Mites nää momentinmuuntajat toimii?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja sdfsd, 30.4.2016.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Hoi tietäjät.

    Toi momentinmuunnin tuntuu olevan hirmu mystinen vehje niin olisi kiva tietää että miten se oikeen toimii. Netissä on ihmeen vähän tietoa tosta, ainakaan mitään kunnollista.

    Eli kun puhutaan siitä väännön kertomisesta (torque multiplication ratio) niin mitä tolla tarkotetaan? Onko se vaan niin että jos muuntajalla on 2:1 suhde niin jossain kohtaa kun autoa kiihdytetään ja jos auton kone tuottaa 100nyyttöniä niin niin muuntajan jälkeen on 200nm? Onko tää kerroin sitä suurempi mitä isompi on koneen ja laatikon pyörintänopeusero?

    Tai entäs mikä siinä on takana että buikin vanha laatikko pärjää yhdellä vaihteella mutta vaikka th lootissa vaihteita on kolme? Onko niissä joku superturbaani vai täh?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Momentinmuunnin?

    Ensin aattelin että puhe on työkalusta nimeltä momentinmuuntaja.

    Puikuloissa on joku spesiaali turbiini, askissa ei ole vaihteita vaan turbiinin stallia??? muuttamalla saa kokonaisvälitystä muutettua.
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  4. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Tuossakin on todella hyvä animaatio aiheesta.

    Eikös tuollanen Buickin loota ole aika perus planeettavaihteisto, mutta turbiinilla.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nestekytkimen ja momentinmuutimen ainoa ero on se momenttia muuttava osa eli staattori. Sen muotoilulla muutetaan stall speediä ja sitä momentin hetkellistä kertaantumista. Se ei lisää koneeseen vääntöä kuin pieneksi hetkeksi kun staattori on paikallaan kiihdyttäessä, nopeuden kasvaessa staattori lakkaa "olemasta" kun se lähtee pyörimään muiden osien kanssa samaa nopeutta.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko mahdollista tehdä sellaista, että kytkintä painettaessa toimisi turbiini ja kytkintä nostettessa kytkisi levykytkin

    Eli traktoriin tai maasturiin, saisi kytkin poljin pohjassa luistatettua turbiinia kytkimen sijaan ja ajellessa sitten turbiini vaan pyörisi mukana
    Ja hommahan pitäisi tehdä kovaan laatikkoon

    Esim. raskasta traileria liikkeelle kiskottaessa tai lumikasaan puskiessa
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollasia oli ennenvanhaan mutta nykyään täysautomaatit on korvannu ne.
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    60-luvun Porssen traktoreissa ainakin on nestekytkin, ei sammu vaikka kytkinpolkimen nostaa tyhjäkäynnillä isoimmalla vaihteella.
     
  9. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Valmeteissa kans ihan perusvaruste joskus 90-luvulla
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko muuten VAG TCI-laatikoissa joku turbiini vai joku muu (kuiva?) kaksoiskytkin? Oma kokemus on, että siitä puuttuu se momentin muunnin ominaisuus kun on niin surullinen voiman suhteen.
     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tarkoitat varmaan DSG vaihteistoja? Niitä on monta monta eri veriota mutta päälinjoina kaksi, 6-vaihteinen märillä kytkimillä ja 7-vaihteinen kuivilla. Märillä levyillä olevaa käytetään enemmän vääntävissä sovelluksissa.
    Niissä ei siis käytetä nestekytkintä tai momentin muunninta.
    Suuri yleisö niputtaa nuo DSG:t yhdeksi nipuksi, osa arvelee että niitä on kaksi eri versiota mutta todellisuudessa niistä on lukuisia versioita joissa joissakin on ollut enemmän ongelmia mutta valtaosa toiminut kokolailla hyvin.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tiptronic laatikossa taitaa vielä olla turbiini?

    Niissäkin tuntuu että se turbiinilukko on koko ajan päällä kun ajaa tai sitten noissa on joku vika ollut. Ei uskois että 2000 luvulla saadaan tollasta sontaa tehtyä. Meno oli vähän kun kanittavassa th200 lootassa mutta vaihteet autto kun niitä oli 6 tai 7. Niistäkin suurimman osan vois korvata momentinmuuntimella mikä toimii kunnolla...
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mulla on 5-vaihteinen Tiptronicci. Kylmänä turbiinilukko on selvästi pois päältä, mutten se tuntuu olevan aika ahneesti päällä ja vaikka aukeaakin, niin kierrokset ei kovin paljoa nouse, lähinnä tuntuu vain nykäyksenä esim. ylämäessä. En tiedä voiko siinä olla vielä joku systeemi millä turbiinin luistoa säädellään muuten.

    Tippi on kyllä aika hanurista ominaisuuksiltaan vaikka ehjä onkin. Tai osa saattaa mennä sähkökaasun piikkiin, en tiedä. Risteyksestä kun yrittää lähteä tiukkaan väliin niin joskus kihoaa hiki otsalle kun menee puoli sekkaa kaasun pohjaan painamisesta ennenkuin tapahtuu mitään. Sama juttu ohituksissa jos painaa kick-downin pohjaan: 0,5 s hiljaisuus ja pienemmälle vaihto - 2 s kiihdytys ja kierrokset tappiin - 0,5 s hiljaisuus ja isommalle vaihto - vasta sitten lähdetään. Oppinut etten paina kick-downiin asti niin kulkee paremmin (tai ainakin tuntuu siltä). Miksi se veto katkeaa vaihteen vaihdon ajaksi, en ymmärrä?

    Toinen juttu kun amerikkalaisissa tottunut että nopeus valitaan kaasupolkimella ja vaihteisto hoitaa loput - tai halutessaan voi vaihteenkin valita kaasupolkimella. Niin tuossa esim. ylämäkeen ajaessa laatikko miettii ensi pitkään että viittisköhän vaihtaa pienemmälle. No sitten kun kaasu alkaa olla jo kokolailla pohjassa, niin heittää pykälän-kaksi pienemmälle ja pitää kaasua höllätä ettei karkaa lapasesta. Eli kuskin pitää korjata laatikon osaamattomuutta.

    Ihmettelin aikanaan miksi sakuissa on automaatissa käsinvaihtomahdollisuus, no ekan Tipin kun ostin niin ymmärsin.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ai no sitten ei ollut vikaa niissä kun ajoin vaan olii ihan ominaisuuksia...
     

Kerro tästä muillekin!