti tullut ilman mukana ensin mutkia ja sit vielä ylös sinne katon rajaan ja siitä mutkasta alas sinne liittimelle?

    Eli kuten sanottu pieni litranen säiliökään ei tee mitään siinä putkessa kuin vaan on, niin ei kannata mitään T-kappaleita tuhraamaan alkaa
    Satsaa vaikka sit vedenerottimeen joka on isompi ja sopivassa letkussa ja tekee telineet lähtöjen viereen, et saa sen erottimen siihen liittimen viereen seinälle.
    Ja jos jotain tarttee ilmalla puhtaaksi puhallella, niin luulisi, et linjastosta löytyy joku lähtö josta tulee vähiten kosteutta
    Maalaamiseen tarttee kuitenkin pelkälle maaliruiskulle olevan letkun ja puhdistimen
    (muuttuu jälki reilusti kun laittaa puhtaan letkun ja puhdistimen)

    Se esitetty lauhdutin kylmälle puolelle ei välttämättä ole kehnompi idea sen voi tehdä vaikka kupari putkesta kiertämällä, mutta mitä maksaa on taas eriasia


    Sit tohon palloventtiilin pikaliittimeen asentamiseen
    Lie ne laittaa niitä siksi, et kun isommassa käytössä ne liittimet kuluu ja joskus jää auki niin saa suljettua sen liittimen ja vaihdettua tai jatkettua työskentelyä, mutta ite lähestyisin sitä varmaan niin, et sopivia liittimiä pari hyllyyn varalle ja jos pettää niin laskee vaan järjestelmän tyhjäksi tai tökkää siihen vaikka rengasmittarin siksi aikaa, et saa ne pakko ny tehä hommat loppuun
     
  9. laakkius

    laakkius Gearhead

    Niitä löytyy 10 ja 16 barin kestolla, 16barinen on koeponnistettu 20 barilla. Noista osista löytyy esim. muhvi jonka toisessa päässä on kierre, eli siitä kierteestä voit jatkaa metalliputkella jos niin haluat, ite kyl suojaisin muoviputken esim. pellillä jos kipinät huolettais ja unohtaisin kupariputken. Putket tosiaan liimataan pvc-liimalla, eli osat putsataan rasvasta, sudilla liimaa molempiin kappaleisiin ja samantien liitos kiinni. Kiinni on ja pysyy, helppoa ja nopeeta. Putkia voi helposti katkoa vaikka sirkkelillä. Tuolta löytyy myös hyviä seinäkiinnikkeitä joilla putket saa tukevasti seinään kiinni.
     
  10. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Sinkitystä vesijohtoputkesta: Itsellä alkoi n 10 vuoden jälkeen kertyä liittimiin valkoista (sinkki)jauhoa, joka tukki työkalut..

    Järjestelmässä oli kuivain ja vedenerotin, putket kulki katonrajassa ja haarat alas käyttöpaikoille.
     
  11. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    ittellä yksi letkukela keskellä hallia(130 neliötä) hyvin tolla pärjää
     
  12. LS7

    LS7 3rd gear

    John Guest -muoviputkesta ja komponenteista syntyy linjat nopeasti ja helposti. www.projecta.fi
     
  13. gt302

    gt302 3rd gear

    tuo john guest aika simppelin oloinen järjestelmä ja halpa.ittellä kela seinällä ja letkuja lattioilla ristiin rastiin verkoston teko ollut mielessä jo monet vuodet.kun sais vaan aikasekseen.
     
  14. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

  15. alpinevan

    alpinevan 1st gear

    Tuosta pvc putkesta sen verran, ettei ole kovin pitkäikäinen, kun alkaa räjähdellä .Kaverin korjaamolla joutuivat
    vaihtamaan putkimiehen tekemät linjat sinkityiksi sen takia.
     
  16. BBC

    BBC Guest

    Hyvälaatuisille PVC putkille annetaan 20v takuu.
    Näitäkin on halpoja ja hyviä, jotka nekään ei minusta ole kalliita.
     
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ihan vaan liimalla kasataan nuo PVC-putket? Kuinkahan kauan kestää ennen kuin alkaa vuotaa??
     

Kerro tästä muillekin!