Bobcat tietoo?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Powerstroke, 27.4.2016.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei taija kuulua tälle foorumille koko aihe, mutten rupee liittymään muuallekaan just nyt. Eli Bobcat tyyppisen masiinan hankkiminen on harkinnassa. Tarvetta olis pusikon ja kivikon raivaamiseen, aidantolppien kairaamiseen, soran ym siirtelyyn ja levittelyyn, tukkien siirtelyyn jne. Merkkejä on tarjolla ainakin Bobcat, Volvo, Case, Cat, John Deere...ja eri kokoluokissa.

    Olisko jotain evästystä antaa esim paljonko noihin ajetaan tunteja ennenkuin kajahtaa, mikä niissä kajahtaa, kannattaako jotain merkkiä kaihtaa jnenene?
     
  2. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Mikäli meinaat liuku ohjattavia, niin bobcatista pelkästään kokemuksia, ja hyvin tuntuu toimivan, eikä ne tunnu helpolla väsyvän. Mutta mikäli tarkoitat linkkuja, pieniä pyöräkuormaajia niin sit cat tai volvo, eikä missään nimessä bobcat. Tunteja en pysty liukuun muistista heittää, mutta meillä on tela-alustainen vanhempi, eikä siinä ole kuin laturi antautunut. Uudempi pyöräalustainenkin on s100, mutta se on auttamatta liian pieni noihin ja huonompi lähtee käyntiin.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Liukuohjattava oli mielessä. Telat vai pyörät, on sekin vielä epäselvää kumpi olis parempi. Kestääkö tommoset kumitelat kannikkoa ja kivikkoa.
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Nuo avantit ja sen tyyppiset yllättävänkin päteviä tuollaiseen hommaan. Toki ei mitään kuution kokoisia kiviä kuljetella...
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ Avant olikin uusi tuttavuus. Netistä löytyi kaikenlaista vertailua bobcat vs avant. Mutta tasan tollasiin hommiin tulis kun Avantin sivuilla näytettiin, lähinnä 600 ja 700 sarja vaikuttais sopivalta. Tai siis joku vastaava liukuvehje kun ei Avantia ole saatavilla.
    Kuution kiviäkin olis, mutta pitänee palkata naapuri niiden siirtoon, sillä on vehkeet.
     
  6. pantera

    pantera Double Gearhead

    Kubotan kone menee n 4000 tuntia ennen ku pitää rempata. Ihan pienellä bobbarilla ei kivikkoa raivata ja skidsteer on muutenkin huono maa-ainesten kantamiseen / siirtelyyn kun akselivali on olemattoman lyhyt. Muuten pirun kätevä moneen hommaan. Gehlit on havempia kuin Melroet, Bobbareita mulla on ollu monta mutta nykyinen Ditch Witch 1025SK on mulle oikee peli, tekee yhdistelmäkoneena paljon enemmän kuin skid steer loader. Katoppa JCB'n 1X
    , liukuohjattu yhdistelmäkone, saattas olla moneen hommaan bueno kapistus
     
  7. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Moi.

    Pitää malttaa koeajolla ajaa kone kuumaksi, sitten vasta näkee hydrauliikan todellisen kunnon.
    Deutzin koneella oleva on luja ja huoleton minun mielestäni, muutenkin lujia laitteita ainakin vanhemmat jos vain hydrauliikka toimii kuumana.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No toi kaivuri onkin oleellinen. Luulin että se on näissä aina vaihdettava kauhan tilalle, mutta tollai perässä olis kaikkein paras. Sen takia normaali backhoe onkin ollut vaihtoehtona, mutta sellainen ei ole kovin monikäyttönen. Sinänsä liukuohjaus ei ole mikään must, kunhan nyt jotenkin kääntyy.

    Hintaluokan puolesta noilla mitä olen silmäillyt on ajettu yleensä alle 1500 tuntia, jotkut muka vain parikin sataa.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hyvä vinkki pitää mielessä.
     
  10. creep

    creep 1st gear

    Avantti on ihan hyvä kevyeen pikkuhommaan. Mutta ne tuntus nostavan enemmän ku oikeesti kestää ja jarrut ei oo kovin luotettavat, pieneenkään mäkeen ei kannata jättää käsijarrun varaan... Kunnon hommiin telavetoinen bobcat, kestää hyvin huollettuna niin kuin työkoneen pitääkin.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Pari päivää oon nyt silmät verillä selannut ilmoituksia, ja et sit harvinaisempia vehkeitä keksinyt (nauruhymiö). Molempia on ilmeisesti noin yksi myynnissä koko pohjois-amerikassa. Noh, yhden mä vain tarttenkin, mutta miten lie varaosien kanssa näiden uniikkikappaleiden kohdalla.
    Ja bobcatilla tai muillakaan liukumerkeillä ei ole vastaavaa missä olis kaivuri perässä.

    Lähinnä olen katsellut www.machinerytrader.com,
    Www.Rbauction.com ja www.ebay.com
     
  12. pantera

    pantera Double Gearhead

    Hehee.. joo ei näitä pikku yhdistelmiä ole kovin monellä valmistajalla , saati käytettynä myynnissä. Ditch Witch'iin ja JCB'hen saa osia kyllä onhan merkit globaaleja. Mulla on ollu toi oma ojanoita jo 16 vuotta .Osat oon tilannu tutulta diilerilta Ft. Lauderdalesta, Ditch Witch of south fla. vaikka Suomestakin saa, Ruotsissa on iso diileri jne.. mut mut.
    Parts book ja service manuaalit kannattaa hankkia enstöikseen niin niillä jo pääseekin omatoimisesti pitkälle
    Pari vuotta oon kyttäilly jos johonkin huutokauppaan tulis lämminhyttinen Ditch Witch XT1600 niin päivittäs ton oman vähän uudempaan... mikä on ihan pöhköä kun kannot ja kivet nousee tolla vanhallakin ihan yhtälailla... ja siinä ei oo mitään joutavia esiohjauksia tai muuta sähköshaibaa.
    Muita compact segmentin yhdistemäkoneiden valmistajia on mm Eurocomach, Venieri,ja Palazzani jotka on harvinaisia euroopassakin saati lätäkön toisellapuolella,mutta on niitä jokunen nytkin myynnissä , kannattaa selata myös mascus listauksia
    Ostin tässä jokuaika sitten ojanoidalle kaverin, Wacker Neuson itselastaavan teladumpperin, on aika peto kulkemaan ahtaissa ja pehmeissä paikoissa. Kyytiin saa 900kg / puol kuutioo joten kottiksiin verrattuna ihan oikee maansiirtolaite


    sit joskus kun rikastun ja köyhtymästä lakkaan niin tälläänenhän sitä on laitettava...
     
    Muokattu: 30.4.2016
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kykenisköhän toi toimimaan vielä jopa kurottajana

    Mitenhän onkohan toi kuin kallis jos nollasta aloittaa toimintaa
    Avant, pikkuinen kaivuri, pikkuinen traktori et saa kärryä kiskottua jne jne




    Joskus miettinyt, et kuinka traktori koko luokassa ois kova sana lumitöihin ja etenkin teiden aukaisuun ympäripyörivä kone

    Puskee kauhan täyteen ja kippaa sen ojaan, puskee kauhan täyteen ja kippaa sen ojaan.........

    Sit kärryn kuormaaminen ilman, et maat on myllätty ajelee vaan edestakaisin. Lastattiin nurmikolta multaa siten, et kaverilla kärry perässä ja mulla kuormaaja, pukkasin kauhaan multaa ja peruutin, kaveri peruutti kärryn alle ja kippasin. Sama uudestaan ja uudestaan
    Seuraavana päivänä ei ees nähnyt nurmikolla käydyn paitti siinä kohdassa jossa käänsin traktorin, taitaa olla vielä 10vuoden jälkeenkin rullalla ne maat siinä kohdassa
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Olipas mahottoman kätevän tuntuinen peli! Loistoajatus myös yhdistää kippaava kärry niin ei tarvitse ajaa kauhallinen kerrallaan. Tilanne on mullakin juuri se että soraa löytyy kun kaivaa, mutta sitä pitää siirtää omaankin käyttöön pari sataa metriä.
    Pihapiirissä tosiaan ikävää pyöritellä donutseja liukukoneella.
    Pitääpä katsella noita erikoisempia merkkejä, kiitoksia.
     
    Muokattu: 1.5.2016
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ainoo mitä oon avantista kuullut on ettei niitten renkaat kestä, mutta jenkeissä varmaankin löytyy pajoja minne menee vanteen kanssa ja ilmoittaa et tällänen keskiö ja 14" vanne kiitos.


    Ja sit mitä ite katellut avanteja, niin en oikeen sellaisissa koneissa merkistä riippumatta tykkää siitä puomin kiinnityksestä, jos käyttö huolimatonta voi tulla ratkeamia siihen puomin juureen
    Ainkin niissä vanhemmissa alkupään koneissa mitä oon katellut
     
  16. Vilu_86

    Vilu_86 3rd gear

    Duuni kaveri korjaili avanteja edellisessä duunissaan monta vuotta, eikä siltä kyllä oikeen oo kuullu mitään hyvää sanottavaa noista. Hydraulit ja sähköt ainakin on suunnitellu joku joka ei oo koskaan moisista kuullutkaan, eikä kuulemma aina työn laatukaan vakuuttanut. Oli kuulemma paljon sellasia vikoja ja suunnittelu virheitä mistä olis selvitty edes hitusella maalaisjärkeä.
     
  17. autoilija

    autoilija Gearhead

    Meillä ollut Agromatic 760 jo varmaan 10-vuotta ja on ollut kyllä hyvä ja huoleton peli,on sen oloinen että se on valmistettukin työkäyttöön eikä ruohonleikkuriksi...
    Ja on ollut myös liukuohjattava ja kyllä se sen hakkaa mennentullen ketteryydellään eikä voimassakaan ole moittimista.
     
  18. ville400

    ville400 2nd gear

    kannattaa myös huomioida a-sarjan bobcatit jossa pyörät kääntyy, ei käännä koko pihaa sekaisin
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Laitetaas tähän eräänlainen epilogi, tänään ajoin tontille bobcatin sijasta Deeren kaivurin. Ikää jo jonkin verran on ja pikkufixauksiakin tarvitaan, mutta käy ja kaivaa. Ja niinkun näkyy, takakumi tyhjeni heti kotipihalle. Varusteisiin kuuluu neliveto ja peräkaivurissa teleskooppivarsi.

    Ajattelin että liukuohjaus myllää tiet ja nurmikot turhan äkkiä törkeen näkösiksi, ja kaivuukyky lienee vastimaton tähän verrattuna.

    Enivei, onko mitään konemiesten keskustelupalstaa ehdottaa? : rotfl:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 14.11.2016
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Onhan niitä, esim: http://www.masinistit.com/keskustelupalsta/index.php?sid=2b58d29e1d75284039bd0f6f80e262bc
    Mä ostin mökkiraksalle pitkän valkkaamisen jälkeen Vammas Magnumin, eikä oo tarvinnu katua. Olihan siinä vähän puuhaa kalliin hinnan lisäksi, mutta melkosen vahva peli on ja kiertää ittensä vaikka tolpan ympäri. Kun on sekä kääntyvät etupyörät, että linkku. Olis jääny sille tarkoitetut hommat melkeen muilta koneilta tekemättä.
     

Kerro tästä muillekin!