kierretappisarja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja keimo, 22.3.2007.

  1. BRC1

    BRC1 Gearhead

    No niin lisää ominaisuuksia.Esimerkiksi tossa Arton linkissä tappeja löytyy kolmea eri tyypiä "taper , second ja bottoming" . Mutta taas jossain snaponin sarjassa vain yksi tappi / koko . Eli ajaako noi"lastuavat" tapit em. kolmen asian ?
     
  2. keimo

    keimo 3rd gear

     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    lastua nostavalla ei pääse ihan pohjaan asti, eli läpireikien tekoon erinomainen.

    dormerilla jos ostaa "sarjan" niin on alotustatappi ja lopetustappi, eli alotustapilla niin pitkään kun voi ja lopetustapilla viimenen sitten, saa pohjaan asti.

    Noita tappeja dormerilla ties millasia, on tietyille materiaaleille omia ja sitä rataa, mutta noi perus sarjat on sitten että yks koko ja 2 tappia. Eivät tosin ole halpoja tappeja.
     
  4. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    Näyttäis siltä että tuossa SKC:n sarjan "pohjaava" tappi ja "aloitustappi" on tehty samanlaisesta aihiosta.
    Vanhoissa kunnon jenkatappisarjoissa on todellinen aloitusterä, kakkosterä ja viimeistelyterä joka leikkaa sen viimeisen lastun sieltä jengan pohjalta. Silti tämä viimeistelyterä ei ole välttämättä ollut sellainen terä jolla saa jengan aivan rei'än pohjalle saakka, sille on sitten omat teränsä.

    Sellainen lastun nostava kierteytysterä on mainio kun tehdään paljon jenkoja sarjassa vaikka akkukoneella ohuehkoon tavaraan tai vaikkapa alumiiniin. Kun tehdään uutta jenkaa paksuun tavaraan täytyy aina olla varovainen.

    Kannattaa aina pitää mielessä että käyttäessäsi käytettyä tai vanhaa poranterää tai jenkatappia on terän rikkoutumisen riski olemassa.

    Ostin tuon SKC:n sarjan lähinnä vanhojen jenkojen puhdistamiseen, mutta koska se osoittautui paremmaksi kuin oletinkaan, täytyy kai luottaa siihen yhtä paljon kuin vanhoihin SKF:n tappeihin ja pakkoihin.

    Jos ja kun jokin tapeista kuluu, vaurioituu tai katkeaa, korvaan sen jollakin yksittäisellä merkkiterällä, näin teräsarja säilyy käyttökelpoisena.

    Lisäksi voin sitten myöhemmin ostaa lastua nostavia teriä yleisimmin käytössä oleviin kokoihin.

    Etsiessäni jenkasarjaa tuntui ettei tuumaisena löydy mitään Suomesta, ei ainakaan kohtuuhintaan. Työkaluliikkeetkin tarjosivat sarjoja joissa oli vain muutama hassu UNC-koko ja hieno puulaatikko. Tehtyäni hankinnan ison veden takaa, löytyi kuten aina, edullisia sarjoja jo Suomalaistenkin kauppojen hyllystä.
    Puuilosta ja Clas Ohlssonista löytyy jonkinlaiset tuumaiset jenkasarjat.

    Tuumaisia Jengankorjaussarjoja etsiessäni törmäsin hurjaan hintaeroon, Suomesta saatavissa olevissa Helicoil sarjoissa verrattuna Atlantin takaisiin hintoihin. Edullisimmat Helicoil sarjat sai Jenkeistä alkaen $18, kun Suomalaisen firman halvin vastaava "sarja" oli yli 180€ :eek:
    Kuinka ollakaan päädyin tilaamaan paikallisesta autotarvikeliikkeestä tarvittavat tuumaiset jengankorjaussarjat kilpailevalta Recoil-merkiltä.

    T: AJ.
     
  5. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kiitos AJ selkokielisestä selvityksestä kierretappien maailmaan. Mulla on vanha craftsmanin tuumainen sarja jolla on pärjätty mutta nykyään olen päivittänyt huussin lähes kokonaan millisille ja niitä pakkoja ja tappeja on vain epämääräinen kasa hajakokoja. Luulen että tollainen skc sarja on ihan riittävä mun turaamisiin.

    Pitänee käydä IKHssa kysymässä vastaavaa sarjaa mitähän maksaisi siellä.
     
  6. sakemanni

    sakemanni 1st gear

    Onko kellään kokemusta Völkelin kierretyökaluista? Kaiketi ihan laatutavaraa?
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Völkelistä on hyviä kokemuksia,suosittelen!
     
  8. sakemanni

    sakemanni 1st gear

    http://cgi.ebay.de/Gewindebohrer-Schnei ... dZViewItem

    Täysin samanlainen sarja kuin Völkelillä, merkki vain eri. Liekkö samalta tehtaalta tulleet? :D Muutaman kympin halvempi kuin Völkelin sarja Suomesta, niin houkuttelee tilata. Osaako kukaan sanoa tuosta juuta tai jaata...
     
  9. 351cleveland

    351cleveland 1st gear

    Mistake loytyis hyva Unf,UNC kierretappisarja?
     
  10. C2.0

    C2.0 Gearhead

  11. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Motonetista olen hakenut RUKO merkkisiä tuumakoon tappeja yksitellen, vaikuttavat ihan hyviltä. Paketissa on aloitus, keski- ja viimeistelytappi. En kyllä osaa verrata muihin.
     
  12. grantorino

    grantorino Gearhead

    Tuo Uspartsin kierretyökalusarja on todella hyvä jenkkiauto remonteissa.
    Löytyy kaikki tarpeelliset kierrekoot.
    Suosittelen.
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Taitaa olla suurin tarve kierteenkorjaukselle?
    Snap-On kauppaa korjaussettiä, löytyy unc, unf ja milliset.
    Ebayssa niitä on välillä kaupan sopivasti.

    Jos taas pitää uusi kierre tehdä umpikamaan, sijoittaisin silloin siihen tappiin mitä just sattuu silloin tarvitsemaan.
     
  14. OpaS

    OpaS Gearhead

    Liekö kierteitysopissa tapahtunut jotain mullistavaa sitten vuoden 2007, kun pohjareikiin suosittelevat lastua nostavia tappeja sekä tappivalmistajat että työkalumyyjät?

    Dormerin tappeja olen ostanut aina tarpeen mukaan.
     
  15. 9000

    9000 Gearhead

    Eikös se ole näin ollu aina?
     
  16. OpaS

    OpaS Gearhead

    Re:

    Ajattelin vaan, kun 2007 tässä ketjussa on näköjään tuommoisia tiedetty.
     
  17. 9000

    9000 Gearhead

    Läpireikä voi sekoittua jollain pohjareijälliseen.
     
  18. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Re:

    Meillä töissä käytetään paljon dormerin työkaluja mutta nykyiset kierretapit jotka pitäis olla seostetuille teräksille suunniteltu tuntuvat hirveen raskasleikkusilta välillä on joutunu ettimään vanhan punarenkaisen dormerin tapin kun ei oo uskaltanu vääntää uudella tapilla ku tuntuu että pian napsahtaa poikki

    Koneen kuormitusmittarissakin näkee että uuden mallinen tappi ottaa tuplasti enemmän voimaa mitä vanha malli jo vähän tylsynyt
     
  19. petrib1

    petrib1 Gearhead

    http://www.ebay.de/itm/45-pc-Tap-and-Di ... XQWuRQ~MRq

    Joku 7 vuotta sitten ostin ebaysta vastaavan sarjan juuri tuolla kellertävällä pinnoitteella.Harraste käytössä hyviä. Alumiiniin ja teräksiin oon hyvin saanu kierteet tehtyä. Tiukempiin teräksiin olen tehnyt hieman väljemmän aloitus reiän niin ei joudu tappi niin tiukille.
    Tuossa sarjassa on aika kattava setti tuumasia tappeja ja pakkoja.
    Hinta ja laatu kohdallaan.

    Sitten hommasin vastaavan sarjan metrisinä ilman pinnoitetta. Ei tehny mitään aivan täyttä kuraa. Tapit varmaan teroitettu käsivaralta rälläkällä..
     
  20. laakkius

    laakkius Gearhead

    http://www.ebay.com/itm/UNF-NS-UNC-SAE- ... 19cf442389

    tollasen sarjan ostin lähinnä tuumasten tappien ja pakkojen takia, tapit ei nyt ole mitään dormereita, mutta ostinkin tuon lähinnä kierteiden korjausta varten. Satunnaiseen käyttöön kuitenkin ihan kelvollisia, ja sarjasta löytyy erikoisiakin kokoja, kuten tiheitä millisiä... ton sarjan toimituskulut on muutaman kympin englannista kotiin.
     

Kerro tästä muillekin!