Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. rantavaari

    rantavaari 1st gear

    Missäs toi läppä 2genissä sijaitsee? huonosti löytyy tietoa vanhemmasta. Tai sit en vaan osaa ettiä..
     
  2. [Henkka]

    [Henkka] Gearhead

    Kiitokset nopeista vastauksista! Asiallista!

    Tein tossa pienen testin ja laitoin lämpömittarin repsikan penkille (joka mittas sisälämpötilaa), sekä ulkolämpötilan anturi sitten ulkopuolelle, mittaamaan ulkoilmaa.

    Sitten ei muutakun webasto pöhisemään tunniksi. Kävin puolen tunnin päästä kokeilemassa vesiletkuja.

    Webaston tulo/lähtöletkut olivat lämpöiset..ei kuitenkaan lähellekkään kuumat. Ja saman lämpoistä oli konehuoneen puolella. Syylärin ylä- ja alavesiletkut kylmät...joten lämpö ei ainakaan karkaa sinne. Termarin lähellä letku oli lämmin..mutta syyläriin päin siirtyessä kylmeni.

    No tuloksena oli että sisätilat lämpes -19 asteesta -8 asteeseen tunnissa. Puhallin kakkosella, tuulilasille ja kuumimmalla. Ulkolämpötila oli koko ajan sama (-19c)

    Ois nyt ees plussalle päässy :(
     
  3. simu_l

    simu_l Gearhead

    Voihan olla että webasto on niin karstainen sisältä ettei lämpö siirry.

    Käykö se täysillä kokoajan vai puottaako puoliteholle jossain välissä? huomaa ehkä helpoiten pa-pumpun äänestä, kylmänä nakuttaa melko tiuhaan ja puoliteholla oisko naksu per sek.

    Siihen ei valitettavasti ole muuta lääkettä ku auki ja puts puts, uusilla tiivisteillä kasaan.
     
  4. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Niistä menee se akselinpää. Saa todettua kun ottaa ohjausmoottorin irti ja kokeilee pyöriikö akselinpää tyhjää. Itsellä on mode doorin akseli poikki, ei tullut lasille ilmaa. Ensiapuna tein pari pientä reikää siihen koteloon, joista kampesin rautalangalla
    läpän toiseen asentoon. Ruuvilla lukitus kotelon läpi. Tarvii tilata kans noi läpät ja vaihtaa kun on paremmin aikaa.
     
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    2genuissa poksuu välillä ne alipainekellot rikki, ei jaksa pitää läppiä niinku pitää. Ja voihan se vaikuttaa jarrutehostimeenki.
     
  6. [Henkka]

    [Henkka] Gearhead

    Toimii webasto täys ja puolteholla...juurikin tuosta pa-pumpun nakutuksesta päättelin. Lueskelin tänään aiemmin muualta tosta karstoittumisesta ja kattelin purkamisesta jonku youtube pätkän...mutta siis se "palopesä" hinkataan puhtaaksi? Ja onkos jollain tietoa, että mistä tommoseen thermotop c:hen löytyis noita tiivisteitä?
     
  7. Jakkehh

    Jakkehh 2nd gear

  8. Jakkehh

    Jakkehh 2nd gear

    Jos katsoo nuo linkkaamani videot niin huomaa, että ensin on joku ranettanu tuollaisen/tuon tapaisen ja sitten toinen paja korjaa syntyneet vahingot ja rahaa palaa vielä enemmän. :D
     
  9. tikke66

    tikke66 1st gear

    Tuleeko lämmintä jos laitat sisäkierron päälle?
     
  10. nakkertton

    nakkertton 3rd gear

    Joko olet sovittanut paikalle noita levikkeitä?
     
  11. [Henkka]

    [Henkka] Gearhead


    Kuuntelin tuota muuten tänään aamusella, niin kyllä se nakutti täysiä alusta loppuun saakka (1h).
    Pakkasta ulkona -22
     
  12. simu_l

    simu_l Gearhead

    Saattaahan se kyllä kovilla pakkasilla käyä muutenkin täysillä kokoajan, mulla tuulensuojassa katoksessa tänää käytin -28 pakkasta niin viimesen 10min kävi puoliteholla.

    Melkee kyllä silti suosittelisin mööpelin huoltoa, ne tiivisteet ei maksa paljoa ja ite mööpeli aika yksinkertainen kapistus käyttää auki. Ei ainakaan isosti mene hukkaan aika ja raha tuossa hommassa, se pittää kuitenkin joskus aukasta ja puhistaa.
     
  13. [Henkka]

    [Henkka] Gearhead

    Simu_l, kokeiles seuraavalla kerralla, et tuntuuko sulla webaston juuressa letkut kuumilta, vai vaan lämpösiltä.
     
  14. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Minullakin oli lämppärihuoltoa! Alkusyksystä rupesivat Rämistimen akkunat huurtumaan kun moottori saavutti käyntilämpötilan. Tänään sitten pistin tuollaisen http://www.ebay.com/itm/321879770152?_t ... EBIDX%3AIT paikalle. Kojelauta lähti aika helpolla. Sivuruuvit kummallakin puolella potkupaneelien takaa löysälle, käkkärivapauttimen tanko irti, iso töpseli jarrupolkimen vierestä irti, konepellin avauskahva irti, rattiputken 2 mutteria irti ja ratti alaspäin penkkiä vasten, lämmönsäätöpaneelin pois ja alipaineputket ja piuhat irti, kardaanitunnelin päällä oleva rauta ja töpseli irti ja sitten ne pikku ruuvit tuulilasin alareunasta pois. Nätisti taittui kojelauta alas ja taakse. Roikotin sen kuormaliinasta ettei mikään hajoa.
    [​IMG]

    Uusi kenno on alumiinia, hieman kapeampi ja vähän vino http://www.ebay.com/itm/321879770152?_t ... EBIDX%3AIT , mutta istui kuitenkin ihan hyvin.
    [​IMG]

    Vanha kenno lähti pois sahaamalla putket poikki ja viimeistelemällä leikkauksen putkenkatkontarullalla.
    [​IMG]

    Uudesta kennosta leikkasin kans putket
    [​IMG]

    Kenno paikalle uusilla reunatiivisteillä ja letkunpätkillä vanhoihin putkiin jotta ei tarvinnut irroittaa koko lämppärisysteemiä.
    [​IMG]

    Tätä keskirautaa ei kuulemma tarvitse irroittaa, mutta silloin jää vähemmän työtilaa. Otin raudan pois ja töpselin ja varmistin ettei mikään hajoa laittamalla matonpalasen suojaksi.
    [​IMG]

    Ei ollut mikään vaikea homma mutta aikaahan siinä paloi. Nyt paljon, kun keksin putsata kaikki kanavat, fläktin, AC-lauhduttimen ja tarkastaa kaikki läpät.
    Jos vaan vaihtaa kennon tällä systeemillä, siinä menee 2-2,5 tuntia.

    Tarvikekenno jaksaa pitää härvelin +19 asteessa kun on -24 ulkona. Noin puolentunnin ajon jälkeen tarkenee ilman hattua ja hanskoja ja tunnin jälkeen vaikka kalsareissa. Hyvin pysyy kaikki glasit sivulaseja myöten huurteettomina.
     
  15. [Henkka]

    [Henkka] Gearhead

    No eipä ainakaan ollut kallis homma!

    Kiitokset kuvitetuista ohjeista...menisköhän gen3:sessa lähes samalla tavalla ;)
     
  16. SuperR

    SuperR 2nd gear


    Tulee ainakin paljon lämpimämpää, sisäkierto päällä meinaa vaa mennä tietty lasit huuruun..
     
  17. simu_l

    simu_l Gearhead

    Nuo klemmarit kannatas olla jotkin jousimallit, ainakin muistaakseni "pertura" noita kiristeli jälkikäteen. Tai sitten vaihtaa konehuoneeseen asti kuten on alunperin tarkoitettu.
    Mulla on nyt ollu tuo tarvike alumiinikenno 4v ja pikkusen toisinaan haiskahtaa jäähneste, vuotaa nuo o renkaat todennäköisesti. Pitäs koittaa ens kesänä muistaa tilata se oem kenno ja vaihtaa se.

    Webasto on nyt ollu 35min päällä -32 pakkasta, kansi tuntuu lämpimältä käteen, webaston letkut arviolta ~30-40c (meno-paluu). Auto läpiajo katoksessa[(ei mittaria, yleensä 3-4c lämpimämpi mitä ulkona)], ei tuule. Webaston pakari suunnattu öpohjaan, välimatkaa ~30cm. Mootlämpö viisari nousi ehkä 2mm ku käytin virtoja päällä.
     
  18. jarkkoo

    jarkkoo 1st gear

    RAMi rupes pissimään naftaa suodattimen nurkilta, onko siinä jotain tyyppipaikkaa mistä vuotaa näin pakkasella? Tippaa suodatinkotelon pohjasta parin sekunnin välein.

    -28 ja lähti käyntiin kuin palmun alta (n. tunti eberillä lämpöä jonka jälkeen puoli tuntia ctekillä virtaa akkuihin...) mutta sai kuitenkin jäädä pihaan tuon naftavuodon takia. Käynnistyksen yhteydessä tuli ihmeteltyä melko pitkään palavaa öp-valoa, onko normaalia? Paloi siis useita sekunteja. Onneksi tuo kiinalainen kilpa-auto (Subaru) lähti ilman mitään ongelmia kylmiltään käyntiin niin pääsi töihin.
     
  19. 66monaco

    66monaco Gearhead

    mulla palaa kans 15w40 öljyillä n. 3-10 sek...
     
  20. jarkkoo

    jarkkoo 1st gear

    Ok, no ehkei sitten syytä huoleen. Mulla on 10w-40 Teboilit koneessa, ja tosiaan kylmäkäynnistyksessä tuon huomasin.

    Naftavuoto korjaantui suodattimen vaihdolla, ulkonäöstä päätellen oli kyllä aikakin. Olihan jumppa, mitenköhän se kuppi oikeaoppisesti on tarkoitus sieltä konehuoneesta saada ulos, en löytänyt mitään muuta sopivan suurta rakoa kuin alakautta laatikon ja runkopalkin välistä. Siirtopumpun toimintakin tuli testattua kun unohdin käsipumpulla auttaa, luonnollisesti ekalla hörähti ja sitten n. 10 sek startilla käyntiin. Lienee siis pumppu kunnossa. Tyrkkäsin rotken takas ulos tallin nurkalle ja annoin kolkotella ittensä lämpöiseks, nyt on akut ctekin hellässä käsittelyssä ni joskos huomenna pääsis luisutteleen.

    Niin unohtui päivittää aiemmin, ebaystä tulleet valot on keulilla ja varsin asiallisilta vaikuttaa, vähän xenonia huutais mutta mennään nyt ainakin toistaiseksi Philips Xtreme Visioneilla. Toki sähköt tein niin, että palaa lyhkäset myös pitkillä.
     

Kerro tästä muillekin!