SBC turbottaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja M, 17.11.2015.

  1. M

    M Gearhead

    Kun talvi tekee tuloaan ja pikku puuhasteltavaa pitäisi keksiä, niin otetaan sitten tuo pikkulohko työn alle. Eli auto on alkuperäinen Trans Am Turbo vuodelta -81. Oma kone on hävinnyt aikaa sitten, mutta tallissa on Chevyn 305:nen. Siitä pitäisi nyt roplata uusi motti. Talliin on myös eksynyt Edelbrockin ruiskusetti vuodelta miekka ja kirves. Anyway, paketti jossa bolt on hilppeet 8-pisteruiskulle imusarjoineen ja matolaatikoineen. Sen haluaisin saada hyötykäyttöön tässä projektissa.

    Tarkoitus olisi tehdä tuo yhdellä ahtimella alkuperäistyyylisesti eikä tavoitteena ole suunnattomia tehoja. Mitäpä neuvoja viisaammat antaisi? Ruiskun oma boxi tuskin tulee kyseeseen, joten joku Hestec-tyylinen ratkaisu lienee paikallaan. Ja toive olisi saada tuo etanolilla käyväksi.
     
  2. Keme

    Keme Gearhead

  3. M

    M Gearhead

    Hestec, TaTech, megaruutta tms. fiksulta vaikutti tuokin. Muita mietinnän alla olevia on itse ahdin, millainen ja minkä kokoinen? Samoin nokka-akseli ja se tarvisiko mäntiä alkaa vaihtamaan tai puristuksia muuten ropaamaan.
     
  4. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Samanlaisia juttuja pyörii päässä 305:n suhteen. :eek:
    Itse aion edetä erittäin matalalla budjetilla ja säilyttää vakiot männät/kannet. Ohjaukseen tullee megaruutta, mutta imari/nokka -pohdinta on vaiheessa. LT1 imuhässäkkä vois olla yks vaihtoehto.

    Hyllyssä lojuisi kyllä valmiiksi tuohon vähän ehkä tiukahko Iskyn vanha nokka-akseli, mutta voisi testata sillä kuitenkin ensialkuun. :eek:
     
  5. 300

    300 2nd gear

    Megaruutta ja polttoaineeksi suosiolla E85. Jos sitä on vaan järkevästi lähiseudulla saatavissa. Tai sit 2 ohjelmaa toinen bensalle ja toinen E85. Nokalla ei ole niin merkitystä turbokoneessa. Hyvin harvassa eurovehkeessä vaihdetaan nokkaa kun ahdetaan. Ylipaine -> muut sipistelyt. :)
    Männät takomänniksi, jos ahdoiksi tulee enemmän kuin 0,5bar. Mutta puristuksia ei kannata tiputtaa hirveän alas. 9.0cr toimii ihan hyvin. Kunnon quench, jäähdytys kuntoon, välijäähdytin, ilma ulkopuolelta koneelle, termostaatillinen moottoriöljyn jäähdytys yms
     
  6. M

    M Gearhead

    E85 on nimenomaan tavoitteena. Ahdot olisi tarkoitus pitää matalalla, alle kilon, juuri sen takia, että budjetti asettaa omat rajansa. Tavoitteena kuitenkin käyttöharraste pienellä eksotiikalla. Ja jos vaan vanhat männätkin saisi hyödynnettyä.
     
  7. ohc205

    ohc205 1st gear

    Täälä vastaavaa kanssa suunnitteilla. Mutta laitan kaksi turboa saabista. Pakosarjat tulee huomattavasti fiksummiksi.

    Tpi ruisku olisi tarkoitus laittaa, tai ehkä holley tuplapumppu, jos se sopii paineistettavaksi.
     
  8. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Terve,

    Onko valmiita pakosarjoja tiedossa kellään vai meneekö tekemiseksi, oletteko käyttäneet tbi 2-piste ruiskutusta vai 8-pisteruiskutusta?
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joku aika sitten tuli könyttyä C-4 vetten alla lootahommissa niin siinä oli turbo taka-akselin etupuolella. Ei tarvii murehtii pakosarjojen kanssa ja kun orkkistyyppistä tästä keissistä ei saa millään niin olis hyvä vaihtoehto.
     
  10. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Jossain parin vuoden takaisessa v8 lehdessä oli juttua Ruotsin puolella olevasta pikkulohko chevystä jossa oli turbo koteloituna takakonttiin ja ahtoputket meni auton sisällä. Päälleppäin moottori oli orkkiksen näköinen, mutta katuautona puski 9sek varttimaili aikoja.
     
  11. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tuo turbon sijoitus auton takapäähän vois kyllä olla mielenkiintoinen testi.. :eek:
    Se ei vaatisi pakosarjojen suhteen niin paljon nysväämistä ja tilaa saisi helposti justiin niin paljon kuin tarvii.
    ..ja pirssi ei todellakaan ole(tai tule olemaan) lähelläkään orkkista.. :rotfl: :wc: Ihan sama mihin hylsyyn motin lopulta sujautan. :eek:
     
  12. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    Kannattaa panostaa tosiaan siihen toimivaan moottorinohjaimeen,sillä säästää jatkossa paljon...toki edellyttää että se on säädetty edes yhtään alueelle. Todistetusti saa hyvät takokamatkin paskottua "vajaalla" ohjaimella suht helposti.

    Ja laita het kerrasta riittävän iso(t) ja nykyaikainen puhallin...ei niinkän tehon vaan kestävyyden kannalta. Mitä oon monesti seurannu niin jengi laittaa aivan liian pieniä pillereitä kestävyyden toivossa näihin mut asiahan on just päin vastainen...järjetön pakopaine ja sitäkautta ongelmia.
     
  13. ohc205

    ohc205 1st gear

    Kyllähän se ahdin kannattaa sijoittaa mahdollisimman lähelle konetta, näin saadaan pieni viive ja paras hyötysuhde.

    Pakokaasu jäähtyy sitä enemmän, mitä pitemmän matkan joutuu putkessa kulkemaan ja jäähtyessään tilavuus ja lämpöenergia luonnollisesti laskee. Joten ei kannata eripäähän autoa turboa sijoittaa.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tosta voi pongata noita takaturposetuppeja.
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    STS turbo sanat Googleen ja jo löytyy kuvia / juttua takapäähän asennetuista turboista.
    Turboista en mitään ymmärrä, mutta kyllähän nuo STS:n tekeleet toimivat, vaikka sijoitus tuntuukin oudolta :eek:
     
  16. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Joskus mietin että mitähän sille pakopesälle tapahtuu kun ajaa vesilammikkoon sateella.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se jäähtyy pikkasen :lol: . Senkin voi jemmata termotekin sisään niin sitten ei tapahdu oikeastaan mitään.

    Tossa saa läski kyytiä tuplatakaturpolla :rotfl: .
    [youtube]a8ozl-FhjXI[/youtube]
     
  18. 300

    300 2nd gear

    Kyllähän ne toimii taaksekkin asennettuna. Mutta ei niin hyvällä hyötysuhteella kuin lähempänä konetta.
    Ja sit pääsee kikkailee enemmän öljynkierron kanssa yms. Hyvin harvoissa jenkeissä taitaa konehuone niin ahdas olla, etteikö sinne 1 tai 2 turboa mahtuisi.
    Eli miksi tehdä homma erikoisesti, kun sen voi kerralla tehdä oikein ja paremmin.
    Eurovehkeissä se on useasti 5mm tohon suuntaan, lekalla 1cm tulipeltiä sisäänpäin ja hyvin mahtuu... :)
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Miksi konehuoneeseen ? Sehän on jo ennestään kuuma ja on sen takia huono paikka kuumalle turbolle, mieluummin vaikka auton alle tai miksei jopa taakse jos mahdollista ?

    Tuolla STS:n vastauksia kysymyksiin ->> https://www.youtube.com/watch?v=bb6OmXrUGls

    Viivettä on varmasti, kaikissa turboissa on viivettä...viiveettömästi toimii vapari tai remmiahdettu, siksi en olekaan kovin innostunut hyrristä :wink:
     
  20. 300

    300 2nd gear

    Nykysillä ahtimilla viiveet on olemattomia. Ihan samalla tavalla siinä vaparissa missä tehot tule 4k rpm jälkeen on viivettä :)
    Ei turboa lämpö haittaa. Eikä se konehuone siitä mihinkään sula, kunhan ei ole letkut yms kiinni turbossa.
    Tolla periaatteella, että mitä kauempana sen parempi. Se kannattaa jo sijoittaa peräkärryyn, missä on erillinen voimanlähde sen turbon pyörittämiseen.... :) :) :)
     

Kerro tästä muillekin!