-69 PA HA:ksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja cartman, 12.10.2004.

  1. cartman

    cartman 1st gear

    -69 vuoden auto, rekisteröity 3+3 pakuksi. Rasitteina 80km/h lätkä ja kova takapenkki. Pystyykös tuon ikäisen auton muuttamaan henkilöautoksi ihan noin vaan, vai miten se meni?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    mulla on sellainen äärettömän hieno mattamustaksi maalattu 17m farmari. Kerran oikein otin selvää tosta verotuksesta, olisin muuttanut sen henkilöautoksi. Yksi (1) virkamies päättää asiasta, sain hänet puhelimen päähän ja hän teki näkemättä pikaisen laskutoimituksen, että mun sikahienon mattamustan taunus 17m:n verotusarvo on kuusituhatta (6000) euroa, euroa, ei markkaa ja siitä pitää maksaa veroa 1100 euroa kun sen muuttaa henkilöautoksi. Kysyin että mites pitäiskös mun maksaa jotain vuotuista omaisuusarvo veroa kun mulla on tollainen noin arvokas klassikko, vai pitääkö mun vain pitää sitä pressun alla piilossa kaikilta kateellisilta, niin ettei verottaja edes tiedä mulla on sellainen....

    Itseasiassa hain tuontiautoista tullin verotussivulta vertailuautoksi jonkun -88 opel farmarin 2.0 l varustellun, mistä oli maksettu veroa 150€
    mut me ei oikein päästy yhteisymmärrykseen. Kyseinen herra oli vain pilkallinen ja naureskeli suurin piirteen, että maksa vaan jos se on sun mielestä hieno auto, häntä ei kiinnosta...
     
  3. Scartman

    Scartman 1st gear

    Mikäpä niitä kiinnostaisi, pääasia että palkka juoksee. :lol:
     
  4. cartman

    cartman 1st gear

    Just. Muistelin joskus kuulleeni jotain juttua, että nää verotushommat ei tässä tapauksessa koskisi tarpeeksi vanhaa ajoneuvoa, vaikka ajoneuvosta ei uutena olisikaan maksettu täyttä veroa. Muistelin väärin. Tai kuulin väärin. Ajellaan sitten tientukkona kaheksaakymppiä ja pidetään irtotyynyjä takapenkillä väsymyksen varalta. Olishan se väärin jos 60-luvulla pakettiautoksi rekisteröidyn ajoneuvon voisi 2000-luvulla muuttaa henkilöautoksi ilman veroseuraamusta, selkeetä veronkiertoa! :mad: Kiitoksia kuitenkin tiedosta.
     
  5. Arskasuuri

    Arskasuuri Gearhead

    Nyt en oikein usko että tuossa olisi koko totuus asiasta... Meinaan että eihän tuolla kyseisellä Taunuksella voi olla autoverojäämää jäljellä enemmän kuin mitä siitä olisi veroa pitänyt joskus uutena maksaa.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

  7. Arskasuuri

    Arskasuuri Gearhead

    Soitin AKE:n autovero-osastolle ja kyselin asiasta. Karvas totuus on se että maahan joskus verotta tuodun ajoneuvon vero määräytyy eri tavalla kuin uustuontiautojen. :soosoo:

    Eli että otetaan sama auto (tässä tapauksessa 17M Taunus vm -69) verotettuna ja verotta vuonna 1969 - näiden hintojen erotus määrää maksettavaksi tulevan veron. Oletettavasti jotain luokkaa 1700 euroa. :mad:

    Taunusten hinnasta tuona vuonna en tiedä yhtään mitään mutta esim Toyota Crown samalta vuodelta: pa 11900 mk ja ha 20900 mk, jolloin veron osuus on ollut juuri tuo 10000 mk eli 1680 euroa.

    Huomautuksena vielä se että kun kerroin mielipiteeni ("eihän tuossa ole mitään järkeä..") viranomaiselle, niin hän oli ehdottomasti samaa mieltä kanssani. Totesi vain että kyseessä on niin pieni marginaaliryhmä autoja ettei kukaan jaksa / halua alkaa tekemään asialle mitään, ja että halvemmaksi tulee hakea vaikka naapurista samanlainen kulkine. :argue:
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mutta milloinkas se laki on muuttunut, että pakettiauton sai muuttaa hlö-autoksi tietyn käyttöajan jälkeen?
    Nimittäin minulla on 1966 mallinen Toyota Crown MS46, joka on alunperin tuotu maahan umpikylkisenä pakettiautona mutta sitten em. pykälän mukaan muutettu henkilöautoksi ja ikävä kyllä puhkottu kylkiin ikkunat ja joku takapenkki sinne lykätty. Mutta siis pääasia, että 60-luvulla PIILOfarmarin sai muuttaa tietyn ajan jälkeen hlö-autoksi.

    Ja asiasta toiseen, nämä 80-luvun jenkkifarkut tilapäisistuimineen eivät ole piilofarmareita vaan "rehellisiä" pakettiautoja.
     
  9. Robot Riot

    Robot Riot Gearhead

    Kyselin itse samaa asiaa aikoinaan,kymmenisen vuotta sitten.
    Autona oli tuolloin -69 Amazon 2+3 piilofarkku kovalla takapenkillä.
    Siitä olisi pitänyt silloin maksaa n.6000 Markkaa veroa.
    Pehmeät penkit saa laittaa farkkuun maksutta jos auto on uutena ollut hautaus-tai eläinlääkärin-tms autona.Näin oli asiat ainakin silloin.
    Asia taitaa olla vain niin,että tämä ryhmä joka näillä piilofarkuilla ajelee,on niin pieni että AKEa ei kiinnosta koko juttu.
    Mutta monia meikäläisiä kiinnostaisi,esim itselläni on Opel C-Rekord 3+3
    johon olisi valmiina pehmeä orkkis takapenkki+muut sivuverhoukset.Takana oli vanerinen istuin kolmelle selkä menosuuntaan,otin sen pois.
    Olisi mukavaa muuttaa auto henkilömalliksi,mutta siinä vaiheessa ehkä alkaisi virkavaltaakin kiinnostaa tien päällä.....tai sitten ei :wink:
     
  10. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Sinun olisi pitänyt kysyä, missä kohtaa NYKYISTÄ autoverolakia asetetaan vanhat piilofarmit eri kategoriaan, tai missä muussa virallisessa ja julkisessa ohjeessa tai asetuksessa on vanhat piilofarmit poistettu autoverolain pätevyyden ulkopuolelle...

    Voimassa olevaa lakia tulee AKE:nkin noudattaa lausunnoissaan, mutta puhelimitse on helppo heittää omiin mieltymyksiin sopivia lausuntoja mukalakina, niitähän ei toinen osapuoli pysty jälkeenpäin todistamaan...

    Edelleenkin totean, että Autoverolaki määrittelee, milloin autoa verotetaan ja minkä verran.
    Sieltä löytyy myös vastaus kysymykseen, miten näiden vanhojen PA->HA verotus menee.
     
  11. Arskasuuri

    Arskasuuri Gearhead

    Sinäpä sen sanoit. :-?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    se sun Crowni on ollu hautaus auto?
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei ole, vaan se on todellakin ollut niin, että piilofarmarin sai muuttaa hlö-autoksi tietyn käyttöajan jälkeen. Myöhemmin se on koskenut sitten näitä ammattiautoja, kuten hautausautot. Mutta joskus 60-luvulla tavallisen hlö:n omistamia myös.
     
  14. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Mulle sano katsastuskonttorin päällikkö että:

    - ennen 15.11.1967 TULLATUT autot - saa muutettua PA-> HA verovapaasti

    Piilofarmareita sai 5 vuoden jälkeen vm71:een asti muutettua henkilöautoksi maksamalla sen porrastettu jäännösvero eli 1/4 veroa vm 68 ja 2/4 veroa 69 eli tässä on syy miksi nykyiset pf:t on pääasiassa vm 69-71.
    Jos vuoden 69 pakusta vaaditaan maksettavaksi saman verran kuin koko vero niin valitus päälle... :soosoo:
     

Kerro tästä muillekin!