Akun vaihdosta---Tehokkaampaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja reynolds, 27.4.2016.

  1. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Minulla on Pontiacissa tällä hetkellä akku,joka on 5v vanha ja sen tehot on alunperin 12v ja 60Ah....Ja nyt tuntuu,että auto ei jaksa kunnolla startilla pyörittää,vaikka akku on ladattu täyteen....Ajattelin ostaa uuden akun,ja mielessä oli että ostaisin esim: 90Ah:n akun,jolloin pitäis potkua akussa riittää hyvin.....Kysymys kuuluukin,että onko tuollaisesta haittaa auton sähköille?...Auto on Pontiac Trans Am 2gen vm-76 (6.6l V8).
     
  2. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    ei oikeastaan ole. 12voltin akku se kuitenkin on. enemmän vain voimaa esim käynnistykseen ja muuhun virran käyttöön (esim radiota kestää kauemman soittaa parkissa ollessaan). omille autoilleni olen aina yrittänyt löytää isoimman ah akun jonka sinne saa mahtumaan. lisävirta on hyvästä.

    ainoastaan hieman voi olla ettei vakio laturi jaksa tai kerkeä kunnolla lataamaan sitä aivan täyteen samassa ajassa kuin aiemmin.. (vakio akku 60ah. ja laturi lataa maksimissaan esim 70a teholla kun auto käy.. eli kestää vain kauemman ennenkuin 90ah akku on täynnä.)
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Talvella voi tull oneglmia liika ison akun kanssa jos ajaa pätkäajoa kun iso akku ei kai ota virtaa ihan yhtä hyvin vastaan mitä pieni. Näin olen kuullut.

    Itte olen ostanut aina isoimman akun mitä mahtuu eikä ole ollut ongelmia.

    Auton sähköile ei siittä ole haittaa.
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Isoin akku, mikä autoon mahtuu, on hyvä. Edelliseen efidodgeen laitoin 100Ah Fiammin akun ja se oli tosi hyvä.

    Nykyisessä on joku Bosch ja paremman latauspiuhan asennuksen jälkeen sekin näyttää hyvin latautuvan.

    Tosin, kuten tiepalvelumiehet sanoo, varsinkin talvella on hyvä ladata ulkopuolisella ylläpitolaturilla akku yön yli täyteen silloin tällöin. Sitten ei laturin tarvii punaisena puskea akkuun virtaa.
     
  5. makaro

    makaro 1st gear

    Akkujen kanssa työtä tehdessä voin sanoa että talvisin kerran kuussa ulkopuolisella laturilla niin kestää vuosia pidempään .Alkuperäseen kysymykseen että ei ole haittaa jos laturin tuotto on isompi kuin kulutus.Tuossa jo vastattiinkin että jos on tyhjempi akku niin laturi joutuu koville..toki auton laturit mitoitetaan sen kulutuksen mukaan eli .... mutta mutta.Joku häiriö sulla on jossain jos ei "jaksa" startata tolla akulla? Voihan käydä uudella isommalla akulla että starttaa huonosti, mutta vain pidemmän aikaa?
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuohon ei jaksa ladata täyteen niin nopeasti isompaa pätee varmasti se että isossa akussa virtaa kuitenkin pitempään. Eikös latausteho kuitenkin ole sama 20 ja 100 akuille? 20 varmaan äkkiä täynnä mutta virtaakin on vaan sitten 20 edestä. Esimerkki.
     
  7. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Niin...Siis nyt voidaan unohtaa koko talvi kertaheitolla.....Tämä minun autoni akkuasia koskee kesäautoani....
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Eikai se kummosempaa kun isoin akku sinne mitä mahtuu, ite siirsin omasta autosta akun konttiin juurikin tästä syystä. Voin tunkee sinne just sellasen akun nyt kun huvittaa eikä tila ole este.
     
  9. pistonhead

    pistonhead 3rd gear

    Kokemuksien perusteella 60-70 Ah akku riittää pensakoneen ( 5,4 - 7.0 ltr) käynnistykseen kesäkäytössä. CCA lukemalla on merkitystä ( kesälläkin ) miten jaksaa pyörittää... Korkeen rutun koneet sitten ihan erikseen.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Käkkylän 7.7 litr 8:5 rutulla lähtee 50ahhisellakin ja jaksaa tarpeeks kauan pyörittää vaikka ois kiehunu bensat pois. Tuntus ettei oo kovin nirsoja kesällä.
     
  11. reynolds

    reynolds 3rd gear

    No en tiedä,että vaikuttaako,mutta kun tuota minun Trans Amin konetta on piristetty aiemman omistajan toimesta.....Ongelmana on nyt lähinnä se,että kuumanaan (sopivan aikaa sammutettuna)...ei meinaa lähteä käyntiin=pyörittää "laiskasti",ja ei edes lupaa....kunnes sitten yhtäkkiä "pamahtaa käyntiin"....Tämä on erittäin veemäistä esimerkiksi kaupan parkkipaikalla.kun pitäisi lähteä,mutta kone ei meinaa jaksaa käynnistyä....Joten tämän takia ajattelin tehokkaampaa akkua,jossa olisi potkua siihen startin pyörittämiseen eri tavalla...
     
  12. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    olisikohan kyseessä sen startin kuumeneminen syynä tuohon. pakosarjat esim kuumentavat sitä ja siksi ei jaksa pyörittää. (kokeileppa laittaa joku lämpösuoja siihen startin luokse, suojapelti,suoja huppu tai pakoputken ympärille sellainen eristekääre.)
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jep ja paskanen ja huoltamaton startti voi myös olla laiska. Eli onko ongelmia kylmälläkin vai kuumana vaan?
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulla käkkylässä samaa shittiä oli joskus eli ei kuumana jaksanut pyörittää kunnolla. En tiiä missä vika kun kyrpiinnyin koko tohon loppuunajettuun mosaan ja revin sen helkuttiin tuolta nokalta ja remppaan sen. Startin tyhmyyksissäni halkasin joten uusi sellanen tuli ja siinä ei ollut vikaa.

    Jakopää ainakin on paskana mulla ja kaasarin pohjatulpat falskaa, ne nyt ekana tuli mieleen. Se huono pyöritys ei ole välttämättä statista kiinni.

    Meneehän sulla kunnon paksu virtajohto startille?
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Liikaa ennakkoa jos ei jaksa kuumana pyörittää?
     
  16. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    laita riittävä akku ja paksut piuhat kunnon liitoksilla,itsellä 460 100 A akku ja uutena käynnistyi kuumanakin potkasemalla ,nyt kun 3v vanha(pitää lähteä ostamaan uusi) alkaa kuumana just tekemään välillä tuota vaikeaa pyöritystä ja kun asunto akun(uusi) 250 A kytken napilla lähtee käyntiin ettei tahdo edes pyörähtää,se on startillekkin terveempää kun ei yritä vouvata,laturi on 100A ja monta kesää lataa tyhjiä akkuja etenkin sitä 250 eikä tuo ole tuosta suuttunut.sitä vartenhan se siellä on.yleensä laturi lataa vaikka olisi tyhjä hetken 90,70,60 ja sitten 40A josta asettuu noin 25A pidemmäksi aikaa,ja kyllä on ampeeri mittari tulo ja meno puolelle.
     
  17. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Kylmänään lähtee heti käyntiin....Mutta kuumanaan ei.......Tuo nyt autossa oleva akku on yli 5 vuotta vanha,ja epäilen että se on jo parhaan tehonsa menettänyt....Ja sen takia ei kauaa jaksa tehokkaasti pyörittää startatessa...Starttimoottori ei ole kovin vanha,ja pakosarjassa on se lämpöä eristävä kääre startin kohdalla
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei vaikuttanut ennakko siihen.
     
  19. Make.S

    Make.S Gearhead

    Jos kylmänä hyvin käyntiin ja kuumana saa sahata ja pyörittää laiskasti, melkein starttia veikkaisin syylliseksi. Itellä ollut parissa letukassa sama ongelma, täynnä semmosta hienoa hiilipölyä.
    Akun kyllä itekin vaihdan aina pykälää isompaan, jos tulee uusi ostettua.
     
  20. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Eiköhän tuo ole melkein ominaisuus eikä vika jos vanha GM:n startti ei jaksa pyörittää lämpimänä, omasta kokemuksesta ainakin vanhoissa Opeleissa hyvinkin yleistä, ja lehdistä ja netistä luettuna myös Amerikan serkuissa, siksi kai usein vaihtavat tilalle kaiken maailman mini- ja välitettyjä startteja. Mutta voihan toki 5v vanha akkukin olla jo parhaan tehonsa menettänyt, varsinkin jos se on seissyt talvet saamatta välillä ylläpitolatausta, sillä ns tavallinen nestestarttiakku ei kestä syväpurkauksia vaan menettää kapasiteettiaan jos siitä puretaan yli 50% varauskyvystä. Joku AGM- tai geeliakku kestää syväpurkausta huomattavasti paremmin, n 80%, mistä syystä valitsin geeliakun sähköperämoottorin voimanlähteeksi. Haittapuolena noissa suht suolainen hinta. Ja aina kannatta hommata kunnon älylaturi jos haluaa pitää akkunsa kunnossa mahdollisimman pitkään.
     

Kerro tästä muillekin!