Amerikan Joen pakkelit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja kippis, 20.12.2015.

  1. kippis

    kippis Gearhead

    mistäs sais suomesta tollasta löysää pakkelia mitä näkyy esimerkiksi fast &loudin tyypit käyttävän. vai pystyykö normi pakkelia löysentää jollain ?
     
  2. roku65

    roku65 Gearhead

    Motip Finland myy(ja maahantuo?) noita amerikkalaisia Evercoatin tuotteita. Meilläpäin noita on paikallisessa maalaamossa asiakkaille myynnissä. 0.88l tötterössä oleva easy sand on juurikin tuota liejumaista viimeistelykittiä, jolla on hyvä kitata yli yleiskiharat koripaneelit. Ihan oikeesti hyvää tavaraa ainakin mun mielestä. Ei jää huokosta ja oikaisuhionnan voit aloittaa P120/höylä yhdistelmällä.
     
  3. rosswell47

    rosswell47 2nd gear

    Ja se vihreä kitti mitä american hot rodissa vetivät jo aikaa sitten o evercoatin race gold.erittäin hyvä hioa.ja motin finland muuttuu pro väriksi vuoden vaihteessa.
     
  4. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Joku muukin on katsellut samaa, kun itse tänään viimen pakkelia hioessa. Ainakin itselle tulee noissa pienissä oikasuissa helposti ylimääräistä pakkelia hiottavaksi levitettyä. Kohtuullisen löysänä pidän kyllä juuri kokeilemaani ppg:n pakkelia, mut ei se silti yhtä liejua läheskään oo, kun se mitä noissa sarjoissa jätkät pinnoille klähmii.

    Asian vierestä sitten, pitäis ostaa itselle joku pitkä hiomapaperin pidin isojen pintojen hiomiseen. Semmonen lyhyt, Mirkan Abranet hiomatuki löytyy, mutta mikä olis hyvä pitkä vastaava ja minkälaista paperia niissä kuuluu käyttää, onko se jotain rullatavarana olevaa nauhaa vai arkkeja, ei ole ainakaan kaupassa osunut eteen. Motonetissä katselin sellasta foamista tehtyä pehmeää taipuisaa tukea, onko siinä mitään mieltä, vai pitääkö olla kova taipumaton malli?
     
  5. z28

    z28 Gearhead

    abranet hiomatukea saa myös pitkänä mallina.arkkeja myös.
     
  6. roku65

    roku65 Gearhead

    3m myy höyläsettiä, jossa tulee erikokoisia jäykkiä kapuloita ja niihin tarkoitetut tarrakiinnitteiset paperiliuskat pölynpoistolla.

    Ittellä on ollut yleishöylänä perinteinen puukahvallinen malli, jossa alumiinilevystä pohja. Tarkoitettu liimapaperille, joka kiinnitetään höylän klipseillä. Voit ostaa paperin valmiiksi pätkittyinä arkkeina tai rullatavarana. Noissa isommissa kittisavotoissa menee paperia siihen malliin, jotta oon ostanut jokaista tarvitsemaani karkeutta täydet rullat niin ei käy vähäksi.

    Mobitivelta saa Amerikan mallin höyläsarjaa, jossa on jostain solukumista tehdyt höylät. Liimapaperin kiinnityspintoina on kumiin vulkanoitu peltipohja. Lisäksi näissä menee koko höylän läpi tukevia rautalankoja, joiden määrää säätäen voit muuttaa höylän jäykkyyttä. Kätevä lievästi kaarevilla pinnoilla. Sarjan pisin höylä on noin puoltoista kertaa ton perinteisen kittihöylän mittainen, joten oikaisee aika mukavasti pitempiäkin pintoja. Nää on ollut oivallisia esim hinkkavärin oikaisuhionnassa. Mun taidoilla ei taho saada täysin virheetöntä kittausjälkeä niin joutuu vielä korjaamaan oikohiomalla pitkällä tuella hinkkavärin. Liimapaperiakin saa rullatavarana P400 asti, joten toimii hyvin.

    Noiden pitkien palikoiden lisäksi voisit vielä hankkia setin profiilipalikoita, joissa tarrakiinnitys epispaperille. Nämä sopii hienosti vähempi oikaisua vaativiin tai koveriin/kuperiin pintoihin.

    Ammattilaiset pärjää vähemmälläkin arsenaalilla ja paljon hionnasta tapahtuu heillä ihan epäkeskollakin. Liian lyhyt palikka/epäkeskohionta jättää pintaan kuitenkin selvästi näkyvän "väreilyn" joka näkyy heti pitkin kylkiä tarkastellen. Jos tavoitteena on viivasuorat kyljet ja täysin väreilemätön maalaus, joudut tukeutumaan höyläarsenaaliin ja käsinhiontaan.
     
  7. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Itse ohensin kerran jäykäksi mennyttä pakkelia hartsilla, jota lasikuituhommissa käytetään. Hyvin oheni ja pakkeli käyttäessä kovettui normaalisti. Keksin asian itse joten en ole varma menetelmän hyvyydestä.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ite kokeillut ohentaa tinnerillä halvinta marketti tavaraa vaihtelevin tuloksin toimii jotenkuten, tarttuminen tahtoo olla ongelmana, eli ite ohennettu meinaa valua tunteja, mutta on mainiota siihen viimeiseen sutaisuun jolla saa kolot täytettyä


    Sit kapulana itellä on tuollainen
    http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hioma ... 000018957/
    Biltemasta ostettuja tarrallisia hiomanauhoja, mutten ole kuin napsauttanut sen noiden lukkojen väliin jotka on päissä, eli halvin rullatavarakin pysyy höylässä

    Se taipuu jonkin verran, ehkä joitain millejä tolle 40cm;lle

    Tosin ite oon jalkoja sillä raspannut, kunnen koskaan autoa ehtinyt tekemään
     
  9. BigMonsterBlock

    BigMonsterBlock 3rd gear

    Eri kitit ohenee parhaiten eri tavaroilla. Polyesterikitti ainakin ohenee hienosti samalla tavaralla kuin polyesterihartsi eli styreenillä. En osaa sanoo miten vaikuttaa kitin ominaisuuksiin pitkällä aikavälillä toi ohennus mut mulla on ainakin ohennettu polyesterikitti pysynyt käyttöautossa maalin alla jo kuutisen vuotta ilman mitään ongelmia.

    Oon kuullu semmosesta kuin "bondo honey" mikä sisältää hartsia sekä styreeniä tietyssä suhteessa ja käytetään just polyesterikitin ohentamiseen. Pitäis ihan toimivaa tavaraa tosiaan olla.
     
  10. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tuo hoitaa hommansa, kun repii pohjasta irti sen pehmusteen ja hioo itse kapulan lasilevyn päällä suoraksi. Ainakin oma kapula oli muhkurainen tehtaan jäljiltä. Rullatavaralla sitä enimmäkseen on tullut käytettyä, ne bilhelveten omat paperit väsähtää nopeasti.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Miksi muuten lasilevyn päällä?

    Ainakin itellä mitä vastaan tullut laseja niin yksikään ei ole ollut tasainen :eek:
     
  13. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    No, tuo mun lasi on otettu talteen vanhasta skannerista - karkaistua lasia ja varsin tasainen vaikuttaisi olevan. Ihan riittävän tasainen tuollaisen muovirunkoisen kapulan oikaisuun.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ahaa siis se ei ole ihan perus arkkina myytävää lasia


    Noihan taitaa olla erikoishiottuja ja muutenkin erilaista lasia kuin ihan normaalit ikkunat ja muut

    Täytyypä katella sillä silmällä piirtoheittimiä ja muita jos lasin adoptoisi parempaan talteen


    Ite miettiny et aina kehutaan lasia, mutta kukaan ei koskaan ole sanonut, et mitä lasia, niin oon olettanut, et puhe on paksusta ikkunalasista

    Oon muuten sellaisessa talossa käynyt jossa ikkunat oli valunut ylälaidasta karmia irti :eek:
    Meillä kotitalossa alko purku aikana olemaan lasit ylälaidasta puolet ohemmat kuin alhaalta, ne tosin ois pitänyt kääntää mun syntymän aikoihin viimeistään

    Ohutta lasilevyä jos laittaa esim lattialle kalikan päälle, niin voi yllättyä kuinka nopeasti linjalaser lakkaa joissain tapauksissa ottamasta lasiin.
    Paksumpi lasi vaan varmaankin taipuu hitaammin ainakin alussa. Sitä en osaa sanoa onko erikoisemmat lasit sit taipumattomampia


    Jos ite jotain hioisin niin kiillottaisin levyn laivaterästä ja laserilla kattoisin, et se on suora, ellei sit hitsaisi toisesta leikeltyjä suikaleita pohjaan ja sit jossain metallipajassa hiottaisi sen suoraksi.
    Tuumasta teräslevyä hionnasta tuleva lämpö tuskin jaksaa kurtistaa?
     
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Heh.. Ei lasi valu, eikä taivu hitaasti. Vanhat puhalletut ja konevedetyt lasit olivat huonolaatuisia. Nykyinen float-lasi on tasaista. 100mm matkalla on jonkun tuhannesosan millin heitto. Käy lasiliikkeestä hakemassa vaikka 5mm paksu puolen neliön ikkunalasin palanen ja mittaile
     
  16. 401

    401 2nd gear

    Aika tarkkaa peliä on jo tuo hiomatuen tekeminen.äkkinäiset luovuttaa jo sen auton hionnan.laivasta lähtiin on oltava työkalut..
     
  17. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Näinpä, ei ole ollut kun maalikaupan vehkeet käytössä ja siltikin kohtuu suoraa tullut. Ehkä näitä kannattaa vähän räkä poskella lukeakkin...
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Älkääs nyt, just alkoi lähteä mukavasti sivuraiteille alkuperäisestä aiheesta...
     
  19. nuffield

    nuffield Gearhead

    Se santiksen pingottaminen siihen tukeen on kanssa aika vaikeaa ettei viännä sitä tukea :D
     
  20. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Heh. :D On se kuitenkin sen verran tarkkaa, että tartuin tuohon Bilteman höyläkalikan käyttöön. Ovet oikaisin sillä sellaisenaan, ja eihän se kunnolla oikaissut, kun pohjassa on se pehmuste. Sen irti repimisen jälkeen taas tuli näkyville todella epätasainen pinta. Ei sen oikaisu mitään sadasosamillipeliä ole, kun se kapula kuitenkin elää, mutta sattuipahan olemaan sen tekoon sopivan tasainen lasilevy. Muuten olisin vaneria tms siihen hommaan käyttänyt. Tehtaan jäljiltä pinnan heitto oli sitä luokkaa, että osa paperista pysyi koskemattomana, kun vierestä oli jo kulunut loppuun.
     

Kerro tästä muillekin!