Löysän kattopellin jäykistäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja jrasi, 3.11.2015.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Ytimekkäästi sanottu, eli ensin vasaroidaan katto oikeaan muotoon, ja sitten kiristely, jos on tarpeen. Aina, kun pelti taipuu (pysyvä muodonmuutos, eli menee yli pellin myötörajan), niin se venyy
    Jos ei saa kireäksi, niin voi harkita lisäjäykisteitä. Huomioitava se, että lämpötilan vaihtelut saattaa paljastaa jäykisteiden paikat.
     
  2. kuokka

    kuokka 2nd gear

    Jos ei ennalta kutistelemisesta ole kokemusta niin ei kannata ainakaa kattoon ruveta harjoittelemaan. Voi tulla pahaa jälkeä.

    On omakohtaista kokemusta. Konepellistä kylläkin, mutta isoa pintaa oli. Siihen kun olin aikani harjoitellut niin meni uuden konepellin hankinnaksi. Kyllä V...Harmitti.

    Jos katto ja tuet on irrallaan toisistaan niin korin sauma/liimamassaa väliin niin hyvä tulee. Myydään monilla merkeillä ja kaikki toimii.

    Seuraavaksi toinen varoittava esimerkki.

    Minulla oli vani josta kattopelti oli irronnut tuista ja rämisi ikävästi.

    Laitoin koriliimaa/massaa väliin ja nostin sopivan mittaisilla kakkosnelosilla tukia lähemmäs kattopeltiä. Liiman kuivuttua otin puutavaran pois. Hienosti pysyi kiinni. Ainoa pieni harmin aihe oli se, että katon tuet palasivat alkuperäiseen muotoon ja vetivät kattopellin kuopalle pari senttiä joka tuen kohdalta. Ei mitenkään mieltä ylentävä näky. Taas V...harmitti. Aina oppii uutta.
     
  3. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Niinpä. Kaveri kertoi kun oli jollain perus liima-/tiivistemassalla liimannut katon tukipelteihin kiinni. Tasaisin välein oli laittanut pisteet liimaa. En muista miten päin oli, että kesähelteellä näkyi ne liimapaikat katosta selkeästi, kun taas pakkasella ei näkynyt. Tai sit just toisinpäin.

    Että jos hyvän haluaa, niin ei missään tapauksessa mitään sikaflexiä tai vastaavaa sinne.

    En ole itse moista käyttänyt, mutta mitä olen vanhoja rapsutellut pois, niin on ainakin kuivuttuaan sellaista solumaista ja kuivahkoa, rapisee murusina irti. Voi niitä toki olla toisellakin koostumuksella, hyvin vähän on kokemusta. Mutta oon kuullu isoilta pojilta juttuja.
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mulla on Sierrassa kans tullut jonkinnäkönen lumikuorma (myyjän mukaan) auton katolle ja on kyllä koko matkaltaan vähän sisällä. Harmi, kun on muuten oikeesti siisti.

    Meinasin keväällä ottaa sisäkaton irti ja kattoo mitä sille katolle nyt oikein kuuluu. Kokeilin antaa varovasti kylmää ja lämmintä, mutta en saanut mitään aikaiseksi, katto saattoi jäykistyä hitusen, ainakin tuntuu vähän jäykemmältä kuin ennen mut se voi olla että kuvittelen vaan.
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  6. valpas

    valpas Gearhead

    Jos väärässä tilassa olevaa pintaa lämmittelee paljon, tahtoo sen takaisin palautumisjännitys alkuperäiseen asentoo vähentyä enempi, tai vähempi.
    Johtuu siitä, kun alueella on myötörajännityksiä, niin ne vapautuu, kun lämmöllä tehdään taipumia suuntaan, ja toiseen.
    Kannattaa ensin vapauttaa pelti jännityksistä, ja oikoa lähelle oikeata muotoa vastakkaisessa järjestyksessä, kuin vaurio on syntynyt. Sitten vasaroidaan mieluusti epäsuorasti kohdat, jotka on vauriossa mennyt kimmoisen palautuvan jännityksen yli, eli myötänyt pysyvästi. Kun venymiä on tullut (tulee aina, kun pelti taipuu, ja oikaistaan), niin kiristellään niitä sitten tarpeen mukaan. Kaarevissa paikoissa ei aina tarvikkaan.
    Ei se oikominen tuon kummosempaa ole teoriassa.
    Nyppykone liukuvasaralla, on sitten ihan huippulaite, jos/kun pellin taakse ei pääse. Ja vaikka pääsiskin. :)
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mopar Musclessa oikasivat Chargerin katon. Poikki tuet irti, vääntäminen oikeiseen asentoon ja sit hitsaten ja liimalla takasin kiinni.
     
  8. JouniK

    JouniK Gearhead

    Shrinking disc!!
    [​IMG]
    Alku:
    [​IMG]

    Loppu:
    [​IMG]

    Vasaraa ja vastetta toki vaati, mutta tuollainen kutistuslevy on kyllä maaginen vehje.

    J
     
  9. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Koriliima voi tehdä temput terävät. Korisauma-aine on ihan riittävää.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Oon kans kattellut youtuubista kun tolla Shrinking disc sydeemillä oikaistaan peltejä. Onkahan se ihan vaan normi peltilaikka ja kuinka paksua materiaalia? Ei meinaan ole tullut vastaan missään rautakaupassa ja olis oikeesti kiva kokeilla käytännössä miten toimii.
    Nimimerkillä PAKKELI on peestä......
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Itse leikkasin rosteripellistä laikan. Paksuus oli mitä sattui tallista löytymään, oiskohan ollut 1,5mm luokkaa... Hyvin toimi.
     
    JouniK tykkää tästä.
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kiitos infosta :) Pitääpä kokeilla.
     
  13. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Shrinking disc on rosterilaikka. Ja siinä on tuo käännetty reuna turvallisuuden takia. Laikka ei hirveesti maksa ebayssa Proshaperin kaupassa. Siitä on kyl jo vuosia kun ostin omani. Ja mukana tulee tukilaikka joka tulee itse shrinking discin taakse. Kaikkea ei kandee itse tehdä..suorareunainen laikka on musta aika vaarallinen kun täytyy äkkiä laskea rällä pois ja alkaa jäähdyttää niin siinä se laikka pyörii vapaana jonkun aikaa ja viiltää aika hyvin pyöriessään.

    Komppaan JouniK:ta on hyvä työkalu omaan tarkoitukseensa.
     
  14. hevimies

    hevimies Gearhead

    Hmm jatketaas aihetta. Mulla on tossa profiilikuvan vanissa pidetty jokkiskatsomoa katolla ja katto oli aika pahasti painunu. Edellinen omista oiko pahimmat jo tunkilla pois, mutta pelti on selvästi löystynyt. mahtaakohan olla kallis operaatio jollakin oikeella sepällä oikasta tuo?
     

Kerro tästä muillekin!