Rambler american 67

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja american67, 11.10.2004.

  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    amc teki sillä tavalla fiksusti, että osti jossain vaiheessa mm.jarruosaamista gm:ltä, ainakin wagoneereissä on samat levyt kuin piilofarkuissa, vastaavasti startti oli fordin motocraftin valmistetta.
    että joitain apulaitteita joiden valmistajalla sinänsä ei ole mitään merkitystä ostelivat siis muilta tehtailta.

    (...ihme että se starttimoottori kiukutteli tosissaan meikäläisen jeepissä. piti aina painaa bendix käsin vauhtipyörän koloseen ja sitten vasta käynnistää! ---ford -osa... :odroll: )
     
  2. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Laita kokeex ostoilmo automaatista ja siihen tarvittavista heebeleistä, kuten polkimet jne. AMCCF:n forumin swappiin ja varmaankin saat tarjouksia. Saattais tietty löytyä manuaalia lattiakepilläkin, who knows...
    Ja niitä jarruja rämpylöihin teki ainakin Wagner ja Bendix, saattoihan noita käyttää joku muukin valmistaja...Vauhtiputkien varaosakirjat ovat pahasti unohtaneet AMC:n, mutta kun osa kourassa marssii tiskille, keksivät että tämähän on dartin jarrusylinteri tms. heheeeeee...
     
  3. Hannu_L

    Hannu_L Gearhead

    Silloin kun joskus itse omistin samanlaisen, niin jossain romiksella makasi samanlainen mihin oli tökätty joku euro Fordin nelilovinen lattiakepillä.

    Sitä en tullut katsoneeksi, että oliko sinne sorvattu joku välipala vai miten risteytys oli tehty.
     
  4. RamiS

    RamiS 1st gear

    Kutoskoneen kanssa Amc15 perä kestää ihan hyvin, mutta jos lähdet sovittamaan kasikonetta niin perä vaihtoon. Jos ei jostain löydä Amc20 perää, niin minkä perän sinne laittaa tilalle, sitä en mene sanomaan.

    Täytyy lisätä vielä tohon tekniikkaa eri konserneista, Amc on käyttänyt samankokoisia koneita kuin GM, Ford ja Mopar , mutta täysin omiaan: esim. 327, 360, 390, 401.
    Automaattiaskeina on käytetty BorgWarneria, Amc:n kuorilla Mopen sisuskaluilla 904, 727, 998, TH400 jne.
    Sähkölaitteista löytyy Delco Remy, Motograft, Prestolite, Motorola.
    Jarrut kertoikin "JavelinAMX-71".

    Mahottomasti Amc tietoa löytyy www. amccf. com

    RS
     
  5. american67

    american67 1st gear

    tattista.

    toi sähköpuoli mua rupes vähän kiinnostamaan, kun ilmeisesti joutuu vääntää kokonaa uudet sähköt... ei luulis olevan ihan kauheesti piuhaa americanissa?

    ai et amc:n oma vaihteiston koppa mut eri sisuskalut... sepä ihme homma...

    onko muuten americaniin saanut esim ohjaustehostinta optiona?
    sellasen jos jostain löytäis ja asentais...

    ja yks homma mitä ihmettelen. miten menee noi americanien merkit tai mallinimet, kun aika useassa lukee perässä 440 tai 220. 220 siis kaksovinen? ihme homma sinällään, koska projektissani lukee etulokarissa 220 vaikka on neliovi.

    vai onko se ihan vaan varustelutaso, vähän niinkun chevy II:ssa, esim Chevy II 100 4d...?
     
  6. RamiS

    RamiS 1st gear

    "Mopen askeista" tarkoitin lähinnä sitä ettei mikä tahansa 904, 998 tai 727 aski sovi suoraan AMC:n koneen perään, vaan pitää löytää oikeilla kuorilla varustettu aski yksilö.

    Sähköjohtoja on saman verran kuin muissakin, jossähköt on hieman sekaisin kannattaa aloittaa tarkistamalla mittariston tausta.

    220, 330 ja 440 ovat Rambler American,
    550, 660 ja 770 ovat Rambler Classic,
    880 ja 990 ovat Rambler Ambassador varustetasot.

    Verhoilut, kylkilistat jne.


    RS
     
  7. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Tohon perän kestävyyteen sen verran.Mulla kun juuri ajokortin saaneena oli eka auto jonka olin ostanut 16 vuotiaana 69 american 232 kutosella ja automatilla meni vähintään yks perä kesässä kun tuli vähän tota yhtä pyörää suditettua :oops:
    Silloin osia kautta varaosa-autoja sai pila hintaan.Varmaan mun kautta on kulkeutunut osina tai kokonaisena lähemmäks puolen sataa Rampsua. :eek:
    Nykyään ei ole enää mitään ylimääräisiä osia jäljellä.
    Oikein kelpo peli harrastuksen aloitukseen,tosin nykyään jotkut osat ovat yllättävän vaikeita löytää(kuten ehjiä manuaalilaatikoita ja uusia takajarrurumpuja)
     
  8. american67

    american67 1st gear

    juu kiitos tiedosta, eli kemppiä peliin :D no ei...

    fleetline, meillä on molemmilla sama tilanne, ensimmäinen auto on rambler, kone sama, ja hankinta hetken ikä sama... :D

    vai että jarrurummut vaikeet löytää? mikä niissä erikoista?
    jostain kuulin että jarrukengät olis vaikeet löytää, mutta niihinhän voi teettää uudet kitkapinnat?
     
  9. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Tahtoo noi Rampsun Suomirummut olla sorvattu tiensä päähän ja ainakaan joku aika sitten esim UsPartsilta ei saanu niitä kuin erikoistilauksesta.Aikoinaan niitä myytiin 150 markan hintaan...
    Jarrunauhat eivät ole ongelma,sitähän saa metritavarana,kunhan ei käytä liian *pehmää* nauhaa ettei tule niin tehokkaita jarruja kun mulla kerran pääs käymään,hipaisu polkimeen ja pyörät lukossa :rotfl:
     
  10. RamiS

    RamiS 1st gear

    Jos noita jarrurumpuja on saanut uutena hintaan 150mk/kpl, niin UsParts on tehnyt perinteisen Euroon siirtymismuunnoksen 150mk=165€ (kysyin viime talvena hintaa sieltä).
    Jarrurumpujen sovittamisesta muista merkeistä, on merkkikerhon sivuilla useampi keskustelu.

    Jarrukenkiä niillä on ollut tähän asti aina hyllyssä, hintaa en nyt muista.

    Kiitos Fleetline varoituksen sanoista pikkuperän renkaanpoltto kestävyydestä, itse olen jättänyt polttohommat lähes kokonaan Kasikoneitten hoidettavaksi.

    RS
     
  11. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Silloin ajokortin saaneena parikymmentä vuotta sitten kasikoneiset jenkit olivat vain suuria haaveita koulupojan silmissä..Oltiin pitkälti vanhan Suomikaluston varassa,uustuonti oli vasta alkamassa.
    Joten piti olla niin jenkkiä ja elvistellä niillä resursseilla mitä oli,eli kutosella kumi laulamaan :rotfl: :rotfl:
     
  12. RamiS

    RamiS 1st gear

    Kutoskone ladattuna yhellä ykskurkkusella ja automaatilla se onnistuu toki helposti, kun alle ei sovi 205 leveempiä renkaita ilman että palaa 70-luvulle perää nostamalla. :rotfl: :rotfl:

    RS
     
  13. american67

    american67 1st gear

    ok, eli lisätään takarummut tarkistettavien listaan...

    löytyis nyt prkl tallipaikka ni pääsis tekemäänkin jotain... :mad:

    mitä muuten kaikkia toimenpiteitä suosittelette koneelle, kun se on seissyt varmaan viistoista vuotta... pitää ainankin avata ja putsata, tarviiko hoonata? ja uudet bensalinjat joutuu kuitenkin tekemään, entä sytytys? tarviiko uuden jakajan? pahasti saatavana?
     
  14. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Jos kone aikoinaan on säilötty esim laittamalla öljyä sylintereihin,eikä se ole jumissa, niiin ei sitä kyllä ensimmäiseksi purkamaan kannata ryhtyä, uudet öljyt ja suodatin, sytkävehkeiden ja kaasarin putsaus ja pata porisemaan. Sittenhän sen heti kuulee, mitä sille joutuu tekemään. Ja jos se on jumissa, niin, jollain ruosteenirroitusöljyllä tai ihan diiselillä, siis tulpan reistä pyttyihin likoomaan, sen saa pyörimään ja pääsee koittamaan, miltä se kuulostaa. Ja hoonauksen/porauksen sun muun isomman remontin tarve selviää viimeistään, kun nostat sylinterin kannen pois. Mutta ensin tuo käyntiin laittaminen, nää vehkeet tyypillisesti puksuttaa täältä iäisyyteen...Siinä on varmaan orkkis kärkijakaja, joten kärjet kandee kans zekkaa ennen käynnistystä yms normaalit toimenpiteet,kyllä se siitä. Jaa niin, saattaapi ne bensalinjatkin olla ihan kelvolliset, laita semmoinen läpinäkyvä kertakäyttö suodatin ennen kaasaria, näet, että bensa nousee ja kertyykö suotimeen paljonkin sakkaa. Ja ennen ekaa starttia voi myös kuivaan bensapumppuun antaa huikat, niin saattaa alkaa sitä polttoainetta jopa liikuttamaan.
     
  15. american67

    american67 1st gear

    uukei... mulla on vähä sellane kutina et kone on vaan ajettu latoon sisään, ja jätetty seisomaan ilman toimenpiteitä. ja siel se on sit seissy sen parikytä vuotta. voi olla aika jumppasessa...
     
  16. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    mossen takarummut käy melkein heittämällä.pultinreikiä puoli milliä isommaksi ja paiskaa paikoilleen.
     
  17. american67

    american67 1st gear

    onko näin? minkä mossen?

    mut onko ne sitten oikeen levyset? toi olikin ihan uutta tietoa mulle...
    hyvähyvä, aina oppii jotain uutta.
     
  18. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Kannattais oikeesti lukea läpi ton merkkikerhon forumin turinat, siellä on tuokin mainittu jossain välissä. Ne keskustelun aiheethan voi selata läpi alusta loppuun tai miten päin vaan sivuttain.
     
  19. american67

    american67 1st gear

    jees... täytyy jossain välissä ottaa itteään niskasta kiinni ja selailla niitä.
     
  20. american67

    american67 1st gear

    niin joo ja americanin osista vuosimalliin 67´saa ilmotella yv:llä, jos jollain pyörii jotain tilpehööriä tallinperällä. kaiken näköset lisävarusteet mitä on joskus americanii saanu, jos löytyy ni ilmotelkaa ihmeessä.
     

Kerro tästä muillekin!