Desktop-dynosta lähtenyttä konepohdintaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jakulepi, 27.11.2015.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    Voi se paljealue olla pienempikin kun toi 1 milliä, reilustikin. Itellä kerran vähän lipsahti mittaus ja jäi sellanen 0.5 milliä. Laitoin sit tollasen fel pron vielä suht järkihintasen .051" paksusen paffin ja meni täydest ku väärä raha, mottina nimenomaan 350.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    4.06" tiiviste on ihanteellinen 4.03" porauksen kanssa. Usein eroa on enemmänkin.

    Jos sylinterin yläpäässä on yhtään viistousta ja laitat porauksen kokoisella reijällä olevan tiivisteen niin se jää jo vähän tyhjän päälle, ei hyvä.
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei se isompikaan ero oikeen mitään haittaa. On käytetty 4.3" porauksen kanssa 4.5" paffia, eikä siin kyl mitään eroa huomannut.
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Joo. Kun tosta nyt ei tuu mikään kiihynkiihyn rääkreisraketti, niin päivittäiseen cruisailuun kuuluvat koiven oikaisut sujunevat kyllä asiaan kuuluvalla ärhäkkyydellä, vaikka tiiviste olisikin hieman avarampaa sorttia sylinterin poraukseen nähden :)
     
  5. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    btw, jos jollakulla topicin lukijoista sattuisi löytymään passelit paksut kansipahvit (0.061-62") joutilaana tallin hyllyltä niin tarjotkaa ihmeessä.

    viewtopic.php?f=20&t=299708
     
  6. 383

    383 Gearhead

  7. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Juu kyllä mulla noita osanumeroita sopivista pahveista oli jo katsottuna, mutta sattui löytymään (nähtävästi) sopiva pari tiivisteitä harrastajalta sopivasti.
     
  8. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Minulla on 383 moottorissa XE274H nokka, 10:1, Dartin 180cc alumiinikannet ja weiandin yksitasoinen imusarja.
    Dynossa mitattiin 380hp ja varttimaililla mennyt 178km/h loppunopeuksia.
    Tuskin tuosta heittää paljon..
     
  9. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kappas, ihan pirteä laitos.
    Mulla tavoitteena 1hp/cid, eli kaikki 355hp yli menevät hevoset ovat silkkaa plussaa.
    Olisikin mielenkiintoista kuulla myös muiden 350cid resepteistä ja saavutetuista teholukemista?
     
  10. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Aiheeseen (osittain) liittyen, Summitilla löytyy Top End comboja sovitettavaksi pikkulohkon päälle. Ainakin mainostekstien mukaan kohtuu valmiita paketteja. Näillä voisi kuvitella saavansa sen hp/cid-suhteen kuntoon.

    http://www.summitracing.com/int/search/ ... cation=int

    IS
     
  11. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Kokeilin laskee tol ohjelmal ja se osu melko lähelle. Eli 383 letukan pikkukone, alumiini kannet,lunatin nokka ja muita viritys osasia. 6700 kierroksel puhis penkis 551 heposta.
     
  12. roku65

    roku65 Gearhead

    Mites jos tohon jakulepin Camaroon laittas ihan ton LT-1:sen oman mekaanisen nokan? Kuitenkin entisöinti henkisillä linjoilla mennään ja muukin kone LT-1 reseptillä. Ei ois niin rajoilla dynaamisen rutun suhteen kuin nopearamppisella compilla. Sais autenttisen pakosoundinkin bonuksena.
     
  13. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    No mulla on toi Compin nenäkärsä vielä ostopaketissa ja kuitti tallessa, joten mitään peruuttamatontahan ei ole vielä tehty.
    Lopulliset päätökset tehdään siinä vaiheessa, kunhan saan kannet takaisin Ikikseltä (Hi-Car Oy), mitataan palotilat, quench ja sitä kautta lasketaan koko kombon ruttu.
    LT-1 nokka on kyllä ollut mielessä alussakin, mutta tuntuu ehkä vähän turhan jyrkältä valinnalta?
    http://www.summitracing.com/int/parts/c ... /overview/

    Toisaalta jos puristukset oikeasti edellyttävät jyrkempää kärsää niin sitten pitää miettiä uudelleen. '
    Olen vielä aika kokematon nokka-akseleihin ja niiden valintaan liittyvissä asioissa, joten vinkkejä kyllä kuunnellaan tarkoin.
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Heitin tuolla eka sivulla olleet arvot ohjelmaan. Kannen osalta on homma etenkin arvailua koska virtausnumeroita ei ole. Mutta koetin valkata jonkun kannen sinnepäin.

    Antaisi 321hv 5600rpm kohdalla, vääntöä 341 4400rpm.

    Lisätiedot antaisi saumaa tarkempaan analysointiin.

    Softana Engine Analyzer 3.41
     
  15. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kappas. Kiitoksia. Vähän alakanttiin siitä mitä ollaan hakemassa, mutta toisaalta speksit ovat karkealla tasolla eikä virtausarvoja ole valitettavasti saatavilla.
    Kansipahvi on muuten 0.055" paksu, hankin sen äskettäin.
     
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kansien virtauksestahan tuo on aika paljon kiinni. Löydätkö netistä edes valistuneita arvauksia virtausarvoiksi muutamalla eri nostolla?
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  18. max

    max Double Gearhead

    jakulepi,olen ollut corvette 68:n kyydissä hänen ahkiossaan,ja meno oli vähintäänkin väkivaltaista.Tottakai tunnelmaa tehosti 4-Speed Muncie,mutta jokatapauksessa.
    Huomaa että Corvette 68:tapauksessa Darttien tilavuus oli 180cc imukanavien osalta,ja sulla luokkaa 165cc.Sun mottis on siis hyvinkin samankaltainen,mutta vaan vähän pienempi.Nokkahan on sama,ja tällä flat top tiellä kun meet,niin hyvä tulee.On pelkästään etu,että sun kantesi ovat tällaiset pienet,eivätkä esmes jotkut 200cc kokoiset,jolloin motti olis vähän pehmee alhaalta.
     
  19. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Jees. 041 kannet tosiaan vastaa ominaisuuksiltaan mikkikansia. Jossain amerikanfoorumilla niitä jopa ylistettiin parhaimmiksi kansiksi mitä pikkulohkon nokalla on toimitettu. Mene ja tiedä...

    Kannet on edelleen Ikiksellä, mutta ilmeisen ihan hyvin ne on jonkun aiemman toimesta muotoillut, ettei ainakaan kovin kuuluvia kirosanoja kuulunut kun niitä silloin porukalla hämmästeltiin.

    Eli tällä mustavalkoisella päättelyllä voisimme arvella niiden olevan ainakin tyydyttävästi virtaavat ja optimaalisuuteen tähtäävät.
    Odotan kyllä innolla että pääsisi tuota niputtamaan ja edelleen (sitten joskus) myös dynottamaan oikeasti.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Maxin kans samaa mieltä että varsinkin katulaitteissa tulee sitä käytännön voimaa parhaiten, kun kannet ei ole liian suuret.
    Tuollaset portatut mikkikannet toimii jopa vähän isommassakin koneessa, vai mitä sanotte 11.8sek./188 kmh varttimailiajasta 1500 kg autolla. Tämä on ajalta jolloin ei dynaamisista puristussuhteista oltu kuultukaan eikä paljon virtausnopeuksia tai cfm-arvoja mittailtu!
     

Kerro tästä muillekin!