Lämmin talviauto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 13.12.2013.

  1. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ainakin suorakaide-Ladoissa on ollut jo uutuuttaan lämmönsäätimien vaijerit säädöiltään päin persettä...Eli vaikka kojelaudasta kääntää kuumimmalle,niin se vaijerin toinenpää ei käännä hanasta liikerataa loppuun :odroll: =lämpöäkään ei tule niin kuin kuuluu :mad: ...joten ne ketkä tälläisen auton omistaa...ovat jo itse korjanneet sen vaijerin säädön sieltä lämppärinhanan puolelta oikealle kohdalleen :wink: ....Ainakin minä olen oman Ladan kanssa tehnyt tämän tempun,ja lämpöä piisaa....tosin tämä temppu pitää tehdä myös niille lämmön suuntauksen vaijereille,eli joko lasille tai sivusuulakkeille tulevan säädön vaijereille....Puhallin on äänekäs jokatapauksessa :eek: ...sille puhaltimen äänekkyydelle ei ole säätöä :rotfl:
     
  2. Helmsman

    Helmsman Gearhead

    -93 Explorer, -28C laakista käyntiin ilman piuhaa ja vartin päästä pitää heittää palttoo pois jottei tule hiki. Noo... vie se bensaa yli kympin satkulle.
     
  3. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Tämäkin on totta, aika harvassa on parinkympin pakkaset ja esim. kympin pakkasilla tarkenee ilman eberiäkin ajella ihan mainiosti.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla oli yhen talven kanssa. Oli ihan ok lämmin mutta einyt super.


    Heräs mieleen että mitenhän paljon eri ihmiset kylmää sietää, eukkokin melkein kelissä kuin kelissä heittää takin heti pois kun autoon menee ja mä ajan takki päällä vaikka 50-100km vaikka lämmöt täysillä.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Noh ei tartte siellä hikoilla enään ku papparainen vaihto kaistaa kylkeen ja kiilas puuhun eilen...

    Saa nährä onko tollanen -01 farkku Omega lämmin, ensviikolla sellasella kurvaillaan sit.
     
  6. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Kun muiden kanssa pitää lämmitellä ja roikittaa niin tälle riittää reilu annos huikkaa. Olisiko jollain tietoa ovien ja takaluukun tiivisteistä?

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. TxMike

    TxMike 1st gear

    Mikähän tuossa e39 520d bemmissä kun ei moottorin lämmöt nouse pakkasilla oikein milloinkaan normaaliin käyntilämpötilaan, webastonkaan kanssa. Lämmintä kabiiniin puskee oikein kivasti millä tahansa pakkasilla. Auto-ilmastointi vaan 20 asteessa läpi talven niin ei tarvitse säädellä. Hyvä auto muutenkin talviajoon ja kulkee vakaasti vanhoilla hakkapeliitta 4:lla. :)
     
  8. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Itselläni aikoinaan kosahti E39 530d:sta tuo alkuperäinen Webasto. Sen jälkeen oli kylmin auto, millä olen talvella ajanut. 20 pakkasilla ei saanut lämpöiseksi, ei sitten millään.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Samaa vikaa kun 96, 99 ja 90 saabeissa. Saabeissa tosin se vaijeri on jätetty säätämättä vähän kaikissa kun lämpöä on riittänyt vaijeri väärässä säädössäkin tarpeeksi. :rotfl: Toi hana on myös jossain määrin jumissa varmaan 90% noita saabbeja muttei kukaan ole tehnyt asialle mitään kun muutenkin tarkenee.

    Nykytalvikäyttis delttasta tarttis kattoa läpi noita oven ja ikkunoitten tiivisteitä. Tällä hetkellä veikkaan että falskaa kaikki sen verta että siittä löytyy syy ton kalseuteen kovilla pakkasilla, tosin ei se lämmin ilmakaan ole mitään Saab 900/Volvo 240 lämpöstä lähellekkään. Kattotaan tokenisko termarin vaihdolla, ainakin termari on vähän enteillyt hajoomistaan jo viime kesänä

    Toi lämmönsäätösysteemikin on jotekin rajottuneen olonen Vent- vaijereineen verrattuna vastaavaan missä on ilmastointi.

    Tai olis kunnon kokoset akut. Mullakin Delttassa 60Ah akku 70 ilmeisesti vois mennä tonne siinä ja siinä on onko liika iso. Kuitenkin 96 saabissa on 70Ah akku ja starttimoottorikin taitaa olla samaa kokoa ellei isompi mitä oldsissa, ihan törkeen iso se kuitenkin on. Tupla-akuillakaan ei taida oldsiin saada muuta kun kapasiteettia lisää, räjähtävää starttivoimaa ei taida tulla. Optima-hyytelöakulla vois saada sitä räjähtävää voimaa ehkä lisää. Nyt 29 asteen pakkasilla tarttin lämpymästä tallista 140Ah (EN kylmäkäyntivirta 1000A) akun että jakso pyörittää ja silläkin huonosti. 24 asteen pakksilla vouvvaa mutta jaksaa kuitenkin lähteä omalla akulla.

    Saabissa ei mitään pyöritysongelmia ollut koskaan kun tolla ajelin ennen vaihteiston turmeltumista kovillakin pakkasilla ja lämpeeminenkin oli paaljon nopeempaa.10W-30 Delvac- tervat molemmissa autoissa ollut sisällä.

    Täytyy tonne Delttan alle paiskata joku iso halogeeni loistamaan öljypohjaan pariksi tunniksi jos vielä tulee näitä törkeitä -30 pakkasia. Enpä olis uskonut tollaseenkaan joutuvani ryhtymään. onneks on harvinaisia täällä etelässä noin rajut pakkaset.
     
  10. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Näitä tupaöljy-VAGinoita aina parjataan jääkaapeiksi, mutta emmää tiä, joko mun kylmänsieto on ihan eri sfääreissä kuin monilla muilla tai sitten oon nähny unta. Mutta edesmennyt pumppusuutin-Passat puski kuumaa kyllä melkeen pakkasella kuin pakkasella, toki myönnettäköön että lapin reissulla ei koneen lämmöt nousseet enää normaalitasolle maantiellä mutta tähän saattoi vaikuttaa kireähkö -41C pakkanen...

    Nyt alla on käyttiksenä saman konsernin, Tsekki-puljun 1.6 Greenline eco-puunhalaaja-naku ja eipä toikaan nyt mitenkään jääkaapilta tunnu. Ilman roikkaa jaksaa hörähtää käyntiin karvan alta 30 pakkasissa ja ei kehää tartte ihan hirveän pitkään (7-8km) ajaa, kun alkaa ropeli puskea lämmintä kabiiniin. Eihän toi ny yhtä vikkelästi lämpiä sisältä, kuin frouvan boxeri-Impreza, mutta ei tossa Skeidassakaan palella tartte.

    Mistä nää tarinat kylmistä Klonkswaageneista tulee? Jostain 60-luvun kuplien aikakaudelta?

    -JJ-
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kyllähän ne käyntiin lähtee, mutta ei ainakaan vuostuhannen alkupuolen 1.9td mikälie skoda lämmennyt tyhjäkäynnillä yhtään vaikka olisi raksuttanut tunnin. Aina joutui lasit jäässä lähtemään liikkeelle ja pysähtyä alkumatkalla raapimaan. Ei tuommosella ole mitään järkeä talvella jos ei ole toimivaa webastoa.
    Fiatin 1.9TD lämpenee sentään tyhjäkäynnilläkin ja lasit aukee, ja ajossakin nopeammin, saman ikäkauden tuote. Vaikkei sekään mikään "hyvä" talviauto ole, mutta sentään pärjää normaalisti ilman kikkailuja.

    Noihin nähden mikä tahansa jenkki on tosin hyvä talviauto. Mutta liikutaan nyt toistaiseksi kireät pakkaset bensamakarooneilla kun ei ole löytynyt sopivan halpaa ja erikoista koppaa mihin tuon slantin istuttaisi.
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ja silloinkin luotettavan autolehden testissä todettiin puheet perättömiksi. Sisällä Kuplassa ei ollut yhtään kylmempää kuin ulkona.
     
  13. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Minä olen kuullut sellaisenkin väittämän 60-luvun Kuplasta,että "kylmällä ilmalla (kovilla pakkasilla) kun ajaa pienellä vaihteella,niin että kone huutaa,niin silloin tulee hyvin lämmintä ilmakanavista"... :odroll: No itse en ole kokeillut vaikka 66-mallinen 1300 Kupla löytyykin tallista...enkä luultavasti aio edes kokeillakkaan.....koska on vahva epäilys siitä,että ei sielt kuitenkaan tule hyvin sitä lämmintä :lol:
     
  14. capri30S

    capri30S 1st gear

    Se lämpimän/kuuman ilman tulohan on kuplassa täysin kiinni niitten ilmakanavien kunnosta.
     
  15. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Niin kyllä...mutta vaikka ne täysin ehjät oliskin,niin silti rohkenen epäillä,että ei sieltä siltikään oikein kuumaa tule kovilla pakkasilla :odroll: ...toki sekin vaikuttaa asiaan,että ennenkuin ne peltiset lämpökanavat lämpenee kauttaaltaan,niin sen jälkeen se lämpimän ilman tulo voi olla hiukan parempaa :wink:
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Citroen gsa:ssa ilmajäähy edessä ja putket. Ei sielläkään tartte talvella hikoilla joten outoa jos kuplassa tarvis missä konekin takaapäin tuo lämmön.
     
  17. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No, minä olen sen ikäinen jo että kakarana on tullut Kuplan lämppärikin tutuksi -72 1300 ja niin kuumaa tuli takajalkotilaan että käsi palo... N. -25 asteen pakkasella. Salaisuus oli/on ns. lämpöpelti koneen alle, sai VW-piirimyyjiltä/huollosta.

    Ja ikäännyttyään on tarkka juurikin ilmakanavien, kynnyskoteloiden, kunnosta.
    Samoin on syytä olla original lämmönvaihtimet, tarvikkeet tehottomia.

    Ja 1500 mallissa taisi olla jo sähköpuhallinkin jolloin puhallus ei ollut riippuvainen koneen kierroksista kuten 1200/1300. 1500 jopa voitti jonkun muinaisen TM? lämppäritestin.

    Eli jos Kuplan lämmityslaite pidetään kondiksessa ei tule kylmä, harvemmin vaan näin tehdään... :( ja siitä tuo "Essonbaarien" tieto pakastearkusta.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tota moni kehunut että takana palanut jalka ja käsi millon mikäkin mutta mites etupenkki vai ajeltiinko sitä takapenkiltä? :lol:
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei noi uudemmat mitään kovin lämpymiä kyllä ole ilman webastoa, eberiä yms.

    Joskus kun olin VW huollossa (2013?) ja oli sellanen -20 -25 pakkasjakso, aamulla laitettiin noi rutkut käymään tonne ulos että vähän lämpeis ja olis kivempaa ajaa koeajoa eikä sisusta hikoa ihan märäksi kun ton ajaa sisälle. Tavallisen kylmiä oli sisältä vielä iltapäivällä vaikka koko päivän käyneet ulkona. Minäkin rehvakkaasti menin haalareissa vaan autoon. Tuulilasi huuruuntui ja menin ihan suosiolla pistämään toppavaatteet päälle.

    Ei silti noi muutkaan diisselit sen häävempiä ole tän suhteen, webastohuollossakin olin joskus ja oli uus diesel BMWkin aika kalsee koppi ajella ilman webastoa eikä mersukaan kyllä ollut mitään W124 tasoa lämpeevyydeltään mitä nyt vois jo olettaa 2010- luvun autolta.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Paljos webasto/eberi muuten syö virtaa kun on päällä kävi auto tai ei?
     

Kerro tästä muillekin!