egr ongelma tbi koneessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kylis, 19.2.2016.

  1. kylis

    kylis 1st gear

    ongelmana koneen ontuva käynti/stumppailu tyhjäkäynnin tuntumassa. auto 90 5.7 g20. auton tullessa mulle egr letku oli tulpattu. kävi kuitenkin hyvin, tosin winald:n mukaan tosi laihalla ja jonkin verran nakutusta,vikakoodi 32 päällä. nyt egr letku paikallaan ja blm taulukko paremman näköinen,ei nakuta ja parempi veto. venttiili siis toimii kuten myös solenoidi. p/n switch toimii myös. silti solenoidi aukeaa pinen kaasun painalluksen johdosta ja avaa egr:n mitä ei ilmeisesti pitäis tehdä varsinkaan p päällä? mistäköhän lähtis hakee vikaa? ei vikakoodeja. koitettu kahdella eculla ja solenoidilla.
     
  2. Holley

    Holley Gearhead

    EN kehota yleensä poistamaan mitään tehtaan autoon aikanaan laittamia saastelaitteita, mutta sanokaa nyt muutkin, onko EGR:stä oikeasti jotain hyötyä? Ajoin 70 tkm muutaman vuoden ajan samantyylisellä 5,7 TBI-koneella, josta oli juuri ennen minulle tuloa katkennut EGR:n jalka ja koko EGR oli poistettu. Mitään ongelmia ei ollut kulutuksen, päästöjen eikä moottorin toiminnan kannalta.
     
  3. kylis

    kylis 1st gear

    en aiheesta hirveästi tiedä mutta tässä parani maantie vauhdissa veto huomattavasti. johtuuko sitten seoksista vai ennakoista enemmän. ymmärtääkseni egr:rän toimiessa ennakko voi olla suurempi nakuttamatta?
     
  4. kylis

    kylis 1st gear

    ja tuo tyhjäkäynnin tai paremminkin jalan kaasulta noston jälkeinen ontuva käynti ilmenee egr letku kiinni. ilman letkua käy vahvasti. tyhjäkäynti on kumminkin päin hyvä kunhan rauhoittuu letku kytkettynä.
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    Ennakot isommat, EGR:llä? Jaa. No vetojen puutetta ei ollut oikeastaan missään, ylämäessä isolla eikä pienemmällä kaasunkäytölläkään.

    Tässä yks wanha ratapätkä https://www.youtube.com/watch?v=Kq7G1Vx2J-A kone siis oli se 213 hv pickupeissa käytetty, heitettynä 1500 kg Caminoon.

    Ainoa vika koneessa oli joskus talvella noin 4 km ajelun jälkeen pysähtyminen risteykseen vaikka liikennevaloihin ja siitä liikkeelle lähteminen kone "puolikylmänä", siinä vähän nuukahdusilmiötä joskus. Mutta joku sanoi senkin kuuluvan tuohon GM:n TBI:hin, joten en asiaa pahemmin murehtinut.
     
  6. kylis

    kylis 1st gear

    en lähde sen enempää kinastelemaan sen tarpeellisudestä kun en tiedä. lähinnä kiinnostaa tietää milloin solenoidin pitäisi olla kiinni. ymmärtääkseni ei kuuluisi aivan pienellä kaasulla olla auki? p:llä ei missään vaiheessa? ja jos näin niin miksi se tuossa avautuu heti kaasuun koskettaessa?
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]

    Siellä boksin lastussa on määritelty milloin EGR menee päälle ja arvot on truckeissa monesti eri kuin henkilöautoissa ja vielä päästötasoista riippuen eri arvot eri vuosimalleissa. Yllä kuvakaappaus ASDU-lastulta.

    Eli väittämääsi fakta pitää toisinaan paikkansa mutta ei tällä kertaa.
    :D
    - Jani -
     
    Vetja tykkää tästä.
  8. kylis

    kylis 1st gear

    okei. amerikan ukkojen foorumeilta luin vastaavista ja monesti uusi egr auttanut. täytyy varmaan koittaa tohonkin. vieläkö jani polttelet noita lastuja?
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos EGR on rikki niin uuden vaihto auttaa. EGR:n tarpeellisuuteen en ota kantaa mutta lastuja on tehty ja tehdään edelleen jos tarvetta...

    - Jani -
     
  10. kylis

    kylis 1st gear

    varmasti auttaa jos on rikki. en vaan osaa sanoa toimiiko kuten kuuluu. kalvo on ainakin ehjä ja kara liikkuu takertelematta. karan sisällä on jonkinlainen helisevä venttiili joka imemällä menee kiinni. todella puhtaat kanavat muutenkin, oletin olevan täynnä karstaa. pystyykö lastun mistä egr poistettu tekemään etänä vai täytyykö ajaa arvot. kävin äsken ajamassa winaldl kiinni egr tulpattuna. blm osakaasulla 150-160 eikä oikein vetoa.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Moi,pystyy lastun tekemään ilman EGR:ää jos laitat lastun koodin. Vakio BLM on yleensä jossain 115-120 eli laihalla menee jos noin paljon. Meneekö kaasu pohjassa edes 128:iin. vika on nyt jossain muuallla kuin EGR:ssä. laita rivinvaihto/enter aina pisteen jälkeen jos mahdollista. - Jani -
     
  12. kylis

    kylis 1st gear

    alle n.1200 rpm blm on alle 128,siitä ylöspäin nousee jonnekin 2500-3000 asti. sen jälkeen laskee taas.
    tämä siis egr irti.
    egr kiinni blm kauttaaltaan 110-120. tosin akku ollut useasti tässä välissä irti,tasaantuu lähemmäs 128:a kilometrien karttuessa. jää silti tossa maantie nopeuksissa n.135-145.
    tapahtuuko seoskartalle jotain jos egr:n poistaa lastulta?
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos lastulta poistaa EGR:n käytöstä niin polttoainekartta ei muutu mutta BLM kartta voi muuttua.
    Se että menee noin laihalle viittaa esim imuvuotoon, bensapumpun toimintaan, paineensäätimen jousen katkeamiseen tms.
    Tarkista bensapaineet ensimmäiseksi.

    - Jani -
     
  14. kylis

    kylis 1st gear

    jep. bensanpaineet on vielä tarkistamatta kun ei ole välineitä.
    linjassa ei ilmeisesti ole tarkitus pistettä vaan täytyy joku t-haara tai jotain saada johonkin väliin?
    kliineriä on suihkittu imuvuotojen löytämiseksi, vaikka oikeastaan ole edes oireita niistä.
    ongelmana perimmiltään siis puhdittomuus maantie nopeuksissa egr tulpattuna joka korjaantuu ottamalla egr käyttöön josta taas seuraa stumppailu ja ontuva käynti pienillä kierroksilla..
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]

    http://www.ebay.com/itm/Actron-Gauge-Fu ... om&vxp=mtr

    Joo hommaa tommonen satsi jos ei ole mittaria niin siinä on TBI-adapteri ja se käy myös kaikkiin monipisteruiskuihinkin eli varma ostos.

    - Jani -
     
  16. Mustarauta

    Mustarauta 2nd gear

    Meikäläisen koneessa oli vastaavanlaista ongelmaa mutta kun alkoi tutkimaan alipaineletkuja ja liittimien kuntoa alkoi homma pelittää.Useat alipaineletkut murtuneet ,uusin myös antureita jotka vaikuttivat käyntiin sekä EGR:n tiivisteen joka oli palanut korpuksi.Jakajan uusin myös koska trikkerin hammastus oli korkannut ja käynti oli mitä oli.Nyt on toiminut helvetin hyvin!
     
  17. kylis

    kylis 1st gear

    alipaine letkut ja johdot käyty läpi. lambda ja osa antureista vaihdettu.
    kuten myös sytkä osia.
    janiluo havaitsi että tuossa on 305 lastu paikallaan, joku kyläseppä lie ollut asialla.
    nyt vaihdettu oikea lastu, meni parempaan suuntaan mutta edelleen meinaa stumpata risteyksiin.
    jotenkin alan kallistua sihen että venttiili on sökö, reagoi jotenkin viiveellä.
    ei sulkeudu tarpeen nopeaan ja aukeaa liian aikaisin.
     

Kerro tästä muillekin!