Moottorin sivuääni

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 3.4.2016.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaverilla perus 350 chevy.

    Rupes syksyllä pitämään ääntä. Ei oo ihan perus laakerikoputus eikä venttiilisäksätys. Ehkä naputus.


    Kuuluu parhaiten eturenkaan tasolta/maasta. Kuskin puoli selkeästi.
    Kovilla pakkasilla ääni oli kova ja tuli melkein heti startista. Vähän lämpeemmällä ei ihan heti. Öljynoaineella lienee osuutta?


    Lämpimämmällä kelillä (lämpimin ennen tätä päivää +5) selvästi miedompi.

    Seuraa kierroksia mutta parin tonnin jälkeen paha sanoa kun hukkuu koneen muuhun meteliin. Ei varmaan lopu mutta ei siis rupea raakumaan.


    Tänään otettiin venakoppa irti ja lyötiin käyntiin. +10ast. Ei kuulunut juuri mitään mistään.


    Voiko laakerivika olla näin vaihteleva vai löytyykö vika nostajasta? Vinkkejä nostajan testaukseen ilman irroitusta?

    Jossain juutuup videolla painelivat työntötangon puolelta vipuja ja huono nostin antoi kädellä periksi. Tossa tuntus kaikki samanlaisilta napakoilta.


    Parista tönäristä ei tullut öljy lämpimänäkään läpi keinun päälle niinkuin useimmista.


    Öljynvaihto ja koneen huuhtelu kohta tiedossa.


    Nykyisillä öljyillä ajettu pari tonnia.

    Näin ajokauden alla ois kiva tietää onko kesän alku paketoitu laakerivikaan vai nostajako vaan.
     
  2. PAZI

    PAZI Gearhead

    Jos tönäristä ei tuu öljyä niin todennäkösesti nostajassa on paskaa, ja jos keinu ei saa öljyä niin se rupeaa leikkomaan kiinni.
    onko kuivat tönärit kuskinpuolella?
     
  3. onre

    onre 3rd gear

    Motonetista saa semmosia mekaanikon stetoskooppeja. Sillä löytyy. Toisinaan saa vähän hakea asentoa että onnistuu painamaan stetarin pään oikeaan kohtaan.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo on. Toista puolta ei avattu kun ääni tulee toiselta puolelta. Kuinka paljon kone kuumana pitäs tulla öljyä keinuille? Kenkää kun anto niin vähän roiski konehuoneeseen mutta tyhjäkäynnillä vähän vaan pakosarjaan tiputti.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tollanen oli mutta korva varmaan niin epäharjaantunut ettei oikeen ottanut tolkkua. Runkolaakeri se tuskin on ja nostaja ja kangen laakeri suht liki?
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Vetolevyn halkeama tai löystynyt pultti voi pitää myös aikalailla laakerivialta kuulostavaa ääntä. Sen pitäisi kyllä muuttua ajossa vedon tai vapaalla rullaamisen mukaan.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tulee niin selvästi kuskin puolelta ja vaihtelee lämpötilan etten ihan heti usko vetolevyyn. Toki en sulje poiskaan mitään vielä.



    Keinuthan pysty irrottamaan tosta vaan kunhan ei keskenään sotke ja oikeeseen momenttiin takas? Vai pitääkö olla venttiili kiinni.
     
  8. north

    north Gearhead

    Tollain ne hytraaliset nostajat säädetään.

    Mä epäile et on nokkaakselista joku nokka kulunnu.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Männän kalinat on aika yleisiä sivuääniä ja kuuluvat juuri kylmänä pahemmin.
    Tiukka männäntappi aiheuttaa helposti kylmäkalinoita tai myös iso mäntä/sylinteri välys, ja paljon ajetuista löytyy monesti mäntiä joista helmat halki.

    Häipyykö ääni kun kone lämpiää kunnolla?
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Vuotava pakosarja???
     
  11. makaro

    makaro 1st gear

    Omassa ollu kaksi kertaa naputtava ääni jota etsitty kauan. Ekalla kertaa nokka aivan sileenä .Tokalla kertaa stroukki-alakerta naputti ö-pohjaan jos kiristi pohjaa liikaa...melko ahdas")
     
  12. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Kk-laakerit on oma veikkaukseni, käyttäkää öljynsuodatin pois ja tutkikaa sisältö niin saatte jotain osviittaa, tai sitten suosiolla mylly auki vaan, ei se tuosta parane enään.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Suodatin pitää huuhtelun aikana katsoa.

    En tiiä mikse sitten parani nytkin. Onko kellään kokemuksia laakereista joiden äänet vaihtelee niin että alussa ollut paha ääni ja sitten se kokoajan vaan lievenee ja lopuksi tuskin kuuluu?


    Ääni kuuluu lämpimänä yhtälailla sillonkun kuuluu. Piston slappia en kyllä ajatellutkaan. Yhessä volvossa oli sekin. Ääni oli paljon heleämpi.



    Voisin tänään ottaa vaikka videon äänestä ja verrata kuulostaako realistiselta omaab korvaan ja sitten pistää tänne.


    Pakosarjat ei vuoda. Nekin alkup valusarjat.


    Koneella ajettu todnäk avaamatta joku 130tkm uudesta.
     
  14. Weijari

    Weijari Gearhead

    Pari mystistä kolistajaa: PVC-valve huohottimessa ja jousi poikki jakajan toisesta limpusta.
     
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tällainen tulisi mieleen itselläkin. Oma 4.3 on oireillut ihan samalla lailla ainakin viimeiset 40 000 km. Männänhelmaan on liittyneet useimmat veikkaukset. Ventiillit on säädetty, huuhtelu sekä RVS-käsittely tehty ilman mainittavia vaikutuksia. Laakerivika olisi jo porsinut ja/tai RVS:llä olisi siihen ollut vaikutusta. Ei ylimääräisiä partikkeleita öljyssä.

    394:stä aikanaan löytyi n. 1000-2000 km moottorirempan jälkeen 2x alkuperäiseen kokoon kulunut pakoventtiilin ohjuri kun keinuille ei tullut öljyä (puuttui reikä nokka-akselin laakerista eikä märkäkorva hoksannut sellaista tarkistaa). Mutta ääni ei ollut samanlainen, en tosin enää muista tarkalleen. Kuului kyllä kuumanakin.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Huuhtelu alkaa näillä hetkillä. Ennen huuhtelua muutama huomio:

    Venakoppa irti. Koneen lämmöt noin 60ast niin vast rupee vipat kastumaan ja öljy tulemaan. Siihen asti vaan yks työntötanko pyöri. Nyt kuumempana pyörii 5kpl ja pari vippaa kuivina.
     
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No eipä tuo ihan normaalille kuulosta. Tai siis sehän todettiin jo alussa että ei kuulosta, mutta siis ei muutenkaan ole ihan normaalia.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  19. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Mulla oli olssin koneen kans vähä saman tyylistä häikkää. Siellä hävis öljyn tulo ylä kertaan ja alko kalisemaan.

    Se jäi kyllä mystiseksi ku alko ketuttamaan. Mielen kiinnolla seuraan jos tilanne ratkeaa
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Huuhdeltu on rutosti.

    Dieselillä ohennetulla öljyllä ei ongelmia. Toki pari tönäriä oli pyörimättä silti. Aukasin käydessä pultteja niin että enempi lätkytti ja kiristelin.


    15w40 pitoöljyillä ääni taas koveni. Pakko olla nostajat? Ei paksumpi öljy pääse nostajalle?


    Jos viikko ajoa ja sitten imari pois jos ei muutu.


    Suodattimessa/öljyn joukossa ei metallia tms.
     

Kerro tästä muillekin!