AL-Plus jäsenyys höpö höpö juttuja ja hevonhumppaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja vanilla, 16.12.2015.

  1. vanilla

    vanilla Gearhead

    Liityin 2014 AL-Plus jäseneksi , 2015 AM Car showssa Vani tyhjenti akut messukeskuksen parkkihallissa OK, jouduin itse maksamaan kun kokonaispano Vanilla on 3900kg(kevyt kuorma-auto vm1999.) eli siinä meni 50e omasta pussista+ jäsenmaksu 105 e,OK heillä oli tuolloin kok.paino raja 3600kg jotka sittemmin nostivat 4000kg. Tästä viisastuneena kysyin AL-JKL tstosta miten plus turva kohtelee kahta muuta autoani, Caprice STW ja Cadillac 1951 Fleetwood museoajoneuvo. Vastaus: "Ne kuuluvat turvan piiriin"Cadillacin kohdalla AL-Jyväskylästä kysyttiin erityisesti tuota hinaus turvaa tienpäällä ja kun ei ole merkkikorjaamoa..."Vastattiin asianmukaiseen paikkaan ja se voi olla vaikka kotipiha" Josta minulla on mustaa valkoisella.Kun ei ole omaa korjaamoa k.o autolle saati varaosia...Viime elokuussa 22.8 Cadillacin Hydramatic särkyi 22 km ennen Tamperetta matkalla Jyväskylästä Kangasalle Rautalankaa kekkereihin. Soitin AL-Keskuksen kautta hinausauton,sentraalisantra olisi väkisin hinuuttanut sen Tampereelle.... Halusin sen kotipihaan kun oli mustaa valkoisella että kotipiha voi olla lähin korjaamo...Auto saatiin onnellisesti talliin Jyväskylään. Irroitin vaihteiston Syyskuun lopulla Ja vein Poriin... Olin mielissäni Plus-Turvasta, Cadillac tallissa Ja meni Autoliiton piikkiin hinaus, vaihteisto laitettavana. Viime Perjantaina posti toi Autoliiton lahjan 596 e ja risat tuosta hinauksesta 4kk takaa... Asia käsiteltävänä kuluttajavalitus lautakunnassa. AL:n mukaan se olisikin pitänyt hinata TRE, Pori, tai johonkin muuhun paikkaan eikä "maan ääriin kuten Jyväskylään" Eli luvattu kotitalliin hinaus on voimassa "jos ollaan lähikulmilla" eli saman matkan päässä kuin lähin korjaamo... Eli Pysykää kulmilla jos teillä on tuo "mielenrauhaa" Plusturva. Minulle se ei sitä tuonut, vajaa 2v. Jäsenenä 850e kulut.Summasummarum Vara-akku ja kaapelit mukaan ja Visakortti,voi hakea uuden akun, ja vuokraa trailerin ja hakee Cadillacin tai Capricen tien päältä pois vika tilanteessa, jää vielä rahaa olusiinkin.Tosiaan asia kuluttajaneuvojan tutkittavana vielä... ja minä itse erosi AL-Plus jäsenyydestä puolenpäivän aikoihin vaikka on voimassa 31.7-2016 Taitaa olla noitten muovimuna-autojen järjestö,toki moottori-lehdellä voi pyyhkiä jos wc papru on loppu... :(
     
  2. Ranex

    Ranex 3rd gear

    Samansuuntaisia kokemuksia on minullakin, ei lähtenny kottero käyntiin ja kiirus oli, soitto autoliittoon, ei lähe auto käyntiin ja pitäs olla tunnin päästä 70 km päässä. lupasivat kyydin sitten hinausauton kyydissä kun se kerkiää tulla, kuitenkin käskivät jättää avaimet tiettyyn paikkaan jos en oo ite paikalla. No sain itelle kyydin järkättyä, sitten tuli tekstari että auto on korjaamolla X. Illalla kävin sitten kinnerini korjaamolta hakemassa ja auton sai kun maksoin 268€ laskun uudesta akusta(64Ah) ja sen vaihdosta. Vaikka on plus jäsenyys, niin matkanjatkumisturva ei toiminut, akun hinnassa ei näkynny -15% alennusta eikä ilmaista vaihtotyötä, niinkuin jäsenhankinta kampajanssa lupasivat. Jos en olisi ollut sinisilmäinen, niin vastaavan akun oisin saannu satasella ja vaihtotyöhön ois menny se viisminuuttinen. elämä on.
     
  3. M

    M Gearhead

    Mä olen periaatteessa ollut tyytyväinen. Käyttiksen kanssa olen kahteen otteeseen joutunut hinausta käyttämään. Harrastevehje poiki linnacruisingissa ja sieltä tultiin hinurin kyydillä kotiin. Autoliitto maksoi osan ja minä loput. Jokainen voi itse laskea mitä hinausautokyyti lauantai-iltana maksaa... Väitän että pääsin halvemmalla.

    Ranexin kannattanee reklamoida asiasta samoin ketjun aloittajan jos on todella mustaa valkoisella. Ja kannattaa myös miettiä saatteko mistään samaan hintaan hinausvakuutusta. Perussääntö kaskovakuutuksissakin on lähimmälle korjaamolle.
     
  4. vanilla

    vanilla Gearhead

    Juu näinhän se on, ymmärrän mitä Lauantai-iltana hinurikyyti maksaa,ja palkkakulut ovat hirveät jne, kalusto tosi kallista se on OK, mutta sitä en ymmärrä jos olen ostanut Palvelun josta on mustaa valkoisella,ja 2kertaa on varmistettu asia kattaako tämä sopimus kotiin hinaamisen ....Kun ei ole merkkikorjaamoa, automaatti iso lossi jne... ja Hinauksesta noin 1kk päästä selvisi että vaihteisto korjataan Porissa, eli auto olisi ollut yli 4kk "jossain autoliiton määrittelemässä paikassa" Joku irroittanut vaihteiston, kunnes se sitten valmistuu , niin kävisin laittamassa sen kiinni ja piste. Tässä minunkin tapauksessa olisin kyllä osannut soittaa hinurin paikalle ja vaikka olisin maksanut 814 e joka on koko summa, niin mihin sitä Autoliittoa tarvitaan ? Jatkossa on mukana apukaapelit ja 2 akkua Vanilla liikuttaessa. Onnellinen täytyy olla että Cadillac on tallessa tallissa ja vaihteisto on ainakin "maineen mukaan hyvässä hoidossa Porissa "
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Toi autoliitto on muutenkin kohtalaisen säälittävä järjestö. Jauhaneet varmaan 50- luvulta lähtien miten kaikki yli 100 000 ajetut ja 2 vuotta vanhat autot tarttis paalata. Kuitenkaan eivät sano mihinkään järjettömyyteen mitään mitä Trafi tai joku muu hullu täällä syyltää ulos vaan nyökyttelee vaan vaikka se miten olis autoilijoitten etua vastaan. Esim. Saksan ADAC nyt sentään sanoo johonkin jotain ja on vähän enemmän varteenotettava järjestö.

    En ymmärrä kuka harrasteautoilija tollaseen paskajärjestöön tahtoo kuulua??
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli suomeks sanottuna jos halyaa itse tehdä huollot niin tuo palvelu ei kannata ja ilmaisia hinauksiakaan ei ole?
     
  7. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Omissa liikkuvissa laitteissa If:in hinausturva siltä varalta jos ne ei liikukkaan omin voimin.Pari kertaa joutunut käyttämään ja tosi hyvin on toiminut,kummallakin kerralla hinattu kotiin ja maksettu mukisematta,tosin matkat on olleet vain muutamia kymmeniä kilometrejä.
     
  8. Fargo

    Fargo Gearhead

    ex-hinaus- ja korjaamoyrittäjänä voin pari sanaa lausua. Olen ollut myös AL-jäsen sekä firma AL-jäsen ja asiakkaille etupaikka.

    On sitten ihan suurinta kusetusta tuo koko juttu. Kuten kaikki muukin nykyään, myös se S-bonus.

    Ottakaa itte autoon sellainen vakuutus kun tarvii ja pitäkää puhelimessa virtaa sekä kaverisuhteet kunnossa.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ajoissa kun olen opettanut rouvani hinattavaa autoa ohjaamaan kaikkine nikseineen, niin ollaan pärjätty liki täysin ilman hinausautopalveluita. Joskus on vedetty konevammaista harrastinta ja toisinaan harrastimella tuoretta käyttistä, joka on kyykähtänyt johonkin "pikkuvikaan". Pisin veto on ollut parisataa km. Vanhimpiin romuihin on vaikeaa ja ainakin kallista saada kaiken kattavaa kaskoa, eikä lähin korjaamo ole ainakaan harrastimille se optimi.
     
  10. CamPa

    CamPa Gearhead

    Tämä aihe itsellä ajankohtainen myös, onko jossain vakuutusyhtiössä saatavilla kasko joka sisältää hinauksen kotipihaan matkasta riippumatta?
    Löytyykö vielä sellaista vakuutusyhtiötä olemassa joka myöntää matkan keskeytysvakuutuksen yli 40 vuotta vanhalle autolle?
    Olen yrittänyt itse etsiä näitä mutta ei ole vielä tärpännyt...
     
  11. vanilla

    vanilla Gearhead

    Komppaan kaikkia vastaajia ... Kannattaa oikeasti olla tarkkana sen vakuutusyhtiönkin kanssa ja laittaa kaikki oikeasti paperille.Itsekin mietin jatkossa kaverien tukiverkkoa,vuokratraileria jne.. Ja hemmetti jos se damage käy niin hinataan se arvokas lossi vaikka omalla rahalla sitten kun tällaista palvelua ei ole harrasteautoilijoille. Uusimman Mobilistin takakannessa on tuo AL-Plusjäsenyys mainos, on tottakin,mielenrauhaa ja yksi stressi vähemmän: Nimittäin jos ET kuulu Autoliittoon. Ja turvamies aina mukana sinun lompakollasi... Odotamme kuluttajavalitus lautakunnan mielipidettä k.o. asiassa..
     
  12. Marklin

    Marklin Double Gearhead


    LähiTapiolan harrasteautokaskon ehdoissa todetaan seuraavasti:
    Jos ajoneuvo on liikennekelvoton, korvataan lisäksi ajoneuvon kuljetus lähimpään sellaiseen korjaamoon, missä ajoneuvo voidaan asianmukaisesti
    korjata. Mikäli sopivaa korjaamoa ei löydy, voidaan ajoneuvo vaihtoehtoisesti kuljettaa sen pääasialliseen säilytyspaikkaan.
    Suomessa museo- ja harrasteajoneuvon nosto- ja kuljetuskustannuksina korvataan enintään 500 euroa vakuutustapahtumaa kohti.
    Lisäksi korvataan kuljettajan ja matkustajien matkakustannukset
    vahinkopaikkakunnalta kotipaikkakunnalle edullisimmalla mahdollisella kuljetusvälineellä ja korjatun ajoneuvon noutamisesta aiheutuneet kohtuulliset matkakustannukset, yhteensä enintään 500 euroa.
    Ulkomailla museo- ja harrasteajoneuvon nosto- ja kuljetuskustannuksina korvataan enintään 2000 euroa vakuutustapahtumaa kohti. Tämä enimmäiskorvausmäärä sisältää ajoneuvon nouto- tai
    kuljetuskustannukset kotipaikkakunnalle.
    Lisäksi korvataan kuljettajan ja matkustajien matkakustannukset
    vahinkopaikkakunnalta kotipaikkakunnalle edullisimmalla mahdollisella kuljetusvälineellä ja korjatun ajoneuvon noutamisesta aiheutuneet kohtuulliset matkakustannukset, yhteensä enintään 1000 euroa.

    Omakohtaisena kokemuksena on, että olisivat myös maksaneet kulut molempiin suuntiin. Päädyin kuitenkin siihen, että auto tuodaan kotitallille, jossa korjaus onnistuu eikä viedä lähimmälle mahdolliselle korjaamolle. Erotuksen maksoin itse, koska laskin sen tulevan halvemmaksi kuin työn teettämisen korjaamohinnoilla.
    Toki parin eri tapahtuman johdosta on tullut myös selkeä käsitys, että paljon riippuu siitä, kuka asiaa käsittelee vakuutusyhtiössä.
    Tämä harrasteautokasko vaatii sen, että ajoneuvo on poissa liikenteestä vähintään 5 kk vuodessa, eli ei sovellu ympärivuotisessa käytössä olevaan em. ikäiseen autoon.
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kait nuokin asiat olisi selvinneet etukäteen jos olisi lukenut palvelun kuvaksen ja ehdot ennen palvelun hankkimista/käyttämistä. Minulla on matkailuajoneuvoa varten karvanaamarien tiepalvelu ja olen jo etukäteen tietoinen etteivät raahaa autoa samalla kustannuksella mihin itse haluat tai jos kotoa ei kottero lähde käyntiin niin saisit taksilla ajella minne lystää...

    Johan tyhmempikin tajuaa ettei tuollainen toimisi. Ostan auton romun Lapista ja haluan sen ilmaiseksi kotiin. Trailerilla en jaksa lähteä hinaamaan, soitan autoliittoon... Autoni hajosi, voitteko hinata sen lähimmän korjaamon sijaan minulle kotiin, vain 800km :)

    Tai mitäpä sitä omalla kylmällä autolla lähteä töihin. Jätetään valot päälle ja tilataan aamulla taksi AL:n piikkiin...

    Ihan em syistä niissä on rajoitukset ja ne lukee ihan selvästi siinä.
     
  14. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Samoin täällä tuo karavaanarin tiepalvelu ja on itsensä maksanut jo takaisin hyvinkin ja toiminut luvatusti. Hinurikuskin kanssa on aina pystynyt neuvottelemaan mihin korjaamoon viedään ja jos tosiaan korjaamo yhtä lähellä kuin kotipiha on myös kotiin saanut.
     
  15. vanilla

    vanilla Gearhead

    Jos nyt viitsitte lukea asiallisesti koko jutun eikä puhua mistään valojen päälle jättämisestä /autonromuista lapista... Vaan sitä halutaan tietää onko Rekisterissä olevalle museoajoneuvolle/harrasteajoneuvolle mitään kasko vakuutusta/ turvaa jolla se hinataan kotitalliin jos se särkyy esim. vaihteistovian takia kuten minulla 22km ennen Tamperetta. Poriin olisivat olleet valmiit viemään mutta Jyväskylä on "maan äärissä" Silloin kun auto hajosi ei ollut edes tietoa mihin vaihteisto viedään ja jos se olisi hinattu Tampereelle ja olisin irroittanut itse laatikon siellä niin olisihan se hylsy pitänyt saada pois vai huilaisiko se auto vieläkin jonkun Teboilin pihassa, Koska vaihteisto on vieläkin Porissa ja auto tallissani minne se kuuluu.Itsekin olisin valmis maksamaan sellaisesta kaskosta joka kohtuudella toisi kotitalliin.Omassa tallissahan harrastajat rassaa autoja .
     
  16. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Ennemmin Falck tieturva kuin AL turvaton. Omat kokemukset myönteisiä Falckista. Catiska kirjoitti asiaa, jos ei muuten näitä suomalainen pilaa niin omalla urpoilulla. AL varmaan toimii parhaiten pk-seudulla missä lyhyet etäisyydet ja minne se todennäköisesti on tarkoitettukin. Ja yksi vinkki: Kun näihin soittaa, kannattaa ehkä auton hajoamisesta johtuvasta vitutuksesta ja koventuneesta vaativasta äänensävystä tinkiä. Muutama ystävällinen sana asiakaspalvelulle muuttaa homman kulkua kummasti. Vähän sama kun alkaa poliisille vittuilee kun sattuvat pysäyttämään...
     
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Luin koko jutun. Lappi oli vain esimerkki ja taidettiin keskustelun lomassa puida tuota akun tyhjenemistäkin.

    Tämä on mutua, mutta en usko moista vakuutusta löytyvän joka hinaisi autosi kotipihaasi mistä tahansa. Mutta hätä ei ole tämän näköinen, minä voin sellaisen vakuutuksen myöntää jos sinulla on paalua maksaa sellaisesta.

    Tuossa otteita Falk tieturvasta, samat ehdot siellä on kuin AL turvassakin, ihan ymmärrettävistä syistä:
    "
    Palvelu on voimassa matkan keskeytyessä, mutta se on voimassa myös mikäli auto ei käynnisty asiakkaan kotiosoitteessa. Falck pyrkii suorittamaan avustavat toimenpiteet paikan päällä, jotta matka pääsisi jatkumaan omalla ajoneuvolla. Mikäli matkan jatkumista ei pystytä järjestämään, auto hinataan lähimmälle korjaamolle."

    " Falck pidättää oikeuden päättää mihin korjaamoon ajoneuvo tai perävaunu hinataan palvelun puitteissa. Paikanpäällä korjaustyöhön mahdollisesti liittyvät osat ja varaosat kuuluvat asiakkaan maksettavaksi. Falck varaa oikeuden päättää järjestetäänkö apu paikan päällä vai hinataanko auto korjaamolle. "

    Eli, jos akku on tyhjä niin tulevat varmasti antaaan lisävirtaa. En usko että antavat lupaa ajella heidän piikkiin taksilla mutta vuokra-autoon saattavat antaa luvan, max 15€/vrk jolla rahalla ei saa edes polkupyörää vuokrattua. Matkanjatkumisturvasta ei oikein voi puhua jos matka ei ole vielä edes alkanut. :lol:
     
  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ei pidä paikkansa , 15€/vrk on asiakkaan omavastuu sijaisauton vuokrasta eikä Falckin maksama kompensaatio.
    Juu olen hinaus ja autovuokraamoyrittäjä ja joudun näiden asioiden kanssa tekemisiin joka päivä.
    Mielenkiinnolla luen näitä asiakaskokemuksia, :wink: En ole Falckin enkä Autoliiton sopimusyrittäjä
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En ihmettele miksi moni auto jää tienposkeen kun hinaaminen on monesti kalliimpi kuin itse auto jos matkaa kertyy vähänkin.


    Enitenhän se vituttaa jos hieno harraste porsii ja sattuu vielä olemaan mukavasti painoakin niin ei viittis millä vaan hinata eikä hirveesti odotella.


    Tuo hinaushinnoittelu jo iskostunut yksityisiinkin. Muistan kun kerran hinattiin 15km vanhan miehen autoa. Oli reitin varrella ja tankissa hinausautolla venäjän polttoaineet.

    Mies antoi 50€ isäukolle ja hehkutin että sepäs mukavaa. Isäukko tuhahti että joo-o... Hinausauton tilaus samalle matkalle tuolla korvessa olisi maksanut useita satasia joten halvalla meni.
     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    [quote="panteraEi pidä paikkansa , 15€/vrk on asiakkaan omavastuu sijaisauton vuokrasta eikä Falckin maksama kompensaatio.
    Juu olen hinaus ja autovuokraamoyrittäjä ja joudun näiden asioiden kanssa tekemisiin joka päivä.
    Mielenkiinnolla luen näitä asiakaskokemuksia, :wink: En ole Falckin enkä Autoliiton sopimusyrittäjä[/quote]

    Totta, luin huolimattomasti.

    Mutta itse asiaa se ei muuta. On aivan ymmärrettävää että ehdot tulee lukea ennen palvelun ostoa ja yhtä ymmärrettävää etteivät anna hinata omaan piikkiinsä ympäri Suomen tai saa ajella pirssillä kotipihasta matkan jatkumisturvan perusteella kun matka ei ole edes alkanut.

    Itselläni ei ole sidoksia kumpaankaan tahoon eikä mihinkään muuhunkaan mikä näihin liittyy. En vain ymmärrä miksi asia edes risoo. Enempi kannattaisi katsoa peiliin tuossa asiassa.
     

Kerro tästä muillekin!