Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. Larry

    Larry Double Gearhead

    Täältä ainakin löytyy kokemus miten bensa syttyy konehuoneessa kun pa-putki katkeaa tai rupeaa vuotamaan... Aluksi kyrsi rankasti, mutta vakuutuksesta tuli kyllä hyvä korvaus ja autokin hiljalleen rakentui entistä ehompaan kuntoon.
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead


    Kyllä tuli ajokielto ja punainentarra tuulilasiin dynossa katkenneesta takajarrujenputkesta, 2-piirisetjarrut.
     
  3. golden rocket

    golden rocket Gearhead

    ittellä katkennut jarru putki muutamaankin kertaan sanottu vaan että aja varovasti kotiin. kuulin myös että joku olis punasen lapun saanut päästöistä tiedä sitten kuin pitää kutinsa. no löytyyhän sitä tietysti jokasta kaliperia noilta katsastus asemilta.
     
  4. wilburi

    wilburi Gearhead

    Minulle on parit kerrat tullu ajokielto päästöistä ,tuli lappulasiin ja papereihin merkintä MERKITTÄVÄN YMPÄRISTÖ HAITALLINEN .
    Ajelin sillon ladalla ,jossa reippaasti viritetty pata ja kaasarista suutin irronnut konttorin pihalla .
    Kerran saanu ajokiellon myös katkenneesta jarruputkesta .
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Arvosteluperusteissa jarruputken katkeaminen on ensisijaisesti ajokielto mutta joissain tapauksissa käy hylky. Katsastajan päätettävissä ilmeisesti.. Päästöistä ajokielto tulee jos häkä eli CO on yli 6.0 tai savutusarvo dieselissä yli 4.0
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Toi varmaan on sellainen harrastaja joka ite hitsailee ja tekee, myös korjaa sen jarruputken, mutta sellainen "nainen" jolla pitää olla diesel lukko ettei tankkaa bensaa voi olla ettei se edes tajua et jarrut on vaan jossain ja nekään ei välttämättä kauaa
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Toi päästöistä ajokielto on ihan suolesta. Miksi joku CO arvo on yhtä vakava rike mitä jotkut täysin toimimattomat jarrut yms...
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kun se on myrkyllisempi kuin se viereisellä montulla käyvä 32vm volvo kuorma-auto jonka pakoputken päähän vois tehdä pelkällä sytkärillä liekin
     
  9. Helmsman

    Helmsman Gearhead

    Sattuipa tämmöstä Linnainmaan K1:llä. Katsastin vaimon PT Cruiseria ja luulin jo hetken leiman irtoavan tällä kertaa. Sitten katsuri runkonumeroa tarkastaessaan jäi tuijottamaan jotain konepellin alla ja ei aikaakaan kun vieno hymy levisi hemmon naamalle. "Sun rekisteriotteessas on kuule väärä yhdistelmäpaino, ei täsmää kilven kanssa" lausui hän. "Otteessa lukee 2850kg kun täällä valmistajan kilvessä on 2840kg". Meitsi tietysti ihan kysymysmerkkinä että mitä v*ttua... "Joo tää on rekisteröintikatsatuksessa merkitty väärin. Tästä nyt tulee hylky. Miten tää on voinut mennä huomaamatta läpi kymmenen vuoden ajan?" Niimpä... ajattelin hiljaa mielessäni... ei oo sattunut mulkvistia katsastamaan autoa kymmeneen vuoteen. No, onneksi tämän aivan käsittämättömän hirvittävän vääryyden sai ihme kyllä korjattua puhelimessa mutta uusintanäytönhän tämäkin vaatii... Että näin. Olisin mielelläni jatkanut asiakassuhdetta ko. aseman kanssa jatkossakin, tämän jälkeen ei vaan taida enää pystyä.
     
  10. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Itse en Linnainmaalle autojani vie ja piste. Kavereille tullut paljon hylsyjä, juurikin tuollaisista "oudoista" jutuista kuten edellä mainittu. Pari vuotta sitten isäni katsastutti silloista citikkaansa tuolla. Ei mennyt läpi, tehoton käsijarru. Autossa oli automaattisesti kuormituksen mukaan säätyvä käsijarru. Isäni vei auton Veholle, kaikki oli ok ja mukaan annettiin ohjeet käsijarrun tarkastuksesta katsastusasemaa varten, tosin todettiin, että ohjeet pitäisi asemalta kyllä jo löytyä. Konttorilla ohjeita tyrkyttäessä, oli vastaus auton katsastaneelta virkaherralta "En tarvitse, osaan kyllä muutenkin" Toinen katsuri suostui sitten paperit ottamaan ja tarkisti jarrun, joka oli kunnossa.
     
  11. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Ihanaa Soviet Finland perinne elää mikäpä se ihanampaa kuin päästä kyykyttämään rivikansalaista , jokaisessa asuu pieni virkamies ja se vain on perinteiden vaalimista ei siis mitään kettuilua.

    Narisevista roiskeläpistä hylyn joskus saanut ja helvetin moinen selvittelytyö puuttuvasta kuormatunnistinventtiilistä joka katsastusmiehen mielestä pitää löytyä (maahantuojan selvitys ettei ole ollut uutenakaan kun oli henkilöauto)että näin ihanaa.

    Kyseistä konttoria kierrän kaukaa ja ikävä kyllä sama touhu jatkuu kun ainoa lähistön ajovarmantoimisto samassa paikassa .
    Kymmeniä ihmisiä jonossa ja kaksi tätiä palvelemassa , toinen heistä kutoo sukkaa ja toinen jakaa luurit päässä ruokaohjeita oli silakkalaatikko kyseessä , pekoni on tärkeä lisäaine:)

    Oli hiukan Kaurismäkeläinen fiilis ilmassa.
    Hyvähän että näitä ainoita oikeita "palvelupisteitä" säilyy.
     
  12. qaw

    qaw 2nd gear

    Siellä voi ihan hyvin olla asemalla töissä joku virkaintoinen elämäänsä kyllästynyt Prius-kuski, joka saa päiväänsä sisältöä hylkäämällä harrasteautoja. Palautetta kannattaa antaa aseman päällikölle, joka ei välttämättä edes tiedä mitä siellä tosiasiassa tapahtuu.

    Mulla hylättiin -89 Camaro kerran taka-akselin laakerien liiallisesta päittäisvälyksestä, molemmilla puolilla. Inssi vissiin oletti siellä olevan kartiolaakerit, mutta näinhän asia ei ole vaan parin millin välys kuuluu asiaan. Tein asiallisen reklamaation ko aseman (Espoon Suomenojan K1) yleiseen sähköpostiin ja sain aluepäälliköltä vastauksen sekä hyvityksenä katsastuslahjakortin, joka käytettiinkin seuraavana keväänä emännän Saabin leimaamiseen. En muista menikö se sitten läpi, mutta jos ei mennyt, niin aiheesta ainakin pomppas. Loppujenlopuksi jäi ihan hyvä mieli koko episodista.
     
  13. Mandula

    Mandula 1st gear

    Ite oon tässä ainakin 6 vuotta käyttänyt montaa eri autoa, -75 Valianttia, -89 VW pakua, -03 Opel Omegaa, + paria muuta tuolla Linnainmaan K1:llä.

    Ei oo ollut kyllä mitään ongelmia ainakaan vanhempien katsastajien kanssa. Taisi osua jenkkiharrastaja kerran kohdalle kun Valianttia leimasin eikä kyllä nipottanut mistään pikkujutuista. Pohjaakaan ei edes alkanut hakkaamaan rei'ille :D

    Joskus joku nuori jannu osunut kohdalle ja silloin olin aistivinani pientä virkaintoisuutta, nuoruuden ja luultavasti tuoreen valmistumisen huumaa, mutta silti ihan asiallisesti katseli ja aiheesta huomautuksia/hylsyjä jakeli.

    Koputetaan puuta, voihan se olla että siellä porukkaa sitten vaihtunut.. Kesällä hirvittää, kun siellä saattaa juuri näitä vastavalmistuneita olla into piukassa.
     
  14. Helmsman

    Helmsman Gearhead

    Hiukka harmittaa kun tiedän ko. asemalla olevan pari todella asiallista katsastajaa. Jos voisikin valita sen katsurin jonka haluaa... Kyllähän hammaslääkärilläkin saa valita sen lekurin jonka tuntee ja tietää päteväksi. Arpaonni vain on kääntynyt ja muutaman viimeisen kerran on tullut tämä Per Saukko katsastamaan autojani ja hän löytää näitä ihan omia vikojaan.
     
  15. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Kyllä katsurin saa valita, tai ainakin vaihtaa.
     
  16. Helmsman

    Helmsman Gearhead

    Teoriassa kyllä, mites käytännössä jos oot varannut ajan ja rupeat raakkaamaan tyyppejä... ei tämä, eikä tää seuraavakaan mutta ton kolmannen voin hyväksyä. Siinä alkaa aikaa ja tupakkia kulumaan, kaiken lisäksi tämä saattaa synnyttää niinsanottua negatiivista ilmapiiriä katsatustapahtumaan jonka seurauksena on HYLKY.
     
  17. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Opettele heppujen nimet ja kun käyt ilmoittautumassa, pyydät: jos sais Penan katsomaan. Tytsy (jos siellä semmoinen tiskin takana on) kirjoittaa postit -lapun siihen paperiin jossa lukee: PENA KATSOO. Toimi ainakin mulla silloin kun käytin yli kymmenen vuotta samaa konttoria Helsingissä. Jouduin vaihtamaan vakikonttoria heinäkuun ekan päivän kilpailun vapautuspäivästä lähtien, kun vakikonttorilta katos muutoskatsastuspalvelut....
     
  18. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Kyllä katsurin valita saa, edelleenkin. Itse käyn vain yhdellä yksityisellä konttorilla ja niin minä, kuin muutama muukin tuttava ovat oppineet sanomaan, että eräs herra X ei saa katsastaa. Ikinä ei ole ongelmia tämän asian suhteen ollut ja palvelu on ollut asiallista.
     
  19. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    On kait sitä muutaman kymmenen kertaa tullut ajoneuvo katsastettua mutta yhtään kusipääkatsuria ei muistu mieleen. Jos on leima jäänyt saamatta niin ihan aiheesta. Toki persoonia on jokainen, joku mm. koetti etsiä suomiauton runkonumeroa takakontista ja opastin herraa konehuoneen puolelle. Toinen räjäytti Mondeon jarruputken dynamolla; ajokielto tuli mutta vikahan oli autossa, yms. Mondeossa oli kyllä lisäksi vähän muutakin ja oli ihan hauska show koko toimitus :) Oih, kun haikeudella muistelen sitä rakasta ruosteläjää jota raivon vallassa parsin kasaan jotta saan leiman ja kiertoon...

    Ylipäätään sillä kyllä "keskimäärin" selviää että auto vain on kunnossa eikä saavu asiakkaana konttorille asenteella "Haistapas sinäkin inssi viddu ja päivää vaan!" Bonusta on jos tietää laitteensa hyvin, eli pystyy vähän opastamaan jos kaikenlaista kulkupeliä näkevä tarkastaja on vähän kujalla.

    Yhden erittäin huonon asiakaspalvelijan sen sijaan muistan sieltä toimiston puolelta, mutta jaloilla äänestin siinä tapauksessa. Noita konttoreja kun nykyään on aika lailla mistä valita.
     
  20. Helmsman

    Helmsman Gearhead

    Korostan kuten Paavo M. Petäjä, en purnaa missään tapauksessa siitä että liikenteelle vaarallinen, esim. runko poikki, jarrut vain yhdessä pyörässä tai jotain muuta vastaavaa pitäis päästää läpi. Joskus vain kaipaa sitä vanhaa kunnon maalaisjärkeä tähänkin hommaan, ettei tarvitsisi pilkunviilaamisen tähden käyttää kallista aikaansa ja rahaa jonninjoutaviin jälkitarkastuksiin kuten nyt 10 kilon näppäilyvirheen takia. Mutta mä lopetan tämän nyt tähän ja otan jatkossa taas vastaan nöyrästi kaiken paskan ja kuten myös ne ruusutkin jotka katsatustoiminnan myötä osakseni saan.
     

Kerro tästä muillekin!