Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl. *KORJATTU*

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 30.11.2015.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Kyllä niissä jotain erilaista taitaa olla kun ainakin aina vaihtuu vm just tuossa 2000. Uudenpaan saa pelkkää anturia kun vanhempaan tarjotaan koko möhkälettä.

    Kävin äsken pitkästä aikaa vähän ajamassa autolla ja tuntuu kyllä menevän ihan normaalisti kun vetää nilkka suorana. Tyhjäkäynnillä kyllä kuulee ettei käy kunnolla ja syttyi vikavalo uudestaan nollauksen jälkeen.

    Joku anturi vika siellä kyllä on. Map, ilmamäärämittari?
     
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    No niin tänään auto oli merkkikorjaamon johdon päässä asiantuntijan käsissä ja arvatkaa mitä? Kaveri teki täsmälleen samat asiat kun mitä autosta on jo katsottu !! Eli ei mitään uutta tullut kun luultavasti lasku mitä en kyllä suostu maksamaan koska työtä tilatessa olin jo kertonut mitä autolle oli jo tehty.

    Merkkikorjaamon hieno testeri kertoi täsmälleen saman kun mun käsiskanneri 3 syl. sytytys häiriö. No niiden hieno testeri kertoo mitä pitää sitten tarkistaa. Tulppa vaihdettu, puolia ja suutinta ristiin, puristuspainetta testattu, ohivuodot testattu, käyty testiajolla ja sen jälkeen tultu samaan tulokseen kun minäkin eli on JOTAIN VIKAA kun ei toimi.

    Eli jos testeri ei kerro mitä tehdä niin ei kyllä se asentajakaan tiedä mitä tehdä !!! Tämän takia karsastan noita korjaamoja kun vaan osia vaihdetaan ja asiakas maksaa vaikka osassa ei olisi vikaa. Mistä siis löydän korjaamon tai kaverin joka OSAISI korjata tai kerto mitä tehdään jotta auto tulisi kuntoon.

    Eli heidän hienot testerit ei osaa kun lukea vikakoodit, ei tehdä mitään anturitestejä.?

    Nyt sitten tarvittaisiin taas arvauksia mistä lähteä vikaa etsimään. Auto kyllä jäi sinne vielä ja he miettivät mitä tehdä.
     
  3. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Voiskos siinä nyt olla 3:s pytyn kohdalla sellanen juttu,että ei saa tarpeeksi sähköä (virtavuotoa jossain=sähköhäviö)jonka takia ei anna kunnon kipinää.?. :odroll:
     
  4. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Oletko tämän tarkastanut? Vaikken merkin parissa työskentele niin kuulostaa hyvin mahdolliselta vian aiheuttajalta!
     
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    No ainakin kun puola on irti ja katsoo kipinän niin ihan ok. Ammattikoululla on vielä oskilloskoopilla mitattu kaikki.
    Merkkikorjaamolla eivät uskoneet nokka vikaan kun kuulemma ei volvoissa ole sellaisia. Ajoitus on ok. Ammattikoululla on endoskoopilla katsottu että venttiilit aukeaa. Pitäisi saada samanlainen viereen mistä lainaisi osia ja testaisi muutamia antureita. ECM voi myös olla paskana.

    En ole kerennyt, mutta kun huoltoukko soitti niin sanoi että oli letkuja tarkastellut eikä löytänyt niistä mitään. Fueltrimmit siis perseellään vaan kylmänä.
     
  6. J.J

    J.J Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Volvosta ei mitään kokemusta mut venttiilivälykset ehkä kannattaisi tarkastaa
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    No jopa kävi säkä. Se on kyllä myönnettävä "merkkikorjaamon"kaverina että huoltomiehellä kuin huoltomiehellä on eroa.Meillä on tosin sellasia hc-kavereita jotka osaavat tuosta testeristä päätellä kun sieltä saa näkyviin "parametrejä" niin yhtä sun toista. Se pelkkä vikakoodin ihmettely ei vie kyllä eteenpäin. Kumma että ei löydy kokeneempia kavereita sieltä.. Kannattaa käydä korjaamonpäällikön pakeilla jos ei oikein tule esiin juuta eikä jaata.
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    ^ Niin ja minua dissattiin kun en ollut vienyt sitä merkkikorjaamolle kun siellä on niin hyvät laitteet ja miehet !! ^ No täytyy soitella maanantaina sinne että mitä nyt tehdään.

    Taidan viedä tuonne helsinkiin tattarisuolle Volvoks:lle vai mikä se nykyään on. He kun purkavatkin noita niin voivat ainakin testailla käytetyillä osilla niin ei varmaan tarvii osasta maksaa kun voi vaihtaa takaisin jos ei ollut vika siinä. Ja voi heillä olla tarjota jotain ideaakin.

    Bensan paineenkin se kaveri katsoi mutta ei näyttänyt mitään?? Totesi siihen että taitaa olla mittari rikki, mutta ei testannut toisella mittarilla. Noi mitä se merkkikorjaamon kaveri osasi tehdä osasi ensimmäisen vuoden opiskelijat ammattikoulussakin... vai olikohan harjoittelija sieltä...
     
  9. roku65

    roku65 Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Ei sun auto vielä ole sitä 4 viikkoa Volvolla ollut, mitä amiksella?
    Vielähän tässä aikaa on ennen kuin voidaan pitävästi määritellä osaaminen samantasoiseksi molemmissa?

    Tuollainen sytytyshäiriön vikakoodi on hieman laaja-alaisesti selvitettävä. Esim P0303 koodi kertoo sylinterin kolme kiihtyvyyden työtahdissa olevan heikompi muin muiden sylinterien. Syy ei mitenkään itsestään selvästi ole sytytyspuolella. Ihan perinteinen mekaaninen vikakin voi aiheuttaa kolmosen heikomman potkun. Ei ole olemassa mitään "imusarjan tiiviste vuotaa kolmosesta" tai 3. sylinterin venttiilijousen alin kierre poikki, imupuolelta" koodeja. Seurauksena on vain sama P0303 kuin rikkonaisesta sytytystulpasta tai huonosti sumuttavasta suuttimesta. Tekijän kokemuksesta/ammattitaidosta sitten kiinni miten vika alkaa löytymään.

    Mulla on ollut erään toisen merkin parissa noita rikkonaisesta venttiilinjousista aiheutuneita syttähäiriöitä. Kuin myös jumivasta egr venttiilistä. Volvossa voisit koittaa eliminoida kaikki alipainelähdöt tukkoon imusarjasta. Tuleeko juuri kolmosen kohdalle mitään alipainelähtöjä? Mulla on käyttiksenä muutaman vuoden vanhempi T5. Siinä useempikin alipainepiuha imusarjassa. Varmasti tuo sun vika vielä selviää. Useasti vaan vaatii systemaattisesti mahdollisen aiheuttajan poissulkemisen. Silloin helpompi kuin yksi ja sama tekijä tehnyt noi kaikki testit niin ei tule turhia päällekkäisyyksiä. Joskus asiakastöissä törmännyt esim toimimattomaan sähkövarusteeseen, josta poka on varmasti naapurin Penan kanssa varmistanut, että sulakkeet on ok. Yllättäen eteen on tullut täysin tyhjiä sulakepaikkoja, joilloin sulake lisäämällä laite sitten toimii. Tossakin kohtaa oppinut, ettei voi luottaa toisten tekemiin tarkistuksiin suoraan johtosarjan mittauksiin ja komponenttitesteihin menemällä vaan perusasiat on pakko varmistaa ensin.

    Mulla ei tosiaankaan ole mitään kytköksiä Volvon merkkiorganisaatioon.
    Toisinaan vaan ihmetyttää ennakkoasenne, jossa noi merkkiliikkeen tyypit oletetaan lähes meedion tasoisiksi guruiksi, jotka vain kristallipalloa syrjäsilmällä vilaisten selvittävät hetkessä viat, joita toiset kaupalliset korjaamot ovat pähkäillet jo viikkokaupalla.
     
  10. Damned

    Damned Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Ei, kun kehotettiin käyttämään merkkihuollossa, koska siellä on merkkikohtainen testeri, joka useimmiten antaa tarkempaa ja monipuolisempaa tietoa kuin yleisemmät testilaitteet. Siihen ei käsittääkseni kukaan ottanut kantaa että siellä olisi mitenkään paremmat asentajat. Harmi että sinulle sattui joku koodintuijottaja sinne, eikä suinkaan ammattilainen.
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Herra ROKU65. Minä en ole sanonut että siellä merkkikorjaamolla olla jotain meedioita vaan minun KÄSKETTIIN täällä palstalla menemään sinne merkkikorjaamolle kun eivät kuulemma muut saa sitä vika sieltä boksista ulos !! :oops:

    Damned. Kyllähän sieltä enemmänkin tuli että unohda kaikki muut ja vie nyt vaan se sinnemerkkikorjaamolle ja tuli useammalta...

    Uskon enemmän että jostain pienestä korjaamosta löytyy se meedio mikä tekee näitä hommia vanhempiin autoihin ilman kalliita testereitä.

    Mutta jos merkkikorjaamon kaveri minulle sanoi että näin se kone käski minua tekemään ja näin tein eikä vika selvinnyt enkä nyt oikein tiedä mistä etsiä. Katsoi kyllä alipaineletkut.

    Minkälainen tunne itselläsi tulisi noin niin kuin asiakkaana??

    Täytyy sanoa että muutama rivi sinun tekstiä saa minut tuntemaan sinut PALJON asiantuntevammaksi kuin sen asentajan joka minulle soitti.

    Nyt kun mainitsit tuon että sinulla on katkenneista venttiilinjousista aiheuttunut paljon sytytyskatkos vikoja.
    Saitko ne selville muulla tavalla kuin että katsoit venakoneistoon?? Luulisin että se näkyisi ohivuoto tai puristuspaine testissä?

    Yhden jousen olen vähän aikaa sitten uusinut kun se meni poikki, mutta se näkyi heti puristuspaineissa.

    Ei ole tuossa volvossa ihan pikku juttu tarkistaa noita venakoneistoon liittyviä juttuja. Täytyy varmaa se katsoa seuraavaksi ellei sieltä merkkikorjaamolta tule mitään järkevää maanantaina.
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Katkennut tai löysä venttiilijousi voi käyttäytyä myös niin että puristus- tai ohivuotomittauksessa ei näy mitään ongelmaa, mutta koneen käydessä kun öljynpaine nousee niin hydrauliikka kykeneekin painamaan venttiiliä hieman raolleen.
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    No tätä mä vähän ajattelinkin. Varsinkin kun antaa kierroksia niin tuntuu toimivan normaalisti. Venttiilin pieni auki olo ei varmaan ole enään niin kriittinen kun kierrokset on yli 2-3ooorpm?? Tarkoitan nyt siis sitä ettei sitä niin huomaa enään.
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Mutta tässä on kovat pala säätöiset nostajat eli ei pitäisi öljyn paineiden vaikuttaa ??
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    No sit ei kyllä öljynpaine vaikuta.
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Mutta jos jousesta on mennyt esim yksi rundi poikki niin se saattaa mennä kiinni lepotilassa, mutta ei enään pysy perässä käynnissä ollessa.

    Mahdollista eikö?
     
  17. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Ei siihen meediota tarvita vaan ammattinsa osaava henkilö jolla on riittävät tiedot ja taidot vian määrittämiseen. Nuo tiedot ja taidot pitävät sisällään sekä testerit, korjaamokäsikirjat että kokemuksen. Noita kaikkia tarvitaan (yleensä) vianmäärityksessä. Muuten menee arvailuksi

    Meedio pitää olla jos sen pystyy näin etänä analysoimaan. Hyviä vinkkejä tietenkin voi antaa. Mutta vianmääritystä on melko mahdoton toteuttaa.

    Suosittelen tosiaan ottamaan korjaamoon esimieheen yhteyttä. Että mistä olet maksanut. Toisaalta mitä olette kirjallisesti sopineet, mitä siinä työmääräyksessä on lukenut, minkä olet allekirjoittanut.

    jos siinä esim lukee että -vikavalo palaa tms- niin silloin luonnollisesti mekaanikko suorittaa vianmäärityksen (korjaamokäsikirjan) ohjeiden mukaan. Tarkastaa ne kohtee mitkä sinäkin olet tarkastanut.

    Ongelma tulee siinä kohden, että jos asiakas ilmoittaa että olen vaihtanut/tarkastanut jo nämä osat. Niitä ei tarvi tarkastaa. Ensinnäkin se tulee kirjata työmääräykseen, että poiketaan vianmäärityspolusta. Sitten mennään vähän hataralle pohjalle jos on kirjattu, että nämä osat on tarkastettu/vaihdettu. Ei tarvi tarkstaa.. Itse en oikein usko muihin tarkastuksiin, kuin itse tekemiini. Välillä nekin on väärin :D Mutta niin monta kertaa olen vaihtanut "muualla" vialliseksi todetun osan uuteen jolla vika ei ole korjaantunut. Nykyään jos tulee ko tyyppinen työmääräys eteen, niin eka kysymys on, että kuka maksaa kustannukset jos vika ei tule kuntoon. No..nyt meni jo ohi aiheen.
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    ^ Työmääräimeen taisi tulla että vikakoodien luku. Asiasta sovittiin puhelimitse.
     
  19. Tami3

    Tami3 1st gear

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Tuli mieleen,että oon kyllä Volvon 5-sylinterises koneessä törmännyt palaneeseen venttiiliinkin.Menee kyllä kovemmilla kiekoilla mutta tyhjäkäynnillä ei.Mitä pakokaasutesti kertoo ??Tuleeko palamatonta oikeesti?
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.


    Niin olen minäkin kun edellisestä koneesta oli yksi pakovena palanut, mutta se näkyi heti puristuspaineissa. Samoin näkyi tässä koneessa kun yksi pako venajousi katkesi.

    En ole tehnyt pakokaasutestiä enkä tiedä onko noissa korjaus paikoissa tehty myöskään, mutta kylmänä haisee niin vitusti bensa.
     

Kerro tästä muillekin!