Holley kaasu hirttää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja vahvis, 28.12.2015.

  1. vahvis

    vahvis 1st gear

    Ongelmana Holley 750 dp, jossa kaasu hiukan hirttää. Kerran jäi aivan pohjaan mutta onneksi olin paikallani enkä liikenteessä.. Yleisimmin vaivaa siten, että auton seisoessa yön yli tuntuu pieni pykälä kaasua ensimmäisen kerran painaessa, aivan siinä alussa. Vian saa toistumaan kun käsin painaa kevyesti kaasuvivusta kiinnipäin. Jää sellainen pieni pykälä. Välillä jää kierroksetkin kevyesti korkeammalle jos liian hellästi vapauttaa kaasun.

    Vivustoa koitin katsella ja ei siinä helposti havaittavaa jumitusta näy ja muutenkin liikkuu aika sulavasti (netistä lueskelin että jopa tyhjäkäyntisäädön jälkeen pitäisi vivustot tarkistaa. En tiedä onko nämä todella noin herkkiä..) Johtuisiko kaasuläpästä tai se akselista? Voiko tuolle tehdä mitään ilman että irrottaa kaasutinta? En ole ennen irrottanut ja mielummin en turhaan sitä tekisi.

    Kuinkahan herkkiä nämä ovat esim. kick down vaijerin säädöille? Siinä on ehkä aavistuksen vara löysentää, ja sitten taas jäykempää kaasun palautusjoustakin voisi koittaa.
     
  2. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ota kaasuvaijeri irti ja kääntele läppiä auki/kiinni. Onko pykälää ja vetääkö palautusjousi läpät kiinni selkeellä voimalla.

    Sit otat siitä vaijerista kiinni ja solkkaat sitä edes-takas. Siinä ei sais olla yhtään vastusta
     
  3. Jora78

    Jora78 Gearhead

  4. Hex666

    Hex666 1st gear

    Viime kesänä sama homma kävi miulle ja ajaessa vielä niin tuli ihan kiire toimia:D Syyksi paljastui rispaantunut kaasuvaijeri, ei ollut kun muutama lanka viturallaan niin tukkoili.
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    Juu eikä siinä auta jousien lisääminen jos kaapeli on rispaantunu
     
  6. Make.S

    Make.S Gearhead

    Mulla otti vipu putsariin kiinni jos putsari pääs kääntymään. Rääkäs 454:nen kerran aikas rumasti, joten muokkasin koteloa hieman turvallisuus syistä...
     
  7. vahvis

    vahvis 1st gear

    Irrotin kaasuvaijerin ja ei johdu siitä. Vaijeri liikkuu oikein sulavasti. Heiluttelin kaasuvipua ja katselin läppien liikettä samalla, niin kuuluu niistä ensiöpuolen läpistä sellanen "plop" ääni kun vapautuu jumista. Joko molemmat tai toinen. Tämä selittää kaasu nollissa jumituksen mutta ei miksi jäi sen kerran kokonaan pohjaan. ..ei ottanut kyllä koteloon kiinni, koska irrotin sen ja palautin käsin kaasarin kyljestä.

    Palautusjousikin on kyllä aika napakka mutta en oikein osaa verrata mihinkään kuinka napakka sen kuuluisi olla? Pohjasta vapautettaessa iskee kyllä senverran napakasti kiinni että en mielellään montaa kertaa tee. Voisi siihen kyllä uudenkin varmuudeksi ostaa.

    Kuinkas tiukka kaasuläppien sovite runkoon nähden normaalisti on, eli jos irtaallaankin noita sovittelee, niin solahtaako läpi vai ottaako kiinni? Jos nyt hiukan ottaakin läppä runkoon kiinni, niin voisi pelkkä tyhjäkäyntiruuvin kiristyskin auttaa. Laittaa senverta kireelle että ei mene "jumialueelle".
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oliskohan sulla päässy ne läpät löystymään ja elävät siinä akselissa aiheuttaen välillä jumittamista.

    Tyhjäkäynnillähän varsinkin ensiöläppien pitäisi olla vähän raollaan, eikä niiden pitäis ottaa runkoon kiinni, ellei kone saa jotain muuta kautta ilmaa (toisiopuoli tai imuvuoto muualla) jolla se käy tyhjää.
     
  9. vahvis

    vahvis 1st gear

    Olen kyllä joskus ruuvannut tyhjäkäyntiruuvin niin ettei ole ollut kosketuksissa kaasuvipuun ja hämärä muistikuva että kierrokset jäi 600 tienoille alimmillaan. Imuvuoto on mahdollinen. Nyt on pieni talvihuolto kesken enkä saa autoa hetkeen käymään mutta pitää tarkastella myöhemmin. Nyt kun saisi tuon jumituksen ensin pois.

    Teen nyt niin että ruuvaan tyhjäkäyntiruuvilla läpän minimiasentoon jossa ei jumita ja säädän kick downia hieman löysemmälle kun kerran lievästi varaa on. Hankin vielä varmuudeksi jäykemmän jousen jos jostain löydän. Jos tyhjäkäynti sitten on liian korkealla niin imuvuodon metsästys.

    Noilla pitäisi nyt alkuun päästä. Vielä kyllä ihmetyttää miksi kaasu jäi sen kerran pohjaan. Silloin oli melko tiukassa.. En ole saanut uusimaan vaikka nyt mitenpäin vedellyt vivustoa edestakasin. Täytyy vielä tarkastaa ettei akseli heilu sivusuunnassa tai ne läpät mitenkään.

    ..aijoo, se kyllä kiinnostaa miten se läpän ja runkon tiiveys. Tiiviitä niiden kyllä pitää olla mutta onko ne normaalisti näin tiiviitä että läpän kun päästää täysin kiinni voi jumitella? (ja vielä kun jousi vetää hiukan kireämmälle).
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä tyhjäkäyntiruuvin kuuluu rajoittaa läppien sulkeutumista, muuten voi olla vaarana juuri se että läpät puree kiinni kaasarin runkoon.
     
  11. Doorslammers

    Doorslammers 3rd gear

    Jumittaako läpät tiivisteeseen?
     
  12. vahvis

    vahvis 1st gear

    Ei ota tiivisteeseen
     

Kerro tästä muillekin!