Rammari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja ähväsata, 18.4.2016.

  1. ähväsata

    ähväsata 3rd gear

    [​IMG]
    Raadosta vähän vähemmän raato

    Nyt se on tämäkin kosla suhtkoht valmis, viimeinenkin rautalanka kiristetty. Ja ainakin sillä on mukava ajella, myös talvella. Kutonen kehrää rauhoittavasti ja tomaatti vaihtaa tempomatta :)

    Vajaat pari vuotta sitä "iltojeni iloksi" rakentelin. Tekniikka pelaa, toistaiseksi. Ruostereijät ummessa, sen kummemmin siloittelematta, puuttuneet osat hankittu tai tehty.
    Vyötärölinjasta alaspäin oli yllättävän mätä.
    Maalaustoteutus tyyliä: helmat pensselillä, vähän korkeammalta paikaten ja loput saa patinoitua rauhassa.


    Aihio oli perus-käyttöpeli jonka alla kummallisen näköisen (liian uudet) alumiinivanteet.
    Purin auton kappaleiksi, pysäytin ruostumisen ja koitin kevyellä customoinnilla saada siitä ”itseni” näköisen.
    [​IMG]
    Tyystin omaa metalli-/puutyötä on siellä täällä; ratti, listoitukset, verhoilua, kromijuttuja jne..
    [​IMG]
    Miljonäärikummit rälläköimällä. Vieressä työstämätön Savero.
    [​IMG]
    Puskuriin kävyt muistaakseni jostain Brittivehkeestä.
    [​IMG]
    Listojen tekeminen oli yllättävän mielenkiintoista.
     
    12345678910 ja KajS tykkäävät tästä.
  2. ähväsata

    ähväsata 3rd gear

    [​IMG]
    Vastaava kromattu takapuskuri pitää joistain hankkia. Tuo on aika puhki.
     
  3. ähväsata

    ähväsata 3rd gear

    [​IMG]
    Verhoilut vähän kovemmasta tavarasta.
     
    KajS tykkää tästä.
  4. ähväsata

    ähväsata 3rd gear

    [​IMG]
    Tykkään myös puutöistä :)
     
  5. ähväsata

    ähväsata 3rd gear

    [​IMG]
    Sorvailin tuohonkin tuollaisen, on mukavampi käteen.
    Radioksi kunnostin 60-luvun ASAn.
     
    KajS tykkää tästä.
  6. ähväsata

    ähväsata 3rd gear

    [​IMG]
    Kiiltävää ei ole koskaan liikaa..
     
    Ismoskosmos tykkää tästä.
  7. ähväsata

    ähväsata 3rd gear

    [​IMG]
    Roikkuva sisäkatto kuntoon. Mitään sanomattoman- saippuapalaa muistuttavan lampun tilalle tein vähän prameemman.
     
    Ismoskosmos ja Fuselage tykkäävät tästä.
  8. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Aivan mahottoman hienon näköistä työstämistä! :cool:
     
  9. palontie

    palontie Double Gearhead

    HATTUA NOSTELEN TÄÄLLÄ!Hienoa jälkeä!
     
  10. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Muokattu: 18.4.2016
  11. wilburi

    wilburi Gearhead

    Todellakin hienoa työtä ,nostan myös hattua ja kumarran syvään .
    Itse jos pääsisi puoliksikaan nuin hienoon jälkeen pissisin hunajaa eikä hymy hyytyisi vaikka jalka katkeasi .
     
  12. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    hämmentävän kauniita koristeosia oletkin tehnyt. etenkin nuo itse tehdyt puu osat ovat ah niin upeita.
     
  13. wilburi

    wilburi Gearhead

    Mistä tavarasta olet listat ja kiiltävät tehny ?
    Puutavara näyttäs koivulle vai olenko väärässä ? minua hämmentää ehkä eniten "rälläkkä valkosivut" kerrotko niistä lisää jossain vaiheessa .
     
  14. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    oikeastaan kaikissa renkaissa joissa on nuo kohovalkoiset kirjaimet.. niissä on koko kyljen mitalta valkoinen kumikerros olemassa. siihen päälle on vain lisätty vielä musta kumikerros. (ja käsittääkseni sitten tehtaalla hiottu se päälikerros pois tekstien kohdalta jotta saatu ne tekstit näkyviin valkoisena)

    eli sitä mustaa pintaa kun hioo pois, tulee valkoista eteen. sillä tavalla on monet tehnyt esim ratrodeihinsa jne halvalla "valkosivukumit".. miinuksena on se hirveä pois "palaneen" eli hiotun kumin haju ja siitä tulevan kumimuhjun määrä ympäristöön. hyvä hengityssuojain kannattaa olla. ja hyvä jos saa sen pois hiottavan kumipölyn jotenkin rajattua siivouksen helpottamiseksi. ja täytyy tietenkin varoa ettei liian syvältä käy raapimassa.. sen valkoisen alla kun on taas mustaa kumia.. (ja heikkeneehän ne kumit aina kun kerroksia kyljistä hioo.. omalla vastuulla siis toimitaan)
     
  15. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Hienoa työtä!
    Tällaista täytyy arvostaa; Ukko tekee itse tyyliin sopivia kustom osia ja kohtuullisella budjetilla saadaan aikaan todella tyylikäs ja persoonallinen lopputulos.
    Nuo sisustan puu- ja kromipeltiosat osat ovat upeita ja arvatenkin kestävät käyttöäkin paljon paremmin kuin 70-80-luvun muoviosat.
    Ram on aina miellyttänyt silmää paremmin kuin saman ajan Ford tai GM tuotteet, tässä pyörät (valkosivut, kiiltävän punaiset vanteet ja baby moon kapselit) istuvat kuin nenä päähän ja nostavat koko auton ulkoasun herrgård luokkaan.
    Puskurikävyt ovat nerokas oivallus.
    Raskaan sarjan kustom-ukot sen tietävätkin, että itse tekemällä ja kierrättämällä löytää harrastukseen ihan uutta sisältöä ja palkitsevuutta. Tämä esimerkki osoittaa oivasti, että saman voi tehdä paljon maltillisemmalla budjetilla ja saavuttaa ainutlaatuisen hienon lopputuloksen.

    Tuosta valkosivujen hionnasta olen lukenut aiemmin jenkkifoorumeilla. Noissa "RWL" Raised white letters-kumeissa on ilmeisesti välikerros valkoista kumia, joka voidaan ottaa esiin hiomalla pois ulommainen musta kerros. Kuinka tarkkaa hiominen on ja minkälaisia laikkoja kannattaa käyttää?

    Samoin jenkeissä aika yleisissä (ja edullisissa) 3/4" kapeissa valkosivuissa on ilmeisesti tuo kokoleveä välikerros? Itsellä ei rohkeus ole (vielä) riittänyt hiomiseen.
     
  16. ähväsata

    ähväsata 3rd gear

    [​IMG]

    Kiitos kannustavista kommenteista.
    Tämä on ollut mieluisa projekti ja ihan mukavaa tämäkin kun saan siitä vähän tarinoida muillekin.
    Rakentelijaksi en itseäni koe, ainakaan vielä ja juuri kaapista tulleena en ole juuri tänne kirjoitellut aiemmin ja nytkin laitoin kuvia vasta kun tuotos on "valmis". Purkuvaihe- ja ruosteenrapsutuskuvat jääkööt edelleen "pöytälaatikkoon", semmoisia taitaa olla ihan tarpeeksi täällä jo.
    Nuo sorvauset ovat koivua, ratin metallit happorautaa ja kylkilistat peiliksi eloksoitua alumiinia (loistevalaisimen heijastinta).
    Vaikka alulevy on 0.5mm ohutta, se on pirun jäykkää ja lujaa tavaraa sikattuna, pokattuna ja polyuretaaniliimamassalla täytettynä (Sikamassa).
    Valkosivut noista Saveroista kuoriutui helposti ilman hengityssuojaa.
    Perä tunkille, vaihde vapaalle ja pelkällä rälläkän nojausvoimalla kiekko hitaasti pyörimään.
    Uudella terävällä/ karkealla lamellilaikalla musta pinta irtoaa aika helposti. Se ei lämpiä, siis "pala" eikä lainkaan haise, vaan on jopa siistimpää puuhaa kuin puun sorvaaminen.. siis kunhan laikka on terävä ja leikkuunopeus hallinnassa.
    Alle puolen millin paksuisen "pintaväri"kerroksen poisto tuskin heikentää renkaan runkoa ja näyttää hyvältä vielä vuoden käytön jälkeenkin. Ei ole tummunut, eikä ainakaan irtoa ;)
     
  17. ähväsata

    ähväsata 3rd gear

    [​IMG]
    Pässissä on jo vähän hapettumaa, onneksi toisen keulakuvan karva kiiltää.
     
    PetriN, 1purehell ja KajS tykkäävät tästä.
  18. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    noiden metallikoristeosien tekemisestä vois olla kiva nähdä kuvia kanssa. alkoi kiinnostaan.

    ja luulempa että tuollaisille koristeellisille puusorvauksillekin voisi jostain swapmeeteistä löytyä ihan ostajiakin. custom osia näes jota ei kaikilla ole.
     
  19. Damned

    Damned Gearhead

    On kyllä hienoo jäläkee! Laitahhan tosiaan noista työvaiheistakin otoksia jos vaan mahdollista. Miten tuo ratin kehä on tehty?
     
  20. LPV

    LPV 3rd gear

    Eikös tuollainen puskuri, metallin työstön osaavalta mieheltä, synny ihan kohtuullisella työllä? En tosin tiedä kuinka "raju" sikkikone ja muut taivutus vehkeet sinulla on. Malliltaan tuo Dötsin puskuri on aika helpon näköinen, voi tietysti olla vain näköinen... Yläosa on suora pelti, keskiosat voisi tehdä kolmesta osasta, sivut erikseen ja keskelle suora pala kilven taa. Tuonhan voisi tehdä alumiinista tai rosterista, mikä nyt miellyttääkin. Eihän sitä ole pakko tehdä mistään paksusta tavarasta, pinta ohuemmasta ja alle "kanttiputkesta" runko.
     

Kerro tästä muillekin!