Automaalaamo Itä-Uudellamaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja coronet1957, 3.12.2015.

  1. coronet1957

    coronet1957 1st gear

    Olen yrittänyt etsiä automaalaria Porvoon seudulta. Kaikki haluaa vain maalata vakuutusyhtiön hommia mutta automaalaamoa ei tahdo löytyä. Kysymyksessä on Thunderbird avo -65. Hiettu pellille ja pitäisi saada epoksi+filleri+epoksi ja pintamaali musta.Hinta pitäisi olla jossain 2-3000 eur paikkeilla.

    0407667181

    Vexi
     
  2. roku65

    roku65 Gearhead

    Saattaa olla, että joudut hieman tarkastelemaan tuota hintatoivettasi. Harrastepohjalta romuja maalatessa tahtoo mennä jo tarpeisiin tuon verran. Laadukkaat automaalit maksaa likimain 100e litra, autoepoksitkin lähelle sitä. Kittiä ja "block sandingiä" on tiedossa taatusti, jos täyskorinen pellille raaputettu koppa pitää saada mustaksi ilman loimottavia kylkiä...
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead


    Vähän samaa mieltä että jos tolla rahalla haluaa saada autonsa maalattua varsinkin kiiltävän mustaksi niin en usko että riittää toi summa tai no 3t € voi riittääkin. Virabeli hommana voi onnistua jollain, kuitilla voi olla vaikeata. Riippuu myös miten laadukas pinnan pitää olla.

    Itse kysyin kesällä Porvoosta autoklinikalta 2003 Crew Cab silveradon yli maalausta niin arvio 6-7000€. :oops:

    Kannattaa kysyä viron puolelta jos budjetti on tuo. Ölstenissä on myös kuorma-auto maalaamo jossa on aika halvat hinnat ja muutamia vakuutus autojakin tehnyt.
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mun Polaran maalautin Virossa 2014 kesällä. Homma meni just niin kuin sovittiin. Pirun hyvä palvelu ja työ. Voin suositella.
    Vielä kun hyödynnät FHRA:n jäsenyyden rahdeissa, eli alennukset Siljalta niin hyvin lyö leiville.

    Firma oli tämä: http://www.oilikom.ee/teenused.html
    Perheyritys ja 15 km satamasta, eli tosi helppoa käydä.

    Omistaja puhuu Suomea eli kotimaisella pärjää jos lontoo ei taivu.
     
  5. coronet1957

    coronet1957 1st gear


    Kiitos vinkistä, toimii !
    Maalaan sen auton siellä Eestissä.
     
  6. kippis

    kippis Gearhead

    yv:tä maxvo2 :lle !
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    kiitos veropakolaisuudesta, vaihtotasevajeen ja työttömyyden lisäämisestä omalta osaltanne, muistittehan myös perua mm. sairaskassan ja ammattiliittojäsenyytenne. :lol:
     
  8. coronet1957

    coronet1957 1st gear

    Sitä saa mitä tilaa.
     
  9. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Taitaa nyt tulla aivan turha riita. Oma periaatteeni on suosia suomalaista työtä ja liikkeitä aina, jos vain on mahdollista. Monesti kuitenkaan ei tahdo rahapussi kestää hankkia aina suomesta. Täähän ei ole suomalaisen tekijän vika, en usko DX:nkään rikastuvan harrasteautojen maalauksilla ja peltitöillä. Suomi on vaan maa missä kaikki on kallista. Maalauksessa maalit, työvälineet, sähkö, vuokrat ym. Sitten vielä yelit ym. päälle, niin kyllä hintaa jo tulee, vaikka tekijälle ei juurikaan käteen rahaa jää. Virossa varmaan kaikki edellämainitut on halvempia ja ruokaa ym saa kaupasta halvemmalla, niin palkkavaatimuskin voi olla maltillisempi. Sama sitten toisin päin, eli Suomessa normaalin palkansaajan verotus on yleensä niin kova, ettei käteen jää paljookaan ylimääräistä rahaa ruuan lainojen tms. perustarpeiden jälkeen ja maalaus on harrastuksessa h...in iso kuluerä ja pistää kyllä miettimään, millä työt sais edullisesti hoidettua. Ainakin itse omakohtaisesti teettäisin työn kuin työn mieluiten Suomessa, jos vaan pankkitilin saldo ois riittävä, mut kun ei oo... Oma valinta tän takia onkin ollut koittaa vaan opetella tekemään mahdollisimman paljon itse, vaikka se välillä ottaa päähän, kun ei aina onnistu :( Toinen vaihtoehto itsellä olis teettää ulkomailla, mut siihen en lähde, periaatteesta. Se mihin en itse pysty on sit pakko teettää, mutta Suomessa.
     
  10. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Veli DX,

    Sinulla on hienoja projekteja ja töitä joita olen katsellut foorumilla. Arvostan harrastajaa / ammattilaista jolla on taitoa ja silmää vääntää peltiä sekä viimeistellä työ siististi kuten teet.

    Minulla ei ole em. taitoa, eikä paikkaa tehdä mainittua työtä. Enkä myöskään tiedä oppisinko edes riittävän hyvin jotta laatu olisi kelvollista. Vaihtoehtoina oli joko opetella tai ostaa palvelu joltakin ammattilaiselta eli päädyin ostamaan maalauksen.

    Keskiverto palkansaajana lasken varsin tarkkaan mihin euroni käytän. Minulla ei ole firmaa minkä piikkiin teetättää työtä tai ostaa osia, vaan maksan joka euron minkä harrastukseeni laitan, palkkapussistani.
    Kilpailuttamisen olen onneksi oppinut mielestäni varsin hyvin, eli tässäkin tapauksessa kilpailutin maalauksen. Pääsääntöisesti muutenkin pyrin käyttämään kotikulman yrityksiä ja yrittäjiä.

    Kysyin useilta maalaamoilta tarjouksen. Muutama yritys tuli katsomaan millaisesta työstä olisi kysymys. Työ oli tarkoitus teettää ns. välityönä ja aikaa työlle sovittiin 3-4 kk aloituksesta.

    Autoon ei tarvinnut tehdä peltitöitä, autossa ei ollut ruostetta vain alkuperäinen CA:ssa "palanut" maali vuodelta -68. Auto tuotaisiin maalaamoon purettuna, mutta rullaavana maalattavaksi. Listat, lasit, luukut, valot sisustus ym. purettuna. Etulokasuojat ja jäähdyttäjän kehys sekä puskurit rautoineen irrotettuna eli apurunko paljaana. Tekniikka oli myös irti.


    Tarjoukset sain suurimmalta osalta firmoja. Kaikilla oli samanlainen paketti tarjolla:

    - Minun tulee hioa auto pellille ja tehdä tarvittavat pohjat
    - Siirtoa varten haen pohjamaalin firmasta ja maalaan pohjamaalin itse. (Tämä on ymmärtääkseni järkevää jotta maalit ovat samaa tuotesarjaa)
    - Maalaamo tekee loppufiksaukset ja maalaa pinnan.
    - Minä vastaan kasaamisesta ja sovittelusta.

    Suoria euromääräisiä hintoja en kerro, mutta jokainen osaa laskea millaisista summista puhutaan.

    Käydessäni firmoissa oli helppo katsoa hintataulukosta mikä on firman tuntitaksa. Tuntitaksahan sisältää mm. kiinteistökulut, pientarvikkeet, katteen ja työntekijän kulut jne.

    Hintataso oli seuraavanlainen tarjouksissa:

    Tarjouksien kokonaishinnoista vähensin ensin 1500€ maalien ja tarvikkeiden osuudeksi.

    Erotukseksi jäi työn osuus joka muodostui maalaamosta riippuen seuraavanlaiseksi:

    Tarjouksesta riippuen yksi maalaamon työntekijä tekee 13-16 päivää töitä 8h päivässä autoni kanssa.
    Ja nyt kannattaa muistaa mikä olisi minun osuus töissä.

    Kalleimman tarjouksen kokonaissumman kerron: Se oli 20 000€, ja kyllä, summa on oikein kirjoitettu ja siinä ei ole virhettä.

    Sen verran muokkaan, että tuo 20t€ summa ei ole edes laskettuna tuohon 13-16 pv x 8h laskelmaan.

    Kuvio mielestäni osoittaa:

    - vakuutusyhtiöiden työt ovat "helpompaa" rahaa
    - hullu ei ole se joka pyytää
    - ilmeisesti osa ihmisistä ei osaa kilpailuttaa ja "avata" tarjousta mistä se koostuu


    Tässä peruste miksi päädyin EU:n mahdollistamaan markkinatalouteen.
     
  11. onre

    onre 3rd gear

    Tekisi vielä mieli lisätä sana tai kaksi asiakaspalvelusta. Suoraan sanoen vituttaa toisinaan asioida kotimaisten pajojen kanssa kun meininki tuntuu olevan sellainen, että potentiaalisen asiakkaan pitää suunnilleen pyytää anteeksi ennenkuin voi antaa rahansa herra yrittäjän taskuun.
     
  12. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    20t€ ylimaalauksesta?! :eek: :rotfl:

    Kyllä mä ymmärrän ettei kukaan tuollaistakaan ilmaiseksi tee, mut huhhuijakkaa...

    Kyllä tohon rahaan pitäis saada kyllä aika helvetisti muutakin ku "loppufiksaukset" ja ylimaalauksen.

    Kyllä tohon rahaan treenaa jo itestäänkin ammattimaalarin. :lol:
     
  13. coronet1957

    coronet1957 1st gear

    Peukutan maxvo 2, näin juuri toimii ns automaalaamot kotoisassa Suomenmaassa, kokemusta on . Ja eikös EU:n tarkoituksena ollutkin vapauttaa kilpailu!
     
  14. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Näinhän se piti toimia mutta kyllä vielä palveluita ja tarvikkeita ostan suomestakin kunhan ovat järkevällä hinnoittelulla jopa kotimaan hintavertailu kannattaa esim. tiivistesarja 270-105 euroa suomivaraosana ja rockista sama sarja meni yli 160 tulleineen.

    Esimerkkejä löytyy kyllä eikä ainoa selitys ole se että kulukatteet suuremmat koska osa rojuista kuitenkin tilataan suoraan samasta osoitteesta mistä harrastajakin saa ne tilattua ja kuljetusyritys tuo pihalle asti mihin sitä välikäsiä oikeasti tarvitaan.

    Itsellänikin olisi maalipinnan uusiminen edessä mutta tuolla hintatasolla hierotaan vanhaa kelvolliseksi.
     
  15. 401

    401 2nd gear

    Suomi on paska maa.
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    Niin on,
    verotus on aivan liian tolkutonta, kun raha päätyy kolmannelle osapuolelle niin satasella saa enää kympin edestä ja suomessa vallitsee muutenkin kummallinen delegoimisvälistävetämiskulttuuri joka edelleen kertaa "inflaatiota".

    mulla saattais tollasen avon luukkujen sovitus ja mustaksi hierominen onnistua jopa neljään tonniin jos ei tarvi kovin pitkälti tunkata esmes oviaukkoja takas ristimittoihinsa, että ovet ja etusiivet saa istumaan,
    siinä on silti kumminkin likemmäs parinsadan tunnin työ kun tekee sovitus/oikominen, happo, epoksi/urtsi, kittaus, epoksi/urtsi, hinkka, väri, lakka ja siis nätiksi ylikittaa ja hieroo ja se on välttämätön vaihe muuten lopputulos on perunasäkki,
    verollisena karkeesti neljä tonttua lisää,
    hammastavan perunasäkin saa aabbout parilla.

    ehkei kannata kysellä tarjouksia duunareilta kuin iltahommiksi jos heillä sellainen on sallittua, vaan suoraan sellasen omistajalta joka itsekin maalaa.
     
  17. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Miten niin toisinaan? :D

    -JJ-
     
  18. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Tulee itse harrastajana maalattua projektit, kammion saa tarvittaessa vuokrattua tai sitten maalaa tallissa ja vesihioo ja myllyttää lopputuloksen niin saa hyvän. Maaleihin ja tarvikkeisiin keskikokoisen auton kanssa kun varaa 500-700eur niin se riittää mainiosti, lopputuloksen saa sen verta hyvän kun osaa tehdä ja jos ei kelpaa kattelee peilistä mikä mättää. Tuo rikastuminen yrittämällä on mielenkiintoista, ei sitä pidä itseään rikkaana vaikka olisi talot,mökit ym velattomia ja käytännössä 500 000-1milj. Eur omaisuus. Palkkatyöläisen on vaikea kaivella taskusta 5000eur maalauksiin rahoja, kyseessä on kuitenkin vain auto. Tietysti jos auto on todella arvokas valmiina, voidaan satsausta näyttelykuntoon pitää järkevänä, perus 15 000-25 000eur autot mielestäni erikseen, lisäksi näyttelypinnan kanssa saa jatkuvasti olla tarkkana missä liikkuu ja joissain tilanteissa se haittaa jo harrastamista.
     

Kerro tästä muillekin!