uudet pykälät auton muuttamiseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja rrauta, 7.1.2015.

  1. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Nythän mallisarjasta on yritetty hieman irtaantua ja puhutaan "tyypistä". Se on ainakin direktiivien mukaan melkoisen väljä käsite:

    ”Tyypillä” tarkoitetaan ajoneuvoja, jotka ovat samanlaisia ainakin seuraavilta olennaisilta ominaisuuksiltaan:
    - valmistaja,
    - valmistajan tyyppinimitys,
    - rakenteen ja suunnittelun olennaiset osat:
    - alusta/pohjalevy (selvät ja olennaiset erot),
    - moottori (polttomoottori/sähkömoottori/hybridi).

    Tyypin ”variantilla” tarkoitetaan tyypin ajoneuvoja, jotka eivät eroa toisistaan seuraavilta olennaisilta ominaisuuksiltaan:

    - korimalli (esimerkiksi sedan, viistoperä, coupé, avoauto, station wagon, monikäyttöajoneuvo),

    - moottori:
    - toimintaperiaate (liitteessä III oleva 3.2.1.1 kohta),
    - sylintereiden lukumäärä ja järjestely,
    - tehoero suurempi kuin 30 prosenttia (suurin teho on yli 1,3 kertaa suurempi kuin pienin teho),
    - sylinteritilavuusero suurempi kuin 20 prosenttia (suurin arvo on yli 1,2 kertaa suurempi kuin pienin arvo),
    - vetävät akselit (lukumäärä, sijainti, kytkentä muihin akseleihin),
    - ohjaavat akselit (lukumäärä ja sijainti).


    Vaikea on perustella, etteikö 244 ja 264 olisi samaa tyyppiä. Eri varianttia kylläkin, mutta senhän ei pitäisi ainakaan enää haitata.
     
  2. Holley

    Holley Gearhead

    Noin kuin kirjoitat Nokonzok, minustakin asia on, mutta onko tuo sitten konttorin oma tulkinta ollut tuo '68 LeMansin hylkääminen, ettei GTO ole verrokki ja tiedätkö kertoa, onko silti kaikilla konttoreilla joku Pyhä Graal.. eikun Trafin mallikanta edelleen olemassa, jossa on valmiiksi torpattuna kaikki nämä "eri mallin autot"?

    Siis ote "rivierakruisaaja"-kommentista toisaalta:

    Tuskin itsellä on tämän asian kanssa pitkään aikaan jos koskaan tekemistä, mutta tämä voisi vaikuttaa auton tuonnista lähtien: ei kannata tuoda F85 Oldsia, koska se olisi ihan eri auto kuin 4-4-2, tai Buickin Special olisi ihan eri auto kuin Skylark jne. ellei tämä oikeasti mene kuten tarkoitit "tyypillä", tai nimenomaan "Tyypin variantilla", joka olisi järjellä perusteltu vaihtoehto.
     
  3. rahikainen2

    rahikainen2 2nd gear

    Väännetäänkö rautalangasta idiootille?

    Kohde -51 mopar, alkuperäinen moottori 218CID ja 97 hp. Tilavuuden puolesta joku 262 sbc menis kivasti, mutta mites teho? Eli 97hp vs 110hp. Nämä on kuitenkin ilmoitettu ilmeisesti jo eri standardilla? Eli poikkeuslupahommaksi taitaa mennä? Jokos FHRA:lta voi kysyä lausuntoa? Joitain aikoja sitten törmäsin sellaiseen tietoon. Liekö ollut unta?
     
  4. plagu

    plagu Gearhead

    Nykysäädösten mukaan moottorin kuristaminen on sallittua joten helpointa on kuristaa tuo 15hv koneesta pois.
     
  5. rahikainen2

    rahikainen2 2nd gear

    Tyhmältä tuntuu sijoittaa neljäsataa poikkeuslupaan, vaan tyhmältä tuntuu kuristaa 110 heppasta kasia.. :rotfl:

    Silmät kun otti kätöseen, niin fyyran sivuilla näkyi olevan tietoa. Otanpa sinne yhteyttä siis.
     
  6. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Määräyksessä on suoraan kertoimet eri standardien mukaisille tehoille. Vaikka sitä ei määräyksestä voi suoraan lukea, tulkinta ilmeisesti on, että vaparimoottoria voisi virittää tehopainosuhteen rajaan saakka. Ainakin se onnistuu niin, että ensin katsastetaan ylitehokas moottori kuristettuna ja sitten se katsastetaan uudestaan "viritettynä". Näin voi välttyä poikkeusluvan hakemiselta. Tässä tapauksessa ei ole pelkoa, että kolkuteltaisiin tehopainosuhteen rajoja :)
     
  7. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei onnistu ...kyllä se otteelle merkitään miten teho on kuristettu ja sen jälkeen jos muutetaan, niin se vaatii muutoskatsastuksen.....ja silloin on taas alkuperäiset tehorajat vastassa....ja ne kyllä koskevat viritettyäkin moottoria....
     
  8. rahikainen2

    rahikainen2 2nd gear

    Poikkeuslupaa haen. FHRA:lta todella hyvää apua tullut. Hienoa että harrastajaa autetaan.
     
  9. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Noin minäkin väitin, mutta tulin toisaalla korjatuksi. Alkuperäistä vaparimoottoria saa virittää tehopainosuhteen rajaan saakka ja tarkoitus on tosiaan ollut, että sama koskee myös vapaasti hengittävää vaihtomoottoria. Säännöstä hölmön tekee se, että määräyksessä yksiselitteisesti asetetaan tehorajat kun moottoria vaihdetaan. Silti tulkin on tuo em.

    Trafin näkemys on luettavissa täältä (sivu 11): http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... rrokselta_–_puhdas_versio.pdf
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

  11. Ck

    Ck Gearhead

  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kaik-kee ne edisonit on ehdo-tellu... :rotfl:

    Kun-non vastarannankiiskien pesäke tuo A-Katsastus... vielä-kin.
     
  13. 69

    69 Gearhead

    Mites nyky lain puitteissa onnistuis 50-luvun autoon, jossa 226cid 115hp kutonen laittaa moparin 318cid 70-luvun lopulta jolloin teho oli pienimmillään ~145hp. Etuakselisto levyjarruineen tulis myös.
     
  14. 69

    69 Gearhead

    Eli ei onnistu, koska tilavuus kasvaa yli 25% :mad:
    Ainakaan ilman poikkeus lupaa
     
  15. rahikainen2

    rahikainen2 2nd gear

    Ihan sama juttu kuin mulla. Taitaa tehokin mennä vähän yli.
     
  16. 69

    69 Gearhead

    Tehon sais kyllä dynossa sopivaks rajottamalla ilman saantia.
    Jos tilavuus muuttuukin numeroihin 273, menis prosenttien puolesta.
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    Yhtä "hölmö" oli vanhakin määräys, aina vuodesta 1998 lähtien...
     
  18. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Piti jo aikaisemmin postailla, mutta seuraavaksi menee uusiksi määräykset autojen ja niiden perävaunujen teknisistä vaatimuksista.

    http://www.trafi.fi/filebank/a/14474143 ... mukset.pdf

    Harrasteautoilijan näkökulmasta kiinnostus liittyy erityisesti liitteeseen 8, jossa määritellään poikkeukset vaatimustenmukaisuuksien osoittamisesta. Koskee yhtälailla EU:n ulkopuolisia tuontiautoja kuin muutoskatsastuksia.
     
  19. Ck

    Ck Gearhead


    Aika karkeasti kerrottu mitä tehdään mutta aina jos sääntelyä kevennetään ja normeja puretaan niin kuulostaa hyvältä?
     
  20. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Varsinainen "beef" on se, että säädös muutetaan ministeriön asetuksesta Trafin määräykseksi. Uudistusta ei siis olla tekemässä sen takia, että nyt olisi (ainakaan Trafin mielestä) erityinen tarve uudistaa säädösten sisältöä sinänsä. Oletuksena onkin, että teknisiin vaatimuksiin ei varmastikaan ole tulossa mitään suuria muutoksia, jos ollenkaan.

    Mutta koska säännöt kuitenkin ovat menossa uusiksi, nyt on oiva paikka saada niitä muutoksia aikaiseksi. Kuten sanottu, harrastajan näkökulmasta tuo liite 8 on käytännössä se kiinnostavin juttu. Olen henk. koht. menossa ensi viikolla Kumpulantiellä näistä juttelemaan, joten ajatuksia kyllä kuunnellaan ihan mielellään.
     

Kerro tästä muillekin!