E85 bensa turbossa ilman muutoksia ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ihka, 20.4.2016.

  1. ihka

    ihka 2nd gear

    E85 palaessa kone käy viileämpänä ja kestää ahtoja enemmän.

    Mikä siis koneesta rikkoutuu laihemmasta seoksen johdosta ?

    Nakutushan polttaa venttiilin tai männän mutta kun E85 palaa viileämpänä ja kestäisi enemmän ennakkoa niin miksi vakioasetuksilla kone särkyisi ?

    Tää homma ei ole koskaan auennut minulle mutta toivottavasti jollekkin vähän enemmän tietävälle ;)
     
  2. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Konehan särkyy ihan samasta syystä kuin normibensallakin laihalla ajettaessa. Eli lämpösenä käy. Viinaahan tarvitaan optimi seokseen muistaakseni noin 30% enempi ku bensaa. Ja kylmään myllyyn vielä paljon paljon enempi
     
  3. ihka

    ihka 2nd gear

    Mutta eikö E85 bensalla kone käy viileämmin?
    Mikä sieltä koneesta hajoaa ?
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mikäli kyseessä on vakiohko tai muuten miedohko turbokone jonka polttoainejärjestelmä kykenee korjaamaan seokset E85:lle sopivaksi niin ei sieltä mitään hajoa.

    Voin kyllä ihan oman kokemuksen (valitettavasti) kautta kertoa että ääritapauksissa näillä "viileilläkin" polttoaineilla nousee lämpötilat liian laihalla mentäessä niin suureksi että alumiini sulaa ja titaani taipuu!
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Palaa ihan yhtä kuumasti , mutta jäähdyttää kyllä kaasuuntuessaan enemmän kuin bensa....ja kestää ennakkoa....ei todellakaan nakuta vaikka olisi todella suuri ennakko....tehoa vaan ei tule ja todennäköisesti jotain hajoaa.....
    Oman kokemukseni mukaan pitää olla vähemmän ennakkoa kuin bensalla... nopeammasta palamisesta johtuen.....
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Oli polttoaine mikä tahansa, niin laihalla palamislämpötilat nousee niin paljon et alumiini ei sitä kestä.
    Tähän mennessä en ole törmännyt vakioturboruiskuun missä riittäisi säätövara bensa->E85, kun ei meinaa edes monissa vapareissakaan riittää. Yleensä korjausvarat on luokkaa 10-20% ja jos tarvitaan 30% lisää polttoainetta..... laihalle, nakunakunaku ja männät palasina öljypohjassa. Tai sit nakutusanturi vetää kaiken ennakon pois.
     
  7. TaVajeltaja

    TaVajeltaja 1st gear

    Itsesyttyvyys , on erilainen Bensalla ja alkoholilla paineessa. Bensa syttytetään tulpalla paineessa ennen männän yläkuolokohtaa (toki tulpalla alkokin sytytellään), siis potkaisee hiukan mäntää (moottoria) takaisin päin, joka on kopromissi, vahvasti liian aikainen syttyminen = nakutus joka kuuluu helinänä (usein syöpyy paikkoja palotilassa) tai jotain katkeaa, esim. kampiakseli.

    Alkoholi samassa koneessa ei helpolla nakuta, vaan voit lisätä palotilan painetta ja sytytyksen mahdollisimman lähelle männän ylä-asentoa, + / ahtopainetta, palotilanpainetta (tiettyyn rajaan). Nämä kaikki aiheuttaa kierrosluvun herkkää karkaamista. Palotila siis potkaisee männän suoraan alaspäin.

    Normi-kone jossa ei ole alkoholi ohjelmaa ei mene minnekkään , Mutta kun siellä ohjelma on alkolle, ni taatusti tuntuu.

    Turbo-moottorissa alkoholilla saat lisätä ahtopainetta ja tietysti seosta ja pienentää sytysennakkoa. Mutta kaiken on edelleen pelattava käsi-kädessä. Kuten bensallakin, varo ylikuumenemista, varo nakutusta , pidä seos , . Jotenkin näin meikäläinen tämän ajattelee.

    Ja nälkä kasvaa syödessä.
    Seuraava pata GT Corollan Tbo , alkoholi on tarkoituksena.

    Joku varmasti voisi hienommin asiaa kommentoida.
     
  8. TaVajeltaja

    TaVajeltaja 1st gear

    No niin luin otsikon uudestaan , anteeksi, E85 ei taida paljon vaikuttaa, ehkä joku jarrupenkki mies osaa antaa tähän helposti vastauksen tai jos tahtoo tutkia asioita , vie oman vehkeensi jarrupenkkiin ja ottaa tulokset. Kiinnostaisi kovasti.
     
  9. päivystäjä

    päivystäjä 3rd gear

    Olen joskus jonkun artikkelin lukenut racebensavaparin muuttivat re-85:lla käyväksi tehot pysyi 10hp tarkkuudella samana re-85:lla tehot siis laski. Wn löytänyt artikkelia pikagooglauksella mutta joku juttu tuli bensalinjat tms etteivät olleet tyytyväisiä tulokseen
     
  10. Masa71

    Masa71 Gearhead

    "]E85 palaessa kone käy viileämpänä ja kestää ahtoja enemmän." Tuo pitää paikkansa
    oikealla seossuhteella.
    Liian laiha seos on aina huono juttu, oli se sitten 98e, re85 tai kisabensaa mitä poltetaan.
     

Kerro tästä muillekin!