Teboil monitra 10w30

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Trallaa, 2.1.2016.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kauan noi huoltotiedot siellä pilvessä säilyy vai saako niistä tulosteen kun auton romutus ikä 3 vuotta on tullut täyteen

    Mieluummin sellainen auton omaan tietokoneeseen, et huollon kapula kertoo mikä firma ja siihen huoltaja naputtelee, mitä on tehty

    Esim. öljyn vaihto saisi samalla varmistuksen kun kapula kiinni, et huolto menossa ja öljyn loppumisen herjaus->öljyn määrä normaali eli auto ite tekee sen merkinnän, et ny on öljyt vaihdettu, tosin tostakin koijari huolto oikasee nappaamalla anturin irti ja tökkäsemällä sen takaisin



    Ny ku öljyn vaihdossa ollaan käsillä kuitenkin niin miten onko kuin toimiva, se et öljytikun kautta imasee öljyt kanisteriin?



    Ja sit onko kellään ollut painemittarillisessa koneessa noita otsikon monitroja?
    Kun niin moni kehuu alkaa epäilyttämään joskos ois kuitenkin paineventtiili belkussa löystynyt
     
  2. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    villatakki ja muut vahvasti hajustetut herkät kankaat kannattaa joskus käyttää otsonoinnissa.. kuten autokin, saa hieman niitä hajuja tapettua. (ja jos vie sen auton otsonointiin niin kannattaa tosiaan jättää sinne auton sisälle se tupakkitakki tai öljyn hajuinen haalari kanssa samalla)

    niin ja kankaille/vaatteille tarkoitettuja otsonointi vaatekaappeja on joillakin siivousfirmoilla ja pesuloilla olemassa.. puhdistuspalveluahan sekin on. mitään ihmeitä ei silläkään tee mutta paremmaksi voi tulla.

    -----

    yläkautta vaihdetut öljyt.. en tykkää koko ideasta. jotenkin epäilen että öljypohjaan jää enemmän sitä kuraa kuin propun kautta valuttamalla. virtaus tuo alas ja ulos paremmin kuin yhdestä kohdasta imien. harmi kun uusissa autoissa alkaa ne pohjaproput olemaan historiaa, on pakko ottaa yläkautta. propullisesta autosta en kahta kertaa peräkkäin ottaisi yläkautta vaikka olisikin "helpompaa". mutta ainahan ne uudet öljyt ovat kuitenkin parempi asia autolle kuin vanhojen pitäminen sisällä vaikka joutuisikin yläkautta vain imemään.

    hyvää tekisi ottaa öljypohjakin joskus irti ja putsata se kunnolla kanssa. noin 4-5 ö-vaihdon välein oon tehnyt/tulen tekemään.. mutta käytännössä vain kahdessa autossa vasta tehnyt.. muut autot ovat vaihtuneet nopeammin toiseen. (toisesta oli myös ihan pakko ottaa irti kun tiiviste vuoti ja auton viimeisestä öljynvaihdosta ei ollut tietoakaan ja sisällä olleet öljyt olivat hirveän vetistä mustaa litkua, eli leikkaantunut pahasti) tuon nyk käyttiksen öljypohjan aattelin ensi keväänä ottaa irti ja tarkistaa millaista muhjua siellä on.
     
  3. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Kyllä laahurinokan saa pilalle nopeestikin jos öljy ei ole sopivaa eli sinkkiä ei löydy. Mitä tulee noihin moottoreihin niin harrasteeseen sopii iso bensakone mutta käyttikseen moderni diesel. Paljon voimaa pienellä kulutuksella. En enää bensaan vaihtais, ihan mopoja...
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Just tällästen mysteerien vuoksi toi sähkönen huoltokirja on todella epämääränen tällä hetkellä.

    OBD on kohtalaisen epäonnistunut systeemi, liekkö edes mahdollista tässä nyky OBD:ssä tollanen. Eihän toi OBD edes osaa kertoa monimerkkitesteriin mikä auto ja moottori on kyseessä. Boschin testerilläkin törkeen aikaavievää jotain sitikkaa alkaa testaamaan kun moottorivaihtoehtoja on joku 10. Sais tonkin ysäripaskan korvata jo joku kunnollinen ja nykyaikasempi systeemi. Tietotekniikkakin kehittynyt aika tavala tosta 96 vuodesta millon tota nykystä OBDtä on alettu käyttämään.

    Paras olis vieläkin että se huoltaja ottaa huoltovihon kun huolto alkaa, kattoo mitä viimeksi on tehty, mitä öljyä on käytetty yms. tekee huollon, merkkaa mitä on tehty, lyö leiman ja allekirjotuksen ja nimenselvennyksen sinne. Näin saadaan selville missä huolto on tehty ja kuka sen on tehnyt ja milloin. Ei tarvita kuulakärkikynää monimutkasempaa kapulaa ja se huoltovihko säilyy siellä hanskalokerossa nykyautoissa hyvin.

    Ainakin uudemmat tyhjenee todella hyvin, varmaan suunniteltukkin siihen ainakin sen perusteella ettei joissain autoissa ole pohjamuovissa mitään reikää mistä saisi öljyt pois vaan koko muovi täytyy irrottaa. Vanhasta en olekkaan ikinä imenyt. Ei kannata pohjamuoveja alkaa irrottelemaan pelkän tyhjennyspropun takia jos imuvaihtaja on saatavilla.

    Eka tekkin epäilin tota mutta huomasin ettei sinne sen enempää tai vähempää mee öljyä, tyhjensi sitten imemällä tai tiputtamalla.

    Mulla hävis haju kun pidin tota takkia pakkasessa jonkun aikaa tuulettumassa. Tuulettu myös hyvin matkalla kun sillon oli pakkasta, ei paljoakaan enää haissut kun kotiin pääsi.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vakiona noi ei hirmusesti mee mihinkään mutta lastutettuna on aika petoja kulkemaan. Saisivat vaan olla nättikäyntisempiä. Tuntuu että aina kun tulee uus malli koneen möly suurempi mitä edellisessä. Taitaaa mennä tehot ja meteli käsi kädessä kun mesen 80- luvun 3 litraset kutoset on hirmu hiljasia dieseliksi mutta laiskoja ja uudemmat kulkee mutta metelöi enemmän kun joku transit.
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Piti vielä katsoa milloin tuo CG luokitus käyttöön, noh, 1994 kun jenkeissä oli tulossa uusia päästönormeja dieseleille. CG tavallaan vanheni jo 1999 kun CH tuli voimaan. Eli on perinneöljy!
     
  7. onre

    onre 3rd gear

    On ollut hauskaa seurata miten esim. "viimeinen kunnon Mersu" on aina se malli, mihin keskustelijoilla on varaa. Ensin se oli 123, sitten 124, nykyään 210. 8)
     
  8. rahikainen2

    rahikainen2 2nd gear

    Ei kai kukaan pidä väykkyä kunnon mersuna? Hyhhyh. :S

    Öljytaistelu se on ihana kun aina välillä lehahtaa. Ite ajan romuautoilla joten vain halvin on kyllin hyvää. :D Hj61 tykkäs ainakin super HPD:stä. Monitran huomasi öljynpainemittarista matalampina lukemina.
     
  9. st. vitus dance

    st. vitus dance 3rd gear

    Itelle 210 on vielä sellai minkä nimeää Mersuks.
    Tietty wehrmacht'mainen askeettinen ja toimiva yleisilme.
    Ei erilaisia kuvaruutuja mistä tuijotella erilaisia tapahtumia.
    Ei monitoimipylpyrää mistä säädellä erilaisia tapahtumia.
    Selkeä kojelauta. Isot nappulat mihin osuu sormella vaikka...kaikki aistit ei ehkä ole terävimmillään.
    Konepeltiä on.
    Niin ja OM606+722+ASD on Mersua.

    Jokanen toki saa oman mielikuvan omista kokemuksista.
    Nuo on omista muodostunu.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei kai nyt kukaan 124 sano viimeseksi oikeeksi mseksi? Saati väyrystä? Niissähän on jo jopa voimaa ja hyvä penkki. Sellaset ei sovi mersuun.

    Ehkä ihan hyvä ettei mersu ole jämähtänyt tekemään viimesiä oikeita mersuja. Lincoln teki viimesiä oikeita jenkkejä ja ostajakunta kuoli vanhuuteen..
     
  11. mie

    mie Gearhead

    Jotenkin tuntuu ihan väärältä säästöltä. Joku Motoxin tai Kingsin 5W50 synteettinen 5L kannu/16,90€ = 20L =67,60 Joka on hieman sopivampaa tavaraa kuin monitra, joka on yleisöljy johonkin maataloustraktoreihin.

    En tiedä miksi tämä öljykysymys taas hyppäsi esille uudella kysymyksellä, onko kyseessä trolli vai miljoonan ihmisen hyväksynnän vaatima henkilö, että se volkkari voi kestää tuolla yleiskuralla.

    1,9TD on siitä huono kone, että sitä turbo kurittaa ihan tarpeeksi kuumilla ahtoilmoilla ilman välijäähyä, jos se on kerran jo 514tkm ajettu niin se on ihan se ja sama mitä se kestää enää. :wc: Kaverilla kesti 644tkm ja katkaisi nätisti kampiakselin.

    EDIT: ite ajan bensa W124:llä, se on viimeinen oikea mersu :rotfl: Teboilin Goldia tai Valvolinen MaxLifea öljynä.
     
  12. Aslak

    Aslak Gearhead

    Korjaa jos olen väärässä.
    Sun mielestä on ihan ok jos se vanha pitkäkatto lähtee hanskasta ja teilaa jalankulkijan, se on ihan normaalia reittisuunnittelua ja riskienhallintaa.
    MUTTA
    Nuo nykybussit pitäs polkea suohon ihan vaan siksi että sun kallisarvoinen villatakki haisee kissankuselle kun kävelit sen bussin vierestä? :poff:
     
  13. Toope

    Toope 2nd gear

    öö... :eek:
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Toin sitä esille että tuolla vielä on noita saastuttajia eikä ne vanhat bensa autot ryypyt päällä ole niitä suurimpia haisijoita ja mun mielestä ilmanlaatu paranis huomattavasti jos linkkarit kulkis jollain muulla polttoaineella. En kuitenkaan oo jhuutamassa että nyt kielletään kaikki ja tehdään lopuista pakollista. Se olkoon sen liikennöittijän asia millä autojaan kuljettaa, vaikka raskaalla dieselillä kulkis tai paineilmalla. Ei kiinnosta mua kunhan pääsen perille mnopeesti.

    Ihmiset paljon vähemmän häirittevistäkin hajuista valittaa kuten satunnaisesta tupakin hajusta. En itte polta mainittakoon nyt sekin. Kaksi ihan eri kontekstissa olevaa juttua on muutenkin pöljää verrata toisiinsa ja irrottaa omasta kontekstistaan. Vai onko sun mielestä mun mielipidettä autojen ajonhallintasysteemeistä mitenkään järkevää verrata mun mielipiteeseen mistä kaupunki ilma paranisi?

    Minä valittin huonon reitin, se on mun vikani. Ens kerralla osaan noitakin varoa. Vastuu siitä mistä kuljen on mulla ihan samaan tapaan kun tossa pitkäkattolainauksessakin, tai pitäs olla. Täällä suomessa tietysti on kiva huutaa kieltoa kaikelle mikä ei juuri itteä kiinnosta ja pakko kaikelle mitä ittekkin tekee.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jäteöljytopikki! Joku koiranleuka aloittaa kysymällä, voiko käyttää kaupan halvinta öljyä saattohoidossa olevassa dieselissä ja viittä sivua myöhemmin ajellaan jo varomattomien jalankulkijoiden päälle ilman syyllisyyden tunnetta.

    Kaupunkibussit on parhautta! Ilman niitä, jonot olisivat kauhean paljon pidemmät. Yhteen bussiin, pituus ehkä 12 metriä, saadaan helposti laitettua 60 matkaajaa. Jos ne kaikki olisivat keskimäärin 4,5m plus 1,5m turvavälein pikkuautoissa täyttöasteella 1,5 hlöä per auto, niin 12m bussin tilalla olisi 240m autojono. Siinä sitä istuisimme wanhassa ilmanraikastimessamme odottamassa punaisten valojen vaihtumista!
     
  16. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    OT, tää mersukeskustelu on hauska. Jos haluaa askeettisen ja epämukavan auton niin silloin mersu on väärä valinta, ehkä lada tai joku vastaava olis parempi.

    123 ja 124 kyllähän niillä ajeli, mutta 210 on paljon parempi varsinkin jos on hyvät varusteet. 211 on parempi kuin 210 (IMO).

    Siis ainakin silloin kun pitää mukavuudesta ja hiljaisuudesta, eikä suorituskyvyssäkään ole valittamista jos on vähän isompi pata.

    Mitä öljyihin tulee niin öljyn lämmittäminen ja värin muuttumisen seuraaminen ei kerro oikeastaan yhtään öljyn ominaisuuksista, muusta kuin siitä väristä :)
     
  17. 401

    401 2nd gear

    Polkupyörän ketjuihin sopiva öljy pitempien varastointien ajaksi,että ei ruostetta ota ja kun ottaa sitten fillarin ajoon niin huuhtelee vedellä pois sen monitran ja rasvaa ketjut siihen tarkoitukseen paremmin sopivalla öljyllä mikä nyt voi olla jo rypsiöljykii.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Volvoissa on samanlaista höpinää missä aina se "viiminen Volvo" muuttuu koko ajan uudempaan. Tunnen yhdenkin kellä on kolmeen kertaan vaihtunut se viiminen oikea volvo. Eka se oli 240, se kuulemma perustuu 144 koppaan (ja amazoniin) ja on sen vuoksi vika kunnon Volvo, sitten se muuttu jossain vaiheessa 740 Volvoon koska siinä on vielä perinteistä vanhan liiton tekniikkaa, ja nyt se on 940 koska se on viimenen takaveto...Pitäisi edes ton mikä on viiminen Volvo samana eikä vaihtelis sitä aina sen mukaan millä itte sattuu ajelemaan.

    Ainoita mesejä mitä itte voisin ostaa on just ->w123/w116 ja ehkä w126 jos siinä on isoin kone ja kaikki varusteet. Uudemmat on vaan niin rumia etten sellasella viittis ajaa varsinkaan kun niitten hinnalla saa jo jotain paremmankin näkösiä autoja. 5000-10 000 hintaluokassakin on jo hirmusesti hienomman näkösiä autoja.
     
  19. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Taas OT. No hinnan takiahan tässä mersulla joutuu ajelemaan :D Ei mulla tule vastaavalla tekniikalla yhtä halpaa autoa mieleen. 300C Hemi olis ollut kiva, mutta paljon kalliimpi. Eli takaveto, V8, farmari vm. 2003->
    Ja semmoinen, jolla voi ajaa joka päivä, 40-50tkm/vuosi.

    Noi tietenkin rajaa sen, että ulkonäköä ei voi enää valita.
     
  20. peltsi

    peltsi Gearhead

    6s 0-100km, huiput 250km/h, vetää 2 tonnin kärryy, farmari, motarilla kulutus 7L/100km, pienikokoinen. Noi oli mun speksit käyttöautolle ja duunarin rahat ei riittäny ku diesel Mersuun

    Se siitä öljytopikista :)

    Pääasia et vaihtaa vähintään kerran vuodessa öljyt....
     

Kerro tästä muillekin!