Talviseisontaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.9.2002.

  1. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Tuossa kattelin että suolavati alkaisi olemaan taas perusteltu homma kun ikkunat huurtuu sisältä.
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Perskutarallaa, Halli, ja kalustus alkaa olla valmis, ja vaimo halus, että viettäisin vähän kotona aikaa..... Hän puhuu puhelimessa miltei taukoamatta, niin minä siirryin tänne Foorumeille aikaani kuluttamaan.

    Ei tuota alla olevaa ole pakko lukea, jos ei taho, mutta mitä tässä muutakaan, kuin siirtää kokemusperäistä mutua, ja teoriaa tänne. :D
    Jotain kokemusta ("vanhaa hapatusta") on matkan varrelta tarttunut, kun nyt raketteja ammuskellaan kohta, kun täytän 62.
    Lyijylevyt ei kauheesti sitten auta tässä kosteudenpoistossa...... :rotfl:
    Jotain kirotusvirheitä voi olla, kun en jaksanut omaa edes oikolukea ennen lähetystä, on se niin puista tekstiä...... :oops:

    Noissa kosteudenpoistoaineiden tehoissa on melkoisia eroja.
    Maantiesuola on tehokkain, mutta se liemi on syövyttävää, eikä sitä kannata läikyttää auton pohjalle.
    Rainbow kissanhiekkakin sitoo kosteutta, mutta kapasiteetti on murto osa maantiesuolasta.
    Maantiesuolasta tulee noin 1,5 Litraa nestettä 12m:n pakastekontin sisällä. Suhteellinen kosteus menee 99%:iin, mutta ei pisaroidu mihinkään.
    Muilla suoloilla ei ole niin merkittävää varsinaista kosteudenimemiskykyä.
    Jos kontissa on maantiesuolaa, niin Kissanhiekka pysyy harmaana.
    Jonkun verran lämpötilan vaihteluita pienentää, kun säilytetttävä kohde on katon alla. Tuo taivas pyrkii ottamaan lämpöä kohteesta, jos on suora yhteys. Sen huomaa katoksessa olevasta autosta, jonka ikkunat ei helposti huurru, verrattuna ihan taivasalla olevaan.
    Siinä katoksessa olisi hyvä olla tuuletusaukko ylimmässä kohdassa, kuten oli joskus heinäladoissa, ja muissa kylmissä tiloissa ennen aikaan. Lämpösempi ilma sitoo kosteutta enempi, kuin kylmä, ja se on hyvä tuulettaa pois ylhäältä. Alhaalta on hyvä saada korvausilmaa.
    Kohteen alla on hyvä pitää esim. muovia. Muovissa on syytä olla pieniä reikiä monttukohdissa, ettei vesi jää muovin päälle lammikoiksi.
    Syksyllä, kun on vielä lämmintä, ja vettä on paljon ilmassa. Se kannattaa tuulettaa pois, kun kylmenee. Voi olla, että pienestä tilasta maantiesuolakin pystyy sitomaan sen vesimäärän.
    Elikkä syksyllä lämpötilan laskiessa, katos päälle, ikkunat, tai kattoluukku rakoselleen, ja alaosasta korvausilmaa.
    Sitten kun pakkanen lauhtuu, niin on varotttava tuuletusta, ennenkuin metalliosat ovat lämmenneet. Sama tilanne, kun on esim kameralla kuvannut pakkasella, ja tuo sen sisälle lämpimään, niin se kannattaa laittaa muovipussiin siellä ulkona, ja avata pussi sisällä vasta, kun kamera on lämmennyt.
    Lumet kannattaa ottaa kohteen katolta pois viimeistään silloin, kun lämpenee (pakkasella lumi toimii eristeenä taivasta vasten). Lumi jäähdyttää kattoa, ja sisälle, ulkoilmasta tuleva kosteus tiivistyy siihen kylmän katon sisäpintaan.
    Elikkä syksyllä tuuletus (mutta vain silloin, kun kylmenee).
    Keväällä ei kannata tuulettaa, kun lämpenee. Sitten taas kannattaisi tuulettaa, kun kylmenee.
    Jos saisi sisätilan pysymään noin 5 Astetta lämpimämpänä, kuin ulkona on, niin mitään kosteuden tiivistymistä ei tapahtuisi, mikäli ilma pääsee pikku hiljaa vaihtumaan.
    Sen verran tuuletusrakoja, etta vettä sisältävä ilma pääsee pikku hiljaa pois. Sen takia, kun kylmenevä ilma ei pysty pitämään sitä vesimäärää ilmassa, mikä lämpimässä on ollut.
    Maantiesuola, tai kissanhiekka ei saa pysymään kosteutta niin alhaisena, etteikö homepisteitä syntyisi. Homeet, ja sienet kasvaa, kun on lämpöisen puolella, ja suhteellinen kosteus on yli 80%. Suola, ja Kissanhiekka päästää suhteellisen kosteuden noin 99%:iin. Homeitiöitä on kaikkialla, sille ei voi mitään. Puhdas pinta on huono kasvualusta homeelle.
    Motonetissa oli niitä nelikulmaisia pieniä rasioita, ja Biltemassa niitä ripustettavia pusseja, joista voi täyttää niitä rasioita. Bilteman isopussi riittää minulla noin vuodeksi. Se on edullisimpia vaihtoehtoja.
    Minullakaan ne eivät toimineet pusseissa, mutta kun ne ottaa pusseista pois, ja rasiaan, niin sitten pelaa.
    Ne korkeat, ja kapeat rasiat on myös hyviä, kunhan ne saa pysymään pystyssä.
    Jos ei käytä noita rasioita, niin se neste kannnattaa kerätä suppilolla johonkin isoon kanisteriin, niin ilmaan haihtumispinta ala jää pieneksi.
    Kissanhiekkarakeet voi uusiokäyttää, kun kuumentaa ne esim. uunissa niin, että ne tulee taas harmaiksi.
    Minulla maantiesuolot muuttuu nesteeksi enempi syksyllä, kuin keväällä. Johtuen vissiin siittä, kun talvella/keväällä pakkasilmassa ei ole vettä enään niin paljoa, kuin syksyllä.
    Tosin keväälläkin lämpötilan vaihtelut saa vettä kertymään.
    Mittari, joka pystyy mittaamaan suhteellista kosteutta liki 100%:iin (mieluusti muistilla), ja lämpömittari, antaa tietoa säilytysolosuhteista.
    Jos esim. tavaratila, tai joku osuus kostuu, vaikka noita kosteudenpoistajia olisikin, niin siinä vaan on käynyt sitten niin, että niitä kosteudenpoistajia on ollut liian vähän sen tilan ilmassa olevaan vesimäärään nähden. Ilman jäähtyessä se vesimäärä ei pysy ilmassa, vaan pisaroituu kylmiin pintoihin, jos kosteuden poistajat on kylläiset.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Ajatuksella luin, mutten tajunnut yhtään mitään :eek: :oops:

    Eli maantiesuolaa ja kissan hiekkaa niin kosteus pysyy tuuletetussa tilassa poissa, kunhan mukana on niitä kosteuden poistajia jotka ei ole pussissa


    Mitäs käytännön eroa tolla maantiesuolalla sit on normi suolaan verraten??
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Vastaavasti voi kysyä että mitä normi suola on?

    Mulla on ollut kalsiumnitraattia, mitä käytetään lannoitteena. Ilmeisesti ainakin sorateiden suolaukseen eli pölynsitomiseen käytetään suht samaa tavaraa.

    Samat havainnot kuin Valppaalla. Suburbanissa ollut silicakissanhiekkaa ja tota suolaa. Kissanhiekka ei ole muuttunut miksikään, mutta suola on jo vettynyt märäksi paakuksi. Suppilon kautta astiaan on mennyt vasta muutama pisara. Kevään kuluessa on sit tullut yleensä 1/4 -- 1/2 litraa nestettä.

    Kissanhiekkaa en muihin autoihin enää laittanutkaan. Ehkä sitten jos jotain on päässyt kastumaan niin sitä vois käyttää kuivaukseen.

    Lumen kosteutta tiivistävän vaikutuksen näkee hyvin autokatoksessa, pressu- tai peltikaton alapuoli on tippuvan märkä kohdissa missä katolla on lunta.

    Eli kannattanee pitää lumet pois autonkin katolta, esim just Suburbanin tapauksessa kattoverhoilu on muutenkin jo kiikun kaakun.
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Oletin, että tiedetään, että Maantiesuola on Kalsiumkloridia hiutaleina. Samaa ainetta esim. Biltema myy niissä pusseissa.
    Kissan hiekka on tässä tapauksessa sitä soikearakeista, mitä myydään Rainbow nimellä.
    Se tuuletus noiden aineiden kanssa saa olla vain pientä. Vain sen verran, että liika kosteus pääsee pikku hiljaa pois tuulettumalla ylhäältä ajan kanssa, lämpimämmän ilman mukana.

    Jos ei ensimmäisellä ajatustenlukukerralla onnistunut , niin kannattaa lukea uudestaan, ja uudestaan, kyllä se siittä sitten aukenee. Jostain voi teoriaa ottaa tueksi.

    Yks päällikköni sanoi kerran yhdessä koulutustilaisuudessa viisaasti, että ensin tulee tieto, sitten tiedon ymmärrys, ja vasta sen jälkeen pystyy ymmärtämäänsä tietoa soveltamaan johonkin. :)
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eli sitä normaalia kirjaimellista hiekkaa? bentoniitti savea yleensä eikö sitä silikaatti kristallia?

    Eihän se savi mitään kosteutta ime, jotkin niistä sitoo ja jotkin eristää kosteutta muuttumalla sellaiseksi liejuksi josta vesi ei enää mene läpi

    Mites hyvin toi kalsiumkloridi toimii jos ktk;lta hakisi?
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Jos syksyllä laittoi seisonnassa olevasta laitteesta räppänöitä ylhäältä auki (jotta sai lämpimässä ilmassa olleen vesimäärän tuuletettua pois), niin nyt kun pakkaskausi on päättymässä, ja ulkoilma lämpiää, niin pitäisi kuiva pakkasilma pitää laitteen sisällä.
    Jos on mahdollisuutta, ja viitsii , niin sen sisätilan lämmittäminen auttaa. Sisätila pitäisi pakkasen lauhtuessa aina pitää pikkusen lämpösempänä, kuin ulkoilma. Kylmään sisätilaan alkaa tiivistyä kosteutta, varsinkin jos ulkoilma menee lämpösen puolelle. Silloin viimeistään kannattaisi lumet putsata pois päältä. Kate olis hyvä, niin ei laite huurru ulkopinnaltaankaan, ainakaan kovin paljoa.
    Varsinkin eristetyissä, mutta kylmiksi jätetyissä tiloissa, sisätila on kauan pakkasella (sisällä olevat tavarat kans). Jos sinne pääsee + asteista kosteaa ilmaa, niin kosteus tiivistyy niihin kylmiin pintoihin.
    Eli nyt jos koskaan, kannattais lämmittää. Pakkasen kiristyessä ei lämmitystä tarvi, mutta tuulettaa pitäs ylhäältä pois.
     
  8. Toope

    Toope 2nd gear

    Iloisesti sekasin suolat ja hiekat joillain. Kyllä,vaikka aromisuolaa laittas pussukan auton sisään,niin se imee kosteutta ilmasta. Maantiesuola eli kalsiumkloridi on hyvä,se vettyy näkyväksi vedeksi ja valuu astiaan. Kissanhiekka josta tässä puhutaan,on silikageeliä,joka taasen ei vety näkyväksi vedeksi,vaan sitoo kosteuden itseensä. Vain punnitus kuivana ja käytön jälkeen paljastaa kuinka paljon se on imeny itseensä vettä.Valppaan kanssa samoilla linjoilla näistä jutuista olen,ja ihan ymmärrettävästi asiat kyllä selostanu. :lol:
     
  9. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    auto kylmässä tallissa/ladossa. ikkuna raollaan. takaluukussa kissanhiekkaa pari litraa. penkeillä ja lattialla pari litraa. vesiämpärin pohjalla parilitraa ja samassa ämpärissä kosteudenpoistajapussukkateline myös (jos valuu yli niin valuu kissanhiekkoihin ja ämpäriin).

    nyt kun ilmat ehkä lämpenee aattelin mennä sinne katsomaan millasessa kunnossa auto on. tarviiko esim lisätä kosteudenpoistajia tai voisiko sitä ikkunaa jo sulkea. piti ostaa kissanhiekkaa (silikaattia) mutta nyt mietin uusiksi asiaa..

    eli aattelin huomenna käydä agrimarketissa.. (tai siis onko se nyt hankkija nimeltään taas) päätin ostaa sieltä semmosen 25kg säkin tiesuolaa oli jotain 14e hintaa (eli halvempikin kuin pari säkkiä kissanhiekkaa jos on vielä tehokkaampaakin.). ja loput voikin käyttää sitten tarvittaessa ihan sen ajotien suolaukseen.

    laitan kylläkin kaiken sen suolan saman tien 5l kanistereihin siitä säkistä.. pysyvät kuivempana ja on helpommin annosteltavissa niistä.

    mutta mites se olisi tehokkain autossa.. tuskin pelkästään ämpärin pohjalla kakkuna ole paras.

    kannattaisiko siihenkin tehdä samantyyppinen ylimääräisen veden poisvalutus ratkaisu kuin noissa kaupallisissakin kosteudenpoistajissa on? eli vaikka tunkisi sukan täyteen suolaa, sitoisi sukan ämpärin kahvasta roikkumaan sen ämpärin sisälle. ylivettymisen tapahtuessa vesi lorisisi sitten ämpärin pohjalle? ja sitten voisi välillä kantaa ja kaataa vedet pois kun huomaa sitä kertyneen pohjalle.

    tai tekiskö ämpärin pohjalle vain jonkun puolivälin kohtiin jonkun kananverkko tms sihti korokkeen/telineen jonka päälle heittää harson sisälle/päälle muutaman kilon sitä suolaa. valukoon vedet siitä sitten ämpärin pohjalle.
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Noilla maantiesuola purkeilla olen jo vuosia pitänyt 12m:n pakastekonttini semmosena, että vesipisaroita ei ole mihinkään tiivistynyt.
    Suhteellinen kosteus menee kyllä 99%:iin, mutta ei sataan.
    Pakkasella suola ei juurikaan toimi. Tuuletus ylhäältä on hyvä, kun lämpönen ilma jäähtyy. Pakkasen lauhtuessa (varsinkin, jos menee lämpösen puolelle, ja sataa vettä) niin lämmitys on parasta.
    Pussissa oleva suola ei muutu nesteeksi niin helposti, kuin vapaana oleva.
    Ilman pitää päästä kulkemaan sen suolan kautta. En ole koskaan kokeillut niin, että suola olisi sen nesteen seassa. Aina on ollut välipohja.
    Se neste on syövyttävää.
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Katoksessa oleva kilpurini ei ole yhtään sisältä huurteessa, vaikka kaikki lävet on kiinni, eikä ole suolapatruunaa sisällä.
    Sitten toinen auto, joka ei ole katoksessa, eikä sisällä ole suolapatruunaa, niin lasit ovat sisäpuoleltakin jääkukkasia täynnä.
    Molemmat on olleet koko talven pihalla.
    Eli katos kannattas olla päällä.
    Asuntovaunussa on suolapatruuna sisällä, ja vessan kattoluukku auki (panin nyt kiinni). Sen lasit ei olleet sisältäkään huurussa. Ainoastaan vessan peilissä oli jääkukkia (vessan ovi oli auki). Vois päätellä, että suolapatruunasta olis apua? Suurin osa suolasta oli menny nesteeksi.
     
  12. signet

    signet Gearhead

    Olen pistäny suolapussin keittiöosastolta löytyvään siivilään ja siivilän 10litraisen ämpärin päälle.Keväällä sitten tyhjennys.
     
  13. Damned

    Damned Gearhead

    Mulla on sankonpohjalla vanha voirasia nurinpäin ja tommonen Bilteman kosteudensyöjäpussi siinä rasian päällä.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Laitoin suolapatruunan sen auton sisään, jossa oli lasien sisälläkin jääkukkia. Tässä välillä jäät sulivat vesipisaroiksi. Nyt ei ole enää vesipisaroitakaan, kuin ulkopuolella.
    Eli suolapatruuna toimii, ja sitoo tiivistyneen kosteuden. Suhteellinen kosteus kuitenkin nouseen lähelle 100%.
     

Kerro tästä muillekin!